Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 20:48

Hier een poes die haar vlees er uit gooid, ze kan er niet tegen dus eet ze alleen brokken.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 20:57

Toen ik mijn kat net had bliefde ze alleen brokjes. Heb van alles geprobeerd, inclusief verse biefstuk, maar die vond ik verdroogd terug onder de bank (vers vlees, net als prooien, daar komt het jachtinstinct naar boven maar zoiets ranzigs stop je niet in je muil, aldus Caítlin de Kieskeurige). Uiteindelijk ook op RC terecht gekomen en dat was eetbaar en doet ze het al jaren super op. Is inderdaad niet de beste brok als je naar de ingredienten kijkt, maar beter junkfood dan niks. Beestje weegt al amper wat die ga ik niet uithongeren omdat ze perse Goede Voeding moet hebben.

Las ooit eens een stukje over dat vers vlees gebeuren en wat dierenartsen daarvan vinden. Snap wel dat ze er niet altijd voorstander van zijn. Ze krijgen natuurlijk niet alleen de klanten die wel weten hoe ze goed moeten voeren maar juist ook de klanten die bv hun kat elke dag lamsboutjes geven, wat, volgens het artikel en wat gezond verstand, toch ook niet echt een goed uitgebalanceerd dieet is. Zal 't er eens over hebben als ik er eens ben, toch wel benieuwd naar hun idee.

Overigens is het eten van prooien heel erg verschillend per kat. Ik heb er in mijn leven heel wat meegemaakt maar echt, de één vreet ze helemaal leeg, de ander sabbelt er wat op en laat ze dan ter verstrooiing los in de huiskamer (dat je zeiknatte muizen buiten mag zetten) en de volgende maakt ze dood om er mee te spelen (en dat je ze dan achter het toilet tussen de speelgoed muizen vindt ).

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 22:18

Mizora schreef:
Heb je rauw vlees gekocht (diepvries/koeling) of natvoer (blikjes/kuipjes/zakjes)?

Ik zou gewoon af en toe een blikje proberen en dan opschrijven welke het was, zowel als ze het niet lust als dat ze het wel lust. Veelal zijn blikjes niet meer dan 0.50-1.00€/kleinste maat, dus dat is te overzien.

Veel katten drinken namelijk te weinig en het lijkt erop dat de nierproblemen die veel oude katten hebben, daar mee te maken heeft. 150-200g natvoer heeft dus wel de voorkeur.

Ik heb beide gekocht en beide eet ze het niet. Ik heb het allebei een week geprobeerd, maar ze eet het niet..

Mizora

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:31

Van het natvoer zou ik dus toch regelmatig wat proberen, eventueel via een lokaal koopplein kijken of je van mensen losse zakjes kan overnemen in plaats van dat je van die 10 stuks dozen moet kopen. Maar anders is het niet anders. Katten blijven eigenwijze beesten.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:37

YellowLeaf schreef:
Mijn katten willen alleen Almo Nature eten. En dan eigenlijk het liefst alleen de kip met pompoen.

Het mannetje van mijn dierenwinkel is een tikje excentriek en heeft zelf alle smaken geproefd :\ Maar hij raad deze smaak altijd aan voor katten die niet (meer) willen eten. Volgens hem is het lekker zoet en fris..

Haha ik moet hier wel een beetje om lachen. Maar mijn oudste kat eet ook alleen brokken.. soms een hapje natvoer maar zou m toch wel wat beter aan het eten willen hebben dus ik ga dit even kopen denk ik :') als zelfs dat mannetje t lust.. haha!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:38

Wat voor brokjes zouden jullie aanraden voor ern kitten dan? Royal canin of Hills krijgt hij
Nu

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 04:56

Bloodymary schreef:
Jawel, was een reactie op dit, wat jij toch echt schreef:

"Katten vangen vaak alleen de beesten, maar eten ze niet op. "

Lees dan het volledige bericht en ga niet op een klein stukje reageren, want het heeft zo niks met mijn bericht te maken namelijk.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 06:03

genja schreef:
Wat voor brokjes zouden jullie aanraden voor ern kitten dan? Royal canin of Hills krijgt hij
Nu

