Stevige lange looplijn/rollijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Stevige lange looplijn/rollijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 19:53

Oh ja tre ponti ook hier! Diverse modellen en denk zo'n 10 verschillende tuigen whahah

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 01:50

Hebben jullie al gekozen?

Ik wil dus nieuwe tuigen voor aan de rolbanden voor op de hei. Iemand ervaring met deze tuigjes?
http://www.my-k9.eu/AnnyX-hondentuigjes Lijkt erop dat je die redelijk kan aanpassen. Ze lijken op de Y tuigen die je alleen via de hondenschool kan kopen hier in Elspeet. De shop in link lijkt ook fijne riemen te hebben. Wil misschien ook de half check bandjes bestellen. Lijken me veilig omdat de kop er niet uit kan. Ik vind een halsband met trainen en in de buurt om aandacht te vragen in nood, toch makkelijker. Kom hier toch regelmatig mensen tegen op de fiets met een telefoon in hun handen dat ze je echt niet zien.

Verder blijft de julius er goed uitkomen, dus bestel die sowieso om te proberen denk ik.

Rolband nog niet gekozen. Het stikt van de teken, dus we houden ze kort. Ze hadden allebei advantix en reu had er alsnog na elke wandeling 4. Toen de seresto, maar ook daar de maat problemen.....Heeft reutje alsnog teken gehad. Hij zit op 30 in totaal en teefje heeft er precies 1 gehad. Dus we ontwijken bos en lopen vooral op de zandpaden op de hei. Maar ze krijgen geen 8/10 meter ruimte, want dan zitten ze alsnog in de bosjes.

We vinden de tape wel fijner dan koord. Die is ook stiller, want die andere dingen maken wel herrie als je vlakbij wild loopt en remt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:11

Duhelo schreef:
[ [url=m/bi5bfp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dZcu41.jpg]Afbeelding[/url] ]

de tre-ponti tuigjes hebben een handvat op de rug met een ring die erover glijdt, dat zijn hele fijne tuigen voor flexi wandelingen, ze trekken bijna niet scheef en de gesp knalt niet constant op die rug.

Je weet dat dit tuigje absoluut niet optimaal is voor het lichaam door de band voor de borst? Zeker als je een hond hebt die nogal wat gewicht in het tuig gooit. (Weet natuurlijk niet of die van jou netjes naast je loopt of niet)

De betere tuigen hebben een Y vorm voren bij de borst waardoor onder andere de schouders veel vrijheid krijgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:29

KimD schreef:
Duhelo schreef:
[ [url=m/bi5bfp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dZcu41.jpg]Afbeelding[/url] ]

de tre-ponti tuigjes hebben een handvat op de rug met een ring die erover glijdt, dat zijn hele fijne tuigen voor flexi wandelingen, ze trekken bijna niet scheef en de gesp knalt niet constant op die rug.

Je weet dat dit tuigje absoluut niet optimaal is voor het lichaam door de band voor de borst? Zeker als je een hond hebt die nogal wat gewicht in het tuig gooit. (Weet natuurlijk niet of die van jou netjes naast je loopt of niet)

De betere tuigen hebben een Y vorm voren bij de borst waardoor onder andere de schouders veel vrijheid krijgen.

Mijn hond (mag) niet trekken. Met deze loopt ze veel fijner dan met de julius, maar tijdens gewone wandelingen dient ze met losse leiband naast me te lopen, tijdens flexi-tijd mag ze uiteraard de 10 m gebruiken maar ook dan wil ik niet dat ze gaat trekken.
Naast de fiets en voor de step trekt ze in principe ook niet. => Voor de step wil ik dat wel leren, maar moet ik idd nog kijken voor een goed trektuig.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:37

Ik vind het dus echt een dingetje met die tuigjes..
Er is veel gedoe over die julius tuigen met die schouderband. Maar ik heb hier Ytuigen en julius tuigen. Beide vinden ze de Julius tuigen fijner. Maar je ziet en merkt ook geen verschil met de Ytuigen bij de honden.

