Welk huisdier past bij mijn situatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 01:57

Passorapard schreef:
Een parkiet ! Ik heb er zelf een die ik super tam heb gemaakt , super gezellig !

Zijn ook groepsdieren en kan je dus niet alleen houden. Dat is zielig.

Saskia9

Re: Welk huisdier past bij mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 02:05

Heel gek,maar een Afrikaanse reuzenslak? Geen knuffel dier,maar ontzettend gezellig! Stralen ook een bepaalde rust uit :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 02:19

Passorapard schreef:
Een parkiet ! Ik heb er zelf een die ik super tam heb gemaakt , super gezellig !

Die moet je echt niet alleen willen houden. Hun eerste behoefte is nog altijd een soortgenoot.

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:11

Ook ik ga voor ratjes. Heb er zelf 2 gehad en altijd erg veel lol mee gehad. Ze willen ook echt knuffelen en in je nek kruipen. Hele lieve beestjes! Het enige nadeel vond ik de slapeloze nachten die ik door ze heb gehad. Ze stonden op mijn kamer en hadden een rad waar ze snachts altijd uitgebreid op zaten te rennen. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:12

N0a schreef:
Neem aub geen kat als je zo veel weg bent. Naast dat je weinig ruimte hebt, is het naar zo'n dier ook niet eerlijk.

Ik ben verhuist naar een huis met 110 m2. Ik had mijn kat mee genomen, kon ook naar buiten. Maar ik heb haar enorm zien aftakelen doordat ik veel van huis was. Woon alleen dus ze had alleen mij. Hier werd ze ook ziek door, stress likken en slecht eten. Ik heb haar terug gebracht naar m'n ouderlijk huis waar ze nu maximaal 4 uur alleen hoeft te zijn per dag. Ze is enorm opgeknapt.

Katten zijn ook sociale dieren. Er wordt vaak van gedacht dat ze je niet missen en makkelijk weekenden alleen kunnen zijn met een bak voer. Maar neem van mij aan dat dit absoluut niet het geval is. Ik heb nu 2 katten uit het asiel, ondanks dat ze elkaar hebben merk ik dat ze blij zijn als ik er weer ben.

Denk vooral goed na of je situatie wel geschikt is voor een huisdier op dit moment. Wees daarin niet egoïstisch omdat jij graag iets te knuffelen wil.

Dat is echt per kat verschillend. Onze kat was zo’n sul waar je alles mee kon doen, kwam graag lekker op schoot zitten, maar lag ook net zo graag dagenlang bij de verwarming zonder je ook maar aan te kijken.
Juist zo’n lastig adopteerbare asielkat is het gewend om dag en nacht alleen in een klein hok zonder enige aandacht te zitten, en doe je alleen maar een enorm plezier met een studentenkamer en 6 dagen in de week knuffels en aandacht.
Beter dan dat de kat uiteindelijk wordt ingeslapen omdat niemand hem wil.

TS, ik zou gewoon eens bij het asiel langs gaan, vertellen wat de situatie is en eens kijken wat er zoal zit. Je hoeft echt niet meteen een dier mee te nemen, maar wie weet kom je daar dé perfecte kat tegen.
Ze hebben ook vaak handige regelingen, waardoor je de kat terug kan brengen als het niet klikt of niet werkt, of je kan bijvoorbeeld dieren tijdelijk opvangen totdat ze een nieuw baasje vinden en zo zijn er meer leuke opties.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:28

Ik ga met bovenstaand mee... soms heb je in het asiel een hele oude kat die alleen wil zitten. Of een die jonger is, graag alleen is en buiten banjerd. Deze kunnen ook best aanhankelijk zijn. De weekenden weg zal je dan wel goed moeten regeleb en met een oudere kat komen ook de kosten.

Ik denk persoonlijk dat bepaalde hamsters voor jou perfect zouden zijn.
Die leven solitair en zijn echt goed tam te maken. Als je een mooi groot hok maakt dmv landscaping is het ook nog eens rustgevend om naar te kijken.
En als je voldoende voer en water hebt kan die best een weekendje alleen.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:31

Kijk is voor een mooi aqarium waarin je krabbetjes of vissen kan houden(genoeg keuze van koudwater tot zelfs zeewater).

