Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
kimberleyepe schreef:Ik vraag me wel af of een gentle leader schadelijker is dan een gewone halsband. Een gewone halsband zit alleen on de hals, als een hand dan een sprint neemt is de druk op de hals toch groter dan wanneer het verdeelt wordt op hals en snuit?
Gewoon interesse trouwens hoor haha.
Onze hond luistert gelukkig erg goed naar mijn moeder, en trekt eigenlijk nauwelijks nog. Alleen als hij weet dat er ergens een kat heeft gezeten bijvoorbeeld, maar dan trekt hij geen sprintje, dan probeert hij harder te lopen.
Ts, ben jij zijn enige baasje? Wij merken hier thuis dat onze Herder zich echt vooral naar mijn moeder toe trekt. Vooral ook qua luisteren is hij vooral op haar gericht. Wij horen wel vaker dat herders vaker zo gericht zijn op 1 persoon.
Nikass schreef:_Alarm_wlkp schreef:In plaats van naar een gewone hondenschool te gaan, zoek een VDH vereniging, heb je veel meer aan.
Hoe is zijn voedsel- en/of buitdrift? Of gek maken op balletje en daar mee werken of voedsel gebruiken, maar dan enkel zijn eten en geen snoepjes/koekjes.
Hond moet jou het belangrijkste vinden en voor jou willen werken en aandacht hebben.
Wanneer dat beter gaat kan je aan een lange lijn doen voor mee vrijheid te creëren, maar eerst hond onder apèl hebben staan!
Als ie te hard in zijn halsband en lijn hangt zou ik kijken voor een 3mm slipketting met grote schakels die je vast zet dus niet op strop, beschadigd de vacht.
Edit: heb zelf 2 werklijn Duitse herders zitten (IPO honden) en 1 Kynoloog.
Jee wat een slecht advies!
Je zou de hond ook gewoon op een vriendelijke manier kunnen uitleggen wat je van hem wilt. De hond heeft namelijk geen idee dat het niet heel normaal is om te trekken.
Het levert toch steeds succes op? Dus hoe moet hij weten dat het niet de bedoeling is?
En waarom MOET die hond jou het leukste vinden en MOET hii voor jou werken als je er ook voor kunt zorgen dat hij dat graag WIL?
Wanneer valt het kwartje nou eens dat opvoeding niets te maken heeft met je wil opleggen en autoriteit afdwingen?
Wanneer begrijpen mensen eindelijk dat een hond leert door wat hem iets oplevert en niet door correctie?
Echt, een beetje met de tijd mee gaan kan echt geen kwaad.
Edit: alvorens je een hond wil afleren om te trekken, leer hem eens aan om aan een slaphangend lijntje te lopen.
trysteffy schreef:Ianthe schreef:Nog over geen rust willen nemen.. gebruiken jullie een bench? Hier kreeg mijn pup ook verplichte bench rust af en toe. Sommige honden hebben dat nou eenmaal nodig, zodat ze niet door blijven gaan. Is niets mis mee. Dan leren ze dat vanzelf.
Ja die hebben wij vanaf dag 1 hij moet er in als wij ook weggaan of naar bed gaan.. maar heeft ontdekt dat ie stembanden heeft en dus in zijn bench gaat blaffen ieder geval als wij weg zijn en soms probeerd ie het als wij thuis zijn maar dan hoeven we alleen he te roepen dan houdt ie op. ( wij hebben wel een blaf band genomen voor als wij gegaan want we kregen klachten van de buren)
Nikass schreef:Wanneer begrijpen mensen eindelijk dat een hond leert door wat hem iets oplevert en niet door correctie
Schuur_ schreef:AbbyBlues schreef:nr. 1: cursus. Ik ben met mijn tweede hond ook pas met 7 maanden op cursus gegaan omdat ze me boven het hoofd groeide. Heb er een gouden hond aan.
nr. 2: koekjes koekjes koekjes koekjes
Het eerste dat ik mijn honden altijd leer is 'inchecken'. Kijk je naar mij? Krijg je koekje. Kijk je nog een keer? Krijg je weer een koekje. Dat hebben ze heul snel door! Koekje naast je been geven zodat ze weten dat daar het koekje te vinden is. En dan steeds moeilijker maken. Je krijgt alleen een koekje als je incheckt als je naast me staat.
Wordt er getrokken aan de riem? Stilstaan. Meestal kijken ze dan om van, he joh waar blijf je? Vaak zie je op een gegeven moment de klik van o ja, ik moet naast je blijven lopen. Dan gaan ze naast je staan en dan flink belonen!
Hetzelfde met loslopen. Ik heb nu ook een flinke puber rondlopen die meent dat ze niet hoeft terug te komen met wandelen. Maar ook weer koekjes bij. Kom je terug inchecken? Prima, koekje erin. 100 meter laten lopen, even roepen, komt ze terug, super! Koekje erin. Komt ze niet terug? Stil blijven staan. Dan is het spelletje er zo van af. Je ziet ze denken, oh ja, ik krijg een koekje als ik terug kom.