Ik vind dat je gewoon naar de hond zelf moet kijken wat hij fijn vind en wat werkt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:23

Volgens mij moeten de Y tuigen veel beter op maat zijn om goed tot hun recht te komen. Als ik zo lees hoe je moet opmeten etc, kijkt elk deel heel nauw.

Julius komt er overal wel goed uit. Ik lees bijv dat mensen het dekje wat dik vinden, maar verder weinig nadelen.
Bij de Huttra en een Noors? tuig lees ik bijv dat honden eruit kunnen komen en ze schuiven.

Tre ponti naar gekeken, maar kom er qua maat niet helemaal uit met onze misbakseltjes :p Zag wel vorige week een man ermee lopen met een DH en die was wel erg opzij geschoven. Geen idee welk model het was, zag alleen merktekentje.

Hier liepen ze eerst altijd los, dus ik wilde geen handvat, omdat ik bang was dat ze ergens aan zouden blijven hangen met tussen de bosjes door racen.
Nu lopen ze aan de rollijn en ze trekken nog steeds iets aan het eind. Ze snappen nog steeds niet dat er een limiet op zit vaak. Steeds vaker ook wel....

Als we met gewone riem hier in de buurt lopen is er niks aan de hand, maar zodra we de auto pakken, denken ze aan rennen. Zijn dus daarop aan het trainen steeds. Maar wil ze wel wat ruimte kunnen geven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:50

Ik ken er ook genoeg waar julius echt niet goed ligt. En als ik de maattabel van Julius aanhoud moet mijn hond een maat groter hebben dan dat ie nu heeft. Alleen daar verzuipt ie in het ''dekje''.

T blijft toch lastig. Ik heb er 2 die gelukkig duidelijk aangeven wat wel of niet fijn is. Door of niet meer te lopen, of heel traag, of het proberen(vaak met succes) uitkrijgen van halsbanden en tuigjes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:02

Ik zie ze in de buurt weinig, maar heb veel zitten zoeken en lezen op internet en daar is het overwegend erg positief, dus spreek nog niet uit eigen ervaring.

We hebben instap tuigjes en het teefje vindt die niet fijn bij haar oksel. Haar hebben we va pup en zij had eerst de Hurtta, maar die werd te klein en groter paste ze toen niet. Zij heeft best een gevoelige huid en zit wat dunner in haar vacht dan haar broer. Ze springt in elke sloot en het zwembadje, maar als het regent wil ze ook niet lopen. Hebben voor beiden een regendekje, maar daar moesten ze ook erg aan wennen.

De link die ik hierboven plaatste heeft zover ik kan beoordelen de klip wat beter weggewerkt dan de julius, waarmee je open en dichtmaakt zeg maar bij de oksel.

Als ze een keer trekken of reageren op wild, vind ik een tuigje fijner. Voor gewoon is een halsband ook prima en zoals hier in de buurt wel fijn om aandacht te ''eisen'' als het echt niet anders kan in nood. Niet trekken en sjorren en loop met koekjes in mn zak, maar een aantal honden in de buurt gaan snel tekeer en mn reu wil daar wel flink op reageren. Ik ga dan meteen oefeningen doen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:04

Heb je niet stiekem mijn teefje ontvoerd? :P Die beschrijving klopt namelijk hier ook wel.. :P Zij is in iedergeval blij met de julius IDC tuigjes. De julius riemtuigjes daar in tegen vind ze niet fijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:28

Hahaha, vreselijk toch? En ze zijn ook echt dom soms. In de regen wil ze achter me lopen.....want daar regent het minder? Of ze gaan beiden 100x stilstaan om zich uit te schudden, want ja hoor dat helpt echt.....
Als het regent, staan ze enthousiast bij de deur, doe ik tuigjes om, doe deur open en gaat het teefje volledig in de ankers, kijkt nog eens zwaar beledigd naar mij hoe ik haar dat kan aandoen.........Waar broertje het niet eens ziet. Hij kon alleen niet plassen met een dekje, maar die heb ik toen steeds even omhoog gehouden van zn rug af.
Ze noemen mopsjes clowntjes en deze zijn half, maar grote clowns.
En zwemmen dat ze doen.........pffffffZeker de reu is een enorme waterrat en komt zwembadje in tuin nooit uit. Teefje is meer van de sloten.

