Konijn gevonden en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

floorsil

Re: Konijn gevonden en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:03

Hoe is het nijn? Op zich als hij een dag iets minder gezond eet, maar wel iets eet, zou ik mij niet heel druk maken. Loopt hij nou los in huis of heb je speciaal plekje voor hem?

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 21:24

Hij loopt los in de inkomhal. Die is niet heel erg groot en kan hij niks stukbijten qua kabels of zo.
Verder oogt hij mij fit en gezond

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:29

Waarom reageer je niet op de adviezen om de dierenambulance / konijnenopvang te bellen?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:45

Goed dat je hem gevangen hebt! Er worden ontzettend veel konijnen en cavia's gedumpt, dus de kans dat dat met dit konijn ook gebeurd is lijkt mij heel realistisch. Ik zou hem aanmelden bij asiels/opvangen in de buurt, Amivedi (of iets vergelijkbaars, ik weet niet hoe dat in België werkt.) en eventueel nog een buurtgroep op Facebook oid.
Als je het konijn nu naar een opvang brengt wordt hij waarschijnlijk binnen een week of 2 ter adoptie aangeboden, die tijd zou ik ook wachten tot je er een bijkoopt.
Houd hem wel alleen als je er ook echt de ruimte voor hebt, de binnenhokken die in dierenwinkels als konijnenkooi verkocht worden zijn niet geschikt voor konijnen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:48

Waaah, ik moest echt even serieus in de tuin kijken of mijn konijn er nog is, dat is precies een kopie van deze inclusief het witte teentje!
Er zijn al veel goede adviezen voorbij gekomen, hooi en wat geplukt gras en eventueel wat paardebloem is eerst voldoende, verder beestje met rust laten zodat de stress wat kan zakken. Als het dier fris en fruitig oogt gaat ie gauw genoeg eten als het wat tot rust komt.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:21

Herfstwind schreef:
Waarom reageer je niet op de adviezen om de dierenambulance / konijnenopvang te bellen?

Nou, dit dus.. Als ik een dier kwijt zou zijn mag ik toch hopen dat diegene via de dierenambulance of waar dan ook mij op probeert te sporen :=
En niet al bezig zou zijn met een maatje voor m _O-

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:43

Je koopt brokjes & denkt aan een maatje erbij i.p.v. de dierenambulamce te bellen?
Zorg dat amvedi, dierenambulance en opvang weten waar dit konijn is..
Wie weet wie er hopeloos op zoek is naar dit beestje..
Vorig jaar samen met mijn buurmeisje en mijn hond avonden de buurt afgespeurd naar haar witte fluffy Nijntje, kind was zo in tranen en beestje was echt niet te vinden, als ik dan zou lezen dat iemand die in een aankomsthal “vasthoud” en een flyer bij de bakker ophangt..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:54

Advies om Amivedi te bellen heeft TS niets aan in België.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:56

Volgens mij hebben ze daar ook geen dierenambulance. Morgen even rond bellen waar het dier eventueel terecht kan. Geen idee of er in België konijnenopvang is?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:58

oomens schreef:
Advies om Amivedi te bellen heeft TS niets aan in België.

Nouja zolang het niet wordt geregeld als dezelfde instantie die in België wegreparaties verricht, moet er toch íéts van een website of telefoonnummer zijn waar dieren weer met hun baasje herenigd kunnen worden? :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:00

Herfstwind schreef:

Idd.. ik weet niet hoe het in Belgie geregeld is, maar als je in NL het gevonden dier laat ophalen, je kan erbij vermelden dat je hem wel wil adopteren mocht niemand voor hem komen. Konijn blijft 2 weken in het asiel, daarna wordt hij vrijgegeven. Dan sta je ook wat zekerder mocht een eigenaar zich bijv. een half jaar later melden. Konijn is dan officieel van jou. Daarnaast kan het asiel ook helpen koppelen met andere asielkonijntjes :) En nog een punt: je hebt blijkbaar geen idee hoe je voor een konijn moet zorgen en je hebt nog niks in huis. Dan heb je mooi 2 weken de tijd om in te lezen en spulletjes te kopen.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:01

Het lijkt wel alsof je al helemaal ingesteld bent om het konijn te houden en er eentje bij te nemen... Ik hoop dat je morgen toch wat actie gaat ondernemen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:17