Ik ben zelf ook veel weg door school dn andere bezigheden daarom is een aqarium zo makkelijk. Het enigste is dat het aqarium wel 1x per week schoon gemaakt moet worden.
Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:37

Ik vind het best grappig dat veel mensen met meerdere dieren als voorbeeld komen terwijl TS duidelijk heeft gezegd er 1 te willen ivm het niet kunnen verdelen van aandacht :D
Voor ons lijkt dit allemaal makkelijk te kunnen, maar van de TS is het wel een van de eisen. :)

Hier nog even een vervolgje betreft de hamster :Y)
De syrische is iets groter en leeft liever alleen.
In dit topic kan je hele gave bak-voorbeelden vinden:
[BB-ITP] Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

En zeg nou zelf? :+: :+
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:05

c_alsemgeest schreef:
Als je een mooi groot hok maakt dmv landscaping is het ook nog eens rustgevend om naar te .

Hamsterscaping. Dat googlet wat makkelijker :)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:16

Ik zou vooral ook eerst even afwachten tot je daadwerkelijk verhuisd bent :j Wie weet heeft een van je buren een kat of een hond waar je regelmatig mee kunt knuffelen.

Hier toevallig een studentencomplex waar een kat rondloopt die, toen zijn baasje jaren geleden naar een ander deel van de stad verhuisde, is blijven hangen. Barry wilde gewoon niet mee en bleef maar terug lopen naar dit complex :Y) Hij kent in het complex goed zijn weg en weet ook precies waar eten en aandacht te krijgen is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:22

xDenies schreef:
c_alsemgeest schreef:
Als je een mooi groot hok maakt dmv landscaping is het ook nog eens rustgevend om naar te .

Hamsterscaping. Dat googlet wat makkelijker :)

Oh ja :+

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:25

StonedRomy schreef:
Kan je het dier niet mee naar huis nemen?

Kat en konijn zijn imo niet echt knuffel dieren. Als je echt een knuffel dier wilt, dan zou ik voor een hond gaan... Maar imo heb je daar veel te weinig tijd voor om de ruimte te compenseren.

Kun je niet beter een hond uitlaten voor andere mensen? Dan kan je 5 dagen in de week knuffelen met een dier en er mee wandelen, maar heb je niet de verzorging voor een dier.

Er zijn prima knuffelkatten hoor. Die van mij ligt het liefst de hele dagen op schoot.
Ik zou trouwens geen kat nemen op 20 vierkante meter. Beetje sneu.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:27

Ik zou eerst verhuizen en dan op je gemak gaan zoeken. Wij hebben ruimte zat. Mijn katten zijn broer (Stitch) en zus (Lilo), en totaal verschillend. Stitch gaat iedere dag heel de dag op pad. Lilo gebruikt denk ik nog geen 10m2. Ze komt/wilt niet buiten, wil het liefste dag en nacht op het hoekje van de bank liggen! Lilo vind de andere dieren maar vervelend. Ze zoekt nooit contact met haar broer of de honden. Stitch is echt aanwezig als hij thuis is. De honden pesten, zn zus pesten en achter mijn zoontje aanrennen. Ik zou dus gewoon goed zoeken naar de juiste match en naar een leuke buur die even kan kijken als je snachts niet thuiskomt. Voor Lilo had jou situatie perfect geweest.

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 13:59

c_alsemgeest schreef:
Ik vind het best grappig dat veel mensen met meerdere dieren als voorbeeld komen terwijl TS duidelijk heeft gezegd er 1 te willen ivm het niet kunnen verdelen van aandacht :D
Voor ons lijkt dit allemaal makkelijk te kunnen, maar van de TS is het wel een van de eisen. :)

[ [url=m/imeYir.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan vervolgens zelf met een optie komen die ik niet wilde... Het is niet dat de hamsterkooien zijn veranderd, het gaat mij om de hamster. Dat is wat ik niet leuk vind.

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 13:59

Jezzi schreef:
Ik zou vooral ook eerst even afwachten tot je daadwerkelijk verhuisd bent :j Wie weet heeft een van je buren een kat of een hond waar je regelmatig mee kunt knuffelen.

Hier toevallig een studentencomplex waar een kat rondloopt die, toen zijn baasje jaren geleden naar een ander deel van de stad verhuisde, is blijven hangen. Barry wilde gewoon niet mee en bleef maar terug lopen naar dit complex :Y) Hij kent in het complex goed zijn weg en weet ook precies waar eten en aandacht te krijgen is.

Dit is zeker een goed idee. Dankjewel! Helemaal niet aan gedacht namelijk

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 14:02

8nnemiek schreef:
N0a schreef:
Neem aub geen kat als je zo veel weg bent. Naast dat je weinig ruimte hebt, is het naar zo'n dier ook niet eerlijk.

