Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:32

Ik vraag me wel af of een gentle leader schadelijker is dan een gewone halsband. Een gewone halsband zit alleen on de hals, als een hand dan een sprint neemt is de druk op de hals toch groter dan wanneer het verdeelt wordt op hals en snuit?
Gewoon interesse trouwens hoor haha.

Onze hond luistert gelukkig erg goed naar mijn moeder, en trekt eigenlijk nauwelijks nog. Alleen als hij weet dat er ergens een kat heeft gezeten bijvoorbeeld, maar dan trekt hij geen sprintje, dan probeert hij harder te lopen.

Ts, ben jij zijn enige baasje? Wij merken hier thuis dat onze Herder zich echt vooral naar mijn moeder toe trekt. Vooral ook qua luisteren is hij vooral op haar gericht. Wij horen wel vaker dat herders vaker zo gericht zijn op 1 persoon.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:39

kimberleyepe schreef:
Ik vraag me wel af of een gentle leader schadelijker is dan een gewone halsband. Een gewone halsband zit alleen on de hals, als een hand dan een sprint neemt is de druk op de hals toch groter dan wanneer het verdeelt wordt op hals en snuit?
Gewoon interesse trouwens hoor haha.

Onze hond luistert gelukkig erg goed naar mijn moeder, en trekt eigenlijk nauwelijks nog. Alleen als hij weet dat er ergens een kat heeft gezeten bijvoorbeeld, maar dan trekt hij geen sprintje, dan probeert hij harder te lopen.

Ts, ben jij zijn enige baasje? Wij merken hier thuis dat onze Herder zich echt vooral naar mijn moeder toe trekt. Vooral ook qua luisteren is hij vooral op haar gericht. Wij horen wel vaker dat herders vaker zo gericht zijn op 1 persoon.

De hals wordt beschermd door de spiermassa die de nek kweekt dankzij het trekken. De snuit en bovenin de nek achter de oren waar de band van de gentle leader loopt ontwikkelen die spieren niet omdat dit niet kan. Dus veel gevoeliger daar en veel kwetsbaarder ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:46

Nikass schreef:
_Alarm_wlkp schreef:
In plaats van naar een gewone hondenschool te gaan, zoek een VDH vereniging, heb je veel meer aan.

Hoe is zijn voedsel- en/of buitdrift? Of gek maken op balletje en daar mee werken of voedsel gebruiken, maar dan enkel zijn eten en geen snoepjes/koekjes.

Hond moet jou het belangrijkste vinden en voor jou willen werken en aandacht hebben.
Wanneer dat beter gaat kan je aan een lange lijn doen voor mee vrijheid te creëren, maar eerst hond onder apèl hebben staan!

Als ie te hard in zijn halsband en lijn hangt zou ik kijken voor een 3mm slipketting met grote schakels die je vast zet dus niet op strop, beschadigd de vacht.

Edit: heb zelf 2 werklijn Duitse herders zitten (IPO honden) en 1 Kynoloog.

Jee wat een slecht advies!
Je zou de hond ook gewoon op een vriendelijke manier kunnen uitleggen wat je van hem wilt. De hond heeft namelijk geen idee dat het niet heel normaal is om te trekken.
Het levert toch steeds succes op? Dus hoe moet hij weten dat het niet de bedoeling is?

En waarom MOET die hond jou het leukste vinden en MOET hii voor jou werken als je er ook voor kunt zorgen dat hij dat graag WIL?
Wanneer valt het kwartje nou eens dat opvoeding niets te maken heeft met je wil opleggen en autoriteit afdwingen?
Wanneer begrijpen mensen eindelijk dat een hond leert door wat hem iets oplevert en niet door correctie?

Echt, een beetje met de tijd mee gaan kan echt geen kwaad.

Edit: alvorens je een hond wil afleren om te trekken, leer hem eens aan om aan een slaphangend lijntje te lopen. ;)

LEZEN voor je iemand veroordeeld!!! Ze raad ketting aan met grove schales niet op strop stand. Wat is daar dier onvriendelijk aan? Overigens grove schakels en stroppen is sowieso slecht werkend hoe fijner de ketting hoe beter hij stropt dus wil je het dier onvriendelijk gebruiken dan moet je een fijne ketting nemen (bovenin de nek). Maar dat klopt dan weer wel dat is niet de beste optie!!

