Ruwharige teckel, of toch een andere hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bonna

Re: Ruwharige teckel, of toch een andere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:36

Ik zou Zweedse herders en corgis n.a.v. jouw omschrijving niet aanraden om een aantal dingen:
- het zijn blaffers en dat kun je niet afleren. Je kunt het best beperken, maar blaffen is echt een ras eigenschap voor ze.
- echt heel tilbaar zijn ze niet: ze worden tussen de 10(spets) en 20(corgi) kilo. Dat is best leuk om een keer te tillen, maar niet dagelijks
- het zijn werkhonden: je hoeft er echt niet mee te werken, maar ze willen wel graag uitdaging hebben. Ik ken heel wat corgi's en spetsen en allen worden er niet gelukkig van om alleen een beetje te wandelen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 15:58

Maar wat houdt uitdaging dan precies in?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:02

Bij teckels is de uitdaging om onvangbare dieren te vangen (konijnen, mollen etc).
Daar schijn je goed na te moeten vragen dat je showlijn koopt als je een huishond zoekt. De jacht gefokte teckels schijnen een redelijk hoge wegloop drang te hebben als ze zich vervelen.
Anderzijds zijn de jacht teckels minder ongunstig gebouwd kwa rug.
(Ik citeer even wat ik geleerd heb van een fokker).

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:17

Maanlicht schreef:
We zijn echt opzoek naar een klein hondje dat mooi in verhouding is.

De hond mag actief zijn, maar niet te druk.

Voorbeelden van rassen die we leuk vinden:
Ruwharige Teckel
Basset fauve de Bretagne
Zweedse Herder

Ik kan jullie niet adviseren, maar moest wel erg lachen om bovenstaande zin in vergelijking met de rassen die je noemt :+ . Als ik toch een paar rassen moet noemen die ik niet mooi in verhouding vind (lange rug, korte poten) dan zijn het zeker deze 3 :D

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:23

Ik zie uitdaging als alles waarbij ze geestelijk moe worden: actieve wandelingen met zoek en gehoorzaamheidsopdrachten bijvoorbeeld, hersenwerk, training zoals obedience, behendigheid, schapendrijven, flyball, iets te waken.

Begrijp mij niet verkeerd: corgi's en spetsen kunnen prima huishonden zijn, maar het zijn geen(uitzonderingen daargelaten) honden die blij zijn met wat knuffels en een wandeling. Sterker nog. Best veel houden niet van knuffelen. Ze kunnen prima mee naar stal, maar verwacht niet dat ze daar alleen een beetje rondscharrelen. Die van mij was 4 maanden oud en had in een onbewaakt ogenblik alle koeien in de hoek van de wei gezet. Een plezier dat ze had.. :)

Al die dingen kunnen heel leuk zijn en ik geniet dagelijks van onze Corgi, maar het is wel een uitdaging die je ook aan moet gaan.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:15

Helaaas was er van die van mij maar 1tje, uniek in haar soort :))

Verder heb ik 1 jaar geleden een heeel leuk hondje uit griekenland laten komen... echt een schat van een beestje.. maarja daar moet je het maar mee treffen.
Afbeelding

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:21

Een schnauzer tuttig ? >;)

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:29

Wij hebben jackrussel en volgens mij een luier model :')
Hangt van de opvoeding vanaf hoe gek je er zelf met doe.
Hier is aangeleerd binnen rustig buiten spelen gaat goed.
Van de moment dat hij binnenkomt gaat hij gelijk bankzaken doen of in zijn mandje zitten

Luistert nu zijn pupkure doorzijn super! Kan netjes los zit jachtdrift in maar indien je roept stopt het jagen en komt hij gelijk terug. Knuffel op en top. Super lief voor onze kindjes en in maat etc kan hij ook gewoon overal mee heen.
Is ook geen keffer type maar heeft wel veel gezien maar houd zijn zenuwen onder controle.

En bovendien zijn ze gewoon onwijs stoer grote hond in klein lichaam :+

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:52

Op puppytraning hadden we een markiesje.
Lief en pittig ding. Voor niks en niemand bang. Echt een stoer hondje.

