Steppen met hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:46

Elke hond kan trekken mits met beleid aanleren. Ik vind het zo'n onzin om rassen gelijk af te schrijven

Edit: mooie setjes al :D hier train ik wel dagelijks maar als ze 20 graden op geven gaan we vaak rond 5 uur in de ochtend. Nu wordt het hier vaak niet meer als 20 graden dus ik ben der wel blij mee :+

Lisitano

Re: Steppen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:08

Iets anders, maar ik zie regelmatig een Shih tzu in de canicross voorbij komen en die is razend fanatiek. En ik ken een man die fanatiek stept met zijn twee labradors. Staande honden doen het ook heel goed in de sledesport en greyhoundkruisingen zijn razend populair in de wedstrijdsport.

Je hond stuk maken met laten trekken gebeurt gelukkig niet zo snel. Je moet zelf ook een beetje actief meedoen hè, je gaat niet met 100 kg op je step staan wachten tot je voortgesleurd wordt als je border collie hijgend en al stuiptrekkend de heuvel over krabbelt. Over straat moet je je niet in galop laten trekken, laat je hond draven en step lekker mee. Je kunt als je vaart hebt, je hond even laten trekken en weer mee steppen.
Om echt met twee voeten op de step te gaan staan heb je wel een team honden nodig of een sterke (slede)hond en vind ik persoonlijk dat je ook niet te zwaar mag zijn. Bovendien kan dit alleen als je al vaart hebt, de step is dan gemakkelijker te trekken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:11

Ik heb hier een Gauswheel staan, dat lijkt me echt ideaal om mee te gaan steppen met een hond, maarja geen hond meer hier :P

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:09

Lisitano schreef:
Om echt met twee voeten op de step te gaan staan heb je wel een team honden nodig of een sterke (slede)hond en vind ik persoonlijk dat je ook niet te zwaar mag zijn. Bovendien kan dit alleen als je al vaart hebt, de step is dan gemakkelijker te trekken.

Even een quote vanop een urban mushing website: " However, about five pounds of force is all that is needed to pull the average adult on a surface that is smooth and flat".

Gewone vlak terrein step ik niet mee, mede omdat ik toch geen kracht kan zetten omdat het tempo al te hoog ligt. En mijn hond is sterk, maar het is ook zeker geen "beer" van 50 kg ofzo (relatief kleine mechelaar reu, 30kg). In een gewone rustige draf gaan we naar iets tussen de 15/16km/uur, zonder dat ik iets doe.

Bergop is natuurlijk iets anders, maar gewoon vlak hoeft een hond écht niet zoveel kracht te zetten hoor....

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:17

Florenc schreef:
Lisitano schreef:

Even een quote vanop een urban mushing website: " However, about five pounds of force is all that is needed to pull the average adult on a surface that is smooth and flat".

Gewone vlak terrein step ik niet mee, mede omdat ik toch geen kracht kan zetten omdat het tempo al te hoog ligt. En mijn hond is sterk, maar het is ook zeker geen "beer" van 50 kg ofzo (relatief kleine mechelaar reu, 30kg). In een gewone rustige draf gaan we naar iets tussen de 15/16km/uur, zonder dat ik iets doe.

Bergop is natuurlijk iets anders, maar gewoon vlak hoeft een hond écht niet zoveel kracht te zetten hoor....

Oh nee maar 30 kg vind ik wel een sterke hond. Dat is geen kleine mechelaar toch :)) Mijn hus x malamute weegt 34 ;) Een beer van 50 kg lijkt me juist niet heel fijn voor een step, atletisch lijkt me de voorkeur hebben.

Ik begrijp zelf prima dat de gemiddelde hond prima kan trekken maar er wordt door een poster hiervoor gedaan alsof je een hond snel stukmaakt. Je gaat natuurlijk niet zelf op die step staan en de hond laten starten en al het werk laten doen. Het is actief zijn mét je hond. Ik zal, ondanks dat mijn hond het prima aankan, niet mijn hond al het werk laten doen, dat doen we samen en ik vind het te zwaar om vanaf de start hem alles voort te laten sleuren. Als we eenmaal op gang zijn blijf ik weleens met beide voeten op de step staan.