Ze raad aan beloning dmv zijn eten te laten verdienen ipv in bak geven. Helemaal niet dier onvriendelijk. Zeker een herder werkt enorm graag voor de baas. Dus vanuit de hond gezien veel gaver zijn eten te verdienen dan zo te krijgen!

Ze weet erg goed waar ze over praat en traint positief. Vind jou aanval verre van netjes!!

trysteffy

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 22:50

Op eten is ie gek maar zodra die die heeft ben ik niet meer belangrijk dan is het een eendje een mier of een blaadje belangrijker...

Bal is ie trouwens niet zo gek op thuis speelt ie eerder met zijn kip(knuffelbeer zonder pluche er in)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:01

trysteffy schreef:
Ianthe schreef:
Nog over geen rust willen nemen.. gebruiken jullie een bench? Hier kreeg mijn pup ook verplichte bench rust af en toe. Sommige honden hebben dat nou eenmaal nodig, zodat ze niet door blijven gaan. Is niets mis mee. Dan leren ze dat vanzelf.

Ja die hebben wij vanaf dag 1 hij moet er in als wij ook weggaan of naar bed gaan.. maar heeft ontdekt dat ie stembanden heeft en dus in zijn bench gaat blaffen ieder geval als wij weg zijn en soms probeerd ie het als wij thuis zijn maar dan hoeven we alleen he te roepen dan houdt ie op. ( wij hebben wel een blaf band genomen voor als wij gegaan want we kregen klachten van de buren)

Alles bij elkaar klinkt het alsof hij zich enorm verveelt... je zegt veel te lopen maar wat doet hij tijdens zo'n wandeling?

Dit is niet te vergelijken met de situatie waar jou hond in leeft maar even qua mijn roedel. 3 (x) duitse herders, 1 lab/rottie en 2 husky's dus 6 honden van zeer actieve rassen. 1 van 9 maanden en 1 van 17 maanden de rest volwassen.
S ochtends gaan we 1 a 1.5 uur het bos in. Losloop op hussen na en lekker de vrijheid maarrr niet jagen, niet achter wild aan, niet naar vreemde honden en gewoon luisteren punt!
Maar ze lopen los, stoeien, spelen, ravotten met elkaar en ons. We doen apporteren en zoek spelletjes ed.
In huis en kleine tuin mogen ze rustig spelen en zich gedragen dan kan er veel. In principe in dat ene uur a anderhalf uur zijn ze zo tevreden dat ze verder weinig actie hebben. Nog 3x een rondje van 10 a 20 minuten en klaar.
In de winter trainen we qua bikejoring en dogscooter (variant op de sledehonden sport dat ze kar of slee trekken).
Ze gaan verder overal mee naartoe waar het maar kan EN boswandeling is nooit dezelfde wandeling. We hebben zoveel bos dat we veel verschillende routes hebben en daarnaast regelmatig een polder wandeling of stuk zeedijk. Dus steeds andere luchtjes en omgeving enz.
Door veel uitdaging dus vlot moe en tevreden en relaxt.

Bij alleen thuis zijn hoop veilig knaag materiaal (de bench in) en gevulde kong oid en tevreden boeven.

Je kan uren wandelen maar in steeds dezelfde omgeving wordt zoiets saai en verre van vermoeiend ;)

Misschien kun je daar winst uit halen om hem relaxter te krijgen?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 23:11

Tijdens de wandeling kijkt hij heel graag naar bloemetjes en bijtjes om zo te zeggen hij is echt een mooi weer kijker (dus als een eendje in ene beweegt moet hij echt zien wat ie doet dat heeft ie trouwens wel echt dat al bij ons was) en kan dus heel lang naar het zelfde ding kijken en daarbij gaan zitten...
wij doen nooit het zelfde rondje vind ik zelf erg saai dus we wisselen erg af zo zijn we gister avond naar een andere dorp toe gelopen. Dus altijd het zelfde rondje doen wij dus niet.