Vlinderhondje, Havanezer, Lhasa Apso, Bichon Frise. Kooiker.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:01

Als je zelf niet zo actief bent zou ik actievere rassen zoals de corgi etc toch afraden.
Volgens mij kan een teckel wel prima in een minder actief gezin. Onze teckel paste zich altijd vrij goed aan en kon op latere leeftijd ook loslopen. Moest je in het begin wel niet proberen want ze ging zelfs achter blaadjes aan. :+
Naar huisdieren in huis is ze wel altijd vriendelijk geweest. Ondanks dat ze dat van pup af aan niet gewend was. Hebben er op latere leeftijd nog vogels en chinchilla's bijgekregen.
Ik lees wel vaak dat teckels blijkbaar bijters zijn of 'krengen' maar dat lijkt mij erg veel van de opvoeding afhangen. Onze teckel was altijd erg vriendelijk naar mensen, ja, soms kon ze eens een knauw geven als ze weer eens haar kop in frigo wou steken en ik haar wegduwde met mijn voet. Maar echt fel bijten heeft ze nooit gedaan.

Honden op straat negeerde ze gewoon. Gewoon oppassen met andere honden, dat ze niet op hun rug springen of er ruw mee omgaan. Want dan krijgen ze een trauma en worden het inderdaad 'poedersuiker keffers'.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:12

Hier een Spanjaard echt zo lief, hij kwam net 4 maanden dus we hebben hem nog veel moeten leren.Kleine hondjes zijn wel veel keffertjes.
Afbeelding

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 18:21

Misschien is in verhouding niet helemaal het juiste woord. Ik bedoel meer dat je een grote hond hebt, maar dan in klein formaat :+

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 18:23

We hebben nu trouwens een oppasteckel in huis naar aanleiding van dit topic :P

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:38

Maanlicht schreef:
We hebben nu trouwens een oppasteckel in huis naar aanleiding van dit topic :P

Oh dan ben je verkocht ! Wedden ? :D

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:27

De oppasteckel is mijn hond, maar die vond logeren helaas geen goed plan met de stress thuis (zie het pawshake topic -O- ) dus ik kan me niet voorstellen dat TS hierdoor aan teckels verkocht is :x normaal is ‘ie heeel leuk, echt waar O:)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:34

95Ellen schreef:
De oppasteckel is mijn hond, maar die vond logeren helaas geen goed plan met de stress thuis (zie het pawshake topic -O- ) dus ik kan me niet voorstellen dat TS hierdoor aan teckels verkocht is :x normaal is ‘ie heeel leuk, echt waar O:)

Oh jee, ik las het.
Mijn ouders krijgen van de week een oude teckel van 11 jaar, deze is moest weg bij haar baasjes omdat ze geen tijd meer voor haar hebben omdat ze , nu ze met pensioen zijn, lekker willen fietsen.
Dus na 11 jaar doe je gewoon je hondje weg ! -:(-
Nu maar wel hopen dat deze teckel het niet de hele nacht op een janken zet !

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:36

Nouja zeg, wat een rare mensen -O- ik voelde me al poedersuiker dat ik mijn oudje ‘dumpte’ bij TS wegens jonge hondjes, en dat was maar een week (en uiteindelijk zelfs maar een nacht xD )

En trouwens, fietsen kan juist heel leuk met een teckel :) die van ons zat altijd graag achterop in het fietsmandje

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:14

Vind je een markiesje niet leuk? Hebben er een op de hondenclub, grappig hondje maar wel actief. Wij hebben kruising Jack Russel en teckel, ook een tophond maar kruisingen moet je tegenaan lopen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:30

Zoek eens andersom. Welke karaktereigenschappen wil je in de hond? Ik vind de gemiddelde terrier en tekkel niet echt makkelijk. Honden met vaak veel energie en een sterke eigen mening. Daar zijn ze van oorsprong op gefokt. Maar echt, bepaal eerst welke karaktereigenschappen je wil, en zoek dan de rassen erbij die daarin passen. Uiterlijk hoort niet op plek 1 te staan. het karakter van de hond moet je passen. Al is ie nog zo mooi, als het karakter je niet aanstaat heb je er niks aan.
Voor mij is het gezondheid - karakter - uiterlijk.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 17:41

Ik zou het ook aanpakken zoals Machie zegt, ik denk dat je dan ook een veel eenduidige beeld krijgt van wat je eigenlijk echt wilt, gebaseerd op karakter.