Ik zou steppen trouwens sterk afraden bij brachycefale rassen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 15:17

Nou, vanmorgen gaan kijken op de wedstrijd en step opgehaald! Ook meteen een tuigje aan laten meten en we zijn vertrokken. Even in de wijk geoefend maar we gaan moeten werken aan de klik dat die mag trekken.
Het was wel vrij warm dus lekker naar huis gegaan en daarna ben ik steppend naar de action gegaan (ong 1,5km). Het is wel een stuk intensiever als ik dacht. Brandt een beetje in de benen maar wel fijn dat we nu samen kunnen opbouwen!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 15:39

Wat gaaf! Nu heb ik echt helemaal zin om mee te gaan doen!

Ik heb straks (om half 5) een afspraak voor een nieuwe harnas.

Mijn oog is gevallen op deze:
https://www.runwithpride.nl/Sleddog-Pro-harnas

Ik laat me wel informeren of die goed is waar ik hem voor wil gebruiken

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 15:53

Jack had blijkbaar een moeilijke maat want heb er eentje die ze net binnen had. Past wel supermooi! Ik ga dadelijk heel rustig een stukje naar mijn ouders steppen (1,8km) en zal wat foto’s maken

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 15:55

Filmpje ook :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:12

Lisitano schreef:
Iets anders, maar ik zie regelmatig een Shih tzu in de canicross voorbij komen en die is razend fanatiek. En ik ken een man die fanatiek stept met zijn twee labradors. Staande honden doen het ook heel goed in de sledesport en greyhoundkruisingen zijn razend populair in de wedstrijdsport.

Je hond stuk maken met laten trekken gebeurt gelukkig niet zo snel. Je moet zelf ook een beetje actief meedoen hè, je gaat niet met 100 kg op je step staan wachten tot je voortgesleurd wordt als je border collie hijgend en al stuiptrekkend de heuvel over krabbelt. Over straat moet je je niet in galop laten trekken, laat je hond draven en step lekker mee. Je kunt als je vaart hebt, je hond even laten trekken en weer mee steppen.

Maar daar gaat het vaak fout ,mensen laten zich wel voortrekken op de step ipv regelmatig mee steppen.

Er zit namelijk een verschil tussen trekken aan de lijn zoals in de canicros of het trekken muschen van een voertuig.Het maakt wel degelijk verschil wat voor hond je er voor zet als je echt wilt dat ze trekken.
Er is natuurlijk niet voor niks ooit een verbod gekomen op het laten trekken van honden.Daar dienen de ontheffingen ook voor.Het is jammer dat mensen dan eigenwijs zijn en toch hun hond stuk maken met de mijne kan het wel.
Steppen is best heel goed voor je conditie het was in het begin ook veel zwaarder als ik dacht :-)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:14

Ik vraag me inderdaad af hoe dat gaat over de straat.
We hebben hier wel bos dus ik wil ook wel stukken in het bos steppen maar grotendeels is hier toch straat.

Zou het jammer vinden als na elke ronde zijn zooltjes naar de knoppen zijn..

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 16:32

Zo, na 500m gestopt en in de beek laten plonsen. Hij doet het super voor de eerste keren en morgenvroeg gaan we met koelte en ochtendenergie er terug in! Ondanks dat het zwaar is voor mijn benen vind ik het ontzettend leuk om te doen!
Hier is het vooral cruisen dat we gaan doen, i.p.v. met de auto naar de plas met de step enzo. Moest die het leuk oppakken wil ik wel ooit een wedstrijdje meepakken

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:43

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:54

Wat leuk Schuur! En meteen heel enthousiast begonnen zo te horen :D

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:25

Leuk Schuur! Hopelijk krijg je naarmate je het langer doet minder last van je benen maar dat is denk conditie en spieren opbouwen :)