De eerste maanden ga je heel erg veel door je koekjes heen, daarna ga je afbouwen. De beloning wordt vervangen door een stem beloning. Koekjes worden maar eens in de 3 a 4 keer gegeven dat je het goed doet.
Google ook eens de LAT methode (Look At That). Hiermee leer je je hond dat als er iets spannends of engs aan komt waardoor ze contact met je verliezen ze juist contact met je gaan zoeken.
100% hiermee eens. Dit pas ik ook toe op mijn jachthond en vanmorgen was hij bij de buurvrouw in de tuin aan het spelen en haar kat schiet voorbij. Mooie is nu dat hij eerst incheckt bij mij om toestemming te vragen en ik dus geen acrobatische stunten moest uithalen. Zelfde met de keffers die we bijna dagelijks passeren. Hij hoort ze en hup, aandacht gaat 100% naar mij.
Enige wat ik nog wil toevoegen in je bericht is dat stilstaan bij trekken niet werkte voor mij en mijn hond. Dan bleef hij gewoon hangen en werd het een echte stand-off. Wat wel werkte was gewoon achteruilopen. Zo kreeg ik zeker weten zijn focus op mij
[***] schreef:Ik ben het volledig met jullie eens, maar wat nu als je hond gewoon niet van koekjes houdt? Ik heb tot nu toe werkelijk ALLES geprobeerd, van verse zalm tot biefstuk, speelgoed tot een geprepareerde eendenvleugel, maar tot nog toe heb ik geen idee waarmee ik zijn aandacht moet krijgen. Als hij "wild" ziet of ruikt dan komt er verder echt niets bij hem binnen...... Het is een staande jachthond overigens. Ga volgende week aan de 5e cursus beginnen (jachttraining), maar ik blijf het lastig vinden om "het" te bedenken waarvoor hij naar mij toe wil komen.
Als hij komt dan ben ik blij, ik spring, ik dans, ik juich, maak een koprol, kortom beloon hem ontzettend, maar hij lijkt er niet echt van onder de indruk.
Iemand de gouden tip? Hij is 15 mnd oud.
GDG schreef:[***] schreef:Ik ben het volledig met jullie eens, maar wat nu als je hond gewoon niet van koekjes houdt? Ik heb tot nu toe werkelijk ALLES geprobeerd, van verse zalm tot biefstuk, speelgoed tot een geprepareerde eendenvleugel, maar tot nog toe heb ik geen idee waarmee ik zijn aandacht moet krijgen. Als hij "wild" ziet of ruikt dan komt er verder echt niets bij hem binnen...... Het is een staande jachthond overigens. Ga volgende week aan de 5e cursus beginnen (jachttraining), maar ik blijf het lastig vinden om "het" te bedenken waarvoor hij naar mij toe wil komen.
Als hij komt dan ben ik blij, ik spring, ik dans, ik juich, maak een koprol, kortom beloon hem ontzettend, maar hij lijkt er niet echt van onder de indruk.
Dan is dat wat mij betreft een uitstékend moment om te corrigeren voor het niet opvolgen van een goed gekend commando.
[***] schreef:Ik ben het volledig met jullie eens, maar wat nu als je hond gewoon niet van koekjes houdt? Ik heb tot nu toe werkelijk ALLES geprobeerd, van verse zalm tot biefstuk, speelgoed tot een geprepareerde eendenvleugel, maar tot nog toe heb ik geen idee waarmee ik zijn aandacht moet krijgen. Als hij "wild" ziet of ruikt dan komt er verder echt niets bij hem binnen...... Het is een staande jachthond overigens. Ga volgende week aan de 5e cursus beginnen (jachttraining), maar ik blijf het lastig vinden om "het" te bedenken waarvoor hij naar mij toe wil komen.
Ianthe schreef:[***] schreef:Ik ben het volledig met jullie eens, maar wat nu als je hond gewoon niet van koekjes houdt? Ik heb tot nu toe werkelijk ALLES geprobeerd, van verse zalm tot biefstuk, speelgoed tot een geprepareerde eendenvleugel, maar tot nog toe heb ik geen idee waarmee ik zijn aandacht moet krijgen. Als hij "wild" ziet of ruikt dan komt er verder echt niets bij hem binnen...... Het is een staande jachthond overigens. Ga volgende week aan de 5e cursus beginnen (jachttraining), maar ik blijf het lastig vinden om "het" te bedenken waarvoor hij naar mij toe wil komen.
Wat voor staande jachthond?
Ik heb nu mijn 3e en waren allemaal verschillende staande jachthondenrassen en dus ook allemaal anders in de manier van aanpakken.
Heb je verder nog nooit jachttraining gedaan met hem?
[***] schreef:Ianthe schreef:
Wat voor staande jachthond?
Ik heb nu mijn 3e en waren allemaal verschillende staande jachthondenrassen en dus ook allemaal anders in de manier van aanpakken.
Heb je verder nog nooit jachttraining gedaan met hem?