Thuis wij moeten in de tuin echt helletijd opletten dat ie niet aan de planten zit niet aan de emmers of platen bakken zo heeft hij een plantenbak stuk gemaakt... en een stoel... hij heeft zijn kauwbot in de tuin die die ook altijd mee naar binnen neemt en speeltjes zoals voetbal een helle grote touw een autoband... dus inprensipe krijgt niks te kort en krijg je met wandelen genoeg afwisseling...

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:48

Onze hond is 1.5jr nu en heeft ook wat getrokken aan de riem. Ze heeft een tuig om waarbij je de riem aan de voorkant vast maakt. Zij is ook onhandig in het ontmoeten van andere honden. Ze loopt ook altijd met een stok of een bal te sjouwen ze wil altijd een taakje doen.

Met het trekken is het echt zoeken wat werkt voor jou en je hond en ontzettend veel geduld. Bij ons werkt om stil te gaan staan haar bij ons te roepen dan gaat ze naast ons zitten en pas als ze op kijkt naar ons gaan we weer in beweging. Wat in het begin soms was dat we letterlijk na 1 stap weer stil stonden. Nu komt ze geregeld zelf inchecken of als ik iets langzamer loop komt ze weer bij me en voor beide acties beloon ik haar ook.

Voor haar rust ook verplichte bench rust ingelast en tijdens onze maaltijden zit ze daar ook in. Zodra we tafel dekken gaat ze uit zichzelf al in de bench liggen. Ze pakt ook zelf nu haar rust in de bench. Ook geven we haar geregeld haar kong gevuld in de bench met de deur dicht en dan gaat ze daarna slapen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 00:59

Nikass schreef:
Wanneer begrijpen mensen eindelijk dat een hond leert door wat hem iets oplevert en niet door correctie

Waar haal je het vandaan dat honden niet door correctie zouden leren?
Dat jij blijkbaar geen correcties wil toepassen is een ( imo onverstandige) keuze, maar ze leren, net als jijzelf overigens, wel degelijk door correctie. Uiteraard en ten overvloede óók door beloning, maar met name het afleren van zelfbelonend gedrag gaat het effectiefst en betrouwbaarst dmv correcties.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 01:29

Lekker op cursus gaan en vooral inderdaad eentje die je uitleggen waarom je hond zo doet en hoe je dat moet corrigeren/voorkomen. Dingen die puppy's fout doen komen bijna altijd voort uit het feit dat wij ze "te laat" corrigeren of het verkeerd doen. Puppy's weten niet dat het fout is.

Lekker samen gaan leren & daar jaren plezier van gaan hebben! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:20

Schuur_ schreef:
AbbyBlues schreef:
nr. 1: cursus. Ik ben met mijn tweede hond ook pas met 7 maanden op cursus gegaan omdat ze me boven het hoofd groeide. Heb er een gouden hond aan.
nr. 2: koekjes koekjes koekjes koekjes

Het eerste dat ik mijn honden altijd leer is 'inchecken'. Kijk je naar mij? Krijg je koekje. Kijk je nog een keer? Krijg je weer een koekje. Dat hebben ze heul snel door! Koekje naast je been geven zodat ze weten dat daar het koekje te vinden is. En dan steeds moeilijker maken. Je krijgt alleen een koekje als je incheckt als je naast me staat.
Wordt er getrokken aan de riem? Stilstaan. Meestal kijken ze dan om van, he joh waar blijf je? Vaak zie je op een gegeven moment de klik van o ja, ik moet naast je blijven lopen. Dan gaan ze naast je staan en dan flink belonen!
Hetzelfde met loslopen. Ik heb nu ook een flinke puber rondlopen die meent dat ze niet hoeft terug te komen met wandelen. Maar ook weer koekjes bij. Kom je terug inchecken? Prima, koekje erin. 100 meter laten lopen, even roepen, komt ze terug, super! Koekje erin. Komt ze niet terug? Stil blijven staan. Dan is het spelletje er zo van af. Je ziet ze denken, oh ja, ik krijg een koekje als ik terug kom.
De eerste maanden ga je heel erg veel door je koekjes heen, daarna ga je afbouwen. De beloning wordt vervangen door een stem beloning. Koekjes worden maar eens in de 3 a 4 keer gegeven dat je het goed doet.