Zojuist een tuig gekocht. 'Helaas' wel een andere dan die ik hierboven noemde maar die zat Jinn niet goed. Maatje S was nog net iets aan de grote kant (aah, mijn kleine aapje (L))
Heb nu de verstelbare tuig en die zit super mooi. Zal straks een foto maken als hij hem aan heeft. Hij eet nu een koekje en dat gaat niet zo snel xD

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:41

Ik heb ook gestept en vond het erg leuk maar ik krijg veel bekken pijn dus kon ik niet meer steppen.Ik heb nu een loopfiets.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:46

marleen_usar schreef:
Ik heb ook gestept en vond het erg leuk maar ik krijg veel bekken pijn dus kon ik niet meer steppen.Ik heb nu een loopfiets.

Ook met hond?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 19:12

Dit is Jack in nieuwe outfit. Tuigje past hem als gegoten!

Ik heb net zelf nog even gestept zonder hond na wat instructievideo’s en het ging al best lekker. Ik vind het fijn dat ik het voel maar dat ik niet half doodga en amper vooruit ga zoals dat voelt met hardlopen. Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:28

Aah, wat een schatje! Tuig staat hem zeker mooi!
Step ziet er ook relaxt uit.

Ik ga volgende week zaterdag kijken naar een step

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:31

Step ziet er sportief uit! En leuke hond, tuig staat hem goed.

Leuk JesdaJinn!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:27

ik heb de g4 weer moeten verkopen vanwege de slechte staat van de polderwegen, de treeplank kwam tegen opstaande betonranden aan, de hobbels en bobbels waren voor mij niet te doen :-( Echt heel erg want wilde dat al jaren doen met een geschikte hond. Mijn kruising setter x collie is een ranke, atletische en zeer actieve hond die vanwege zijn hoge drafsnelheid echt super loopt naast alles. Voor mij was steppen te doen omdat ik door versleten knie vaak niet meer kon mountainbiken... maar helaas... toch weer weg gedaan. Ik snap dan niet hoe anderen dat doen door hobbels etc ?
De g4 kickbike ging als een tierelier, ga je vlot mee vooruit :-) viel echt echt mee ondanks mijn reuma/ artrose maar ja

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:40

En een andere step liekensancho?
Eentje met meer vering? Zelf heb ik er geen verstand van, maar je zou advies kunnen vragen aan een verkoper.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:43

Mijn honden vonden wandelen al bloedheet vandaag :=
Leuk dat jullie zo enthousiast zijn! En gaaf plaatje zo!

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:54

liekensancho schreef:
ik heb de g4 weer moeten verkopen vanwege de slechte staat van de polderwegen, de treeplank kwam tegen opstaande betonranden aan, de hobbels en bobbels waren voor mij niet te doen :-( Echt heel erg want wilde dat al jaren doen met een geschikte hond. Mijn kruising setter x collie is een ranke, atletische en zeer actieve hond die vanwege zijn hoge drafsnelheid echt super loopt naast alles. Voor mij was steppen te doen omdat ik door versleten knie vaak niet meer kon mountainbiken... maar helaas... toch weer weg gedaan. Ik snap dan niet hoe anderen dat doen door hobbels etc ?
De g4 kickbike ging als een tierelier, ga je vlot mee vooruit :-) viel echt echt mee ondanks mijn reuma/ artrose maar ja

En stond je voetenplank afgesteld op de hoogste stand?
Met stoepranden en dergelijke moet ik ook wat opletten, maar verder heb ik persoonlijk weinig problemen met de mijne....

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:58

Hoe doen jullie dat met straat/asfalt of steppen jullie alleen in het bos?

Wij hebben hier wel een bos maar niet alle paden zijn goed rijdbaar met een step maar daar kan ik wel een route op aanpassen maar steppen jullie ook wel es over straat zonder een bos aan te raken?