Ik vind brokken van Power of Nature (Fee’s Favorite/Meadowland Mix) goed. Ook voor kittens. :j Ik bestel ‘t bij Heimfutterservice (Duitsland) en heb ‘t altijd binnen een paar dagen binnen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 07:02

Bloodymary schreef:
En de meeste katten zullen toch ook wel vers vlees eten vanwege de muizen en vogeltjes die ze vangen? Of komen die van jullie niet buiten? De mijne had van de week een vleermuisje, daar had ze een stukje van geprobeerd maar vond ze uiteindelijk toch niet zo lekker. De rest was dus voor mij, netjes aan het voeteneind van mijn bed neer gelegd...

Mijn katten eten hun prooi niet op.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 07:32

lieveli schreef:
Bloodymary schreef:
En de meeste katten zullen toch ook wel vers vlees eten vanwege de muizen en vogeltjes die ze vangen? Of komen die van jullie niet buiten? De mijne had van de week een vleermuisje, daar had ze een stukje van geprobeerd maar vond ze uiteindelijk toch niet zo lekker. De rest was dus voor mij, netjes aan het voeteneind van mijn bed neer gelegd...

Mijn katten eten hun prooi niet op.

Hier kwestie van minder brokken geven, dan eten ze prooi wel op

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 07:34

Ze krijgen al zo weinig hier :=

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 07:49

Je zou ook gedroogd vlees kunnen proberen..wat ik hier aan de hondjes geef,dat lust de kat ook graag..knip je het in kleine stukjes ..misschien wil hij graag wat te knagen hebben..ik geef onze kat ook geen blikvoer of ander kvv.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 07:54

Mijn ene kat vang per week ten minste 1 a 2 muizen en als hij de kans krijgt eet hij hem smakelijk in zijn geheel op. Het liefst als we gezellig met z’n alle zelf buiten eten. :') :r soms vind ik alleen nog een staartje in het gras. Hij neemt ze ook graag mee naar binnen als het regend.

Verder staan ze al jaren op het oh zo slechte Royal Canin. Als ik de niet muizen etende kat wat anders geef wordt zijn vacht dof en wordt hij strammer. Hij is inmiddels 15 jaar. De muizen etende kat is 10. Vacht wordt ook minder als ik hem wat anders geef.
Ze vinden rauw vlees overigens wel erg lekker.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 08:20

Ik voer ook al jaren Royal Canin, ooit begonnen met een kat die bleef spugen op elke brok. Alleen Royal Canin sensitive houdt ze binnen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 08:39

Hier ook katten die geen kvv vlees eten, ze eten alleen van die huismerkvleeszakjes van de Jumbo en Smuldier. En de goedkoopste kattenbrok van de dierenwinkel :')
Heb van alles geprobeerd om ze aan gezondere voeding te krijgen maar tja iets met eigen willetje :roll:

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 08:46

Alles heeft z'n voor- en nadelen.
Commercieel verkrijgbaar voer is over het algemeen compleet voer. Bij een zelf samengesteld vers dieet moet je heel goed uitkijken dat je kat de voedingsstoffen in de juiste verhoudingen binnenkrijgt.
Brok is makkelijker houdbaar (handig als je het het de hele dag wilt laten staan) en stimuleert beter kauwen, wat beter kan zijn voor katten die gevoelig zijn voor het ontwikkelen van tandsteen. Natvoer is echter weer beter voor de vochtbalans en inderdaad: veel katten drinken te weinig.
Katten zijn van nature carnivoren, maar in veel voer wordt (ook) gebruik gemaakt van plantaardige eiwitten. Sommige mensen willen per se een zo hoog mogelijk percentage dierlijke eiwitten voeren, maar sta er dan ook eens bij stil dat de ecologische voetafdruk op aarde door dergelijk voer ook weer groter wordt.

