Bull mastiff met HD. Wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:57

Ik heb weinig tips voor je qua pijnstilling en dergelijke, vindt het prachtig dat je hem nog een extra kans/huis biedt.

Voor je kleine auto heb ik wel een tip. Ik heb ook een kleine auto, maar met mijn achterbank kleed hoeft mijn hond niet te balanceren op de bank. Er zit een plank in het kleed, die de beenplaats afdekt. Zo hebben ze tot aan de voorstoelen alle ruimte. Of de bank plat. Dan is er ook meer ruimte, bij mijn auto althans, misschien geeft dat bij een aygo geen plat resultaat.

Succes met je knappe vent.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:59

Ik zie al een aantal keer de vraag of je als eens kvv hebt geprobeerd? Sinds onze bullmastiff daar op over is gegaan, heeft ze mooie vaste, droge ontlasting en zo goed als geen winderigheid meer. RC waren wij niet tevreden over.
Krijgt jullie hond wel de kans om te kunnen kluiven? Ik merk aan onze hond dat zij daar echt behoefte aan heeft, regelmatig krijgt zij bijvoorbeeld een gedroogde pees of kophuid.

Aquatrainen zou ik niet snel voor kiezen. Over het algemeen is een bullmastiff niet gek op water en mogelijk kan je verzet krijgen wat nog meer spanning geeft op de gewrichten. Tenzij jij een waterrat hebt? Fysiotherapie aan huis is eventueel geen optie (bestaat dat überhaupt..)? Voor vervoer kan je mogelijk een auto lenen?

Hebben jullie eventueel een second opinion overwogen? Mogelijk komen daar nog nieuwe ideeën uit voort.

Wat betreft het blaffen, is daar een aanleiding toe? Iets buiten dat hem triggert te blaffen? Mogelijk een geluid, dieren (egels, vogels, ed), bepaalde geur?

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:09

Onze vorige hond, Tibetaanse Terriër, is 18 jaar geworden. Vanaf dat ze een jaar of 13 was kreeg zij ook last van haar botjes en gewrichten. Dit is natuurlijk een hele andere soort hond, maar wellicht heb je hier iets aan. Zij heeft de laatste 4, misschien zelfs 5 jaar op metacam geleefd. Vele mensen zouden dit niet doen, maar onze hond liep weer lekker en was er gelukkig op. En ja... wij konden haar nog niet kwijt :(:) Waarom zou je het dan niet doen? Daarnaast hebben we haar ondersteuning kunnen bieden met royal canin mobility en glucosamine (gewoon bij het kruidvat, vele malen goedkoper dan de versie van de dierenarts, op advies van de dierenarts zelf :') ). We merkten echt wel goed verschil. Uiteindelijk is ze overleden door hartproblemen.

Ik snap dat je bang bent voor verandering in de voeding, maar soms moet je misschien ook gewoon dingen proberen. Gaat dat niet, kan je altijd weer veranderen... :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 20:22

kiwiwitje schreef:
Peelie schreef:
De auto is stomweg te klein de hond kan letterlijk zijn kont niet keren. Als hij er in zit dan zit hij er in. Aan de andere kant moet hij er weel uit. Hij moet zichzelf balanceren op de bank die eigenlijk te klein is. Is dat zo moeilijk om te begrijpen?

Morgen ga ik met hem naar de DA om de verschillende opties door te spreken. De assistent gaf, na overleg met de DA, aan dat een hond op een gegeven moment immuun kan worden voor carpodyl en daarbij enorm aan de diaree raken en overgeven.

Ik heb nu iets mee gekregen tegen de diaree.

Wauw wat reageer je aangebrand zeg...
Als je steeds maar kleine deeltjes zegt maar geen uitleg dan kun je het niet raar vinden dat er mensen zijn die er geen hol van snappen...

Nouja. Goed. Volgens mij heb ik al een paar keer verteld dat ik maar een toyota aygo heb. Volgens mij weet iedereen hoe klein zo'n auto is?!?

Iedereen ziet aan de foto's hoe groot de hond is. Ik heb vermeld hoe zwaar de hond is. Ik wordt dan op een gegeven moment kribbig ja als ik het voor de zoveelste keer moet uitleggen.

Nynke1 schreef:
Nynke1 schreef:
Ik snap het wel hoor TS. Mijn hond met spondy vindt de auto ook niet mega relaxed ondanks dat hij op een matras met dekens en kussens ligt (ik heb speciaal voor de honden een bus aangeschaft). Dus dat begrijp ik zeer zeker. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alles heb gelezen dus dat ik niet wist dat hij niet op de foto is gezet recent. Dit zou ik dan inderdaad zoals anderen al zeggen eerst doen.

Qua CBD is de olie van medihemp goed. En dan moet je de 10% nemen voor een hond van dit formaat. Met CBD moet je wel een spiegel opbouwen. Dus ik zou beginnen met 3x 2 druppels en dan na een week verhogen. Wat trouwens ook een fijn supplement is, vind ik, is Doils Joint. En ik ga nu groenlipmossel bestellen, voor zowel mezelf als de hond, bij Synofit. Zij hebben een speciale variant voor honden en ik vond ze zeer behulpzaam qua vragen en informatie!

