Kat plotseling verlamd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Syb_sem

Re: Kat plotseling verlamd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:19

Het eerste waar ik eigenlijk aan moet denken is taurine tekort door het vers vlees. Wij zitten op de kliniek steeds meer honden en katten met voedingsstoffen tekort omdat er geen duidelijkheid is naar vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen additieven.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 23:30

Zou voedingstekort dan ook verlamming/ataxie kunnen geven? Ik voerde wel ook regelmatig brokjes bij maar ja, kat was wel een moeilijke eter en vers konijn was wel de favoriet. Die E.cuniculi begin ik steeds meer te verdenken. Oplossing simpel door bepaald wormenmiddel wordt deze parasiet uitgeschakeld hoewel het ziektebeeld ook spontaan kan herstellen. Zelfs paarden kunnen dat krijgen las ik net. Dat lijkt me dan helemaal geen doen, een paard met dat ziektebeeld, een verlamde kat is al best heavy te hanteren..Ik 'hoop' eigenlijk op dat het die konijnparasiet betreft, dat zou verklaren waarom ze dit opnieuw heeft en de oplossing is dan ook simpel, wormenmiddel en absoluut nooit weer konijn..Andere ziektes is dan maar weer de vraag hoe de prognose dan is, zoals Guillan Barre waar ze nu aan denken. Kat ziet er nog steeds kwieker uit dan gister. Draait haar kop ook beter en tilt deze ook beter op. Zo haar in de bench doen en kijken hoe ze morgen is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:50

Goed nieuws voorzichtig! Ik duim voor jullie!!

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 01:16

Een kat kan je ook beter alleen maar gevogelte voeren volgens mij. Ik zou niet weten waar het aan zou kunnen liggen verder. Ik wens je kat een spoedig herstel!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 06:24

Fijn dat het beter lijkt te gaan!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 22:42

Het gaat nog steeds vooruit *\o/* Met ondersteuning onder haar borst kan ze zelfs weer kleine stukjes lopen, ze loopt dan naar de bench dus ze voelt zich daar gelukkig ook veilig. De dierenarts had nog niet dat konijnparasiet bij andere diersoorten gezien. Maar vond wel beter om mogelijk rekening te houden dat ze mogelijk wel besmet is ermee en adviseerde ook geen rauw konijn meer te geven. Ik heb haar nu op brokjes gezet met gevogelte erin. Morgen weer contact opnemen of de kat nog opnieuw een injectie moet krijgen. Gelukkig had ze vandaag zelf gepoept dus is hopelijk een clysma nu ook niet meer nodig. Ook kan ze weer rechtop liggen als een panter zeg maar(ipv alleen gelijk op haar zij te vallen). Ze kroop ook een paar pasjes net naar me toe om me paar kopjes te geven. Ze ziet er nu al veel beter uit. Alleen heeft ze nog niet zelf alle controle over haar poten, zo lag ze net met een achterpoot en staart in de waterbak.. In ieder geval superblij met de gegeven tips hier over die konijnenparasiet! :) Afhankelijk hoe het morgen gaat wordt gekeken of ze ook nog hiertegen behandeld gaat worden

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:52

*\o/* goed nieuws!!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:35

Wat fijn!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:22

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:56

Als het E. cuniculi is moet je er ook weer niet te licht over denken hoor. Konijnen kunnen er op soms wonderbaarlijke wijze van herstellen, maar voor zover ik weet komen ze nooit definitief van de parasiet af. In het beste geval komt de parasiet in een soort slaapstand, maar bij stress of een verminderde weerstand slaat het vaak genadeloos weer toe. Ik heb een groep van 14 konijnen gehad en op 1 of 2 na zijn die er uiteindelijk allemaal aan bezweken. Het konijn met de heftigste symptomen heeft het nog het langst volgehouden. Bij de meeste merkte ik de ene dag een licht scheef kopje of een raar loopje op en de volgende dag was het al gebeurd. Het lastige hierbij was vooral dat de konijnen erg verwilderd waren. Het eerste symptoom (vermagering) merkte ik daardoor niet goed op. Daarvoor had ik ze moeten hanteren, wat veel stress gaf en sowieso slachtoffers zou maken. Een duivels dilemma dus. Gelukkig lijkt me dat met je kat niet aan de orde. Ik zou wel goed met je dierenarts bespreken hoe je dit nu het beste kunt aanpakken. Het zou natuurlijk erg jammer zijn als je kat weer achteruit gaat als je stopt met de ontstekingsremmers.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 19:04