Houd daarbij ook rekening met eigenschappen waarvan je nu misschien denkt dat 'je het kan trainen'. Alles is tot op zekere hoogte te trainen, maar ga er maar vanuit dat een stille Corgi in vergelijking met een gemiddelde lab nog steeds veel blaft. Een jager zal ook na veel trainen misschien niet los kunnen lopen in de schemering op de Veluwe. Ga er vanuit dat het zo, als je er dan mee om kan gaan kan het in de praktijk alleen maar meevallen.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 18:14

Mijn schoonouders hebben 3 ruwharige teckels. Alle 3 erg verschillend qua karakter. Enige overeenkomst tussen de 3 is dat ze totaal niet luisteren (Teckels schijnen over het algemeen een wat lastiger te trainen ras te zijn, heb ik gehoord) ... en deze 3 hebben een ontzettende jachtinstinct. Je kunt ze in het bos niet zomaar los laten want als ze een konijn of iets ruiken/zien dan zijn ze weg (vooral de 2 reutjes, het teefje heeft dat minder) en zie ze dan maar eens terug te krijgen. De reu van 6 jaar heeft trouwens ook al een hernia in zijn nek en rug... Ook een veelvoorkomend probleem vanwege de lange rug.

Al met al wel ontzettende leuke honden, die Teckels, mits ze een goede en consequente opvoeding krijgen/hebben gehad. Dat is bij de Teckels van mijn schoonouders niet het geval :')

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:07

In onze zoektocht naar een hond hebben wij verschillende rassen uitgeplozen, maar zo uit mijn hoofd spraken ons de volgende rassen aan:
-Basenji
-Beagle
-Parson Russel
-Markiesje

Uiteindelijk wilden we toch graag een net wat grotere hond dus die zijn het allemaal niet geworden.
Een teckel heb in altijd graag gewild maar door problemen met de ruggen vielen die al vrij snel af.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:07

Leuk dat je opzoek gaat naar een hond! Wij hebben 2 Jack Russels en deze zijn echt niet druk. Ik ken meerdere Jackjes en ik vind dat het 95% aan de opvoeding ligt of ze druk zijn of niet. Wij hebben een teef van 7 en 1 van net 1 jaar. Ze spelen graag samen maar kunnen ook uren slapen. Dat stuiterballen doen ze hier echt niet.

Enige wanneer de stoppen doorgaan is als t zwembad wordt opgezet dat is echt het einde! :+

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:28

Ik ben helemaaaal van het adopt, don't shop principe. Hier 3 geadopteerde honden... waarvan eentje misschien wel iets voor jou is... een Norfolk terriër (jawel, het bestaat, honden met een stamboom adopteren... informeer gerust bij stamboomfokkers naar herplaatsers of hondjes die met 'pensioen' mogen - na een dekking/ nestje bvb en dus niet persé oud zijn als je dat niet ziet zitten).

Een Norfolk is een ruwharige en kortbenige terriër met een superleuk karakter. Ik zou zeggen lees je er zeker verder over in als je er interesse in hebt, en bezoek eens een fokker of iemand die er eentje of meerdere heeft. Ze zijn erg lief en sociaal, je moet hen wel consequent opvoeden maar toch zijn ze voor een terriër heel erg makkelijk vind ik. Wat beweging betreft passen ze zich ook makkelijk aan, een lange dagtocht kan prima, een dag in de zetel soezen zonder druk te worden kan ook prima... Ze kan ook met alle honden, mensen, kinderen en grote dieren (kleine wil ze opeten... maar ik ken er ook die prima met katten kunnen bvb, zoals haar zus), ze kan ook heel goed loslopen. Ze blaft niet vaak, we hadden haar al best lang toen we pas voor 't eerst haar blaf te horen kregen. Ze waakt een beetje en dan blaft ze wel eens (maar niet dat ze blijft blaffen, eerder 1 waarschuwingsblaf dat er iemand aankomt). Verder blaft ze eigenlijk niet, van opwinding eerder grommen of piepen.

Dit is de onze:

Afbeelding

xsensibel schreef:
Ik heb een chihuahuaXJackrussel X Norfolkterrier kruising. En dat is echt het leukste kleine hondje wat ik ken. En niet alleen omdat het mn eigen hondje is hoor hahaha. Super makkelijk en vriendelijk karakter, kan met alle honden en loopt bij mij nooit aan de riem.

Wellicht kijken naar een kruising? Of gewoon een leuk vuilnisbakje. Vaak vind ik dat de leukste..

[ [url=m/gNGPqV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier was ze net getrimd. Normaal heeft ze meer haar;

[ [url=m/vzPGYO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oooh een Norfolk kruisingske! Ik zie het er echt in terug <3