Edit: CBD olie is wel duur, houd daar rekening mee.
Nog een toevoeging; druppel de druppels een voor een op je vinger en smeer het aan de binnenkant van de wang. Ik zag hierbij meer effect dan dat ik het over het vlees deed. Via de wang wordt het beter opgenomen schijnt.

Cbd dat komt wel goed. De medicatie die hij nu krijgt is ook aan de prijs.

djinnie schreef:
Ik heb weinig tips voor je qua pijnstilling en dergelijke, vindt het prachtig dat je hem nog een extra kans/huis biedt.

Voor je kleine auto heb ik wel een tip. Ik heb ook een kleine auto, maar met mijn achterbank kleed hoeft mijn hond niet te balanceren op de bank. Er zit een plank in het kleed, die de beenplaats afdekt. Zo hebben ze tot aan de voorstoelen alle ruimte. Of de bank plat. Dan is er ook meer ruimte, bij mijn auto althans, misschien geeft dat bij een aygo geen plat resultaat.

Succes met je knappe vent.

Heb je iets van een linkje voor me? Ik moet eerlijk bekennen dat ik er even geen puf meer voor heb.

noviceh schreef:
Ik zie al een aantal keer de vraag of je als eens kvv hebt geprobeerd? Sinds onze bullmastiff daar op over is gegaan, heeft ze mooie vaste, droge ontlasting en zo goed als geen winderigheid meer. RC waren wij niet tevreden over.
Krijgt jullie hond wel de kans om te kunnen kluiven? Ik merk aan onze hond dat zij daar echt behoefte aan heeft, regelmatig krijgt zij bijvoorbeeld een gedroogde pees of kophuid.

Aquatrainen zou ik niet snel voor kiezen. Over het algemeen is een bullmastiff niet gek op water en mogelijk kan je verzet krijgen wat nog meer spanning geeft op de gewrichten. Tenzij jij een waterrat hebt? Fysiotherapie aan huis is eventueel geen optie (bestaat dat überhaupt..)? Voor vervoer kan je mogelijk een auto lenen?

Hebben jullie eventueel een second opinion overwogen? Mogelijk komen daar nog nieuwe ideeën uit voort.

Wat betreft het blaffen, is daar een aanleiding toe? Iets buiten dat hem triggert te blaffen? Mogelijk een geluid, dieren (egels, vogels, ed), bepaalde geur?

Wind heeft hij eigenlijk geen last van. Hij doet het juist heel goed op de RC als hij er geen andere dingen bij vreet. Iets te kauwen krijgt hij wel, maar daar is hij vaak snel op uitgekeken. Het maakt daarbij niet uit wat ik hem te kauwen geef.

Ik ga morgen dus weer naar de DA en kijken wat die zeggen.

Hij is niet echt een waterrat nee. Hij is een paar maanden terug toen het ook zo heet was de sloot in gesprongen om vervolgens stokstijf stil te blijven staan :') dat was een gevalletje "help baas, ik kan er niet meer uit" we hebben hem er met zijn 2e uit moeten takelen :P dommie.

Als ik in bed lig hoor ik niet precies wat er buiten gebeurt. Over het algemeen lopen er geen mensen buiten op het tijdstip waarop hij staat te blaffen.

Dropneus95 schreef:
Onze vorige hond, Tibetaanse Terriër, is 18 jaar geworden. Vanaf dat ze een jaar of 13 was kreeg zij ook last van haar botjes en gewrichten. Dit is natuurlijk een hele andere soort hond, maar wellicht heb je hier iets aan. Zij heeft de laatste 4, misschien zelfs 5 jaar op metacam geleefd. Vele mensen zouden dit niet doen, maar onze hond liep weer lekker en was er gelukkig op. En ja... wij konden haar nog niet kwijt :(:) Waarom zou je het dan niet doen? Daarnaast hebben we haar ondersteuning kunnen bieden met royal canin mobility en glucosamine (gewoon bij het kruidvat, vele malen goedkoper dan de versie van de dierenarts, op advies van de dierenarts zelf :') ). We merkten echt wel goed verschil. Uiteindelijk is ze overleden door hartproblemen.

Ik snap dat je bang bent voor verandering in de voeding, maar soms moet je misschien ook gewoon dingen proberen. Gaat dat niet, kan je altijd weer veranderen... :)

In het begin heb ik kip en rijst geprobeerd omdat hij uit het asiel ook mega diaree had. Maar daar werd het echt alleen nog maar erger van. Hij doet het op de RC normaal gesproken goed. Hij ziet er 100x beter uit als toen ik hem kreeg.