Super bedankt voor de info weer! :) De duitse linkjes laat ik even door een vriend vertalen. De dierenarts zei gister dat ook zij voor een raadsel stond. Ze zei dit is zo'n geval die je als dierenarts waarschijnlijk maar een keer in je loopbaan tegenkomt..Ze gaf aan ook niet te weten wat nu wijsheid was maar besloot om toch nog een keer een prik dexomethason te geven. Die prik werkt twee dagen en daarna zou ik dan weer met de meloxidyl ontstekingsremmer kunnen starten. Ze had aan de hand van de info hier op bokt over de E.Cuniculi die ik haar gegeven had ook gelezen dat dit bij een kat zou kunnen, en vond de klachten er ook op lijken. Ze wist ook niet of deze konijnparasiet de diepvries overleeft en kon dat ook niet vinden(aangezien ik vers konijn wel ingevroren kocht). Ze stelde voor dat ze een speciaal drankje voor de kat kon laten maken met het middel tegen de E.Cuniculi parasiet, dat zou ik dan maandag kunnen ophalen en starten. Ze wist het ook niet wat wijsheid was en liet de keus aan mij of ik haar dat nog zou gaan geven, ik kon er nog over denken. Dat zou dan dacht ik 28 dagen gegeven moeten worden. Daarnaast vitamine B12. Ze is gelukkig wel een echte schootkat dus absoluut niet bang met oppakken. Het blijft gelukkig vooruitgaan met de kat. Ze kan nu zelfstandig uit de bench. Ze valt nog wel steeds om maar kan nu weer zelf gaan eten, drinken, en gaat zelfs weer op de kattenbak, dus is ook weer zindelijk *\o/* . Ik heb vanochtend een deel van een kamer afgezet met zachte kleedjes, verstopplekjes ed. Ze ligt nog wel heel veel en alleen voor noodzakelijke verplaats ze zich nu, het gaat nog wel moeizaam.
Het is dat de kat dit nu wel voor de tweede keer heeft en er was wel sprake van wat stress, er werd hier beneden veel geboord en was veel herrie paar dagenlang naast het verminderen van de meloxidyl. Ook de eerste keer dat ze dit kreeg was na stoppen van Meloxidyl. Ze had toen dachten we een pijnlijke voorpoot. Toen we na drie weken de meloxidyl stopte raakte de kat ineens ook verlamd. Ook is de kat al tijden moeilijk op gewicht te brengen, ze is behoorlijk aan de magere kant, ook dat zou goed bij die konijnparasiet kunnen passen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:31

Fijn dat het beter gaat. Ik zou preventief behandelen. Dus die cocktail zeker aannemen. Het kan sowieso geen kwaad, als je stopt met de ontstekingsremmers komt de parasiet namelijk weer terug.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 19:51

Oké, dat zou dus ook het raadsel hebben opgelost waar ik al langer dan een jaar meeloop, nl dat de kat na stoppen moloxidyl achteruit gaat, mank gaat lopen etc, terwijl röntgenfoto en CT goed waren.

@Hannanas; nogmaals dank voor je Duitstalige linkje, het raadsel van de E.Cuniculi door konijn uit de diepvries is ook ontrafeld. Ik lees nu dat de parasiet alleen bij verhitting doodgaat en de diepvries overleefd! Betekend dus dat de kans dus echt groot is dat mijn kat door het geven van konijn besmet is nu met de E.Cuniculi!
Maandag is het drankje tegen de E.Cuniculi klaar en ik ga er dan ook direct mee starten!
Maakt me wel ongerust over de vraag of er dan niet nog veel meer katten / honden door dit voeren van diepvries voer konijn wat je bij diverse winkels kunt kopen hier ziek door worden..
Laatst bijgewerkt door Sabri op 04-08-18 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:55

Zijn er geen test beschikbaar waarmee je een besmetting kan testen?
Anders zou ik ook voor behandelen kiezen hoor, maar als er een betrouwbare test is weet je meer.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:01

Ik zou inderdaad beginnen met dat drankje. Want het kan behoorlijk snel gaan met die ziekte. De avond van te voren was mijn konijn nog helemaal fit, de volgende ochtend was ze zo verlamd dat we haar direct moesten laten inslapen. Mijn ander konijn heeft het wel overleefd maar het blijft vaak terugkomen.

