Kat nieuw huisje geboden, zelf weinig kennis..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:39

Zeker in het begin gewoon proberen met onbeperkt. Ze zijn nog jong en volop in de groei.
Ik probeer altijd het bakje minstens halfvol te houden, dus ik vul aan zodra ik zie dat er goed van gegeten is. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van hoe groot het bakje is, je wilt geen kilo brokjes neerzetten :D

Overigens zou ik niet aan bandjes beginnen, hoe leuk ze ook zijn en hoe handig het ook lijkt. Ik heb met onze vorige kat meegemaakt dat 'ie tot 3x toe over zijn onderkaak zat, daarna heeft hij nooit meer een bandje gedragen. En mijn buurvrouw heeft haar kat een keer na enkele dagen kwijt te zijn geweest, teruggevonden met het bandje onder haar okseltje, met een grote open plek als gevolg. Heeft lang geduurd voor dat genas.
En ja, het waren steeds veiligheidsbandjes, met elastiek en breeksluitingen. Schijnveiligheid dus, als je het mij vraagt.
Tegen vlooien kun je druppeltjes gebruiken en tegen wormen een pilletje.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 19:24

Dorien66 schreef:
Zeker in het begin gewoon proberen met onbeperkt. Ze zijn nog jong en volop in de groei.
Ik probeer altijd het bakje minstens halfvol te houden, dus ik vul aan zodra ik zie dat er goed van gegeten is. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van hoe groot het bakje is, je wilt geen kilo brokjes neerzetten :D

Overigens zou ik niet aan bandjes beginnen, hoe leuk ze ook zijn en hoe handig het ook lijkt. Ik heb met onze vorige kat meegemaakt dat 'ie tot 3x toe over zijn onderkaak zat, daarna heeft hij nooit meer een bandje gedragen. En mijn buurvrouw heeft haar kat een keer na enkele dagen kwijt te zijn geweest, teruggevonden met het bandje onder haar okseltje, met een grote open plek als gevolg. Heeft lang geduurd voor dat genas.
En ja, het waren steeds veiligheidsbandjes, met elastiek en breeksluitingen. Schijnveiligheid dus, als je het mij vraagt.
Tegen vlooien kun je druppeltjes gebruiken en tegen wormen een pilletje.

Elastiek en veiligheidssluiting lijkt mij ook niet veilig..... want dat schiet niet los want rekt..... ik heb ze altijd bewust zonder elastiekX nooit problemen behalve dus een keer kwijt (wat dus goed is! )

Wijsje

Re: Kat nieuw huisje geboden, zelf weinig kennis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 20:15

Voordeel van een bandje is dat je de contactgegevens daaraan kunt doen. Hier al 20 jaar bandje om, met belletjes (om vogeltjes te waarschuwen) en adreskokertje eraan.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 20:40

Ik was niet duidelijk. Bij onze kat (over kaak) was het elastiek en bij buuf (onder oksel) een breekbeveiliging.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 23:00

De katten bij mijn ouders hebben allemaal bandjes om met elastiek en een adreskoker. In ‘t boerengebied vind je ze anders nooit meer terug als ze ‘kwijt’ raken. Die boeren hier (generaliserend) laten ze niet zomaar op chip controleren bij de dierenarts of zo, die hebben al zo veel katten op ‘t erf lopen dat ze alleen opvallen als ze ineens een bandje om hebben. Gaat al zo lang ik me kan heugen goed.
Mijn kat komt alleen op het balkon dus die heeft geen bandje om, als hij wel zou kunnen zwerven, zou hij ook een bandje omkrijgen ondanks hij gechipt is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 23:13

Die van mij hebben geen bandjes. Er wonen veel katten hier in de buurt en iedereen weet wel zo ongeveer welke kat bij wie hoort.

Nog een dingetje wat me te binnen schoot over bakjes voor voer en water: zorg dat je bakjes hebt die breed en laag zijn. Het is niet prettig voor ze als de snorharen tegen de randen aan komen met eten of drinken. Speciale bakjes uit de dierenwinkel voldoen daar aan. Die van mij hebben ook grotendeels van die bakjes. Mijn poetie heeft een tapasbakje (ook breed en laag dus) voor haar brokjes omdat dat bakje toevallig mijn lievelingskleur is en het ook nog heel mooi bij haar vachtje staat :o :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:55

Koper schreef:
Die van mij hebben geen bandjes. Er wonen veel katten hier in de buurt en iedereen weet wel zo ongeveer welke kat bij wie hoort.

Nog een dingetje wat me te binnen schoot over bakjes voor voer en water: zorg dat je bakjes hebt die breed en laag zijn. Het is niet prettig voor ze als de snorharen tegen de randen aan komen met eten of drinken. Speciale bakjes uit de dierenwinkel voldoen daar aan. Die van mij hebben ook grotendeels van die bakjes. Mijn poetie heeft een tapasbakje (ook breed en laag dus) voor haar brokjes omdat dat bakje toevallig mijn lievelingskleur is en het ook nog heel mooi bij haar vachtje staat :o :o

Even ter aanvulling op het bakje, bij de action koop je die al voor vrijwel niks

Afbeelding

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:23

Ik heb al 30 jaar katten.
Altijd onbeperkt brokjes gehad en ik merk dat ze eten als ze trek krijgen
Zelfs toen bij de 2 oudere de kitten erbij kwam.
Die at gewoon met de grote mee. Hier krijgen ze in de morgen een snoepje en in de avond wat natvoer.