De DA geeft dus aan dat de diaree en overgeven ook van de carpodyl kan komen. Daar hoop ik dan maar op en dat we wat anders kunnen proberen. Dat hij weer pijnvrij kan gaan. En anders is het einde verhaal. Hoe triest ook.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:30

Peelie schreef:
kiwiwitje schreef:

Wauw wat reageer je aangebrand zeg...
Als je steeds maar kleine deeltjes zegt maar geen uitleg dan kun je het niet raar vinden dat er mensen zijn die er geen hol van snappen...

Nouja. Goed. Volgens mij heb ik al een paar keer verteld dat ik maar een toyota aygo heb. Volgens mij weet iedereen hoe klein zo'n auto is?!?

Iedereen ziet aan de foto's hoe groot de hond is. Ik heb vermeld hoe zwaar de hond is. Ik wordt dan op een gegeven moment kribbig ja als ik het voor de zoveelste keer moet uitleggen.

Dit is het laatste wat ik er over ga zeggen, want vind je reacties een beetje jammer. Ja een Aygo is klein en ja je hond is groot. Maar dat betekend niet gelijk dat het niet past. Daarnaast is het hoe dan ook niet normaal dat de hond dagenlang pijn heeft na een autoritje. Dat balanceren vind ik ook vrij apart. Blijft hij de hele autorit staan? Want als hij gaat zitten of liggen zou hij vrij stevig moeten zitten als de ruimte zo beperkt is.
Maargoed ook hier zijn al tips voor gegeven. En ander is het altijd nog het proberen waard om voor die paar keer dat je weg moet, aangezien dat zeker niet dagelijks zal zijn, een auto van iemand te lenen waar hij wel in past. Er is vast wel iemand in je omgeving die je daar mee kan helpen of misschien eentje huren.

Maargoed, aangezien je het zo vervelend vind dat er vragen gesteld worden zal ik het hier bij laten. Hopelijk vind je iets om zijn leven wat makkelijker te maken en hoef je hem nog niet opgegeven. Ik denk dat hier in het topic genoeg tips gegeven zijn waar je iets mee kan. En als het autorijden niet op te lossen valt, zijn er ook echt nog wel goede fysio's die op locatie komen. Aangezien je zelf in de fysio zit en een vriendin hebt die dierfysio is neem ik aan dat ze best wat voor je kan doen. :)
Succes.

Peelie

Re: Bull mastiff met HD. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 20:42

Kiwiwitje. Ik vind jou reacties anders ook een beetje jammer. Voor de zoveelste keer. Het past eigenlijk niet. Dat hij daar pijn van krijgt lijkt me logies. Hij gaat liggen, maar hij is breder dan de zitting van de bank. Bij optrekken, afremmen en bochten, hoe rustig je ook rijd, is hij constand bezig zich te balanceren op de te kleine zitting.

En daarbij, waarom moet ik dat helemaal tot in der treuren uitleggen. Als ik zeg dat het niet past, dat zal dat wel zo zijn. Je kan het ook gewoon ter kennisgeving aannemen.

Ook nog eens bijkomend is dat ik om advies en ideeën vraag. Dat betekend dat ik ook nee mag zeggen op adviezen en ideeën. Anders had ik wel gevraagd om het almachtige en eenduidige antwoord. Dat zou lekker makkelijk zijn...

Goed. Dat is wat ik er voor nu over kwijt wil.

Morgen naar de DA en dan zie ik het wel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:54

Ik vind het wel jammer om te lezen dat jij het normaal vindt dat de hond, ondanks de ongemakkelijke positie in de auto, dagenlang kreupel loopt na vervoer. Al vouw je je hond dubbel in een auto, dan nog is het niet normaal. Stijf uitstappen na een ongemakkelijke rit? Ja, heel normaal. Dagenlang kreupel? Nee, absoluut niet normaal. Ook niet een beetje.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 20:57

Goof schreef:
Ik vind het wel jammer om te lezen dat jij het normaal vindt dat de hond, ondanks de ongemakkelijke positie in de auto, dagenlang kreupel loopt na vervoer. Al vouw je je hond dubbel in een auto, dan nog is het niet normaal. Stijf uitstappen na een ongemakkelijke rit? Ja, heel normaal. Dagenlang kreupel? Nee, absoluut niet normaal. Ook niet een beetje.

Waarom denk je dat ik hem niet mee wil nemen in de auto.... omdat ik het niet normaal vindt. En daarbij onnodig. Alleen al daarom valt aquatherapie af. Omdat ik hem dat niet wil aandoen om met regelmaat in de auto mee te moeten.

Daarom moet er ook naar een andere oplossing gezocht worden. En als die er niet is gaat het kaarsje uit.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:22

Peelie schreef:
Kiwiwitje. Ik vind jou reacties anders ook een beetje jammer. Voor de zoveelste keer. Het past eigenlijk niet. Dat hij daar pijn van krijgt lijkt me logies. Hij gaat liggen, maar hij is breder dan de zitting van de bank. Bij optrekken, afremmen en bochten, hoe rustig je ook rijd, is hij constand bezig zich te balanceren op de te kleine zitting.