Ik ben verhuist naar een huis met 110 m2. Ik had mijn kat mee genomen, kon ook naar buiten. Maar ik heb haar enorm zien aftakelen doordat ik veel van huis was. Woon alleen dus ze had alleen mij. Hier werd ze ook ziek door, stress likken en slecht eten. Ik heb haar terug gebracht naar m'n ouderlijk huis waar ze nu maximaal 4 uur alleen hoeft te zijn per dag. Ze is enorm opgeknapt.

Katten zijn ook sociale dieren. Er wordt vaak van gedacht dat ze je niet missen en makkelijk weekenden alleen kunnen zijn met een bak voer. Maar neem van mij aan dat dit absoluut niet het geval is. Ik heb nu 2 katten uit het asiel, ondanks dat ze elkaar hebben merk ik dat ze blij zijn als ik er weer ben.

Denk vooral goed na of je situatie wel geschikt is voor een huisdier op dit moment. Wees daarin niet egoïstisch omdat jij graag iets te knuffelen wil.

Dat is echt per kat verschillend. Onze kat was zo’n sul waar je alles mee kon doen, kwam graag lekker op schoot zitten, maar lag ook net zo graag dagenlang bij de verwarming zonder je ook maar aan te kijken.
Juist zo’n lastig adopteerbare asielkat is het gewend om dag en nacht alleen in een klein hok zonder enige aandacht te zitten, en doe je alleen maar een enorm plezier met een studentenkamer en 6 dagen in de week knuffels en aandacht.
Beter dan dat de kat uiteindelijk wordt ingeslapen omdat niemand hem wil.

TS, ik zou gewoon eens bij het asiel langs gaan, vertellen wat de situatie is en eens kijken wat er zoal zit. Je hoeft echt niet meteen een dier mee te nemen, maar wie weet kom je daar dé perfecte kat tegen.
Ze hebben ook vaak handige regelingen, waardoor je de kat terug kan brengen als het niet klikt of niet werkt, of je kan bijvoorbeeld dieren tijdelijk opvangen totdat ze een nieuw baasje vinden en zo zijn er meer leuke opties.

Dat ga ik zeker doen. en met deze hoopvolle gedachte wil ik graag het topic sluiten. Ik heb genoeg goede en ook erg slechte ideeën. En ga zeker niet zomaar een dier aanschaffen wat binnen een half jaar weer op straat wordt gegooid, zal mij goed verdiepen in de mogelijkheden!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:18

JustFenna schreef:
c_alsemgeest schreef:

[ [url=m/imeYir.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan vervolgens zelf met een optie komen die ik niet wilde... Het is niet dat de hamsterkooien zijn veranderd, het gaat mij om de hamster. Dat is wat ik niet leuk vind.

Wat vind je er niet leuk aan? Misschien maakt het dat ook wat makkelijker?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:24

Heel eerlijk, op 20m2 zou ik geen huisdieren houden. Dat gaat echt niet fris ruiken, zeker niet als ze een weekend binnen zitten. Beetje onhygiënisch ook, maar dat is persoonlijk
Heb je nu je gaat studeren geen baantje nodig? Misschien is het een idee om te solliciteren bij een uitlaat service of een asiel. Of als vrijwilliger in een asiel. Je kan helemaal los gaan met knuffelen en help die dieren echt.
En wie weet, als je dan nog steeds echt een huisdier wil, vindt je wel een arm schaapje dat je in huis kan nemen

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:26

Heel eerlijk? Geen, je bent vaak niet thuis, dat zou ik niet eerlijk vinden tegenover een dier.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:29

Gillbo schreef:
Heel eerlijk, op 20m2 zou ik geen huisdieren houden. Dat gaat echt niet fris ruiken, zeker niet als ze een weekend binnen zitten. Beetje onhygiënisch ook, maar dat is persoonlijk
Heb je nu je gaat studeren geen baantje nodig? Misschien is het een idee om te solliciteren bij een uitlaat service of een asiel. Of als vrijwilliger in een asiel. Je kan helemaal los gaan met knuffelen en help die dieren echt.
En wie weet, als je dan nog steeds echt een huisdier wil, vindt je wel een arm schaapje dat je in huis kan nemen

Ik vind 20m2 niet heel klein hoor, daar kan je best een diertje in houden als je gewoon opruimt en regelmatig ventileert. Maar dat is misschien persoonlijk ja.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:34

In principe zijn de meeste dieren geen 'knuffeldieren'... Daar zijn ze niet voor gemaakt.

