Bonna schreef:Ach de waarheid zal wat betreft uitdaging van het wandelen wel ergens in het midden liggen. Je hebt wandelen en wandelen. Ga ik fietsen met hond 1 dan is ze doodmoe bij terugkomst, fysiek en mentaal. Zij kan mentaal weinig aan, dus gewoon alleen buiten zijn zonder roedel is al best wel veel. Ga ik fietsen met hond 2 dan is ze fysiek moe. Slaapt 10min. En kan weer gaan. Maar je kunt natuurlijk ook actieve wandelingen maken: een hond die losloopt, zelf de route mag bepalen, indrukken van een stad moet verwerken, opdrachtjes tussendoor krijgt, een zoekspelletje, wat apport etc. Daar worden ze echt wel moe van. In weze is een puzzel binnen natuurlijk niet anders dan een tennisbal verstoppen buiten.
Laten we ts dus niet zeggen 'je doet het fout' je doet namelijk geen denkwerk, maar laten we tips geven over wat voor een denkwerk ze zou kunnen doen. Eventueel tijdens een wandeling. Misschien komen we er dan achter dat ze dat allemaal al doet. Voor sommigen is de definitie van wandelen 'een blokje om' voor anderen is het een heel uitdagende activiteit die je samen met je hond onderneemt.
Inderdaad, je hebt wandelen en wandelen, en je hebt verschillende typen honden.
Mijn wandelingen zijn altijd mentaal uitdagend, niet altijd door spelletjes, maar er valt altijd wat te leren (bijvoorbeeld luid blaffende honden achter een hek passeren zonder te reageren, dat soort dingen)
Mijn reu is een echte werkhond, gek op spelletjes, en leert ook heel snel, maar is ook heel snel overprikkeld, dus regelmatig wandelen in een prikkelarme omgeving is voor hem juist prima herstel tijd.
Het is dus zaak om te kijken wat bij jouw hond past.
Maar ik krijg uit dit topic helemaal niet de indruk dat dit persé de issue is bij ts.
Ik zou inderdaad eerst zien te achterhalen wat er nou precies gebeurd (camera) en ik zou de mogelijk klagende buren opzoeken en vragen of en wanneer ze last hebben van de honden. Laten degene die last van je hebben dat recht in je gezicht zeggen, in plaats van dat jij er naar moet gaan raden.