En daarbij, waarom moet ik dat helemaal tot in der treuren uitleggen. Als ik zeg dat het niet past, dat zal dat wel zo zijn. Je kan het ook gewoon ter kennisgeving aannemen.

Ook nog eens bijkomend is dat ik om advies en ideeën vraag. Dat betekend dat ik ook nee mag zeggen op adviezen en ideeën. Anders had ik wel gevraagd om het almachtige en eenduidige antwoord. Dat zou lekker makkelijk zijn...

Goed. Dat is wat ik er voor nu over kwijt wil.

Morgen naar de DA en dan zie ik het wel.

Mag je jammer vinden, je vraagt om tips en ideeen van anderen. Maar dan is het wel van belang dat ze de situatie begrijpen. Een kleine auto en grote hond betekend niet dat het een probleem hoeft te zijn namelijk. Ook als ie dan krap zit. T is juist positief dat ie krap zit. Wat alleen het probleem dus is is dat het niet gaat om de ruimte die te krap is, maar de bank die niet past. Is het misschien een optie om de ruimte achter de stoelen op te vullen? Nu weet ik de maten van een aygo niet, en heb er niet ingezeten, weet niet hoe je stoelen staan en hoeveel ruimte er tussen de bank en de voorstoelen zitten. Maar misschien is dat een optie? Dan heeft hij iets meer ruimte dan alleen balanceren. Dus misschien opvullen met kussens, oude dekens oid. Of een plank met pootjes waar je dan iets van tapijt oid overheen legt zodat de plank niet glad is?

We proberen met je mee te denken, te kijken of er nog iets is wat je voor je hond kan doen. Dat er dingen zijn waar ik of waar wij niet zomaar op komen die voor jou heel logisch zijn(o.a. omdat jij daarover alle info hebt) betekend dus ook dat er dingen zijn waar je zelf nog niet aan gedacht zou hebben. Dat is de reden dat je om tips vraagt.
Dus het probleem met de auto was voor o.a. mij niet duidelijk en ik was hierin niet de enige. als je gewoon uitleg had gegeven dan hadden we je eerder begrepen en was er waarschijnlijk niemand over door gegaan. Of evt met ideetjes zoals iemand die het had over een soort zak met een plank erin? (mijn beeld denken is blijkbaar niet heel goed want ik ken het niet) Of wat ik hierboven beschrijf. Of eventueel de mogelijkheid om een auto te lenen.
Je zit hier totaal niet in de buurt, maar had je dat wel gezeten was ik gerust met je mee gereden. Is hij wel eens mee geweest in een ruimere auto? En heeft hij er dan nog last van?

Ik vind het heel lastig, het is namelijk echt niet normaal. Ja misschien even stijf uitstappen zoals Goof zegt, maar meer niet. Dat maakt het lastig. Want de vraag is waar het vandaan komt. Het hoeft niet direct van de HD af te komen namelijk. Kan ook echt een spierprobleem zijn. Spierproblemen zijn vaak echt wel op te lossen. Maar is het daar te laat voor?
Weet je wat het lastige is, waarom ik ook niet direct foto's adviseer? Er zijn honden(en andere dieren) die een kleine afwijking hebben op de foto en stokkreupel lopen. Maar er zijn ook honden die, de meest verrotte heupen hebben die je je voor kan stellen en gewoon nog rennen en springen. Hij heeft aan dat het erg is. Hij geeft aan dat t eigenlijk niet gaat. Dus die foto's gaan weinig toevoegen aangezien je weet dat hij HD heeft.

Dan zijn er opties van voer, supplementen(glucosamine, CBD etc) en Fysio over. Denk niet dat gezien wat je net zei de ''nood'' aan fysio uitgelegd hoeft te worden. Dan weet je hoe het er in zijn lijf mee voor staat, of hij door de HD en de pijn en de manier van belasten zijn spieren goed gebruikt, en of ze goed genoeg aanwezig zijn. Vanaf daar is misschien een andere manier van training een optie. Er zijn bijv balans oefeningen die veel gebruikt worden bij Hernia's. Die zullen er ook vast voor HD zijn. Misschien een ondersteuning voor zijn spieren in supplement vorm hierbij. En misschien kun je zo gerichter bewegen waar je zijn achterhand sterker mee maakt.
Wat ik dus lastig vind, behalve de foto's, is het te laat? Is hij op? Is het genoeg? Of is er nog iets te behalen. En vooral, wil je dat nog proberen? Het is duidelijk dat hij pijn heeft, tenminste dat haal ik zo uit je verhaal. Pijn doet hele gekke dingen met honden. Hier heb ik er eentje zitten die als herplaatser hier kwam, en zoveel pijn in haar lijfje had dat aaien eng was, spelen was eng, ontspannen liggen zat er niet in, andere honden was crisis(op de andere hond hier in huis na) , mega voernijd, happen en ''bitchy'' zijn (ze had hier de bijnaam Chihuahua), zo bang zijn voor aanraking dat ze alleen bij het idee dat je naar haar toe kwam gewoon alles liet lopen.. Maar het meest vreemde was dat ze het wel wilde. Ze kwam wel zeuren om aandacht en om een knuffel en een aai.
Wij zijn tegen een massage deken aangelopen:
https://www.agradi.nl/sportz-vibe-deken-hond.htm
Dit geprobeerd omdat ik niet met haar naar een fysio wilde ivm haar gedrag. Ze was zo bang, zeker voor vreemde mensen. Na die deken zagen we na een paar ''sessies'' al verschil. En uiteindelijk is ze van al haar gekke gedrag af, word ze jaarlijks(of vaker als we iets denken te zien) gecheckt door de fysio, is gekeurd/getest en ze is helemaal gezond. En als we nu momenten hebben dat we het idee hebben dat ze niet lekker in haar vel zit krijgt ze gewoon de deken weer om.

