Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:40

bikkeltjes schreef:
Je mag hem bij mij brengen, ik woon wel in brabant


Zo’n lief aanbod!

Sabri

Berichten: 1428
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:47

bikkeltjes schreef:
Je mag hem bij mij brengen, ik woon wel in brabant


Dat zou leuk zijn zeg, als hij daar een fijne plek krijgt *\o/*

SweetVanille
Berichten: 1777
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:05

Mazida schreef:
Wees blij dat de eigenaar gewoon zijn verantwoording neemt. Dat bokje heeft er helemaal niets om van hot naar her te worden geleurd onder het mom van zielig. Bokje heeft een goed leven gehad en wordt nu een lekker stuk vlees. Niets mis mee.



Goed leven gehad? Beestje is 16 weekjes jong.
En verantwoording? Een lammetje maar naar de slacht brengen omdat zijn koppie naar zijn mening niet mooi genoeg is? Sorry hoor maar wat een verantwoording.
Bah wat een denkwijze.

bikkeltjes

Berichten: 111
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Bij mijn paarden en daarna thuis in het huis

Re: Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:07

Nogmaals hij mag mijn andere bok Elvis vergezellen, hij is van harte welkom

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:16

bikkeltjes schreef:
Nogmaals hij mag mijn andere bok Elvis vergezellen, hij is van harte welkom


Ik zou ts even een pb doen!

bikkeltjes

Berichten: 111
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Bij mijn paarden en daarna thuis in het huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:19

SavannahNx schreef:
bikkeltjes schreef:
Nogmaals hij mag mijn andere bok Elvis vergezellen, hij is van harte welkom


Ik zou ts even een pb doen!

gedaan

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:21

Ach wat een leuke! Zo ben ik aan mijn landgeitbok gekomen. Ik kreeg m gratis en heb hem laten castreren. Enorm lief dier liep altijd los thuis rond, ging vaak mee op buitenrit, bleef straks bij ons. En lag vaak op tafel te snurken als we buiten zaten.

Hij is ooit t huis in geslopen toen iemand de deur niet goed had gesloten. Heel t huis vol visite voor een verjaardag. Stond hij ineens heel blij in de kamer Haha.

Fijn dat bikkeltjes hem een tehuis wil geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:23

pillow schreef:
Het lot van de meeste bokjes en alle andere mannelijke dieren is nu eenmaal richting slager. Dat is gewoon realiteit. Je kunt dat zielig vinden, maar zo is het. Ik heb ieder jaar lammetjes en daar zitten ook rammen bij. En hoe lief ze ook zijn en hoe jammer ik het ook vind ze gaan wel weg. En wat maakt het voor jou persoonlijk uit? Als hij weg gaat naar een liefhebber of naar de slager. Hij is weg en jij ziet hem niet weer dus dat maakt niks uit.


Uhhhh, als je dat verschil niet snapt... En "nu eenmaal" gefokt worden voor de slacht is toch echt gewoon een egoistische menselijke keuze.

anjali
Berichten: 15393
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:57

bikkeltjes schreef:
Nogmaals hij mag mijn andere bok Elvis vergezellen, hij is van harte welkom

Mooi zo!

pillow
Berichten: 7873
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:52

Fellor schreef:
pillow schreef:
Het lot van de meeste bokjes en alle andere mannelijke dieren is nu eenmaal richting slager. Dat is gewoon realiteit. Je kunt dat zielig vinden, maar zo is het. Ik heb ieder jaar lammetjes en daar zitten ook rammen bij. En hoe lief ze ook zijn en hoe jammer ik het ook vind ze gaan wel weg. En wat maakt het voor jou persoonlijk uit? Als hij weg gaat naar een liefhebber of naar de slager. Hij is weg en jij ziet hem niet weer dus dat maakt niks uit.


Uhhhh, als je dat verschil niet snapt... En "nu eenmaal" gefokt worden voor de slacht is toch echt gewoon een egoistische menselijke keuze.

Ik snap het verschil echt wel. Ik verkoop mijn rammen ook liever naar een goede baas en dat gebeurt ook wel eens. Maar dan zie ik hem ook niet weer, dus het gaat alleen om het gevoel er bij. En dat er nu eenmaal gefokt wordt voor de slacht heb ik nergens gezegd. Maar de realiteit is gewoon dat 1 dekram op 40 ooien kan, dus de rest is 'over' Ik had dit jaar bij mijn 7 hobby ooien, 8 rammetjes en 10 ooitjes
dus reken maar uit. En nee ik fok niet voor de slacht, maar om te genieten van de schapen met hun lammetjes. En ja ik verkoop ze wel want ik wil niet meer schapen hebben.

maras

Berichten: 2349
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 06:59

bikkeltjes schreef:
Nogmaals hij mag mijn andere bok Elvis vergezellen, hij is van harte welkom

Wat een fijn aanbod en weer een dier een goed tehuis gekregen dankzij Bokt, ik word altijd blij van deze topics. Nu maar wel hopen dat ts het bokje in Brabant krijgt :)

anjali
Berichten: 15393
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:15

MarjanB schreef:
En daarbij veel boeren/paardenhouders willen geen geiten op het terrein. Dit ivm eventuele ziektes zoals MKZ. Met een geit op je terrein loop je dan risico op extra maatregelen.

