Ervaringen met vogels in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Ervaringen met vogels in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:12

TS je meldde hierboven dat je graag info over huisvesting krijgt maar ik denk dat dat pas specifiek kan worden wanneer jij weet welk ras je wil. 1 grote papegaai, 2 kleine parkieten, ... Toch een verschil qua kooi, voeding, ...

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:02

Waarvan wil je dan nog meer ervaringen ts?
Ik denk dat er hier best wat ervaringen worden gedeeld. Al is het in een bezorgde vorm omdat het stiekem best wat met zich meebrengt :)
En idd wat hierboven wordt genoemd is best veel rasspecifiek en zelfs daarin verschillen bijna alle vogels van elkaar. Kijk anders eens op een site als myrightbird.com of neus eens rond in een opvang, die kunnen je super veel vertellen over de rassen en wat er bij komt kijken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 19:21

Lukasje schreef:
TS je meldde hierboven dat je graag info over huisvesting krijgt maar ik denk dat dat pas specifiek kan worden wanneer jij weet welk ras je wil. 1 grote papegaai, 2 kleine parkieten, ... Toch een verschil qua kooi, voeding, ...

Daarom juist.
Sowieso geen grote papagaai, maar grasparkieten lijken mijzelf niet zo heel leuk. Al heb ik daar wel al jaren ervaring in (ik verzorgde ze van mijn opa).
Ik vind het dus erg lastig om zelf daarin een soort keuze te maken, zodat ik dus verder kan kijken wbt die bepaalde soort.

@kitlover, bedankt voor de tip!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:13

Lijkt me best lastig om jou daarin te adviseren. Zoals je fans een haters hebt van tinkers, zo heb je die ook van warmbloeden.
Zo zul je van iedere vogelsoort ook fijne en stomme verhalen lezen en heb je fans en haters.
Kijk in de vogelencyclopedie en kijk welke soorten je knap vind. Ga daarna eens bij een paar fokkers van die soorten kijken. Dan weet je of je ze in het echt ook wat vindt. Daarna kun je dan kijken of de soort die overblijft past bij wat jij wil. En of je die vogel ook echt alles kunt geven wat hij nodig heeft

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:23

Grasparkieten zijn heel erg leuk en intelligent. Qua articulatie zijn het ook één van de beste praters en je kunt ze heel veel leren.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:02

Zoals ik hierboven reeds schreef, ben ik erg blij met mijn catharinaparkietjes. Ik wilde een makkelijke soort, niet agressief, niet luidruchtig, geen slopers en toch grappig. Bovendien was ik beperkt qua ruimte dus ik wilde niet te groot omdat ik ze toch wat ruimte wilde geven. Dat alles heb ik gevonden in mijn catharina’s dus ik ben supertevreden met mijn keuze. Echter de dame in de vogelwinkel waar ik laatst was, haalde haar neus op voor catharinaparkieten, ze vond het helemaal niks. Dus tjsa .... het is erg persoonlijk.

Cayenne vertelde zo bv in het vogeltopic wat het dagelijks dieet van haar nieuwe edelpapegaai inhield. Nou, dat vraagt behoorlijk wat zorg! Wil je dat? Heb je daar de tijd voor?

Ik denk net dat de wat kleinere soorten net iets makkelijker zijn, qua huisvesting, voeding, ...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:14

Een grotere vogelsoort op je slaapkamer bij je ouders thuis? :oo Slaap je dan met een mondkapje op? Of heb je een dikke luchtreiniger 24/7 staan draaien? Of misschien is je slaapkamer gewoon heel groot?

Wij hebben 3 valkparkieten, zou voor geen goud van ze af willen, maar de stóf die het met zich meebrengt is om eng van de worden. Wij kunnen makkelijk 2-3 keer per dag stofzuigen als we het huis er een beetje normaal uit willen laten zien, laat staan stoffen.

