Tekenbestrijding hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:13

Permithrine is zeker wel voor de mens op de markt. Het blijft altijd een nare afweging, kiezen tussen 2 kwaden, zeker als je veel in bossen komt.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:28

Ik gebruik al jaren advantix bij onze hond en ben daar zeer tevreden over. In al die jaren heb ik er misschien 3 af moeten halen en dat was dan vaak omdat ik te laat was met het geven van de pipet.
In de zomer zwemt ze ook wel regelmatig en dat gaat prima met advantix. :j

Ik ben zelf nog wel benieuwd of er mensen ervaring hebben met zo’n penning aan de halsband? (Tic-clip en tickless)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:34

die heb ik 2 jaar geleden gehad, voor mijn langharige honden werkte het niet echt. Voor mijn vriendin haar honden (amstaff en Engelse staff) werkt die retegoed ik vermoed omdat zij erg korte haren hebben.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:51

Floriske schreef:
Reden waarom wij geen bravecto oid geven zijn niet alle verhalen, maar als wij er logisch over nadenken: het meeste van dat spul werkt omdat de vlooien/teken enz. dood gaan als ze bijten (omdat ze dan het bloed van de hond binnen krijgen). Dit betekent dus dat er gif in dat bloed zit, waar die teek wel aan dood gaat, maar je hond (als het goed is niet). Maar gif is voor ons toch gif. En wij willen geen gif in onze hond. Net als dat van de bandjes wat in de huid gaat zitten waardoor ze niet eens bijten, dat gaat echt in de huid zitten en is misschien wel veilig getest, maar toch. Gif in onze hond zien we niet zitten. Als het echt zo veilig was, zouden mensen het ook kunnen gebruiken voor ze naar de bossen gaan zodat we geen lyme krijgen, maar toch is zoiets niet op de markt. Misschien omdat de eisen voor mensen toch strenger zijn dan voor honden?

Helemaal mee eens. Hetzelfde als die fipronil affaire toen. Alleen ik wil absoluut geen teken in huis en hond reageert goed op Bravecto waardoor ik het risico neem. Mijn kinderen zijn mij meer waard dat zij niet in aanraking komen met een teek.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:07

@Madeliefw: dat snap ik ook heel goed en als onze hond nu met meerdere teken per dag (of per week) thuis zou komen, zouden wij ook even gaan nadenken. Maar wij controleren haar (bijna) elke dag (vooral als we in de bossen zijn geweest, maar andere dagen wordt ze zo veel geknuffeld dat we de teken anders ook wel tegenkomen haha) en in ruim een jaar tijd hebben wij nu 2 teken gevonden. Dus zolang dit goed genoeg werkt als preventie, komt er bij ons niet van dat gif binnen :D

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:37

Lillian__ schreef:
even een sidenote ik zou met jou hond even goed kijken welke werkzame stoffen je mag gebruiken. een aantal zoals bijvoorbeeld Ivermectine kunnen een fikse reactie geven met honden die het MDR1-gen defect KUNNEN dragen. Witte herders & witte herder kruisingen kunnen dit Gen defect hebben.
Als je hond hier niet op getest is zou ik alle genoemde werkzame stoffen vermijden.

Ik vind het een hele goede dat je hier even op wijst! Er is nog teveel onwetendheid over, maar helaas ook een heleboel bangmakerij.

Alle middelen die ik in dit topic gelezen heb (bravecto, simparica, nexgard, advantix, vectra, seresto, scalibor) zijn allemaal veilig met betreft mdr1 gen.

Hier een MDR1 lijder en in principe geef ik niks tot het de spui gaten uit gaat lopen en dan krijgt hij Vectra 3D, erg tevrede over en hij is ook echt een waterrat.

Overigens is er geen een middel naar mijn weten die voorkomt dat teken over je hond heen lopen!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:50

ik hbe 2 border colllies beide langharig (1 met een dunne vacht maar 1 met een gigantiche dikke vacht met een gigantische kraag). en ik ben zeer tevreden van advantix, ik vind geen teken op de hond. Ook zwemmen de hondne veel maar middel blijft werken. Sinds vorige week begonnen met knoflook bij te geven onder het eten (om te kijken of dit effect heeft om de pipetjes eventueel te minderen)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:02

XxDiandraxX schreef:
Lillian__ schreef:
even een sidenote ik zou met jou hond even goed kijken welke werkzame stoffen je mag gebruiken. een aantal zoals bijvoorbeeld Ivermectine kunnen een fikse reactie geven met honden die het MDR1-gen defect KUNNEN dragen. Witte herders & witte herder kruisingen kunnen dit Gen defect hebben.
Als je hond hier niet op getest is zou ik alle genoemde werkzame stoffen vermijden.