Misschien is die deken nog een optie?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:43

De dierenambulance brengt je voor 24€ overal naar toe :)) Reken maar dat je hond daar in past. Komt ie mooi in een bench, hoeft ie niet te balanceren.

En dan heb je inderdaad nog een fysio aan huis.

Mijn vraag is voornamelijk, wat wil je wél doen? Je wil geen foto's maken, je wil geen fysiotherapie, je wil niet te veel medicatie. Dus dan maar inslapen?

Ik denk persoonlijk bijna dat dat is wat je wil horen...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 21:58

Kiwiwitje. Ik zit dus met de zelfde vragen als jou. Is het te laat? Soms bekruipt mij dus het gevoel dat het al te laat was toen hij het asiel in ging, maar de oude eigenaar de keus niet heeft durven maken.

Maar hij heeft normaal gesprokdn meet dan 90% van de tijd hele goede momenten. Dan is hij op zijn eigen rustige en coole manier helemaal happy met zijn mat. Of lekker een tukkie doen op de bank bij de baas (stiekem als de andere baas er niet is :P) zijn natje en zijn droogje. Mijn kleine neefje over de vloer vind hij geweldig. Mijn moeder, op wie hij helemaal verliefd is en boven alles op mij en mijn vriend, waar hij het toch mee zal moeten doen :P

Er zijn de laatste tijd alleen momenten dat ik zelf dus twijfel of we nog wel op het goede pad zijn, of dat we het kaarsje uit moeten blazen. Omdat ik het dus niet normaal vind dat hij zo veel last heeft van een autoritje, een rondje door het bos en weer terug naar huis in de auto. In een grote auto waar hij veel ruimte heeft en kan gaan liggen zoals hij wilt en niet zoals hij kan/moet dan heeft hij wel duidelijk minder last. Dan loopt hij nogsteeds niet helemaal soepel, maar dat duur dan heen dagen lang, maar eerder een nachtje slapen.

Deken ga ik me ook over inlezen. Klinkt iig goed.

Ik masseer hem zelf al. Daar komt hij ook met regelmaat om vragen. Hij gaat daar echt speciviek voor liggen. Vooral zijn buik, rug en nek vind hij altijd erg fijn. Dan ligt hij echt even te zuchten, zo van "he dat is lekker".

Hij weet ook wel heel goed aan te geven wat hij wilt. Eten, drinken, knuffelen, spelen, masseren. Ik spreek intussen behoorlijk Milonees (de hond heet Milo).

Supplementen ga ik het met de DA over hebben morgen. Vooral glucosamine staat hoog op het lijstje. Samen met CBD olie.

Kaus schreef:
De dierenambulance brengt je voor 24€ overal naar toe :)) Reken maar dat je hond daar in past. Komt ie mooi in een bench, hoeft ie niet te balanceren.

En dan heb je inderdaad nog een fysio aan huis.

Mijn vraag is voornamelijk, wat wil je wél doen? Je wil geen foto's maken, je wil geen fysiotherapie, je wil niet te veel medicatie. Dus dan maar inslapen?

Ik denk persoonlijk bijna dat dat is wat je wil horen...

Dat wist ik niet van de DB.

Ik zie de toegevoegde waarde van foto's maken niet. Dat is imo vragen naar de bekende weg. Ik weet dat die heupen niet goed zijn, dat geeft de hond zelf ook aan. Dat is een antwoordt wat we al weten. Ik heb geen foto's van de oude kliniek. Alleen de diagnose op een papiertje.

Ik wil hem idd niet helemaal vol proppen met medicatie alleen maar voor mijn eigen plezier. De hond kiest daar niet voor. Ik ben best bereid andere medicatie te proberen, maar ik vind het vooral spannend wat dat met zijn toch al tere darmstelsel gaat doen. Maar ik las van iemand hier dat dat bij haar hond zonder problemen was gegaan. Dat stelt me weer een beetje gerust.

Ik heb nergens gezegt dat ik geen fysio voor de hond wil. Ik zeg alleen dat ik niet op regelmatige basis met hem in mijn auto wil stappen voor aquatherapie vanwegen de uitwerking van de autorit in mijn auto.