Ik voer al jaren Royal Canin brokjes en gewoon natvoer.
Ze zijn er allemaal oud op geworden.
Hier komen ze niet buiten maar zijn echt huiskatten.
Wonen wel buitenuit maar met een 60km weg waar ze makkelijk 100 rijden en ik wil ze niet langs de weg platgereden oprapen.

Heel veel plezier met 2 van die ondeugden...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:33

En nog weer ter aanvulling op het bericht van Maartje :) Sommige katten eten goed uit metalen bakjes, andere uit aardewerken bakjes. Kunststof vinden ze niet altijd prettig. Ook dat is weer een beetje trial and error. Ik heb aardewerken bakjes want ik houd van fleurige kleurtjes :D

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 13:07

Bedankt weer voor de reacties. Ze krijgen hier denk ik wel een halsbandje om. Inderdaad ook om een adreskokertje aan te hangen voor als ze weg zijn en een reflectiestrookje eraan. Fritsje zal in het donker wel lastiger te zien zijn.

Onze lieve tweede muppet is aangekomen. Het zusje van Frits. Ze heeft nog geen naam. Eventuele tips zijn welkom (het liefst een naam die leuk past bij Frits).

Er komen nu wel wat vragen weer in mij op. Vooral wat betreft het voeren. Ik wil proberen om ‘onbeperkt’ brokjes neer te zetten. Fritsje lijkt dominant ten opzichte van het andere poesje. Is het verstandig om 2 bakjes neer te zetten en te leren van wie welk bakje is? Moet ik de eerste dagen gewoon continue zorgen dat het bakje vol is, want denk dat vooral Fritsje zichzelf (in het begin) helemaal vol vreet. Het andere poesje eet wat, gaat weer rechtop zitten en eet dan weer rustig verder. Fritsje houdt haar hoofd in de bak en schrokt zo alles op.

Ik had voor Fritsje inderdaad al een aardewerk laag en breed bakje besteld. Bedankt voor de tip!

Qua drinken zullen ze wel uit hetzelfde fonteintje kunnn drinken verwacht ik??

Dit is ons andere prachtige meisje
Afbeelding

Blij dat ze weer samen zijn
Afbeelding

En ik heb nog foto’s van ze gekregen als baby <3

Fritsje
Afbeelding

Afbeelding

En ons (nog) naamloze meisje
Afbeelding

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:10

Mando schreef:
Ik heb al 30 jaar katten.
Altijd onbeperkt brokjes gehad en ik merk dat ze eten als ze trek krijgen
Zelfs toen bij de 2 oudere de kitten erbij kwam.
Die at gewoon met de grote mee. Hier krijgen ze in de morgen een snoepje en in de avond wat natvoer.

Ik voer al jaren Royal Canin brokjes en gewoon natvoer.
Ze zijn er allemaal oud op geworden.
Hier komen ze niet buiten maar zijn echt huiskatten.
Wonen wel buitenuit maar met een 60km weg waar ze makkelijk 100 rijden en ik wil ze niet langs de weg platgereden oprapen.

Heel veel plezier met 2 van die ondeugden...

Met roken zijn er ook mensen oud geworden, betekend niet dat t gezond is :+ royal canin vind ik echt (overprijste) troep, wij hebben t ook aan onze kitten gegeven omdat ze die al kreeg maar zijn nu aan t mengen met Nutrivet omdat dat een veel betere brok is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:11

Frits en frummel?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:14

Oooohhh..! <3 Wat zoet <3 <3 Superleuk dat je babyfoto's van ze hebt.

Toen mijn Majtje hier in huis kwam was ze gewend om samen met haar broertjes en zusjes (totaal 5) van 1 bord te eten. In het begin vond ze het maar raar dat ze bij mij een eigen bakje had maar ik ben nu blij dat ik heb doorgezet. Mijn kater is nogal een schrokop, hij heeft echt moeten leren om van Maj's bakje AF te blijven totdat ik hem roep, Maj's bakje pak, mijn kater netjes gaat zitten en dan een paar brokjes op de vloer (dus absoluut niet uit het bakje van de ander) krijgt. Het heeft een paar weken geduurd maar nu hij het snapt loopt hij wanneer zijn eigen eten op is ook weg om iets voor zichzelf te doen totdat ik hem roep. Zo kan Maj rustig haar eten opeten. Als ik ze hun gang laat gaan is ze alleen maar zenuwachtig dat het wordt afgepakt door m'n kater. Wie weet dat 't wel heel anders werkt als ze uit het zelfde nestje komen maar ik zou ze wel aanleren om elk uit een eigen bakje te eten. Is ook handig voor als één van de twee ooit iets gaat mankeren en apart dieetvoer moet hebben ofzo.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:20