Ik vind het een hele goede dat je hier even op wijst! Er is nog teveel onwetendheid over, maar helaas ook een heleboel bangmakerij.

Alle middelen die ik in dit topic gelezen heb (bravecto, simparica, nexgard, advantix, vectra, seresto, scalibor) zijn allemaal veilig met betreft mdr1 gen.

Hier een MDR1 lijder en in principe geef ik niks tot het de spui gaten uit gaat lopen en dan krijgt hij Vectra 3D, erg tevrede over en hij is ook echt een waterrat.

Overigens is er geen een middel naar mijn weten die voorkomt dat teken over je hond heen lopen!

Ik heb zelf nu de tickles gekocht voor 1 hond ,die zou teken en vlooien op 1,5meter afstand houden.Ik heb 6 honden de andere had ik net met vectrad3 behandeld.Ik woon in een teekrijk gebied dus ben eens benieuwd wat het beste helpt.En ik heb allemaal langharen met dikke vachten.
Alle alternatieve dingen zoals knoflook en body aroma's heb ik al geprobeerd.
Dingen als bravecto begin ik niet aan .

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:58

XxDiandraxX schreef:
Lillian__ schreef:

Collies (en kruisingen zijn ook regelmatig MDR1 lijders of dragers. En steeds meer herdersoorten. Bij corgis komt het ook al veel voor.

Een middel wat voorkomt dat ze over je hond gaan lopen zijn advantix en seresto.
Ze kunnen uiteraard nog wel op je hond terecht komen, maar ze willen er direct vanaf.
De werkzame stof zit in de vetlaag en zodra de vlo of teek met de poten in aanraking komt met de werkzame stof, krijg je het hotfeet effect en wil die zo snel mogelijk het toneel verlaten.
Doordat ze het gif hebben aangeraakt, gaan ze alsnog dood. Je kunt dan dus wel eens een dode teek in huis vinden.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 13:05

XxDiandraxX schreef:
Lillian__ schreef:

Ik had zelf ook totaal geen kennis over MDR1.. Hoorde van een vriendin met een Aussie dat dit bij Aussies ook veel voor komt en dat dit gen ook voor problemen bij narcoses kan zorgen ?

Wij hebben er weer voor gekozen om een Seresto band te doen dit jaar en we zijn er tot nu toe wel tevreden over

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:06

onze honden altijd met Advantix behandeld, naar volle tevredenheid overigens.
Maar de DA raadde met vorig jaar Vectra 3D aan ivm mogelijk resistentie.
Ook deze voldoet prima.
Ik wacht altijd wel zolang mogelijk, volgens mijn kalender heb ik 18 april de laatste gegeven, ik wacht nu tot ik weer een teek zie zitten en geef dan pas de volgende, kan wel weer een maand duren.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:10

Ondanks dat onze hond nog geen enkele teek op zich heeft en de rest van het wandelgroepje er wel helemaal onder zitten (duimen dat wij bespaard blijven!) hebben wij sinds deze week een halsband met een soort keramische kralen?
Niet duur, ziet er leuk uit, en het proberen waard. Een aantal uit het wandelgroepje hebben ze al en een stuk minder last van teken. Een ander deel uit het wandelgroepje is ook sinds kort ermee begonnen. Dus we zijn erg benieuwd of het werkt.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:25

Wat idioot trouwens dat er blijkbaar zo enorm veel fokkers van honden die vergrootte kans hebben om MDR1 drager te zijn, dit niet aan de nieuwe eigenaren melden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:28

een hond die bij een fatsoenlijke stamboomfokker gekocht is is hier vrij van of hooguit drager doordat e ouders getest zijn. met drager x drager fokken mag helemaal niet. In België zijn ze hier strenger en strenger op ana het worden. Als mensen geen oderzoek doen en maar overal wat aanschaffen want ze moetne dirngend ene pup hebben, tja dan haal je problemen in huis.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:37

Zoe_97 schreef:
een hond die bij een fatsoenlijke stamboomfokker gekocht is is hier vrij van of hooguit drager doordat e ouders getest zijn. met drager x drager fokken mag helemaal niet. In België zijn ze hier strenger en strenger op ana het worden. Als mensen geen oderzoek doen en maar overal wat aanschaffen want ze moetne dirngend ene pup hebben, tja dan haal je problemen in huis.

Klopt niet helemaal wat je zegt. Drager x drager fokken mag namelijk wel al raden ze aan om dat niet of in elk geval zo min mogelijk te doen. Officieel mag je zelfs lijder x lijder doen.

In veel rassen waar het voorkomt is testen dan ook verplicht, bij mijn ras (australian shepherd) dus ook. Mijn reu, lijder uit twee dragers. Teef is drager uit een vrij x lijder.