Sterker nog, ik heb al aangegeven dat ik met een collega (dier)fysio ga overleggen. Hoezo wil ik dan geen therapie voor mijn hond?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 22:12

Peelie schreef:
Kiwiwitje. Ik zit dus met de zelfde vragen als jou. Is het te laat? Soms bekruipt mij dus het gevoel dat het al te laat was toen hij het asiel in ging, maar de oude eigenaar de keus niet heeft durven maken.

Maar hij heeft normaal gesprokdn meet dan 90% van de tijd hele goede momenten. Dan is hij op zijn eigen rustige en coole manier helemaal happy met zijn mat. Of lekker een tukkie doen op de bank bij de baas (stiekem als de andere baas er niet is :P) zijn natje en zijn droogje. Mijn kleine neefje over de vloer vind hij geweldig. Mijn moeder, op wie hij helemaal verliefd is en boven alles op mij en mijn vriend, waar hij het toch mee zal moeten doen :P

Er zijn de laatste tijd alleen momenten dat ik zelf dus twijfel of we nog wel op het goede pad zijn, of dat we het kaarsje uit moeten blazen. Omdat ik het dus niet normaal vind dat hij zo veel last heeft van een autoritje, een rondje door het bos en weer terug naar huis in de auto. In een grote auto waar hij veel ruimte heeft en kan gaan liggen zoals hij wilt en niet zoals hij kan/moet dan heeft hij wel duidelijk minder last. Dan loopt hij nogsteeds niet helemaal soepel, maar dat duur dan heen dagen lang, maar eerder een nachtje slapen.

Ik masseer hem zelf al. Daar komt hij ook met regelmaat om vragen. Hij gaat daar echt speciviek voor liggen. Vooral zijn buik, rug en nek vind hij altijd erg fijn. Dan ligt hij echt even te zuchten, zo van "he dat is lekker".

Hij weet ook wel heel goed aan te geven wat hij wilt. Eten, drinken, knuffelen, spelen, masseren. Ik spreek intussen behoorlijk Milonees (de hond heet Milo).

Supplementen ga ik het met de DA over hebben morgen. Vooral glucosamine staat hoog op het lijstje. Samen met CBD olie.

Als dat t geval is vind ik dat heel kwalijk van het asiel. Staat het asiel goed bekend? Ik heb niet zulke goede ervaringen met asiels helaas.. Dus ergens zou het mij niets verbazen.

Ja de deken is echt een aanrader. Ben er erg blij mee, en moet zeggen, de prijs valt me ook alles mee. Ze hebben hem hier regelmatig op. Mijn reu ook (die ploft ook echt gelijk neer als dat ding om is :') ) Vind het ideaal.

Een nachtje stijf zijn is nog wel te overzien, dat is al minder dan dagen kreupel. Glucosamine kun je bijvoeren. Ik heb goede ervaringen met deze:

https://www.medpets.nl/puur+glucosamine+basis/
dan heb je ook nog deze:

https://www.medpets.nl/puur+glucosamine+extra/

Van beide kun je de ''paard versie'' bestellen. De samenstelling is gelijk.

En dit vind ik ook een goede optie:
https://www.dierapotheker.nl/Hond/630-T ... -tabletten

Global Medics staat in de paardenwereld heel goed bekend.

Maar er zijn ook verschillende mensen die gewoon deze gebruiken:

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-glucos ... /p/1124929

Misschien kun je er iets mee.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 22:21

Toch zou ik als ik jou was met de da eens hebben over troxocil.Het is een langwerkende pijnstiller die veel minder belastend is voor de maag en juist erg geschikt voor honden met atrose.
Verder zou ik met deze hond ook niet teveel leuren.Maak hem zijn laatste tijd zo aangenaam mogelijk en laat hem op tijd gaan.Dit is een ras wat niet heel oud word.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 22:26

Maar je weet toch helemaal niet of het HD is, artrose is in bijvoorbeeld zijn knieën. Je kan niet in hem kijken. Laat me nogal relevant om te weten en is ook niet moeilijk te ontdekken.

Als je de oorzaak niet wil weten kun je ook geen goede aanpak vinden. Daarbij lijkt contact met de dierenarts voor pijnstillers me ook niet verkeerd. Of krijgt hij die momenteel wel?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 22:33

Peelie schreef:
De auto is stomweg te klein de hond kan letterlijk zijn kont niet keren. Als hij er in zit dan zit hij er in. Aan de andere kant moet hij er weel uit. Hij moet zichzelf balanceren op de bank die eigenlijk te klein is. Is dat zo moeilijk om te begrijpen?

Morgen ga ik met hem naar de DA om de verschillende opties door te spreken. De assistent gaf, na overleg met de DA, aan dat een hond op een gegeven moment immuun kan worden voor carpodyl en daarbij enorm aan de diaree raken en overgeven.