Oke IDV tuigje. Ik zie dus het verschil echt niet tussen de 2 tuigjes met dat dekje zeg maar. Die ene lijkt iets schuiner uitgesneden.
Maar ze lijken ons de moeite waar, omdat ze ook goed te verstellen zouden zijn en dat is wel nodig, met die rare hondjes.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:30

Hier geen broertje, maar wel twee hondjes van het zelfde ras. Reutje overleeft regen tegenwoordig. Teefje loopt onder de 10 graden gewoon met een dun jasje. Zeker als het regent... en dan kijkt ze me echt aan of ik haar mishandel. Maar een hekel aan regen is eigenlijk wel een beetje een staffieding als ik de fb groepen mag geloven :P

Het IDC tuigje is inderdaad schuiner uitgesneden dan de classic.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:41

Ja, en in de sneeuw helemaal gek doen, racen en spelen........Teefje heeft wel echt iets andere vacht, dus zal het sneller voelen. Ik was nooit zo van de jasjes en doe ze bij een stevige wandeling ook niet snel aan. Maar bij het rondje plasje en poepje doen wel, want als het vriest en eentje gaat zitten en de ander moet even 2 tellen wachten, staan ze al te rillen en te shaken.

Maar verder super stoer.........

Oke, kijken we daar naar. Ik vond de tre ponti ook mooi, die beweerd anti bacterieel te zijn enzo, dus leek me fijn, maar julius zal ook wel mmooie materialen gebruiken.

Julius etc maken allemaal geen mooie loopbanden?? Wel jammer. Ik vind lange lijnen met 2 honden echt lastig.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 14:07

Geen idee. Julius gebruikt in veel riemen rubber. En laat ik daar nu net mega allergisch voor zijn..

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 15:41

superpony schreef:
Volgens mij moeten de Y tuigen veel beter op maat zijn om goed tot hun recht te komen. Als ik zo lees hoe je moet opmeten etc, kijkt elk deel heel nauw.

Julius komt er overal wel goed uit. Ik lees bijv dat mensen het dekje wat dik vinden, maar verder weinig nadelen.
Bij de Huttra en een Noors? tuig lees ik bijv dat honden eruit kunnen komen en ze schuiven.

Tre ponti naar gekeken, maar kom er qua maat niet helemaal uit met onze misbakseltjes :p Zag wel vorige week een man ermee lopen met een DH en die was wel erg opzij geschoven. Geen idee welk model het was, zag alleen merktekentje.

Hier liepen ze eerst altijd los, dus ik wilde geen handvat, omdat ik bang was dat ze ergens aan zouden blijven hangen met tussen de bosjes door racen.
Nu lopen ze aan de rollijn en ze trekken nog steeds iets aan het eind. Ze snappen nog steeds niet dat er een limiet op zit vaak. Steeds vaker ook wel....

Als we met gewone riem hier in de buurt lopen is er niks aan de hand, maar zodra we de auto pakken, denken ze aan rennen. Zijn dus daarop aan het trainen steeds. Maar wil ze wel wat ruimte kunnen geven.

Mijn husky en border ontsnappen echt niet uit de Hurtta Y tuigjes, als ze er uit kunnen glippen hebben mensen gewoon niet de goede maat :=

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 15:51

KarmaChansy schreef:
superpony schreef:

Mijn husky en border ontsnappen echt niet uit de Hurtta Y tuigjes, als ze er uit kunnen glippen hebben mensen gewoon niet de goede maat :=

Dat is ook wat ik altijd zeg over de Julius.. Ik hoor super vaak dat honden daar uit kruipen. En vandaag had ik er eentje die helemaal in paniek raakte bij de DA. Met zo'n tuigje. En ze heeft echt goed haar best gedaan, maar hier kwam ze ook niet uit..

Niet dat ik hiermee bedoel dat je geen gelijk hebt he :P Ik heb geen ervaring met die hurtta tuigjes.. :P

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 15:55

hahaha ja snapte het! Ik heb ook julius tuigjes maar die vinden juist mijn honden niet fijn :+ daar komen ze ook niet uit trouwens gelukkig.

