kip vermoord: wie heeft dit op zijn geweten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 20:47

rink schreef:
Marters zijn echt horror killers. Onze buurman had 6 kippen in een hok met volledig gaas afgezet. Alle 6 hebben ze het niet overleefd.. hij miste er 3 en er lag er 1 aangevreten in het hok, de andere 2 aangevreten half door het gaas getrokken.. het zijn zeker weten marters geweest omdat ze in de buurt veel zitten en er een groep fanatiek beschermt maar wat een drama voor hun 5 jarige dochter die de kipjes in de ochtend zou gaan voeren.. sterkte met het overgebleven kipje..

Ach wat naar! En dat arme meisje. Mijn zoon vond onze kip ook zo op het terras liggend, maar die is al 20. Ik ga een nieuw tehuis voor de overgebleven kip zoeken.

AstridJ

Re: kip vermoord: wie heeft dit op zijn geweten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 23:05

Onze andere buren hebben een keer een buizerd betrapt die een kip mee wilde nemen, maar de buizerd kreeg de kip niet omhoog. Het lijkt me ook een heel raar gezocht om een buizerd met een kip te zien vliegen. :')
Een buizerd krijgt een normaal formaat kip niet de lucht in dus dan eten ze de kip ter plekke op, totdat ze gestoord worden.

Een egel die een kip aanvalt en opeet, ik kan me er niets bij voorstellen. :+ Ik denk eerder dat de kip dan al dood was en de egel aan de al overleden kip aan het knagen was.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:03

Buizerd :j

Hier ook deze soort verwondingen en losse veren gezien naar een buizerd aanval.
Onze kippen lopen los over het terrein, we hebben overal schuil mogelijkheden maar soms zijn ze toch wat onvoorzichtig en door onze buren, een broedend buizerd paar, zijn we in de jaren wel eens een kip kwijt geraakt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:12

Ik gok ook op een roofvogel. Afhankelijk van het gewicht kunnen roofvogels ze niet altijd (ver) mee nemen. En ik denk ook verstoord door iets.
Ooit een sperwer verstoord die een duif aan het opeten was. Duif leefde nog maar had een gat bij de vleugel. Kwam verder ook geen bloed aan te pas eigenlijk.

Maar goed blijft natuurlijk een gok. Zoveel roofdieren. Zeker als ze eenmaal door hebben dat je makkelijke prooien hebt rondlopen/vliegen komen ze vaak terug. Zo zijn wij op 2 weken tijd zo'n 8 á 9 duiven kwijt geraakt.
En tja kippen zijn helaas een makkelijke prooi. Zeker als er weinig beschutting is.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:44

Roofvogel, ik denk een havik of sperwer.

Wij hebben hier een boomgaard tegenover ons huis, en daar zitten heel veel buizerds (ook elk jaar nesten met jonge buizerds) maar ze laten onze kippen altijd met rust. (7 hennen en 1 haan)Ze zitten hier zelfs wel eens op een paal tussen de kippen, maar ze doen echt niks. Volgens mij zijn buizerds aaseters, eten voornamelijk dode dieren en kleine dieren zoals konijnen, muisjes mollen etc.

Een haan tussen je kippen is een goede oplossing, die gaat af als er gevaar dreigt en alle kippen duiken dan ook weg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 07:51

Kippen zijn geliefd bij heel veel roofdieren. Marter, bunzing etc. En ook roofvogels. En vossen inderdaad. Maar die nemen hem vaak mee. Vogels eten er van en laten hem liggen als het te groot is om mee te nemen. Maar kippen zijn echt aangeschoten wild, ze zijn erg geliefd. Ze worden zelfs uit hun hok gegraven van onderuit. Aangeraden wordt om ze 's Nachts in een hok te houden en in de bodem van dat hok gaas in te graven.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 08:11

Kan een roofvogel zijn geweest. Hier twee keer daadwerkelijk gezien. Dezelfde schade. De kip was te zwaar om mee te nemen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 08:35

Veel sterkte!

Is je overgebleven kip ook zo klein? Wij kunnen eigenlijk alleen grote kippen hebben.. Als ze wel groot is weet ik dus misschien een huisje voor je :) (moet ik wel eerst even overleggen).

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:15

AstridJ schreef:
.

Een egel die een kip aanvalt en opeet, ik kan me er niets bij voorstellen. :+ Ik denk eerder dat de kip dan al dood was en de egel aan de al overleden kip aan het knagen was.