Mwah kwa ervaring is het denk ik echt een beter idee om over te stappen kwa nsaid.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 22:43

Peelie, je auto valt echt simpel op te lossen hoor.
Of oa je achterbank plat leggen, of een hondendeken op de achterbank die van hoofdsteunen van de voorstoelen naar hoofdsteunen van de achterbank loopt, (met evt nog een plank) en de hond hoeft dan dus geen enkele moeite meer te doen om op te bank te blijven liggen/zitten, tussen bank en stoelen vallen kan niet meer, daarbij kost een loopplank 50€ en zo hoeft je hond niet te springen (beide gebruik ik zelf in mijn fiat pandaatje.)

Succes morgen bij de dierenarts! Hopelijk kan ze je ook beter vertellen wat er pijn doet en waar/waarom.

Zo te horen is het echt nog geen gevalletje te laat als je typt hoeveel plezier hij nog heeft.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 07:03

kiwiwitje schreef:
Peelie schreef:

Als dat t geval is vind ik dat heel kwalijk van het asiel. Staat het asiel goed bekend? Ik heb niet zulke goede ervaringen met asiels helaas.. Dus ergens zou het mij niets verbazen.

Ja de deken is echt een aanrader. Ben er erg blij mee, en moet zeggen, de prijs valt me ook alles mee. Ze hebben hem hier regelmatig op. Mijn reu ook (die ploft ook echt gelijk neer als dat ding om is :') ) Vind het ideaal.

Een nachtje stijf zijn is nog wel te overzien, dat is al minder dan dagen kreupel. Glucosamine kun je bijvoeren. Ik heb goede ervaringen met deze:

https://www.medpets.nl/puur+glucosamine+basis/
dan heb je ook nog deze:

https://www.medpets.nl/puur+glucosamine+extra/

Van beide kun je de ''paard versie'' bestellen. De samenstelling is gelijk.

En dit vind ik ook een goede optie:
https://www.dierapotheker.nl/Hond/630-T ... -tabletten

Global Medics staat in de paardenwereld heel goed bekend.

Maar er zijn ook verschillende mensen die gewoon deze gebruiken:

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-glucos ... /p/1124929

Misschien kun je er iets mee.

Dankjewel.

beatje schreef:
Toch zou ik als ik jou was met de da eens hebben over troxocil.Het is een langwerkende pijnstiller die veel minder belastend is voor de maag en juist erg geschikt voor honden met atrose.
Verder zou ik met deze hond ook niet teveel leuren.Maak hem zijn laatste tijd zo aangenaam mogelijk en laat hem op tijd gaan.Dit is een ras wat niet heel oud word.

Dat ga ik ook zeker doen vandaag daarbij weet ik dat dit ras niet oud word. Hij is eigenlijk al op topleeftijd. 8 jaar inmiddels.

Kaus schreef:
Maar je weet toch helemaal niet of het HD is, artrose is in bijvoorbeeld zijn knieën. Je kan niet in hem kijken. Laat me nogal relevant om te weten en is ook niet moeilijk te ontdekken.

Als je de oorzaak niet wil weten kun je ook geen goede aanpak vinden. Daarbij lijkt contact met de dierenarts voor pijnstillers me ook niet verkeerd. Of krijgt hij die momenteel wel?

Volgens mij heb jij heel selectief gelezen...

Ik weet al dat hij HD en artrose in de heupen heeft. Dit is bij de vorige eigenaar jaren geleden al gediagnosticeerd. Hij krijgt ook al die tijd al pijnstiller. Carpodyl. En ik heb vandaag opnieuw een afspraak met de DA.

Hannanas schreef:
Peelie schreef:

Mwah kwa ervaring is het denk ik echt een beter idee om over te stappen kwa nsaid.

Dat ga ik dus bespreken met de DA vandaag.

Hannanas schreef:
Peelie, je auto valt echt simpel op te lossen hoor.
Of oa je achterbank plat leggen, of een hondendeken op de achterbank die van hoofdsteunen van de voorstoelen naar hoofdsteunen van de achterbank loopt, (met evt nog een plank) en de hond hoeft dan dus geen enkele moeite meer te doen om op te bank te blijven liggen/zitten, tussen bank en stoelen vallen kan niet meer, daarbij kost een loopplank 50€ en zo hoeft je hond niet te springen (beide gebruik ik zelf in mijn fiat pandaatje.)

Succes morgen bij de dierenarts! Hopelijk kan ze je ook beter vertellen wat er pijn doet en waar/waarom.

Zo te horen is het echt nog geen gevalletje te laat als je typt hoeveel plezier hij nog heeft.

Hij heeft er ook echt nog wel plezier in. Zo zijn gekke 5 min. Helemaal wild kunnen worden van een stok. Willen spelen zo af en toe. Van nature is gewoon een rustige hond. Maar toch een clown. Gaan staan te blaffen als lolletje en je dan heel verwachtingsvol aankijken. Dat is zijn humor :P.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:56

Ik zou eerst zelf eens foto's laten maken. Dan pas weet je of hij het daadwerkelijk heeft en zo ja. Hoe erg dat is.