Valkparkieten kan ik trouwens wél aanraden :) Wij hebben er 3, en ze hebben allemaal zulke karaktertjes. <3

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:50

Cayenne schreef:
Grasparkieten zijn heel erg leuk en intelligent. Qua articulatie zijn het ook één van de beste praters en je kunt ze heel veel leren.

Hevig onderschat soort door zijn bekendheid en grootte. Zijn absoluut de leukste vogeltjes die wij in huis hebben. Ze komen voorbij vliegen als kamikaze pilootjes. En vinden het geweldig om uit de hand te eten. Lig altijd in een deuk als ze dan ruzie krijgen over wie waar mag zitten, en welk zaadje eet.

Daarbij maken ze ook niet zoveel herrie. Geluid die kromsnavels maken word mij inziens altijd erg onderschat. Mijn halsband parkiet ben ik aan het her-opvoeden. Heeft bij de vorige eigenaar aardig wat verkeerde dingen geleerd. Mijn oren doen soms gewoon zeer van het geschreeuw. Nu gelukkig een heel stuk minder, maar man man man.. wat zit er een strot op die beestjes!

TS, je bent van harte welkom een keer te komen kijken. En ik raad je absoluut die open dag aan bij W.O.B in Erica.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 03:14

Ik heb al vanaf mijn 17e een grijze roodstaart, hij was 3 toen ik hem kreeg.
Inmiddels ben ik 26 en hij is bijna 12, nog geen dag spijt gehad maar het is wel even heel, heel anders als welk huisdier dan ook.
Mijn vogel was een tweedehandsje, heel bewust gekozen om een dier een beter leven te geven in plaats van de verkoop van jonge vogels te stimuleren.
De destructieve peuter voor 50 jaar omschrijving klopt wel aardig, en ik zeg inderdaad altijd dat ik een soort peuter in huis heb.
Ze hebben een hele gedegen opvoeding en benadering nodig hoor, en veel meer dan je nu beseft!
Mijn advies nu zou zijn wacht af hoe je leven loopt, ik heb mijne met 17 gekregen en een partner zoeken mét acceptatie voor mijn vogel is best een ding hoor.
Coco hoort bij mij, het is mijn grote vriendje en ze krijgen hem erbij met risico dat er al best vroeg in de relatie een vogel mee komt als ik langs kom. :+
Het is écht een groot ding, mijne is erg aan mij gehecht en ik heb als ik ook maar eens ergens anders slaap echt wat goed te maken.
Laatst vertrok ik om half 6 s'avonds en was om 12 uur de volgende dag weer terug, mijn ouders en broertje waren wel thuis, en zijn ook gek met hem.
Nou dit was toen ik thuis kwam het resultaat:
Afbeelding
Het spook heeft drie gehaatte voorwerpen, mijn koffer, deze rugzak en mijn vlieguitrusting toen ik dat nog deed.
Want dat houdt in dat ik minstens wel lang weg ben en datweet hij prima.
Die rugzak moet ik echt weghalen want hij sloopt het uit protest.
Hij weet ook heel goed dat als ik nette kleding en schoenen aan heb dat er vaak iets anders als gebruikelijk gaat gebeuren.
Het is echt een soort kind, en als ik wel een dag/nacht/langer weg ben moet ik extra Coco-time inplannen, hij is dan echt wel van slag.
Dan is hij niet bij mij weg te slaan, maar wel heel beledigd stiekem.
Vorig jaar was ik bij mijn ex geweest, 1.5 dag en ik had speelgoed gekocht daar.
Die had hij heel lief van mijn ex gekregen, een hele tas vol en alles nieuw en fris ingericht bij thuiskomst.
Nou hij heeft alles 3 dagen doodgezwegen, net of het speelgoed er niet hing terwijl ik weet dat hij gék is op dat soort speelgoed.