Eerlijk TS, ik zou het konijn gewoon wegbrengen want aangezien je niet echt kennis hebt van konijnen is dit gewoon een beetje aan kloten en daar wordt niemand beter van. De kans is er zeker dat het een gedumpt konijn is, maar mocht hij gewoon kwijt zijn is de kans kleiner dat hij weer bij zijn eigenaar terecht komt als hij bij iemand in huis is ipv in een opvang. Als ik een dier vindt geef ik het af aan een opvang en als ik een dier kwijt ben ga ik ook altijd langs alle opvangcentra en dierenartspraktijken. Je kan altijd contact houden met de instantie die hem 'bewaard' zodat je hem na twee weken weer mee terug kan nemen!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 08:03

Heb zitten zoeken voor een konijnenopvang in de buurt en die is er gewoonweg niet.
Dierenambulance heb ik alleen in Antwerpen gevonden. Ikzelf woon in Vlaams-Brabant. Denk niet dat ze daar speciaal voor tot bij mij gaan komen.
En dan vind ik het verder te zot dat ik tot weet ik veel waar moet rijden om dat konijn te droppen, terwijl als die een baasje heeft gewoon in de buurt woont. En dan zou het baasje ook nog eens zo ver moeten rijden om het diertje op te halen.

Verder vind ik wel dat ik er alles aan gedaan heb om zijn eigenaars te zoeken. Hij is aangemeld op de fb pagina van de gemeente, flyer hangt omhoog bij de bakker en ben in de buurt overal gaan aanbellen. Wat ik nog zou kunnen doen is wat meer flyers afprinten en in de brievenbussen wat verder gaan steken en in de DA-praktijk in de buurt een flyer ophangen.

Ook vroeg ik al wat meer info omtrent de verzorging voor als het baasje hem niet komt oppikken. Is dat nu zo verkeerd??? Ik ga echt de eerste maand geen konijn er bij halen. En verder vind ik het dan ook mijn plicht om hem zo goed mogelijk te verzorgen. Dan is het toch niet vreemd dat ik mij wat verdiep in de verzorging?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:07

Is er ook geen fb vermiste en gevonden dieren bij jullie?
Dat hebben wij hier wel ook voor onze regio.

Verzorging is ook belangrijk ja.
Misschien kan iemand goede tips geven.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 08:25

Daar kan ik idd nog eens naar kijken, of zo'n groep bestaat.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:25

Zolang TS kenbaar maakt dat ze het konijn heeft gevonden en op verschillende sites aanmeld zie ik het probleem niet zo hoor. Beestje krijgt de juiste zorg bij TS en als niemand hem komt halen heeft hij meteen een lief baasje wat er alles aan wilt doen het beestje happy te maken.

De kans is groot dat het diertje is gedumpt. Waarom zou je het dan in een opvang proppen??

Even de keutels in de gaten houden en het drinken, ik zou nu ook niet veel anders geven dan hooi.

Succes TS!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:25

Sjintoo schreef:
Heb zitten zoeken voor een konijnenopvang in de buurt en die is er gewoonweg niet.
Dierenambulance heb ik alleen in Antwerpen gevonden. Ikzelf woon in Vlaams-Brabant. Denk niet dat ze daar speciaal voor tot bij mij gaan komen.
En dan vind ik het verder te zot dat ik tot weet ik veel waar moet rijden om dat konijn te droppen, terwijl als die een baasje heeft gewoon in de buurt woont. En dan zou het baasje ook nog eens zo ver moeten rijden om het diertje op te halen.

Verder vind ik wel dat ik er alles aan gedaan heb om zijn eigenaars te zoeken. Hij is aangemeld op de fb pagina van de gemeente, flyer hangt omhoog bij de bakker en ben in de buurt overal gaan aanbellen. Wat ik nog zou kunnen doen is wat meer flyers afprinten en in de brievenbussen wat verder gaan steken en in de DA-praktijk in de buurt een flyer ophangen.

Ook vroeg ik al wat meer info omtrent de verzorging voor als het baasje hem niet komt oppikken. Is dat nu zo verkeerd??? Ik ga echt de eerste maand geen konijn er bij halen. En verder vind ik het dan ook mijn plicht om hem zo goed mogelijk te verzorgen. Dan is het toch niet vreemd dat ik mij wat verdiep in de verzorging?