Ik heb nu ook zo'n giant flexi omdat de afgelopen weken al 3 dode herten zijn gevonden hier :( normaal laat ik karma wel los maar nu is het iets te veel risico omdat niemand nog weet wat voor beest het gedaan heeft

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 16:03

Haha ja denk zeg het er even bij :P T is gewoon echt verschillend wat een hond fijn vind. maarja misschien loop jij t liefst op bergschoenen en vind je Nikes niet fijn. En is dat bij mij net andersom.

Ohw :( arme hertjes.. En dadelijk inderdaad iets wat ook nog op honden zou kunnen duiken. Bah.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 07:11

Ik had Julius tuigen, toen ik mij nog niet verdiept had in de vorm van die dingen. Zodra ik daar achter was heb ik ze weggegooid en Ruffwear tuigen gehaald. Zag ineens veel meer ontspanning en een goede pas vanuit de schouder, dus ik was overtuigd.

Voor onze ontsnapkoningin hadden we een webmaster, daar bestaat geen mogelijkheid dat ze eruit komen. :=

Bij Julius ontsnappen véél honden, juist als ze de goede maat hebben, want Julius heeft geen goede maattabel. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 07:50

Is een hardlooplijn ipv een flexi niet handiger?
Ik heb mijn herder daar ook aan, met tuig en die dingen kunnen wel wat hebben. Ik kom s'ochtends ook veel reeën tegen dus met de gewone wandeling zit hij hier ook aan vast.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:16

KimD schreef:
Ik had Julius tuigen, toen ik mij nog niet verdiept had in de vorm van die dingen. Zodra ik daar achter was heb ik ze weggegooid en Ruffwear tuigen gehaald. Zag ineens veel meer ontspanning en een goede pas vanuit de schouder, dus ik was overtuigd.

Voor onze ontsnapkoningin hadden we een webmaster, daar bestaat geen mogelijkheid dat ze eruit komen. :=

Bij Julius ontsnappen véél honden, juist als ze de goede maat hebben, want Julius heeft geen goede maattabel. :')

Gelukkig is het echt per hond verschillend wat ze fijn vinden. En ook ik heb mij verdiept. Dat is de reden dat ik ytuigen gekocht heb. En de reden dat ik ze beide mee genomen heb met de honden naar de fysio. Incl beeldmateriaal. Haar conclusie was t zelfde als die van mij. De julius vinden ze fijner en ze lopen niet beter of makkelijker met het ytuig.

Maar die maattabel klopt indd van geen kanten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 00:50

Maar niemand heeft ervaring met deze; http://www.my-k9.eu/AnnyX-hondentuigjes

Ik denk dat het schuiven en de ruimte bij de oksel etc ook echt heel erg van het model van je hond afhangt.

Bij ons is het een probleem dat ze voor best breed zijn in verhouding met de maat waar ze onder vallen. Het zijn echt hele kleine, brede hondjes van 9kilo.

Bij bovenstaande link hebben ze ook half check halsbanden en die wilde ik misschien voor hier in de buurt, maar is ook lastig meten met die brede nekken. Ik wil ze iets laten zakken, zoals waar nu de seresto bandjes zitten, maar zijn ze een cm te breed, gaan ze toch over de kop.

In de buurt lopen we nooit met rolband.

Je kan er trouwens ook mee longeren..........hahaha Omdat ze nu niet meer los mogen daar, doen ze weleens gek aan de rolband. Dat mag dan even op het vrede stuk zand en dan rennen ze rondjes om ons heen. Ik zei tegen mn man; zullen we ze leren te longeren, paar keer per dag, ben je klaar, hebben ze hun beweging wel gehad, hahahahaha

( is absoluut een grapje, want we willen graag lopen, ook zelf )

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 04:28

Nope ik ken het hele merk niet :p

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 08:03

Ik heb het merk een paar keer in het echt gezien, ik vind de tuigen vrij grof en niet soepel afgewerkt.

Met die tere zieltjes hier hoef ik die dus niet aan te schaffen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:08

Afbeelding
Ik heb een anny X tuig voor het speuren.
Zit bij Saar super