Een Drentse patrijs......
Ik heb een puppy cursus gevolgd, een basiscursus en opvolgend 2 cursussen "Gehoorzame huishond", daarna heb ik een keer of 6 meegetraind met een groepje jagers met Cocker Spanielen.
Helaas was er eerder in mijn regio geen plek dus verdere jachttraining nog niet gevolgd. Nu is er eindelijk plek en ga ik volgende week vrijdag starten.
In huis e.d. is het echt een super lieve en gehoorzame hond. Daar hebben de trainingen ook echt wel hun vruchten afgeworpen.
Alleen het "hier" komen als we buiten los lopen is nog echt even een "ding" als er zaken zijn die echt zijn aandacht hebben, zoals een haas, eend of gans in het weiland.......
Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen!
akishino schreef:[***] schreef:Ik ben het volledig met jullie eens, maar wat nu als je hond gewoon niet van koekjes houdt? Ik heb tot nu toe werkelijk ALLES geprobeerd, van verse zalm tot biefstuk, speelgoed tot een geprepareerde eendenvleugel, maar tot nog toe heb ik geen idee waarmee ik zijn aandacht moet krijgen. Als hij "wild" ziet of ruikt dan komt er verder echt niets bij hem binnen...... Het is een staande jachthond overigens. Ga volgende week aan de 5e cursus beginnen (jachttraining), maar ik blijf het lastig vinden om "het" te bedenken waarvoor hij naar mij toe wil komen.
Is hij wel geinteresseerd in koekjes als er geen afleiding is?
(Wat ik bij sommige honden goed vindt werken is een fluitje als terugkom commando)
Kuggur schreef:Nikass schreef:Wanneer begrijpen mensen eindelijk dat een hond leert door wat hem iets oplevert en niet door correctie
Waar haal je het vandaan dat honden niet door correctie zouden leren?
Dat jij blijkbaar geen correcties wil toepassen is een ( imo onverstandige) keuze, maar ze leren, net als jijzelf overigens, wel degelijk door correctie. Uiteraard en ten overvloede óók door beloning, maar met name het afleren van zelfbelonend gedrag gaat het effectiefst en betrouwbaarst dmv correcties.
Ianthe schreef:Deze leeftijd is ook wel heel lastig ook natuurlijk, vooral met een reu. Maar als je er hard aan werkt heb je straks een tophond;) Bij een reu, vooral hond als een Drent, duurt het gewoon allemaal wat langer.
Ik heb nog een Weimaraner teef gehad en met haar heb ik nooit problemen gehad. Die was heel makkelijk te trainen en als er een konijn ofzo voorbij liep keek ze eerst naar mij of ze mocht gaan. Daar heb ik ook wel veel jachttraining mee gedaan, dan leer je echt goed samen werken en de hond ook dat die alleen mag gaan als jij het commando geeft. Met haar begon ik ook pas toen ze wat ouder was trouwens. Nu heb ik een Braque du Bourbonnais reu, die is nu 8 maanden. Die leert wel heel snel, maar begint nu ook wat puber dingen te krijgen haha. Ik moet hem nog in een veld krijgen met een haas waar die 1 keer achterna mag gaan. Daarna moet die leren dat het niet meer mag. Hij moet voor een proef ook een hazenspoor volgen, dus moet hem eerst nog een keer echt achter een haas aan laten gaan. Maar hij is wel wat meer gericht op voer, dus dat scheelt wel. En hij kent ook de gewone fluit voor terugkomen en hem leer ik nu ook de stopfluit. Dan kan ik hem hopelijk over een tijdje ook op afstand laten zitten. Gebruik je zelf wel al een fluit voor het terugkomen?
Je kan ook al wat oefeningen doen voor het blijven..als die normaal wel goed blijf kent, dan met speeltjes gaan gooien. Over hem heen, voor hem enz.. en dan steeds even terug voor belonen als die goed blijft. Wel eerst beginnen met hem naast je aan de lijn natuurlijk en dan zonder lijn, dan op afstand. Dan leert die gelijk ook wat meer zelfbeheersing. Doe ik met mijn reu ook af en toe, zodat die ook goed steady blijft met de normale training.
dierenfan schreef:LEZEN voor je iemand veroordeeld!!! Ze raad ketting aan met grove schales niet op strop stand. Wat is daar dier onvriendelijk aan? Overigens grove schakels en stroppen is sowieso slecht werkend hoe fijner de ketting hoe beter hij stropt dus wil je het dier onvriendelijk gebruiken dan moet je een fijne ketting nemen (bovenin de nek). Maar dat klopt dan weer wel dat is niet de beste optie!!
Ze raad aan beloning dmv zijn eten te laten verdienen ipv in bak geven. Helemaal niet dier onvriendelijk. Zeker een herder werkt enorm graag voor de baas. Dus vanuit de hond gezien veel gaver zijn eten te verdienen dan zo te krijgen!
Ze weet erg goed waar ze over praat en traint positief. Vind jou aanval verre van netjes!!