Ik hoop dat je kat weer helemaal opknapt! :(:)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:01

Mijn Duits is niet heel goed, maar voor zover ik dat kan beoordelen is die Duitse link wel de moeite waard. Misschien heeft je dierenarts er ook wel iets aan. Verder zou ik in jouw geval aan de dierenarts vragen wat de mogelijke bijwerkingen zijn van het middel wat je overweegt te geven. Als de kans op bijwerkingen klein is, of als het om milde bijwerkingen gaat zou ik niet langer twijfelen. Als het om E. cuniculi gaat is de ontstekingsremmer als ik het goed begrijp slechts symptoombestrijding. Het andere middel zou je kat kunnen helpen om de parasiet terug te dringen. Uiteindelijk zal pas als je stopt met de ontstekingsremmer blijken of het afweersysteem van je kat zelf weer voldoende in staat is om de parasiet te onderdrukken. Als de behandeling aanslaat zou je kunnen overwegen om zo nu en dan preventief een kuur te geven, zeker als je weet dat er voor je kat stressvolle omstandigheden zijn. Daarnaast zou je kunnen kijken voor een geschikte weegschaal (als je die nog niet hebt) zodat je het gewicht van je kat nauwlettend in de gaten kunt houden. Zodra je kat zonder aanleiding begint af te vallen zou je misschien ook preventief een kuur kunnen geven.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:11

Sabri schreef:
Maakt me wel ongerust over de vraag of er dan niet nog veel meer katten / honden door dit voeren van diepvries voer konijn wat je bij diverse winkels kunt kopen hier ziek door worden..

Een terechte vraag denk ik. Ik denk dat de kans groot is dat er veel dieren ongemerkt geïnfecteerd raken. Bij gezonde volwassen dieren zal dat waarschijnlijk niet vaak tot uiting komen en als het wel tot uiting komt wordt er vast niet snel aan E. cuniculi gedacht. Nu steeds meer mensen rauw vlees voeren zal het wellicht wel vaker voorkomen. Daardoor zal er misschien wel meer aandacht voor komen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 21:12

@goeroe: bedankt voor je tips! En verder iedereen bedankt voor meedenken.

Voel me nu erg dubbel; blij dat raadsel waarschijnlijk is ontrafeld. Toch speelt nu de gedachte dat het zeer waarschijnlijk is gekomen door voer wat ziekmakend was. Het heeft me financieel behoorlijk wat aan dierenartskosten gekost en erger nog hoop stress en ernstige mogelijk dodelijke gevolgen voor de kat opgeleverd. Eerste dierenarts wilde haar al gelijk euthaniseren omdat die dacht aan hersentumor, dan was de kat al een tijd dood geweest..
Zeker het gegeven dat meer dan 50% van de konijnen deze parasiet bij zich dragen, en deze de diepvries overleefd, dan snap ik werkelijk niets van dat dit soort producten in de schappen voor het grijpen liggen. Het was nou ook niet bepaald het goedkoopste voer dit diepvries konijnenvlees. Hoeveel honden en katten zullen er al ziek door zijn geworden of eraan dood zijn gegaan..En omdat er steeds meer van dit soort barfvlees te koop is in dierenwinkels/tuincentra zullen er mogelijk nog veel meer slachtoffers kunnen vallen zonder ooit te weten wat het diertje had..Mijn vriend heeft net de duitse link voorgelezen en dan wordt het wel duidelijk dat het risico er toch echt is om rauw konijnvlees te geven. Een waarschuwing vooraf van desnoods erop dat je het eerst moet koken ofzo, maar zo, dan had ik dit never nooit aan mijn lieve poezemeid gegeven!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 23:05