Het belangrijkste is dat je kat het goed doet op bepaald voer. Katten zijn soms enorm kieskeurig en kunnen zichzelf echt uithongeren als ze iets niet willen eten. Wat ook weer niet goed is en soms gevaarlijk kan worden (leververvetting). Als je kat dan wél het supermarktvoer, of juist het duurdere dierenartsvoer wil eten, dan geef je dat toch gewoon? Je kunt altijd proberen te mengen met ander voer en je kat proberen te laten wennen aan ander voer. Dat is sowieso verstandig, dan heb je tenminste nog wat opties "achter de hand" ;)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:52

Ecologische voetafdruk... dan moet je geen carnivoren als huisdier nemen. Een carnivoor eet vlees, zo simpel is het.. Plantaardig is een stuk minder goed voor ze. Verder vinden veel katten het goedkope voer inderdaad lekkerder omdat hier veel smaakmakers inzitten. Hetzelfde als fastfood voor ons... zijn genoeg mensen die oud worden met 5 x per week McDonalds, maar gezond is het niet. Lekker wel.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 20:16

_Ekenna schreef:
genja schreef:
Nu

Ik vind brokken van Power of Nature (Fee’s Favorite/Meadowland Mix) goed. Ook voor kittens. :j Ik bestel ‘t bij Heimfutterservice (Duitsland) en heb ‘t altijd binnen een paar dagen binnen.

Dank je wel! zal eens kijken ik woon naast de duitse grens dus haal daar sowieso meestal het kattenvoer. Meer keus en goedkoper. Speciaal kittenvoer niet nodig?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 20:54

genja schreef:
Dank je wel! zal eens kijken ik woon naast de duitse grens dus haal daar sowieso meestal het kattenvoer. Meer keus en goedkoper. Speciaal kittenvoer niet nodig?

Vind ik persoonlijk niet bij kattenbrok van hoge kwaliteit. In goedkoper voer zit vaak teveel zout en te weinig eiwitten voor een kitten, daarom adviseren ze vaak kittenvoer. Power of Nature is écht goede brok en bevat een hoge (goede) dosis dierlijke eiwitten en weinig zout. Katten (en kittens) hebben het liefst minimaal 50% eiwit nodig op droge basis. In Power of Nature is dit percentage 60% (Meadowland Mix) en 57,8% (Fee’s Favorite). In veel kittenvoer van bijvoorbeeld Royal Canin zit nog maar net 30% en dan is dit nog gehydrolyseerd eiwit ook..

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:36

Hoi Genja..wij wonen ook vlakbij de duitse grens..kattenbrokjes haal ik bij netto in Elten..Als je de kat toch vlees wilt geven..kook je eventueel een stukje kip voor hem,of gedroogd vlees bv kip ,kun je ook aan de kat geven..onze vind het erg lekker.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:18

Netto is een supermarkt, en nu weet ik niet hoe dit in Duitsland is, maar supermarkt brok is over het algemeen van enorm slechte kwaliteit..

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:39

Het is geen probleem mits je maar wel de kwaliteit brokjes voert(of gaat voeren)
Misschien houdt je kat meer van vis?
Ik heb ook 2 moeilijke eters gehad maar koolvis en zalm vinden ze heerlijk en af en toe vekookte verse kip
Ook het sap waar de kip in is gekokkt vinden ze lekker en krijgen ze zo nu en dan

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:42

genja schreef:
Nu

Dat zijn prima merken ;)
Hou oud is je kitten

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:43

Vis is niet goed voor een kat en wordt absoluut afgeraden om dagelijks te voeren..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:10

Mizora schreef:
Heb je rauw vlees gekocht (diepvries/koeling) of natvoer (blikjes/kuipjes/zakjes)?

Ik zou gewoon af en toe een blikje proberen en dan opschrijven welke het was, zowel als ze het niet lust als dat ze het wel lust. Veelal zijn blikjes niet meer dan 0.50-1.00€/kleinste maat, dus dat is te overzien.

Veel katten drinken namelijk te weinig en het lijkt erop dat de nierproblemen die veel oude katten hebben, daar mee te maken heeft. 150-200g natvoer heeft dus wel de voorkeur.

Onze poes eet dus geen vers vlees :\ We hebben de honden op vers vlees en onze logica was dit ook aan de kat te voeren. Die wil alleen maar de zoute niervernietigende afvalrommel aan brokjes en blikjes -O-