Voor goede foto's moet hij onder narcose anders is er niets over te zeggen (qua hd dan)

Diarree kan heel goed komen van 2 jaar pijnstillers. Vraag eens naar een andere pijnstiller zoals meloxidyl of onsior. En dan icm een maag beschermer. Pijnstillers maken je maag echt kapot. Zeker als je je zo lang neemt.

Ik heb niet alles helemaal door gelezen maar fysio zou juist heel mooi kunnen werken. Juist als je zelf humaan fysio kent is dat duidelijk denk ik.
Bij min teckel met hernia werkt het echt ideaal ook.

Ze kunnen het net losser en soepeler krijgen.
De auto heeft er dan niets mee te maken want het hele doel is juist dat de fysio ervoor zorgt dat dat soort dingen beter gaan.

Qua gewicht is die al afgevallen las ik. Dat is altijd beter voor zijn gewichten. Persoonlijk denk ik zelfs dat hij naar de 55 toe moet voor zover ik dat van foto's kan zien.
Los vel hebben deze honden altijd wel. Ook in goede conditie.

Vandaag ging je langs de da toch? Nieren waren ook gecontroleerd in het bloed? Dat is ook een orgaan wat kan lijden onder de pijnstillers namelijk..

Succes iig!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:01

Ben benieuwd hoe het gaat bij de DA.

Ik heb wel gelezen dat hij die diagnoses heeft, maar je weet niet waar hij op dit moment last van heeft. Loopt hij slecht omdat zijn artrose enorm verslechterd is? Is de HD erger geworden? En imo moet je daar juist kijken. Dan weet je hoe je het kan behandelen, als je dat überhaupt nog wil natuurlijk.

Als hij al op topleeftijd is voor zijn ras en je hem niet vol wil stoppen met pijnstillers (wat ik begrijp) is het misschien ook prima om het in te slapen. Dan ben je in elk geval niet te laat.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:41

Onder narcose voor foto's zou ik sowieso niet doen met een hond op die leeftijd en die al niet fit is.
Ik heb het bij mij eigen hond gezien dat het er behoorlijk inhakt.

Andere medicatie kan je altijd proberen, als hij dan nog een tijdje een pijnvrij leven heeft is het toch prima. Je ziet zelf aan de hond hoe hij zich voelt.
en dan met ondersteuning van supplementen voor de artrose.

succes bij de DA, hoop dat het een oplossing bied.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:56

Mijn kreupele hond is ook niet te vervoeren. Kotst dehele auto onder.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:04

Maar zonder foto's weet je niet waar je staat. Als bloed goed is is een narcose echt niet zo spannend. Het kam altijd fout gaan. Uiteraard. Maar je wilt toch weten waar je nu staat lijkt me.
Of er daadwerkelijk een verslechtering is. Dan weet je dat je gewoon niet veel meer kan. Dat je nog misschien even pijnstillers op kan hogen en paar leuke weken/maanden geven..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 12:43

Foto's zeggen zo weinig. Iemand (of een hond) kan enorme verkalking hebben en nog als een Kievit lopen en de ander loopt bij de minste degeneratie van het kraakbeen al enorm kreupel.

En waarom zou ik het zeer uitgebreide medische rapport in twijfel trekken. Ik heb ook contact gehad met de oude kliniek over de verschillende diagnoses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:57

Gail, wat is je doel precies met dit topic? Het valt mij op dat je eigenlijk alle (goed bedoelde) adviezen in de wind slaat, zelfs die van een paraveterinair die dagelijkse dit soort vraagstukken voor z'n neus krijgt. Dus nogmaals, wat wil je bereiken met dit topic?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:32

Je hoeft het ook niet in twijfel te trekken. Maar dingen kunnen verslechteren. Als het echt verslechterd is heb je gelijk antwoord. Is het nog eerlijk, nee dan dus. Is t hetzelfde? Dan andere pijnstillers proberen.

Foto's zeggen zo weinig is een kul opmerking. Ze zeggen juist heel veel. Het ligt aan de hond zijn karakter of het beeld wat het dier laat zien past bij het beeld van de foto's. Sommige lopen idd altijd door waar andere idd al bij kleine verslechtering slecht lopen.

Maar dat zegt iets over de hond. Niet over foto's.
Als foto's slecht zijn en de hond loopt nog te goed zeg maar voor het beeld van de foto's weet je gewoon dat dat specifieke dier keihard is voor zichzelf.

Als de foto's afgelopen halfjaar zijn gemaakt dan kan je daar idd conclusies uit trekken. Als het eerder is kan het gewoon alweer zo anders zijn.

Je wilt hem helpen. Probeer m dan ook te begrijpen. Waarom die kreupel loopt , welke mate is t en ga zo maar door.

Sommige diagnoses worden soms heel snel of juist niet verkeerd getrokken. Daarom zou zelf foto's maken denk ik stap 1 zijn om je beeld duidelijk te krijgen. Maar goed. Dat is wat ik ervan denk iig..