vriendlief kwam gisteravond thuis met de vraag of het hondje van een collega hier een weekend mag logeren zou hij eerder al hebben geweigerd
geen probleem natuurlijk, mits het klikt met Dora. ben benieuwd
Zilfstar
Geplaatst: 21-07-18 09:21
Tip voor als je het gesprek toch nog een keer aangaat: Bekijk het vanuit je vriend. Maar benoem ook iets heel belangrijks: jij wilt weten WAAROM geen tweede hond. Als jullie nog jaaaaren bij elkaar (willen) blijven is het belangrijk dat jullie goed communiceren. iets waar mannen vaak niet zo goed in zijn. Zij geven kortaf hun antwoord en daar zul je het mee moeten doen. Maar dat werkt niet. Want wij vrouwen, wij willen weten WAAROM en drammen door... met soms de gevolgen van dien. Als jullie later kinderen willen/krijgen zullen er nog tigduizend van dit soort "discussies" komen OOK vanuit de kinderen. Dat papa dan alleen maar zegt "daarom" werkt niet. Geloof me.
Dus... zoek een manier waarop je ten eerste duidelijk kunt maken (en dat zul je nog heeel vaak moeten herhalen….) dat het voor JULLIE belangrijk is dat er over gesproken wordt zodat alle voors en tegen van BEIDE PARTIJEN duidelijk zijn. Anders... blijf jij drammen en hij boos.
Dus benader het vanuit een: Schat, nu niet meteen denken DAAR GAAT ZE WEERRRR!! ik snap dat jij geen tweede hond wilt, ik wil echt ook graag snappen waarom. Zodat ik me dan er beter bij neer kan leggen omdat jij bezwaren ziet waar IK niet aan heb gedacht. Want nu laat je me een beetje dobberen en ik heb die duidelijkheid nodig. Het lijkt mij handig als we gewoon als 2 volwassenen over dit soort zaken kunnen praten. Want als we later kids hebben zullen we vaker 1 lijn moeten trekken en dan is het wel handig als we dan van elkaar weten hoe en wat.
Niet aanvallen dus, niet dat hondenidee doordrammen... maar het als punt van naar elkaar luisteren brengen. Succes.
marleen_usar
Geplaatst: 21-07-18 09:54
Respecteer zijn keuze en echt ik heb er ervaring mee.
Even op inhaken opdat je over roedelgevoel zegt. 2 honden zijn qua gedrag geen roedel. Echt eoedelgedrag begin je pas vanaf 3 of 4 honden te zien. Ik heb 2 border collies, maar ik merk enorm verschil in hun gedrag als ze met zen 2tjes thuis of op wandeling lopen of als er nog enkele hondjes van de fokker van mijn jongste hier zijn of mee op wandeling. De onderlinge communicatie en respect is veel natuurlijker als ze met meer zijn. En nop het heeft niets met vreemde roedel te maken want ze lopen dagelijks ginder in de roedel of honden van die roedel die hier zitten. Ze zijn dus 100% vertrouwd met elkaar. Daarom ook besloten dat eind dit jaar nummer 3 hier komt wonen.
Over je vriend. Ik denk als je te veel erover door blijft gaan het een schaduw op je relatie gaat werpen. Daarbij lijkt het me dat je stichtinghondjes net iets te rooskleurig ziet door je ervaring. Dora valt nu 100% mee en je gaat er vanuit dat een 2e hond haar vooruit helpt. Maar wat nu als de 2e hond veel meer getraumatiseerd is of net veel te vrij in het koppie en het juist een enorme achteruitgang betekend. Je weet nooit hoe het ander hondje echt is tot je het in huis hebt. Ik ken veel verhalen die net iets minder rooskleurig bleken.
Als ik jouw vriend was dan was ik snel klaar met dat gezeur Foto's laten zien etc. Alsof het dan niet duidelijk is wat je bedoelt, ook al zeg je er verder niets bij. Hij moet goede redenen hebben om het niet te willen? En als hij dan redenen geeft, en jij vindt het geen 'goede' redenen, dan gaat het alsnog door? Hij wil gewoon geen 2de hond, respecteer dat, of ga lekker alleen wonen en neem er een hond bij.
Maar haar vriend wil nu toch wel een logeerhondje erbij? Dat is al wat. Ik heb zelf ook moeite met mensen die minder dol op dieren zijn dan ikzelf. Denk altijd goed na voor je een definitieve partnerkeuze maakt, als het hebben van dieren iets heel belangrijks voor je is.