Google ook eens de LAT methode (Look At That). Hiermee leer je je hond dat als er iets spannends of engs aan komt waardoor ze contact met je verliezen ze juist contact met je gaan zoeken.

100% hiermee eens. Dit pas ik ook toe op mijn jachthond en vanmorgen was hij bij de buurvrouw in de tuin aan het spelen en haar kat schiet voorbij. Mooie is nu dat hij eerst incheckt bij mij om toestemming te vragen en ik dus geen acrobatische stunten moest uithalen. Zelfde met de keffers die we bijna dagelijks passeren. Hij hoort ze en hup, aandacht gaat 100% naar mij.

Enige wat ik nog wil toevoegen in je bericht is dat stilstaan bij trekken niet werkte voor mij en mijn hond. Dan bleef hij gewoon hangen en werd het een echte stand-off. Wat wel werkte was gewoon achteruilopen. Zo kreeg ik zeker weten zijn focus op mij

Ik ben het volledig met jullie eens, maar wat nu als je hond gewoon niet van koekjes houdt? Ik heb tot nu toe werkelijk ALLES geprobeerd, van verse zalm tot biefstuk, speelgoed tot een geprepareerde eendenvleugel, maar tot nog toe heb ik geen idee waarmee ik zijn aandacht moet krijgen. Als hij "wild" ziet of ruikt dan komt er verder echt niets bij hem binnen...... Het is een staande jachthond overigens. Ga volgende week aan de 5e cursus beginnen (jachttraining), maar ik blijf het lastig vinden om "het" te bedenken waarvoor hij naar mij toe wil komen.
Als hij komt dan ben ik blij, ik spring, ik dans, ik juich, maak een koprol :+ , kortom beloon hem ontzettend, maar hij lijkt er niet echt van onder de indruk.
Iemand de gouden tip? Hij is 15 mnd oud.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:05

[***] schreef:
Ik ben het volledig met jullie eens, maar wat nu als je hond gewoon niet van koekjes houdt? Ik heb tot nu toe werkelijk ALLES geprobeerd, van verse zalm tot biefstuk, speelgoed tot een geprepareerde eendenvleugel, maar tot nog toe heb ik geen idee waarmee ik zijn aandacht moet krijgen. Als hij "wild" ziet of ruikt dan komt er verder echt niets bij hem binnen...... Het is een staande jachthond overigens. Ga volgende week aan de 5e cursus beginnen (jachttraining), maar ik blijf het lastig vinden om "het" te bedenken waarvoor hij naar mij toe wil komen.
Als hij komt dan ben ik blij, ik spring, ik dans, ik juich, maak een koprol :+ , kortom beloon hem ontzettend, maar hij lijkt er niet echt van onder de indruk.

Dan is dat wat mij betreft een uitstékend moment om te corrigeren voor het niet opvolgen van een goed gekend commando.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:08

Lastig [***]. Heb ik met de husky's en daar heb ik als oplossing voor NOOIT los laten. Zijn jagers en killers. Luisteren prefect aan de lijn en los op omheind gebied waar ze echt niet uit kunnen. Maar 1 gaatje ergens en ze zijn weg. Zijn dan bloed fanatiek en krijgen zelfs konijnen gevangen. Omdat jagen voor hun zo enorm belonend is (ze vangen en eten) is het niet af te leren. Dus heb ermee leren om gaan ;)

Enigste optie voor hun leren los lopen zou stroomband zijn. Gezien ik daar niet aan wil beginnen heb ik dus geen optie ;)

Wel even een extra dingetje. Wij zijn hun in elk geval 4de eigenaren en toen waren hun al bekend met doden van katten, kippen, vogels en konijnen.

Redelijk veel husky's kunnen best wel los maar je moet vanaf pup er enorm in investeren en wat geluk hebben

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:17

GDG schreef:
[***] schreef:

Dan is dat wat mij betreft een uitstékend moment om te corrigeren voor het niet opvolgen van een goed gekend commando.

