Hond heeft sleutel ingeslikt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 16:18

Duhelo schreef:
CharmingS schreef:
Dankjewel, ze is ook echt een pechvogel. 2 maanden terug is ze nog geopereerd aan haar kniebanden, daarna moesten ze nog een rotte hoektand er uit halen. Was echt bang dat ze weer geopereerd moest worden. En nu gaan we maar weer even met de loopsheid dealen, heb zelf altijd reuen gehad en Fenix is nu voor de 2e keer loops, dus als iemand daar nog handige tips & trics voor heeft :Y) .

tip: steriliseren.
Als je er niet wil mee fokken, dan reduceert sterilisatie voor de derde loopsheid de kans op mamatumoren aanzienlijk en maakt de kans op baarmoederontsteking bijna nihil. En uiteraard heb je dan het bloedverlies en andere ongemakken niet meer :+

Heb ik inderdaad al aan zitten denken. Fokken ga ik sowieso helaas niet meer met haar. Ze heeft een 8e lendewervel die a-symetrisch op het bekken is vergroeit. Dus dat zou erfelijk kunnen zijn.

Dus ik ga het er eens met mijn DA over hebben, bedankt voor de tip :j

Duhelo

Re: Hond heeft sleutel ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:50

Dan is fokken inderdaad geen strak plan, ik zou dan zeker opteren om binnen een maandje of drie na deze loopsheid te steriliseren, dan ben je nog net op tijd om de kans op tumoren aanzienlijk te verlagen (na de derde loopsheid gaat het ook nog omlaag, maar een stuk minder, ik had ooit ergens percentages, maar die kom ik wel nog eens tegen), en je bent dan van alle zorgen en ongemakken vanaf in 1 keer.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 16:55

Duhelo schreef:
Dan is fokken inderdaad geen strak plan, ik zou dan zeker opteren om binnen een maandje of drie na deze loopsheid te steriliseren, dan ben je nog net op tijd om de kans op tumoren aanzienlijk te verlagen (na de derde loopsheid gaat het ook nog omlaag, maar een stuk minder, ik had ooit ergens percentages, maar die kom ik wel nog eens tegen), en je bent dan van alle zorgen en ongemakken vanaf in 1 keer.

Maar zou zo'n sterilisatie complicaties ten aanzien van de lendenwervel kunnen geven? Ik heb ook iemand zoiets horen zeggen, maar ben daar toen niet echt verder op in gegaan.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:58

CharmingS schreef:
Duhelo schreef:

Maar zou zo'n sterilisatie complicaties ten aanzien van de lendenwervel kunnen geven? Ik heb ook iemand zoiets horen zeggen, maar ben daar toen niet echt verder op in gegaan.

In principe denk ik niet, tenzij je de waarschijnlijke gewichtstoename nav sterilisatie niet onder controle kunt houden. Teefjes staan erom bekend om bij te komen in gewicht na een sterilisatie. Dat is natuurlijk onder controle te houden door het voer aan te passen i.c.m. voldoende beweging. Overgewicht zou inderdaad bv. niet goed zijn voor de lendenwervel complicatie, maar verder dan dat zou ik zo 1,2,3 ook niet weten waarom een sterilisatie neveneffect zou hebben op de wervel maar dat kun je het beste met je DA overleggen natuurlijk :). In mijn gedachtegang zou ik eerder zeggen dat het een voordeel heeft, zodat de hormonen niet meer actief zijn en inspelen op het lichaam. De kans op kanker wordt aanzienlijk groter hoe vaker een teefje loops is geweest. Ideaal is om het toch wel na de eerste loopsheid te doen. Maar ook dat is iets wat je met je DA moet overleggen natuurlijk. Het is iig wel aan te raden ja, tenzij het inderdaad bewezen negatief zou uitvallen voor jouw hond ivm haar complicatie aan de lendenwervel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 21:23

Het lijkt me idd dat de lendenwervel er los van staat. Sterilisatie gebeurt meestal door het afbinden of doorknippen van de eileiders, soms worden de eierstokken weggenomen en heel zelden gaan eierstokken en baarmoeder eruit, maar meestal is het de eerste variant.
Niet heel erg invatief dus, behalve moest de teef enorm bijkomen kwa gewicht dat dat invloed zou kunnen hebben idd.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 21:35

CharmingS schreef:
anjali schreef:
Ik weet alleen iets van dit probleem bij kinderen.Wat heel erg gevaarlijk is,dat is het inslikken van batterijtjes.Want daar komt een bijtende giftige stof uit.Dit is dus niet het geval bij de hond van ts,hopenlijk komt de sleutel er via de natuurlijke weg vanzelf uit.Maar als waarschuwing,om ook honden niet met (knoopcel)batterijtjes te laten spelen.

Bedankt voor de tip :)

Batterijen heb ik eigenlijk nooit los in huis slingeren die liggen altijd netjes in een lade. Gelukkig luistert mijn hond bijna altijd en weet ze dat ze niets van de grond mag oppakken (behalve haar speeltjes dan). De sleutel van gisteren die moest ze oppakken, zo werkt het spelletje. Maar door haar enthousiasme en opwinding ging de sleutel de verkeerde kant op helaas :( .