Voor de ongelovige https://www.youtube.com/results?search_ ... el+eet+kip

Ik geloofde het eerst ook niet maar op kippen fora's komen filmpjes van killer egels regelmatig voorbij.
Aan de andere kant is het ook zo gek niet,wat geef je een egel te eten?Kattenvoer dus buiten insecten eters zijn het ook vlees eters.
Ik denk dat het filmpje hier niet tussen staat maar heb er ooit ene gezien die deed werkelijk een gruwlijke aanval op een rondlopende kip.Was ook gefilmd met een wildcamera.Iemand had ook iedere keer dode kippen en wist niet hoe het kwam.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:43

beatje schreef:
AstridJ schreef:
.

Voor de ongelovige https://www.youtube.com/results?search_ ... el+eet+kip

Ik geloofde het eerst ook niet maar op kippen fora's komen filmpjes van killer egels regelmatig voorbij.
Aan de andere kant is het ook zo gek niet,wat geef je een egel te eten?Kattenvoer dus buiten insecten eters zijn het ook vlees eters.
Ik denk dat het filmpje hier niet tussen staat maar heb er ooit ene gezien die deed werkelijk een gruwlijke aanval op een rondlopende kip.Was ook gefilmd met een wildcamera.Iemand had ook iedere keer dode kippen en wist niet hoe het kwam.

Bizar :oo :oo
Ik geloofde mijn ogen niet, een egel die een kip aanvalt in het kippenhok.

Zo schattig zijn die beestjes toch niet :=

Zielig voor je overblijvende kip TS. Hopelijk kan je die ergens onderbrengen.
De wond ziet er persoonlijk wel uit alsof een roofvogel dit heeft gedaan, maar goed ik ben geen expert.
Ben benieuwd wat de boswachter zegt waar je de foto naar door hebt gestuurd.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-18 11:22

Olle schreef:
Bizar :oo :oo
Ik geloofde mijn ogen niet, een egel die een kip aanvalt in het kippenhok.

Zo schattig zijn die beestjes toch niet :=

Zielig voor je overblijvende kip TS. Hopelijk kan je die ergens onderbrengen.
De wond ziet er persoonlijk wel uit alsof een roofvogel dit heeft gedaan, maar goed ik ben geen expert.
Ben benieuwd wat de boswachter zegt waar je de foto naar door hebt gestuurd.

Jachtopziener denkt dat het een steenmarter, een havik of een buizerd is geweest. Vooral buizerds komen hier veel voor.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:22

Je kip mag trouwens hier wel komen wonen mocht Drenthe te doen zijn voor je.
We hebben door ouderdom ook ineens een stuk minder kippen en hebben plaatst genoeg. We hebben Barnevelders, een x isa brown en ayam cemani

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 16:22

Iedereen bedankt voor de reacties en het medeleven. Ook de mensen die aangeboden hebben de overgebleven kip een goed huis te willen bieden bedankt!
Kip is naar de ouders van een van mijn pensionklanten. Zij hebben een groot stuk grasland met wat dieren erop, waaronder enkele kippen. Ze is gelukkig gelukkig daar.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:39

Jeetje, dat filmpje van die egel. Hoe gruwelijk. Wist helemaal niet dat egels kippen aanvielen. Dacht dat ze muisjes enzo wel eens lusten maar dit 8/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:51

Heb ook wel eens gehad dat we s nachts een kip hoorden gillen. Man uit bed gestuurd om te gaan kijken ( O:) ) en die trof een kip aan die buiten het nachthok was gebleven en werd lastig gevallen door een hongerige egel.

Qua vraatschade lijkt de overleden kip mij slachtoffer van een roofvogel. Op Facebook zit een groep over diersporen met veel experts. Je zou hem daar nog even kunnen plaatsen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:54

Ik ook niet,tot ik het op een kippenforum tegen kwam.Toen ik hier van de week een egel zag lopen heb ik hem dan ook maar rap een bak katten voer gegeven,rund.Ik dacht vooral geen kippensmaak laten proeven :-)

Fijn nicky dat de ander nog goed terecht gekomen is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:20

Fijn dat de kip een leuk huisje heeft !

Van die egels wist ik ook niet :oo Heb hier al jaren een hele familie egels wonen. Elk jaar ook kleine stekelkopjes erbij <3
Mijn kipjes zitten wel opgesloten 's nachts en de egeltjes komen meesmullen met de kattenbrokken voor de zwerfpoes die hier komt eten. Dus geen hongerige egels. Hoop ik dan toch :Y)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:26

Ik had een nestje egels in het kippenhok/schuur. Moeder egel had al het stro in een hoekje gepropt. Ze liepen en sliepen gewoon tussen de kippen. Vreemd.