Wat mij betreft ook ;)
Maarrrr dan moet je goed corrigeren in de zin van dat de hond snapt dat hij gecorrigeerd wordt voor weg blijven en niet gecorrigeerd wordt omdat hij na zoveel keer roepen alsnog kwam.

Heb het met een oppas hond gehad die ipv komen rond mij ging dansen. Netjes eerst overlegd en ik mocht het probleem aan pakken.
De hond daagde dus mij uit voor vang spelletje. Dat is 2x leuk daarna is het spel vergeten haha. Hoe ik dat doe?

Los laten op veilig en rustig liefst omheind terrein. Na gebruikelijk lopen, spelen, poepen en plassen moet de hond komen. Deze weigerd en gaat uitdagen...

Ik pak een bijv. Bezemsteel en sla er mee op de grond. Ik mag NIETTT de hond aan raken. De stok is mijn verleng stuk dat mij heel breed maakt. Ik neem in gedachten een punt waar ik de hond wil hebben. Ik ga dmv mezelf groot maken en gebruik van de stok links en rechts van mij de hond naar dat punt drijven. Oftewel ipv dat de hond mij uit daagt doe ik de hond op jagen. Uiteindelijk zal de hond uit de uitdagende modus naar de onderdanige modus gaan. Op dat moment stop ik en loop ik weg vd hond. Dus ik beloon hem dat hij onderdanig doet naar mij door hem terug ruimte te geven. Meestal lopen ze dan uit reflex zelf achter mij aan. Ik roep, ze komen en ik beloon. Soms schiet hond terug in uit daag modus dan herhaal ik mij spel ook. ;)

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:52

[***] schreef:

Wat voor staande jachthond?
Ik heb nu mijn 3e en waren allemaal verschillende staande jachthondenrassen en dus ook allemaal anders in de manier van aanpakken.
Heb je verder nog nooit jachttraining gedaan met hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:03

Ianthe schreef:
[***] schreef:

Ik heb nu mijn 3e en waren allemaal verschillende staande jachthondenrassen en dus ook allemaal anders in de manier van aanpakken.

Een [***] patrijs......

Ik heb een puppy cursus gevolgd, een basiscursus en opvolgend 2 cursussen "Gehoorzame huishond", daarna heb ik een keer of 6 meegetraind met een groepje jagers met Cocker Spanielen.
Helaas was er eerder in mijn regio geen plek dus verdere jachttraining nog niet gevolgd. Nu is er eindelijk plek en ga ik volgende week vrijdag starten.
In huis e.d. is het echt een super lieve en gehoorzame hond. Daar hebben de trainingen ook echt wel hun vruchten afgeworpen.

Alleen het "hier" komen als we buiten los lopen is nog echt even een "ding" als er zaken zijn die echt zijn aandacht hebben, zoals een haas, eend of gans in het weiland.......

Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:21

[***] schreef:

Gouden tip misschien niet, maar wel de tip om de stappen iets kleiner maken en niet te snel te veel van de hond te vragen. (ik weet het, niet altijd makkelijk).
je begint met deze training natuurlijk altijd op bekend terrein zonder al te veel afleiding. Wanneer de hond snap wat de bedoeling is dan kun je langzaam afleiding toevoegen. Honden moeten leren prikkels bedwingen en als je ineens van 0% prikkels naar 70% (spoor) of zelfs 100% (voorbij rennend wild) gaat dan kun je hem idd niet meer houden. Je zet hem dan eigenlijk op om te falen want je weet dat hem dat niet gaat lukken. Langzaam opbouwen is de truuk.
Voorbij rennend wild is ook heel erg moeilijk hoor. Dan moet ik ook alle zeilen bij zetten om mijn zeer zeer goed luisterende oudste border collie terug te roepen (ze is 7 en we hebben nationale behendigheid gelopen, die staat echt wel goed onder appèl)

En misschien gebruik je wel de verkeerde beloning :+ Ja, ja, open deur. Maar serieus. Sommige honden lopen nu eenmaal niet warm van koekjes en spelen. Dan moet je iets anders verzinnen.
Wellicht goed om jachttraining te gaan doen? Jachthonden worden vaak niet beloond met koekjes maar met geurbuidels en zo. Ik ben zelf niet thuis in de jachthonden dus daar kan ik je weinig over adviseren.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:22

[***] schreef:
Ianthe schreef:

Een Drentse patrijs......