Nee hoor je hebt helemaal gelijk. +:)+

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:36

Gut, waarom blijft iedereen zo aandringen om het konijn weg te doen?
Het houden van een konijn is echt niet zo heel moeilijk hoor.
Hooi en brok is gehaald, het dier zit niet eens in een te klein kooitje en ze denkt zelfs na over een maatje.
Wanneer zij openbaar maakt dat zij dit diertje heeft gevonden, zodat de eigenaar de kans heeft om het terug te vinden, dan is er imo niks aan de hand.
Laat ze het daarentegen ophalen en kan ze het na 2 weken adopteren, kan ze er wellicht nog een leuke duit voor betalen ook..

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:03

Het gaat mij er voornamelijk om dat er zoveel mogelijk wordt gedaan om de eigenaar van dit dier te vinden. Enkel langs de buren en een flyer ophangen bij de lokale bakker valt daar niet onder als je het mij vraagt. Natuurlijk is er een mogelijkheid dat dit konijn gedumpt is, maar die conclusie kun je niet trekken alvorens er alles aan gedaan is de rechtmatige eigenaar te vinden.

Ik zou in ieder geval de dierenambulance en lokale dierenasielen/ -opvangen op de hoogte brengen van het feit dat je een konijn gevonden hebt. Indien de eigenaar van dit konijn naar hem/haar op zoek is, zijn dit organisaties die vaak al snel benaderd worden. Daarnaast heeft Facebook een groot bereik en zou ik daar zeker een bericht plaatsen.

Nogmaals, ik vind het geweldig dat je dit konijn gevangen hebt en nu wil verzorgen, maar je moet wel eerst uitsluiten dat dit dier een baasje heeft alvorens je besluit dat hij nu van jou is. Er zijn (gelukkig) ook konijneneigenaren die veel om hun dier geven en hun konijn niet dumpen omdat ze op vakantie gaan. Ik moet er niet aan denken dat er een van mijn konijnen ontsnapt en iemand hem/haar vindt, binnen houdt en op een forum al druk bezig is met bedenken hoe ze dit dier kan houden..

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:09

De TS doet er meer dan genoeg aan om de eigenaar te vinden. Ze heeft al vermeld dat er geen lokale dierenambulances zijn en ook geen konijnenopvang. Waarom blijft iedereen daar zo over doorzeuren? De eigenaar kan zelf ook even een oproepje doen om het konijn terug te vinden lijkt me. Bovendien moet dat beestje daar ergens uit de buurt komen dus dan is flyeren in de buurt wel prima. Op internet overal melden het beest gevonden is doet ze ook al. Veel meer kun je niet doen. Wees blij dat zij dat dier zo goed opvangt.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 10:12

En zoals ik al zei ben ik ook van plan om bij de DA in de buurt een flyer te gaan ophangen en eventueel bij de verdere buren in de bus een flyer te gaan steken.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:13

Paardenfann4 schreef:
De TS doet er meer dan genoeg aan om de eigenaar te vinden. Ze heeft al vermeld dat er geen lokale dierenambulances zijn en ook geen konijnenopvang. Waarom blijft iedereen daar zo over doorzeuren? De eigenaar kan zelf ook even een oproepje doen om het konijn terug te vinden lijkt me. Bovendien moet dat beestje daar ergens uit de buurt komen dus dan is flyeren in de buurt wel prima. Op internet overal melden het beest gevonden is doet ze ook al. Veel meer kun je niet doen. Wees blij dat zij dat dier zo goed opvangt.

Gel*l, want je kunt prima bellen met plaatselijke dierenartsen....

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:13

Sjintoo schreef:
En zoals ik al zei ben ik ook van plan om bij de DA in de buurt een flyer te gaan ophangen en eventueel bij de verdere buren in de bus een flyer te gaan steken.

Dit dus ;)
Top!

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:17

Dat er geen opvangcentra's in Vlaams-Brabant is volgens mij niet waar. De eerste hit op Google levert mij de volgende site met opvangcentra's op: https://www.lne.be/erkende-asielen#Vlaams%20Brabant

Daarnaast staat er op diezelfde website ook een telefoonnummer van de dierenambulance van Vlaams-Brabant. Er is zelfs speciaal een ophaaldienst voor gevonden dieren: https://www.vlaamsbrabant.be/welzijn-ge ... /index.jsp

Contact opnemen met de plaatselijke dierenarts(en)praktijk(en) is ook een goede inderdaad.