Edit: mijn stukje gaat trouwens wel over NL.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:39

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:47

Ik geloof heel erg in de natuur maar die keramische kralen zijn echt flauwekul.
Een onzin hype waar men lekker aan verdient, net als de tick klip.

Dan werkt een spray als biospotix nog veel beter.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:00

XxDiandraxX schreef:
Zoe_97 schreef:

Klopt niet helemaal wat je zegt. Drager x drager fokken mag namelijk wel al raden ze aan om dat niet of in elk geval zo min mogelijk te doen. Officieel mag je zelfs lijder x lijder doen.

In veel rassen waar het voorkomt is testen dan ook verplicht, bij mijn ras (australian shepherd) dus ook. Mijn reu, lijder uit twee dragers. Teef is drager uit een vrij x lijder.

Edit: mijn stukje gaat trouwens wel over NL.

ik zit in belgië vvandaar het verschil. Ik zit zelf in de fokerswereld van borders. ik ben zelf mijn eerse fokhondjes aan het "verzamelen" mijn reu heb ik al, mijn teefje zou ik eind van de zomer moeten hebben als alles goed gaat. Ik heb bewust voor hondne gekozen die volledig vrij zijn van alles.Ik snap het helemaal niet dat fokkers met lijders gaan fokken. Ik persoonlijk zou van welke aandoening dan ook nooit zelfs een drager gebruiken. En de verantwoorde fokkers die ik ken doen dit ook niet.

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:03

Ik heb mijn hond in de zomer altijd seresto band om. Bevalt echt heel erg goed! Dan geen last meer van teken, ze kunnen zich niet aanhechten. Ze zwemt ook veel, maar werking wordt niet anders. In de wintermaanden gebruik ik nexgard, en net op de overgang naar het voorjaar wil ze met de nexgard ook al wel teken oplopen. Omdat die stof in het bloed zit, moeten de teken dus eerst aanhechten voor ze dood gaan. Dan haal ik er vaker een teek af dan wanneer de seresto band om is.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 14:12

Freggle_Edge schreef:
Wat idioot trouwens dat er blijkbaar zo enorm veel fokkers van honden die vergrootte kans hebben om MDR1 drager te zijn, dit niet aan de nieuwe eigenaren melden.

Wat onze hond betreft, dit is geen hond die wij bij de fokker weg hebben. Zij is uit een Spaans asiel en getest op mediterane (schrijf ik dit zo goed? :')) ziektes. Maar niet op afwijkingen als MDR1 denk ik..

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 14:14

merithshadow schreef:
Ik heb mijn hond in de zomer altijd seresto band om. Bevalt echt heel erg goed! Dan geen last meer van teken, ze kunnen zich niet aanhechten. Ze zwemt ook veel, maar werking wordt niet anders. In de wintermaanden gebruik ik nexgard, en net op de overgang naar het voorjaar wil ze met de nexgard ook al wel teken oplopen. Omdat die stof in het bloed zit, moeten de teken dus eerst aanhechten voor ze dood gaan. Dan haal ik er vaker een teek af dan wanneer de seresto band om is.

Ik heb met de Seresto band wel dat er nog teken op haar kruipen? En laatst nog één die zich al vastgebeten had van haar afgehaald, maar verder tevreden over de seresto band!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:14

Wij testen MDR1 en hier gebruiken we advantix met langstockharen en veel teken hier maar al jaren geen teken op de honden. Ben ook stipt in het geven ervan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:48

Hier nu alle 6 scalibor banden. Volgend jaar seresto denk ik proberen. Ipv vele teken per hond nu af en toe eens een teek die vast zit. Maarrr soms wel nog volle teken ook dus ben veel minder tevreden dan de afgelopen 2 jaar toen wij eenmalig bravecto gaven. Echter ivm de verhalen nu voor banden gekozen.

Bravecto werkte absoluut beter offf de tekendruk moet dit jaar weer hoger en hardnekkiger zijn.

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:28

_classic schreef:
Ik heb met de Seresto band wel dat er nog teken op haar kruipen? En laatst nog één die zich al vastgebeten had van haar afgehaald, maar verder tevreden over de seresto band!

Ze lopen nog wel op haar, maar bijten zich bij mijn hond niet vast. Vaak pluk ik ze er al helemaal versuft af!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:40

Onze Griek hebben we alles al bij geprobeerd. De banden lijken het beste te werken, dus ik ga binnenkort even een halsband met ingevlochten tekenband bestellen. Ziet et mooier uit en je hebt al minder problemen met aaien. Ik gebruik de halsband niet als halsband, maar laat er een paniekstuk op zetten zodat hij makkelijk los kan schieten en zich niet kan ophangen.