Ik heb een puppy cursus gevolgd, een basiscursus en opvolgend 2 cursussen "Gehoorzame huishond", daarna heb ik een keer of 6 meegetraind met een groepje jagers met Cocker Spanielen.
Helaas was er eerder in mijn regio geen plek dus verdere jachttraining nog niet gevolgd. Nu is er eindelijk plek en ga ik volgende week vrijdag starten.
In huis e.d. is het echt een super lieve en gehoorzame hond. Daar hebben de trainingen ook echt wel hun vruchten afgeworpen.

Alleen het "hier" komen als we buiten los lopen is nog echt even een "ding" als er zaken zijn die echt zijn aandacht hebben, zoals een haas, eend of gans in het weiland.......

Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen!

Haha, nou de Drent is echt totaal niet mijn type hond.. Degene die ik ken doen ook graag hun eigen ding en zijn lastig te trainen, vooral als je nog niet veel ervaring met jachthonden hebt. En ze zijn vaak ook erg sloom met terugkomen met apporten enzo. Hopelijk heb je wel een jachttraining waar ze veel ervaring hebben met staande honden en Drenten. Geen training waar vooral labradors enzo zitten..
Ik had er maar eentje die niet luisterde en dat was een Pointer, die zijn erg zelfstandig. Bij hem hielp het om goed de fluit aan te leren, daar reageerde hij beter op dan alleen stem. Maar die ging soms ook even zelf een spoortje uitwerken en daarna kwam die dan wel weer terug;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:38

Hi, hi, hi, daarom heb ik ook een aantal punten achter het ras getypt. Ik heb mij vooraf goed ingelezen over dit ras en het klopt helemaal wat je schrijft. Het is een lastig te trainen hond.

Ken een aantal jagers en één daarvan heeft vroeger ook een Drent gehad, maar die gaf ook aan dat dit ras veel te eigengereid is. Mijn hond komt uiteindelijk ook altijd terug net als jouw Pointer. Op zich vind ik het ook geen probleem als ze wat zelfstandiger zijn. Het gaat mij om het gevaar van verkeer e.d. Daarbij vind ik dat een hond gewoon moet komen als je hem roept :D . Dat doet hij 9 van de 10 keer ook, maar ja, dat is niet genoeg natuurlijk. Ook gaat hij niet heel ver weg, maar ik wil gewoon dat hij komt.

Moet eerlijk zeggen dat ik er van overtuigd ben dat het geen onwil is van hem.Als ik hem aan de lange lijn heb en hij ziet een haas of iets dergelijks, laat ik hem zitten, maar daarna heeft hij echt niet meer in de gaten dat ik (of wie of wat dan ook) naast hem sta. Als ik een stukje biefstuk voor zijn neus heen en weer beweeg, kijkt hij gewoon langs mijn hand, want die zit hem dan in zijn zicht........

Hij is ook echt wel op mij gericht, houdt mij tijdens het uitwerken van zijn spoortje ook echt wel in de gaten, maar ziet er niet de noodzaak van in om meteen op mijn commando terug te komen.

Als het goed is heeft de trainer waar ik naar toe ga ervaring met Drenten, dus ik hoop dat we er veel zullen leren. Verder houd ik stug vol en het komt uiteindelijk wel goed. Hij is nog jong :+

Wat zijn de andere 2 rassen die je hebt gehad?

Voor wat betreft de [***] van TS denk ik dat zaken als een koekje en de oefeningen als hierboven beschreven zeker zouden kunnen werken, maar je moet ze wel cnsequent toepassen! Heb vroeger veel met [***] herders gewerkt en die zijn super goed te trainen. Doen alles voor een "braaaaaaaf" van de baas :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-04-18 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:45

[***] schreef:

Is hij wel geinteresseerd in koekjes als er geen afleiding is?
(Wat ik bij sommige honden goed vindt werken is een fluitje als terugkom commando)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:47

akishino schreef:
[***] schreef:

Is hij wel geinteresseerd in koekjes als er geen afleiding is?
(Wat ik bij sommige honden goed vindt werken is een fluitje als terugkom commando)

Ja dan gaat het wel goed. Fluitje heb ik. Werkt ook 9 van de 10 keer goed, maar ja, die hazen.......

