pateeke schreef:BlijNijn schreef:Ik ga mijn keuze uiteraard niet (alleen) baseren op deze simpel in elkaar gezette enquête, maar de uitkomst van dit onderzoekje is meer iets om in mijn achterhoofd te houden.Het is vooral ook omdat ik gewoon benieuwd ben of kinderen ergens een voorkeur aan geven, misschien komt er wel helemaal niets duidelijks uit.
Ik vraag me af hoe valide de resultaten gaan zijn. Je kan volgens mij te weinig factoren stabiel houden om te kunnen zeggen dat de voorkeur van het kind uitgaat naar bv een lichtkleurige kleine hond...
Groottes vergelijken is hierbij al heel moeilijk aangezien de honden vanop verschillende afstand, met verschillende vergrotingen enz zijn getrokken. Kleuren kan je dan wel weer vergelijken tot op zekere hoogte, maar hierbij speelt ook belichting wel een rol. De getoonde non-verbale communicatie is evenmin op alle foto's dezelfde en zou ook een rol kunnen spelen bij het beoordelen van de voorkeur. De achtergrond verschilt overal,...
Herkenning kan ook een rol spelen overigens: misschien heeft kind x wel al ooit een golden retriever gehad en verkiest daardoor een golden.
Nog een bedenking ter zijde: rassen zoals labradors en golden retrievers zijn over het algemeen wel erg in trek, maar zeker ook mede daardoor zijn ze niet meer zo gezond. Erfelijke aandoeningen zoals HD, ED enz komen regelmatig voor. Het voorkomen daarvan kan je niet uitsluiten door de stamboom deftig te screenen. Voor organisaties die veel met deze rassen werken (denk aan hulphondenorganisaties), wordt dit steeds meer een groot probleem. En, ook bij de inzet van dieren in de hulpverlening wil je niet werken met een hond die door bv HD pijn heeft. Het kan uiteraard altijd voorkomen hé, maar toch iets om ook in je achterhoofd te houden, lijkt me.
Mag ik vragen waar je je opleiding mbt de inzet van dieren in de hulpverlening gevolgd hebt? Kunnen zij advies geven mbt het selecteren van 'de juiste hond'? Heb je daar ook les gehad over het selecteren van het juiste dier?
Ik stuur je even een PB, dan blijft dit topic waar het voor bedoeld is.