Hier ook eens gehad, onze hond kwam een batterij brengen. Stond een tand in en vloeistof liep eruit zodra ik hem vast had. We weten niet hoeveel hij binnen had, meteen melk met water gegeven, na een kwartier begon ie hevig te plassen (door de melk?) heeft die een paar keer gedaan, maar verder gedroeg hij zich normaal. Volgende dag was het weer helemaal over.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 22:20

Fijn dat de sleutel er eindelijk is!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 22:40

Duhelo schreef:
Het lijkt me idd dat de lendenwervel er los van staat. Sterilisatie gebeurt meestal door het afbinden of doorknippen van de eileiders, soms worden de eierstokken weggenomen en heel zelden gaan eierstokken en baarmoeder eruit, maar meestal is het de eerste variant.
Niet heel erg invatief dus, behalve moest de teef enorm bijkomen kwa gewicht dat dat invloed zou kunnen hebben idd.

Sterilisatie is eigenlijk castratie als je er hormonaal effect van wil hebben en dan worden gewoon de eierstokken weggehaald. Baarmoeder wordt inderdaad lang niet altijd gedaan. Alleen eierstokken afbinden is een echte sterilisatie, maar daarbij wordt de teef nog gewoon loops en verandert het risico op bmo of melklijsttumoren niet.

Een castratie is echter niet zonder nadelen. Teruglopen van bespiering, gedragsveranderingen, andere tumoren waar weer meer kans op is, gemakkelijker vet worden(tot 30% lagere energiebehoefte) en risico op incontinentie.

Mijn teven worden ook gecastreerd indien er niet mee gefokt wordt (maar wel pas vanaf 1.5 jaar want vroegtijdig castreren heeft extra nadelen op het fysiek en mentaal volwassen worden. Onder andere sluiten de groeischijven later en worden honden eerder slungelig).

Hét is echter niet dat het een no-brainer is zonder echte nadelen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 08:48

Ik ga volgende week naar de DA voor controle voor haar knie, en dan zal ik het eens met hem overleggen. Lijkt me misschien toch wel een goed idee om het te doen, als het beter is voor haar gezondheid. Ben echt blij dat de sleutel er uit is. Fenix iets minder want die moest vannacht weer terug in de keuken slapen ipv bij mij op bed :') .

Maar in ieder geval bedankt voor de info voor de castratie/sterilisatie +:)+

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 09:45

Wat fijn super

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:27

Zo'n paniek om iets kleins als een sleutel!
Komt echt wel goed en zie dat dat ondertussen al gebeurd is!
Ze kunnen wel wat hebben hoor die honden!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:33

een klein scherp voorwerp kan anders behoorlijke schade aanrichten...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:44

Toch geen sleutel!
Zo scherp is dat niet anders zouden we ook allemaal opengereten broekzakken en vingers hebben!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:59

Oh wat fijn dat de sleutel eruit is zeg.

Je zei eerder iets over touwtjes er aan.later zei je dat je daar nog even over na ging denken.
( ja ik heb nu wel gelezen)
Maar met touwtjes zou ik wel oppassen.
Onze Jack Russel heeft eens een stukje landbouwplastic en een draad van de vloerbedekking opgegeten
Ze is toen 2 x geopereerd
Maar die draad heeft haar het leven gekost.
Haar darmen zaten om die draad verwikkeld alsof je een touwtje in een capuchon aantrekt.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:33

Little_Gift schreef:
Toch geen sleutel!
Zo scherp is dat niet anders zouden we ook allemaal opengereten broekzakken en vingers hebben!

Een maag- of darmwand is wel heel wat anders dan een spijkerbroek of huid :+
Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dan een darm heel snel beschadigd kan worden. Een sleutel maakt niet direct grote scheuren vooral ook wanneer de hond goed door eet en alles volhoudt maar het kan zeker wel de darmwand beschadigen.

@ts fijn dat ie eruit is

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 13:48

Little_Gift schreef:
Zo'n paniek om iets kleins als een sleutel!
Komt echt wel goed en zie dat dat ondertussen al gebeurd is!
Ze kunnen wel wat hebben hoor die honden!

Inderdaad paniek om een sleutel.. Aangezien deze sleutel een aardig scherpe punt heeft en meerdere broekzakken heeft gesloopt.(heb al besloten niet meer met scherpe voorwerpen te gaan speuren) Daarnaast heeft mijn hond al een hele gevoelige maag en darmen.

De reden van mijn paniek: de hond van een vriendin van mij heeft een legodingetje opgegeten en die hond hebben ze met spoed moeten opereren omdat die de darmwand had beschadigd, hond is uiteindelijk overleden.

En verder geef ik ontzettend veel om mijn hond en wil ik haar echt nog niet kwijt, hoop dat je de paniek nu iets beter kan begrijpen..