Ik begrijp dat je je schuldig voelt, maar dit kun je jezelf echt niet kwalijk nemen. Als dit het inderdaad is kon je dat niet weten. Uit alles blijkt wel dat je juist heel veel voor je kat over hebt. Gelukkig lijkt ze goed te herstellen. Ik hoop voor je dat het herstel doorzet. Eén van mijn konijnen was er zo erg aan toe dat ik een fles frisdrank gebruikte om hem tegen de rand van zijn tijdelijke verblijf aan te duwen. Zonder ondersteuning bleef hij maar spartelen en rondjes draaien. Ik wilde hem laten inslapen maar volgens de dierenarts viel het nog te proberen en hij herstelde wonderwel. Zijn kop is altijd een beetje scheef blijven staan, maar hij heeft daarna toch nog bijna 10 jaar geleefd. Dit hoeft echt niet het einde te betekenen, met wat geluk kan je kat nog heel wat jaartjes mee. Ik duim voor je.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 00:09

O jeetje, ja, ik voel me toch wat schuldig ook al wist ik het niet en voerde ik juist veel konijn omdat ze het goed at en ik dacht dat het dichterbij het natuurlijke voedsel kwam van de kat. Ze kan ook niet naar buiten om muizen of vogeltjes te vangen, hooguit op balkon maar op 4 hoog zitten er geen muizen.
Nou, dat met die fles om konijn recht te houden herken ik ook. Je moet op gegeven moment steeds creatief zijn hoe je ze in hun gedraai en verzwakte poten het beste kun helpen. Ik had de bench ook afgeschermd met stukken zeil, ik was zelfs bang dat toen ze haast niet controle over haar poten had ze mogelijk ook tussen de spijlen met haar poot zou kunnen vastkomen. Ook inderdaad fleecekleedjes zo bouwen dat ze haar kop nog beetje goed legde en erachter weer theedoeken om haar rug te ondersteunen. Gelukkig kan ze zich nu zelf verplaatsen en is dat tollen naar rechts ook wat minder. Vorige keer toen ze het had zeiden ze dat ze er wel een scheve kop aan over zou houden, dat was inderdaad ook zo. Ik hoop echt dat het drankje vanaf maandag de E.Cuniculi echt verder terugdringt. Gelukkig kon ze net ook weer zelf tijdje even zitten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 00:54

Niet schuldig voelen hoor, en mochten de klachten van je kat inderdaad door cuniculi komen dan is dat zeldzaam. Helaas net de verkeerde bingo.

Het komt vast vaker voor dan gedacht, maar dat neemt niet weg dat het nog steeds weinig voorkomt dat het zich uit in een verlamde kat. Er valt bijna niets over te vinden, en barfers zijn vaak mensen die flink informatie delen dus dan had dit ergens al eens te lezen moeten staan. Daarnaast staat in het Duitse artikel dat ook dieren zoals hond, muis, rat besmet kunnen zijn én dat de “sporen” maanden kunnen overleven buiten een lichaam om. (Grappig, het is een veelzijdig ding die cuniculi want je leest dus oa spore/schimmel, parasiet en protozoa etc. Volgensmij zijn ze er nog niet helemaal uit waar het ding het best onder valt).

Stoppen ze febendazol in drankvorm? Dat zou top zijn! Pillen en katten.. en dat evt lange tijd.. lekker klusje :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:48

Ingrid_92 schreef:
Ik lees er misschien overheen, maar zijn er foto's van de rug gemaakt?
Vreselijk he, om zulke zorgen te hebben over je kattenvriendje.. die onzekerheid is slopend. Sterkte!

Dat was ook wat ik al eerder aangaf, onze kat was tijdelijk achter verlamd door kneuzing van de ruggengraat en artrose in de rug.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:13