Dit is geen geit maar een bok.MKZ weet ik niet,maar het probleem dat er soms is met Q-koorts kan volgens mij in elk geval alleen van drachtige geiten komen wat dan bij de geboorte verspreid wordt.Bokjes worden toch vaker als gezelschapsdier voor paarden gehouden.

beert
Berichten: 2466
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:40

anjali schreef:
MarjanB schreef:
En daarbij veel boeren/paardenhouders willen geen geiten op het terrein. Dit ivm eventuele ziektes zoals MKZ. Met een geit op je terrein loop je dan risico op extra maatregelen.

Dit is geen geit maar een bok.MKZ weet ik niet,maar het probleem dat er soms is met Q-koorts kan volgens mij in elk geval alleen van drachtige geiten komen wat dan bij de geboorte verspreid wordt.Bokjes worden toch vaker als gezelschapsdier voor paarden gehouden.

Een bok is een mannelijke geit :D en ook bevattelijk voor mkz en q-koorts. Bokken kunnen dat ook dragen en overdragen bij het dekken. Maar het grootste risico voor mensen zit inderdaad bij bevallende geiten. Maar er zijn meer besmettingswegen.

Bokjes zullen vaker als gezelschap gehouden worden, omdat ze goedkoper zijn en 'over'. Al kunnen ze ook enorm stinken en in het bronstseizoen pissen ze zichzelf onder voor extra aantrekkingskracht. Dus ik zou me voor kunnen stellen dat mensen liever dames houden of gecastreerde bokken :)

julius_juut

Berichten: 3122
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:45

Na het castreren is die geur inderdaad wel weg. Mijn oudere al gecastreerde jongens ruiken meer naar tafelkleed dan naar bok. :P Of roken eigenlijk, aangezien er nu weer een intact bokje bij staat wie het niets uitmaakt waar hij achterop springt. XP

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:50

Wat lief! Je heb een adres ts. Nu hop achter in de auto en brengen :)
Lief van de bokker!

julius_juut

Berichten: 3122
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:59

Een tipje: Zo'n bokje kan prima in een hondenbench achterin de auto. ;) Zal niet mogen, maar kan prima en scheelt een veewagentje zoeken.

_Lorette_

Berichten: 12135
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:37

Wij hebben eens in nood drie ooien in de kofferbak van een kleine Fiat gestopt. :Y) Zo'n bokje zou ik ook wel in de auto durven te vervoeren.

MarjanB

Berichten: 16623
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:38

anjali schreef:
MarjanB schreef:
En daarbij veel boeren/paardenhouders willen geen geiten op het terrein. Dit ivm eventuele ziektes zoals MKZ. Met een geit op je terrein loop je dan risico op extra maatregelen.

Dit is geen geit maar een bok.MKZ weet ik niet,maar het probleem dat er soms is met Q-koorts kan volgens mij in elk geval alleen van drachtige geiten komen wat dan bij de geboorte verspreid wordt.Bokjes worden toch vaker als gezelschapsdier voor paarden gehouden.


:') een bok is toch een geit.. en verder zie de post van Beert

beert
Berichten: 2466
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:21

julius_juut schreef:
Een tipje: Zo'n bokje kan prima in een hondenbench achterin de auto. ;) Zal niet mogen, maar kan prima en scheelt een veewagentje zoeken.

Ik heb dat eens uitgezocht en het mag wel. Alleen beter niet naar bijvoorbeeld een verzamelplaats van dieren, zoals een slager. Een auto kun je toch wat minder makkelijk ontsmetten. Het moet iig wel veilig zijn, dus niet los in de auto :-)

Sabri

Berichten: 1428
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:53

Ik hoop echt dat het TS gaat lukken het bokje bij bok Elvis van Nikkeltjes te brengen :)
Zou toch super schattig zijn. En in een bench is ook makkelijk te vervoeren.

SweetVanille
Berichten: 1777
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:37

miesnaom schreef:
Wat lief! Je heb een adres ts. Nu hop achter in de auto en brengen :)
Lief van de bokker!



Je zegt het alsof dat zo gemakkelijk is... Niet iedereen heeft een auto (met plaats voor een dier), en tijd en geld om van Friesland naar NB te reizen en weer terug....

Speirs

Berichten: 1692
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:19

Wie weet meldt zich nog iemand voor het bokkentransport :)) Fantastisch dat hij zo een plekje heeft gevonden!!

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:26

SweetVanille schreef:
miesnaom schreef:
Wat lief! Je heb een adres ts. Nu hop achter in de auto en brengen :)
Lief van de bokker!



Je zegt het alsof dat zo gemakkelijk is... Niet iedereen heeft een auto (met plaats voor een dier), en tijd en geld om van Friesland naar NB te reizen en weer terug....


Het lijkt mij anno 2018 meer dan logisch dat mensen een auto hebben. Maar excuus als ik mensen heb beledigd.
En ik denk dat het ook moeilijk is om hem onder te brengen. Dus dit is het “makkelijkste” gedeelte van de zoek tocht

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:26

SweetVanille schreef:
miesnaom schreef:
Wat lief! Je heb een adres ts. Nu hop achter in de auto en brengen :)
Lief van de bokker!



Je zegt het alsof dat zo gemakkelijk is... Niet iedereen heeft een auto (met plaats voor een dier), en tijd en geld om van Friesland naar NB te reizen en weer terug....


Het lijkt mij anno 2018 meer dan logisch dat mensen een auto hebben. Maar excuus als ik mensen heb beledigd.
En ik denk dat het ook moeilijk is om hem onder te brengen. Dus dit is het “makkelijkste” gedeelte van de zoek tocht

bikkeltjes

Berichten: 111
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Bij mijn paarden en daarna thuis in het huis

Re: Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:57

Helaas nog niks gehoord!!!