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 13:52

daantjuhhh schreef:
Oh wat fijn dat de sleutel eruit is zeg.

Je zei eerder iets over touwtjes er aan.later zei je dat je daar nog even over na ging denken.
( ja ik heb nu wel gelezen)
Maar met touwtjes zou ik wel oppassen.
Onze Jack Russel heeft eens een stukje landbouwplastic en een draad van de vloerbedekking opgegeten
Ze is toen 2 x geopereerd
Maar die draad heeft haar het leven gekost.
Haar darmen zaten om die draad verwikkeld alsof je een touwtje in een capuchon aantrekt.

Ahh wat een verdrietig verhaal :(:)

Maar ik ga niet meer met scherpen voorwerpen speuren, dus ga ook geen touwtje gebruiken. Ze moet gewoon goed apporteren en daar ga ik eerst aan werken met grotere voorwerpen. Kans zit er goed in dat ze straks op de keuring ook een sleutel moet zoeken, dus zal er uiteindelijk toch nog een keer aan moeten beginnen.

Had al een goede tip gehad hier van iemand dat je ongeslepen sleutels kan kopen, die zijn nog niet scherp dus die ga ik een paar halen :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:52

TS, mensen die de paniek niet snappen hebben dikwijls zo iets nog niet van dichtbij gezien. :)

Gelukkig is alles goed gekomen!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 14:17

CharmingS schreef:
Die touwtjes zijn op dit moment niet mijn grootste zorg, dat is iets voor later of ik dat wel of niet ga doen. Voor mij is nu het belangrijkste dat die sleutel er uit komt en mijn hond niet beschadigt.

Ga er dan alsjeblieft geen touwtjes aan hangen in de toekomst. Men heeft je nu al meerdere keren gewaarschuwd. Als je hond toch onverwacht weer iets op eet en er zit een (lang) touwtje aan, en je hond wordt dan wél ziek, dan kan je haar in laten slapen. Wij hebben een keer een kat geopereerd die wol oid had opgegeten. Kat werd 'opeens' ziek, diarree (als er al iets uit kwam) en overgeven. Uiteindelijk kwam er aan de voorkant wol uit en aan de achterkant. Tegen de tijd dat we konden opereren was 3/4 van de darmen al afgestorven/ doorgesneden. Daar konden we niks meer mee.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 14:52

Leffroi schreef:
CharmingS schreef:
Die touwtjes zijn op dit moment niet mijn grootste zorg, dat is iets voor later of ik dat wel of niet ga doen. Voor mij is nu het belangrijkste dat die sleutel er uit komt en mijn hond niet beschadigt.

Ga er dan alsjeblieft geen touwtjes aan hangen in de toekomst. Men heeft je nu al meerdere keren gewaarschuwd. Als je hond toch onverwacht weer iets op eet en er zit een (lang) touwtje aan, en je hond wordt dan wél ziek, dan kan je haar in laten slapen. Wij hebben een keer een kat geopereerd die wol oid had opgegeten. Kat werd 'opeens' ziek, diarree (als er al iets uit kwam) en overgeven. Uiteindelijk kwam er aan de voorkant wol uit en aan de achterkant. Tegen de tijd dat we konden opereren was 3/4 van de darmen al afgestorven/ doorgesneden. Daar konden we niks meer mee.

Citaat:
Maar ik ga niet meer met scherpen voorwerpen speuren, dus ga ook geen touwtje gebruiken.

Graag even lezen.. Nogmaals, ik wil geen discussie over touwtjes aangezien ik al heb aangegeven dat ik die niet ga gebruiken. Het moet ook gewoon niet nodig zijn, aangezien ze gewoon goed moet apporteren. De enige reden waarom ik er aan dacht is omdat ik het veel zie gebeuren binnen de knpv, en dacht dat het misschien een goede oplossing was.. Maar ben er nu wel van overtuigd dat het niet de juiste oplossing is, en dat ik gewoon meer moet gaan oefenen met het goed vasthouden van het voorwerp, dus groter beginnen na een tijd geen werk.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 15:14

Nou TS wat een opluchting zeg!! Fijn dat die eruit is gekomen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 10:16

Update:

Ik dacht dat het gevaar was geweken, maar helaas heeft ze vanochtend heel het huis onder gepoept met diarree en uiteindelijk kwam er alleen nog maar bloed uit haar anus :( .

Dierenarts is al gebeld en daar ga ik zo naar toe.

Het gekke is dat ze wel gewoon zichzelf is en wel eet en drinkt en zelfs wil spelen, ook heeft ze geen koorts. Ik denk zelf dat de sleutel de darm wel heeft beschadigd en dat ze nu een darm ontsteking heeft. Maargoed ik ben geen DA dus ik hoop dat het allemaal goed komt. Maak me wel een beetje zorgen!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:18

Jeetje.. Succes bij de DA!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:21

Hè bah.
Succes

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:41

Ik denk eerlijk gezegd dat het niet van de sleutel komt. Heel veel beterschap!