Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Floriske schreef:Reden waarom wij geen bravecto oid geven zijn niet alle verhalen, maar als wij er logisch over nadenken: het meeste van dat spul werkt omdat de vlooien/teken enz. dood gaan als ze bijten (omdat ze dan het bloed van de hond binnen krijgen). Dit betekent dus dat er gif in dat bloed zit, waar die teek wel aan dood gaat, maar je hond (als het goed is niet). Maar gif is voor ons toch gif. En wij willen geen gif in onze hond. Net als dat van de bandjes wat in de huid gaat zitten waardoor ze niet eens bijten, dat gaat echt in de huid zitten en is misschien wel veilig getest, maar toch. Gif in onze hond zien we niet zitten. Als het echt zo veilig was, zouden mensen het ook kunnen gebruiken voor ze naar de bossen gaan zodat we geen lyme krijgen, maar toch is zoiets niet op de markt. Misschien omdat de eisen voor mensen toch strenger zijn dan voor honden?
Lillian__ schreef:even een sidenote ik zou met jou hond even goed kijken welke werkzame stoffen je mag gebruiken. een aantal zoals bijvoorbeeld Ivermectine kunnen een fikse reactie geven met honden die het MDR1-gen defect KUNNEN dragen. Witte herders & witte herder kruisingen kunnen dit Gen defect hebben.
Als je hond hier niet op getest is zou ik alle genoemde werkzame stoffen vermijden.
XxDiandraxX schreef:Lillian__ schreef:even een sidenote ik zou met jou hond even goed kijken welke werkzame stoffen je mag gebruiken. een aantal zoals bijvoorbeeld Ivermectine kunnen een fikse reactie geven met honden die het MDR1-gen defect KUNNEN dragen. Witte herders & witte herder kruisingen kunnen dit Gen defect hebben.
Als je hond hier niet op getest is zou ik alle genoemde werkzame stoffen vermijden.
Ik vind het een hele goede dat je hier even op wijst! Er is nog teveel onwetendheid over, maar helaas ook een heleboel bangmakerij.
Alle middelen die ik in dit topic gelezen heb (bravecto, simparica, nexgard, advantix, vectra, seresto, scalibor) zijn allemaal veilig met betreft mdr1 gen.
Hier een MDR1 lijder en in principe geef ik niks tot het de spui gaten uit gaat lopen en dan krijgt hij Vectra 3D, erg tevrede over en hij is ook echt een waterrat.
Overigens is er geen een middel naar mijn weten die voorkomt dat teken over je hond heen lopen!
XxDiandraxX schreef:Lillian__ schreef:even een sidenote ik zou met jou hond even goed kijken welke werkzame stoffen je mag gebruiken. een aantal zoals bijvoorbeeld Ivermectine kunnen een fikse reactie geven met honden die het MDR1-gen defect KUNNEN dragen. Witte herders & witte herder kruisingen kunnen dit Gen defect hebben.
Ik vind het een hele goede dat je hier even op wijst! Er is nog teveel onwetendheid over, maar helaas ook een heleboel bangmakerij.
Alle middelen die ik in dit topic gelezen heb (bravecto, simparica, nexgard, advantix, vectra, seresto, scalibor) zijn allemaal veilig met betreft mdr1 gen.
Hier een MDR1 lijder en in principe geef ik niks tot het de spui gaten uit gaat lopen en dan krijgt hij Vectra 3D, erg tevrede over en hij is ook echt een waterrat.
Overigens is er geen een middel naar mijn weten die voorkomt dat teken over je hond heen lopen!
Zoe_97 schreef:een hond die bij een fatsoenlijke stamboomfokker gekocht is is hier vrij van of hooguit drager doordat e ouders getest zijn. met drager x drager fokken mag helemaal niet. In België zijn ze hier strenger en strenger op ana het worden. Als mensen geen oderzoek doen en maar overal wat aanschaffen want ze moetne dirngend ene pup hebben, tja dan haal je problemen in huis.
XxDiandraxX schreef:Zoe_97 schreef:een hond die bij een fatsoenlijke stamboomfokker gekocht is is hier vrij van of hooguit drager doordat e ouders getest zijn. met drager x drager fokken mag helemaal niet. In België zijn ze hier strenger en strenger op ana het worden. Als mensen geen oderzoek doen en maar overal wat aanschaffen want ze moetne dirngend ene pup hebben, tja dan haal je problemen in huis.
Klopt niet helemaal wat je zegt. Drager x drager fokken mag namelijk wel al raden ze aan om dat niet of in elk geval zo min mogelijk te doen. Officieel mag je zelfs lijder x lijder doen.
In veel rassen waar het voorkomt is testen dan ook verplicht, bij mijn ras (australian shepherd) dus ook. Mijn reu, lijder uit twee dragers. Teef is drager uit een vrij x lijder.
Edit: mijn stukje gaat trouwens wel over NL.
Freggle_Edge schreef:Wat idioot trouwens dat er blijkbaar zo enorm veel fokkers van honden die vergrootte kans hebben om MDR1 drager te zijn, dit niet aan de nieuwe eigenaren melden.
merithshadow schreef:Ik heb mijn hond in de zomer altijd seresto band om. Bevalt echt heel erg goed! Dan geen last meer van teken, ze kunnen zich niet aanhechten. Ze zwemt ook veel, maar werking wordt niet anders. In de wintermaanden gebruik ik nexgard, en net op de overgang naar het voorjaar wil ze met de nexgard ook al wel teken oplopen. Omdat die stof in het bloed zit, moeten de teken dus eerst aanhechten voor ze dood gaan. Dan haal ik er vaker een teek af dan wanneer de seresto band om is.
_classic schreef:Ik heb met de Seresto band wel dat er nog teken op haar kruipen? En laatst nog één die zich al vastgebeten had van haar afgehaald, maar verder tevreden over de seresto band!