In huis of in de tuin(als hij de kippen niet in het vizier heeft), doet hij werkelijk ALLES wat ik zeg voor een koekje of voer. Tot in perfectie :D

Ook zelf wegrennen of verstoppen raakt hij niet van onder de indruk. Nou ja, eventjes dan, maar hij vindt mij eigenlijk altijd direct......Rent blij naar mij toe, krijgt een koekje en rost weer vrolijk verder. Ik hou hem dan vaak even bij me, probeer hem te knuffelen, te belonen, nog een koekje te geven, maar daar heeft hij dan geen tijd meer voor :')

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:53

Deze leeftijd is ook wel heel lastig ook natuurlijk, vooral met een reu. Maar als je er hard aan werkt heb je straks een tophond;) Bij een reu, vooral hond als een Drent, duurt het gewoon allemaal wat langer.
Ik heb nog een Weimaraner teef gehad en met haar heb ik nooit problemen gehad. Die was heel makkelijk te trainen en als er een konijn ofzo voorbij liep keek ze eerst naar mij of ze mocht gaan. Daar heb ik ook wel veel jachttraining mee gedaan, dan leer je echt goed samen werken en de hond ook dat die alleen mag gaan als jij het commando geeft. Met haar begon ik ook pas toen ze wat ouder was trouwens. Nu heb ik een Braque du Bourbonnais reu, die is nu 8 maanden. Die leert wel heel snel, maar begint nu ook wat puber dingen te krijgen haha. Ik moet hem nog in een veld krijgen met een haas waar die 1 keer achterna mag gaan. Daarna moet die leren dat het niet meer mag. Hij moet voor een proef ook een hazenspoor volgen, dus moet hem eerst nog een keer echt achter een haas aan laten gaan. Maar hij is wel wat meer gericht op voer, dus dat scheelt wel. En hij kent ook de gewone fluit voor terugkomen en hem leer ik nu ook de stopfluit. Dan kan ik hem hopelijk over een tijdje ook op afstand laten zitten. Gebruik je zelf wel al een fluit voor het terugkomen?

Je kan ook al wat oefeningen doen voor het blijven..als die normaal wel goed blijf kent, dan met speeltjes gaan gooien. Over hem heen, voor hem enz.. en dan steeds even terug voor belonen als die goed blijft. Wel eerst beginnen met hem naast je aan de lijn natuurlijk en dan zonder lijn, dan op afstand. Dan leert die gelijk ook wat meer zelfbeheersing. Doe ik met mijn reu ook af en toe, zodat die ook goed steady blijft met de normale training.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:54

Kuggur schreef:
Nikass schreef:
Wanneer begrijpen mensen eindelijk dat een hond leert door wat hem iets oplevert en niet door correctie

Waar haal je het vandaan dat honden niet door correctie zouden leren?
Dat jij blijkbaar geen correcties wil toepassen is een ( imo onverstandige) keuze, maar ze leren, net als jijzelf overigens, wel degelijk door correctie. Uiteraard en ten overvloede óók door beloning, maar met name het afleren van zelfbelonend gedrag gaat het effectiefst en betrouwbaarst dmv correcties.

Ik ben benieuwd of jij wet waar straf aan moet voldoen wil het effectief zijn?
Het is namelijk in de meeste gevallen niet haalbaar om dat uit te voeren.
Dus nee, correcties zorgen voor vermijdingsgedrag en dat is iets anders dan dat je er wat van leert.
Dat je desondanks wel eens een correctie toepast, prima. Maar een hond die niet geleerd heeft om netjes aan de riem te lopen gaan corrigeren omdat hij niet netjes loopt, is niet fair.

