Edit: mooie setjes al

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lisitano schreef:Om echt met twee voeten op de step te gaan staan heb je wel een team honden nodig of een sterke (slede)hond en vind ik persoonlijk dat je ook niet te zwaar mag zijn. Bovendien kan dit alleen als je al vaart hebt, de step is dan gemakkelijker te trekken.
Florenc schreef:Lisitano schreef:Om echt met twee voeten op de step te gaan staan heb je wel een team honden nodig of een sterke (slede)hond en vind ik persoonlijk dat je ook niet te zwaar mag zijn. Bovendien kan dit alleen als je al vaart hebt, de step is dan gemakkelijker te trekken.
Even een quote vanop een urban mushing website: " However, about five pounds of force is all that is needed to pull the average adult on a surface that is smooth and flat".
Gewone vlak terrein step ik niet mee, mede omdat ik toch geen kracht kan zetten omdat het tempo al te hoog ligt. En mijn hond is sterk, maar het is ook zeker geen "beer" van 50 kg ofzo (relatief kleine mechelaar reu, 30kg). In een gewone rustige draf gaan we naar iets tussen de 15/16km/uur, zonder dat ik iets doe.
Bergop is natuurlijk iets anders, maar gewoon vlak hoeft een hond écht niet zoveel kracht te zetten hoor....
Lisitano schreef:Iets anders, maar ik zie regelmatig een Shih tzu in de canicross voorbij komen en die is razend fanatiek. En ik ken een man die fanatiek stept met zijn twee labradors. Staande honden doen het ook heel goed in de sledesport en greyhoundkruisingen zijn razend populair in de wedstrijdsport.
Je hond stuk maken met laten trekken gebeurt gelukkig niet zo snel. Je moet zelf ook een beetje actief meedoen hè, je gaat niet met 100 kg op je step staan wachten tot je voortgesleurd wordt als je border collie hijgend en al stuiptrekkend de heuvel over krabbelt. Over straat moet je je niet in galop laten trekken, laat je hond draven en step lekker mee. Je kunt als je vaart hebt, je hond even laten trekken en weer mee steppen.
Om echt met twee voeten op de step te gaan staan heb je wel een team honden nodig of een sterke (slede)hond en vind ik persoonlijk dat je ook niet te zwaar mag zijn. Bovendien kan dit alleen als je al vaart hebt, de step is dan gemakkelijker te trekken.
liekensancho schreef:ik heb de g4 weer moeten verkopen vanwege de slechte staat van de polderwegen, de treeplank kwam tegen opstaande betonranden aan, de hobbels en bobbels waren voor mij niet te doen :-( Echt heel erg want wilde dat al jaren doen met een geschikte hond. Mijn kruising setter x collie is een ranke, atletische en zeer actieve hond die vanwege zijn hoge drafsnelheid echt super loopt naast alles. Voor mij was steppen te doen omdat ik door versleten knie vaak niet meer kon mountainbiken... maar helaas... toch weer weg gedaan. Ik snap dan niet hoe anderen dat doen door hobbels etc ?
De g4 kickbike ging als een tierelier, ga je vlot mee vooruitviel echt echt mee ondanks mijn reuma/ artrose maar ja