De 'meest knuffelige' dieren die ik gehad heb zijn vogels (en een kat). Zitten graag bij je en sommige worden erg graag in hun nek geaaid (of krijgen graag kusjes) maar als je pech hebt heb je vogels die dat niet graag hebben. Naar mijn ervaring hebben valkparkieten dat wel heel graag, grasparkieten zitten graag bij je maar zijn niet echt 'knuffelaars'.

Ratten lijken mij ook nog wel een optie. Dat TS geen hamsters wilt kan ik nog begrijpen.. Ik vind hamsters ook niet de meest leuke dieren, zijn klein en kunnen venijnig hard bijten. Ratten lijken me heel wat speelser dan hamsters.
Je zou ook naar chinchilla's kunnen kijken. Waar ik mijn eerste koppel gekocht had lieten ze de chinchilla's ook wel eens alleen als ze een weekendje weg gingen. Ze drinken erg weinig dus dat is al een voordeel, en dan gewoon wat extra voer geven.
Of ze graag geknuffeld worden hangt dan weer van het individu af... Ik heb er momenteel acht en allemaal verschillen ze hard in karakter.
Je zou kunnen zeggen dat het opvoeding is, maar de baby van een van mijn eerste chinchilla's heb ik niet overdreven veel uit de kooi gehaald en is nu echt extreem sociaal, springt zo uit de kooi op je handen. Terwijl anderen dan weer wat afstandelijker zijn.
Maar als je pech hebt heb je druktemakers... Lijkt ook erfelijk, moeder van de baby waar ik het net over heb, ook extreem sociaal, springt net als zoon op je handen, rug, of zit op je schouder. Maar 's nachts breekt ze de boel af door constant aan de tralies te zitten schudden, wat haar zoon ook doet. :+
Terwijl ik daar bij de overige zes chinchilla's geen last van heb. _O-
Ze vinden het ook ongelooflijk leuk om onder hun kin gekrabd te worden. :j Maar het zijn geen beesten die braaf op je schoot blijven zitten.. Als je ze los wilt laten lopen zul je moeten trainen dat ze naar je toe komen.

Bovendien ruiken ze ook niet fel, dus dat is wel een voordeel. Alleen zorgen dat je plaatjes aan de zijkant van de kooi hangt want de keutels vliegen in het rond...

Maar dat je geen twee konijnen wilt omdat je de aandacht dan niet kunt verdelen vind ik behoorlijk egoïstisch.. Het gaat uiteindelijk om het welzijn van het dier.
Ik had ook twee valkparkieten. Eentje was ongelooflijk tam, kwam vaak om 'kusjes' vragen terwijl de andere gewoon zijn eigen ding deed. Aaien en al dat gedoe was ook niet zijn ding, was gewoon het maatje van mijn andere vogel en dat was oké.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:39

Wijs ts om nog eens goed na te denken en rustig af te wachten.
Laatst bijgewerkt door beatje op 02-06-18 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:40

Ik zou als ik jou was geen dier nemen.
Ik woon zelf ook in een studio van 20m2 en er is gewoon geen ruimte voor een dier. Eventjeel een hamster ofzo. Ik mis het enorm het hebben van een dier (mijn hond woont nu ng bij mijn ouders) maar ben enorm blij dat ik hier geen dier heb, zou het gewoon echt zielig vinden.

Ik zou er gewoon voor kiezen om een hond van buren ofzo uit te laten enz.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:43

JustFenna schreef:

Nou nou nou :') Er is wel wat meer dan 'de hamster kooien zijn verandert', juist doordat we zijn gaan nadenken wat dat diertje nu echt nodig heeft zijn de diertjes juist positief verandert. Is het negatieve en stereotype gedrag er vanaf. Maar hee, je hoeft geen hamster te nemen; even goede vrienden.

Maar goed. Dan kom je er ook snel op terug wat betreft een konijn in zijn of haar ééntje ;) En al helemaal wat betreft knuffelen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:50

sunnybellami schreef:
Ik zou als ik jou was geen dier nemen.
Ik woon zelf ook in een studio van 20m2 en er is gewoon geen ruimte voor een dier. Eventjeel een hamster ofzo. Ik mis het enorm het hebben van een dier (mijn hond woont nu ng bij mijn ouders) maar ben enorm blij dat ik hier geen dier heb, zou het gewoon echt zielig vinden.

Ik zou er gewoon voor kiezen om een hond van buren ofzo uit te laten enz.

20m2 is groter dan veel woonkamers, waarom zou daar geen ruimte zijn voor een dier?
Er bestaan meer dieren dan katten, honden of konijnen (of hamsters). Dieren die prima in die ruimte passen.