Vrienden van ons hebben Frits en Freek en Freddie.
Zijn leuke katjes. Zou zelf gelijk deze week even naar de dierenarts gaan voor metingen, vlo en worm overleg en mogelijk stellerisatie omdat het vaak al snel gebeurt kan zijn. Ik heb mijn kat gelijk laten chippen omdat het toch best wel een ding is die chip. Scheelt weer wat pijn.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:21

Jeetje wat een schatjes. Geen idee of het aan bod is geweest maar liever niet het waterbakje bij het voerbakje zetten, katten drinken niet graag waar ze eten en zullen dan een andere drink plek gaan zoeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:23

Nog iets wat me te binnen schoot over het dierenartsbezoek: als je toch binnen afzienbare tijd de dames laat steriliseren is het wellicht handig om ze ook dan te laten chippen. Ze zijn dan toch onder zeil. Niet dat chippen nou zo'n ontzéttend pijnlijke of traumatische gebeurtenis is maar waarom zou je het ze willen laten meemaken als ze toch al onder narcose gaan.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 13:32

Maartje: wat is er dan niet goed aan royal canin? Hoor er veel goede verhalen over. Ze zijn deze brokjes ook gewend van thuis. Maar sta open om straks op ander voer over te gaan, maar ben dan wel benieuwd wat de beweegredenen hiervan zijn. :o Frits en Frummel zat ik zelf ook al aan te denken ja. Of Frits en Flip.

Koper: ja ze zijn lief he <3 ben echt helemaal verliefd op allebei. Bedankt voor het delen van je ervaring. Het wordt denk ik toch even uittesten wat het beste werkt, maar zal in ieder geval vast een extra bakje bestellen. Wat je zegt klopt wel. Als eentje ander voer nodig heeft dan is het veel makkelijker. En ik laat ze inderdaad ook gelijk chippen.

Floorsil: we willen morgen of maandag naar de dierenarts hier. We gaan even info vragen over het ontwormen en het stereliseren. We willen ze inderdaad gelijk chippen als ze worden geholpen zodat het allemaal in 1x kan! Daanaast moeten ze ook nog een enting krijgen. Ik ga zo bellen om een afspraak te maken.

Amber anne: goede tip! Dat wist ik inderdaad nog niet. Vandaag komt de nieuwe drinkfontein binnen. Ik zal hem dan gelijk op een andere plek zetten.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:32

<3 <3 Wat een heerlijke koppies zeg. En wat fijn dat je ze zo allebei onder je hoede neemt, ook al wist je niks van katten af. Daar kom je niet meer vanaf hoor, crazy cat lady in de maak _O-

Wat onbeperkt voeren betreft heb ik ook niet echt een antwoord voor je, mijn kat is net als fritsjes zus, die eet wat, kijkt om zich heen, eet nog wat, staat op en loopt weg en een tijdje later eet ze weer eens een beetje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:34

Flipje is leuk!

Je kunt ze dan bij de dierenarts eventueel inschrijven als Philippa en Fréderique :P

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:35

Wat een schatjes <3

Ik stem voor Frits en Freek :j

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 16:26

Santigo: haha ik ben er inderdaad bang voor :') ik die altijd zei: ik hou niet van katten.. is inmiddels toch iets misgegaan met die gedachte.
Wat betreft voeren ga ik het gewoon proberen. Kan het kwaad als ze de eerste dagen wat meer eet dan aanbevolen?

Ik denk dat het Frits en Flip wordt! :D

Ik ben blij dat ik jullie advies heb gevolgd en die andere kleine muppet erbij heb genomen. Helemaal als ik dit zie:

Stiekem door het raam een foto gemaakt!
Afbeelding

Frits is fan van zijn nieuwe fontein

Afbeelding

Afbeelding

En de nieuwe bak is binnen :D

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:29

Hihi, ze zijn echt snoezig samen :)

Als ze veel door het huis stuiteren zal het denk ik wel meevallen als ze wat meer eten. Ze zijn in de groei en wanneer ze samen spelen verbranden ze ook veel calorieën. Als je merkt dat ze te dik worden kun je toch altijd met maaltijden gaan werken ipv onbeperkt aanbieden?

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:05

Ah cute <3

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:24

Ik ben het met koper eens. Die drukke kleine dingen kunnen best wat voer gebruiken, en als je het wilt doen zul je het imo nu moeten doen en niet over 2 jaar. Nu kunnen ze er nog makkelijk aan wennen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:27

Wanneer ze eenmaal gesteriliseerd zijn merk je vaak dat ze dan ineens wat dikker worden, op de zelfde hoeveelheid voer. Ook als het dier nog in de groei is (met 6 maanden zijn ze nog niet volgroeid). Je zou ze dan een brok voor gesteriliseerde katten kunnen geven. Dat zijn over het algemeen brokken waar ze langer een verzadigd gevoel van hebben.