Ik denk dat de vraag hoe vaak E. cuniculi voorkomt bij katten op dit moment gewoon niet goed te beantwoorden is. Zelf bedacht ik me gister dat mijn moeder eens iets vergelijkbaars heeft gehad met een kat. Daarbij was het vermoeden dat hij was aangereden, ondanks dat er geen verwondingen waren te zien. Die kat kreeg thuis weliswaar alleen brokjes, maar was wel een echte jager en kwam met van alles thuis, tot jonge konijnen aan toe... De symptomen lijken er achteraf sterk op. Na een aantal weken in een bench is hij wel weer aardig hersteld, maar tot zijn dood een paar jaar later is hij wel ook altijd mager gebleven, terwijl hij daarvoor altijd tonnetje rond was. Nu is het natuurlijk het andere uiterste om achter elke zieke kat E. cuniculi te zien, maar het zet je wel aan het denken. Het is in elk geval niet ondenkbaar dat het vaker voorkomt dan wordt gedacht, maar gewoon niet wordt herkend. Zeker als de symptomen minder duidelijk zijn. Zoals ik al schreef was het bij de meeste van mijn konijnen veel minder duidelijk. Ze leken niet helemaal lekker en een dag later waren ze al dood en viel alleen nog op hoe mager ze waren. De link is dan niet zo snel gelegd. Daarbij denk ik eerlijk gezegd dat zulke informatie (als die al bekend zou zijn) juist op een website over barf niet zo gauw gedeeld zou worden. Als je ergens heel erg in gelooft is dat nou eenmaal niet zo bevorderlijk voor je kritisch denkvermogen, iets wat overigens zeker niet alleen voor barfers geldt.

Ik kan me het gevoel van TS dat dit voer niet zonder waarschuwing in de winkel zou moeten liggen in elk geval wel heel goed voorstellen. Mij zou het ook niet meer loslaten denk ik. Mocht het je bezig blijven houden dan kun je natuurlijk altijd kijken of je er nog iets mee wilt doen, bijvoorbeeld richting fabrikant. Dat kost wel energie, maar als je zoals ik moeite hebt met loslaten kost het je sowieso energie en door er iets mee te doen kun je dat tenminste nog in iets positiefs omzetten. Hoe dan ook eerst de focus op het herstel van je kat natuurlijk.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:19

Ik heb niet alles gelezen en mogelijk is het al gezegd, maar onze poes had iets vergelijkbaars na een tia (alleen herkenden we dat eerst niet als een tia; de DA kon nooit iets vinden want de tia was dan al voorbij). Ze heeft een paar ernstige tia's gehad, waarna wij hals over kop naar de DA gingen. Ze was dan altijd eerst verlamd en trok zichzelf aan haar voorpoten door de kamer. Later ging het steeds beter tot ze uiteindelijk eigenlijk alles weer kon. Ze is alleen een beetje scheef blijven lopen. Na een paar jaar kreeg ze behalve de tia's ook nog epileptische aanvallen. Die heeft ze net overleefd. Met bloedverdunners, betablokkers en anti-epilepsiemedicijnen is ze toch nog bijna 18 geworden.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 13:13

Hannanas schreef:
Niet schuldig voelen hoor, en mochten de klachten van je kat inderdaad door cuniculi komen dan is dat zeldzaam. Helaas net de verkeerde bingo.

Het komt vast vaker voor dan gedacht, maar dat neemt niet weg dat het nog steeds weinig voorkomt dat het zich uit in een verlamde kat. Er valt bijna niets over te vinden, en barfers zijn vaak mensen die flink informatie delen dus dan had dit ergens al eens te lezen moeten staan. Daarnaast staat in het Duitse artikel dat ook dieren zoals hond, muis, rat besmet kunnen zijn én dat de “sporen” maanden kunnen overleven buiten een lichaam om. (Grappig, het is een veelzijdig ding die cuniculi want je leest dus oa spore/schimmel, parasiet en protozoa etc. Volgensmij zijn ze er nog niet helemaal uit waar het ding het best onder valt).

Stoppen ze febendazol in drankvorm? Dat zou top zijn! Pillen en katten.. en dat evt lange tijd.. lekker klusje :D

Ja in een drankje. Speciaal wordt dit voor poes gemaakt want ze is inderdaad erg lastig met pillen. Volgens de dierenarts kan dit niet echt kwaad, schijnt net als soort ontworming middel te zijn. Alleen moet het langer gegeven worden.
Wat ik vreemd vind dat wat ik begrijp meer dan de helft van konijnen ermee is besmet. En het parasiet zit vooral ook in de organen. Het konijn vlees wat ik vrijwel dagelijks gaf bevat ook organen van het konijn. En ik gaf het haar jarenlang. Dus lijkt het mij niet meer dan logisch dat de kans groot is dat ze besmet kan zijn?

@goeroe; Ik zit er inderdaad aan te denken contact op te nemen met de fabrikant. Alleen de vorm waarin ik wat zal schrijven wat mogelijk effect kan hebben zit ik nog aan te denken.