Als je een hond iets wilt aanleren zou je dat altijd zonder straf moeten doen. Straf blokkeert namelijk het leervermogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:56

Ianthe schreef:
Deze leeftijd is ook wel heel lastig ook natuurlijk, vooral met een reu. Maar als je er hard aan werkt heb je straks een tophond;) Bij een reu, vooral hond als een Drent, duurt het gewoon allemaal wat langer.
Ik heb nog een Weimaraner teef gehad en met haar heb ik nooit problemen gehad. Die was heel makkelijk te trainen en als er een konijn ofzo voorbij liep keek ze eerst naar mij of ze mocht gaan. Daar heb ik ook wel veel jachttraining mee gedaan, dan leer je echt goed samen werken en de hond ook dat die alleen mag gaan als jij het commando geeft. Met haar begon ik ook pas toen ze wat ouder was trouwens. Nu heb ik een Braque du Bourbonnais reu, die is nu 8 maanden. Die leert wel heel snel, maar begint nu ook wat puber dingen te krijgen haha. Ik moet hem nog in een veld krijgen met een haas waar die 1 keer achterna mag gaan. Daarna moet die leren dat het niet meer mag. Hij moet voor een proef ook een hazenspoor volgen, dus moet hem eerst nog een keer echt achter een haas aan laten gaan. Maar hij is wel wat meer gericht op voer, dus dat scheelt wel. En hij kent ook de gewone fluit voor terugkomen en hem leer ik nu ook de stopfluit. Dan kan ik hem hopelijk over een tijdje ook op afstand laten zitten. Gebruik je zelf wel al een fluit voor het terugkomen?

Je kan ook al wat oefeningen doen voor het blijven..als die normaal wel goed blijf kent, dan met speeltjes gaan gooien. Over hem heen, voor hem enz.. en dan steeds even terug voor belonen als die goed blijft. Wel eerst beginnen met hem naast je aan de lijn natuurlijk en dan zonder lijn, dan op afstand. Dan leert die gelijk ook wat meer zelfbeheersing. Doe ik met mijn reu ook af en toe, zodat die ook goed steady blijft met de normale training.

Drenten zijn inderdaad wat later volwassen. Fluit gebruik ik wel al.
Blijf doet hij prima, dus ik ga eens de oefening proberen die je aangeeft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:58

dierenfan schreef:
LEZEN voor je iemand veroordeeld!!! Ze raad ketting aan met grove schales niet op strop stand. Wat is daar dier onvriendelijk aan? Overigens grove schakels en stroppen is sowieso slecht werkend hoe fijner de ketting hoe beter hij stropt dus wil je het dier onvriendelijk gebruiken dan moet je een fijne ketting nemen (bovenin de nek). Maar dat klopt dan weer wel dat is niet de beste optie!!

Ze raad aan beloning dmv zijn eten te laten verdienen ipv in bak geven. Helemaal niet dier onvriendelijk. Zeker een herder werkt enorm graag voor de baas. Dus vanuit de hond gezien veel gaver zijn eten te verdienen dan zo te krijgen!

Ze weet erg goed waar ze over praat en traint positief. Vind jou aanval verre van netjes!!

Reageer ff normaal wil je :roll: Over lezen gesproken; het woord dieronvriendelijk heb ik niet gebruikt.
Maar iets aanleren doe je inderdaad op een vriendelijke/positieve manier.
Een slipketting gebruik je niet om een hond iets aan te leren. Het enige wat je ermee doet is proberen de hond fysiek onder controle te houden. Dat heeft helemaal niets met opvoeding te maken.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 14-04-18 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:03

En dan niet alleen in de tuin he;) Natuurlijk kan je eerst daar beginnen en dan verder op plekken waar niet veel wild is...en dan op plekken trainen waar wat meer wild is. Maar denk dat je bij jachttraining ook al veel dingen gaat leren die hierbij kunnen helpen en zullen genoeg tips hebben hiervoor. Stopfluit is trouwens aparte fluit, maar die niet zelf gaan aanleren. Eerst op training kijken wanneer die daarmee beginnen. Anders ga je ze teveel afremmen als ze nog niet zoveel kennen.