Net of hij wilde zeggen: je ging weg, en denkt het nu zo goed te kunnen maken?!
Dat dacht hij gewoon volgens mij, heeeeel heel erg beledigd was hij.
En soms is dat lastig, net als slopen.
Mijne wilde graag aan de deur knagen, maar je maakt hem niet blij met hersenwerk dmv clickeren of foerageerspeelgoed.
Maar afstraffen van het gedrag werkte ook totaal niet, uiteindelijk ben ik weken zoet geweest om hem te leren bij de deur weg te blijven.
Met clickeren, maar daar heeft hij zijn mening over haha.
Dus weglokken bij de deur, 2 stapjes... Klik, Zonnebloempitje.. En uitgebouwd tot terug gaan naar zijn kooi op commando als hij besluit te willen luisteren. :+
Soms zie je hem omdraaien, doet wat je zegt... Om halverwege terug te racen zo van ja daaaaag ik heb je door. :')
Het blijft een eigenwijs exemplaar, ik was zo 3 weken zoet voordat het eigenwijze in hem mee besloot te werken. :')
Ze zijn zo onwijs intelligent, mijne praat ook en kan je op goede momenten een peuterniveau gesprekje mee voeren, als hij gaat slapen bijvoorbeeld.
Standaard vragen of hij lekker gaat slapen, waarna het ginnegappen is, een snurk.
Waarna het weltrusten zeggen, wat coco lekker slapen, en soms tot morgen oplevert.
Maar soms relt het nog, want dan wil het tv kijken in plaats van slapen, dan heb je een rellende uit de kluiten gewassen kanariepiet met peutergedrag.
S'ochtends krijg ik heel lief hee meis, hallo! of goedemorgeges lekker slapen?!
GEslapen krijgt hij nog niet uitgesproken.
Heel, heel lief allemaal, maar weet wat je in huis haalt.
Hier is het onze vogel, iedereen in huis houdt van hem en mijn ouders nemen hem ook geregeld mee zonder mij, dan gaan ze op vakantie en hij mag dan mee.
Dat vindt hij geweldig, met eten hoort hij erbij, en met eigenlijk alles is hij betrokken.
Alleen zou ik niet kiezen voor een papegaai, nu als ik weg ben of wat drukker heeft hij nog drie mensen die van hem houden, geen idee hoe ik dat alleen zou moeten doen.
Daar staat tegenover dat hij mij groot heeft zien worden, we zijn samen volwassen geworden met alles wat daarbij kwam kijken voor mij.
Hij heeft al mijn vriendjes gekend en meegemaakt, inclusief het liefdesverdriet waarbij hij dan ook van slag is, want ja vrouwtje is verdrietig.
Dan zit hij aan me vast geplakt, in knuffelmodus zo van: 'ik ga niet bij je weg hoor vrouwtje, we worden wel samen oud!' :j :+:
Bijna met het gevoel dat hij erbij wil zeggen: ik mocht m toch al niet. :')
Want meestal tolereert hij ze, maar leuk vind hij het niet. :+
Ze zijn geweldig, en wij hebben er een topvogel aan ondanks dat we hem scheldend en vreselijk onopgevoed kregen ooit.
We hebben 90% eruit gekregen, enige wat ik niet afgeleerd krijg is dat hij niet bij anderen dan ik op de hand kan zonder gruwelijk hard te bijten, en dus ook niet aaien.
Hij zit wel heel lief bij mensen op schoot en vind het heel gezellig, zolang je hem niet aait of ergens toe dwingt.
Iedereen in huis weet dat en doet dat, als ze hem wel moeten verplaatsen gebruiken ze een handschoen en dat gaat wel heel goed.
Zelf hebben wij het ervaren als veel leuker als verwacht, maar het is wel een hele zorg en qua opvoeding zijn ze pittiger als ik vooraf had gedacht.
Wel ook weer heel leuk hoor, maar het is echt niet voor iedereen weggelegd.
Ook leeftijd, ik ben nu 26 en hij 12.
We gaan als het mee zit zowat samen naar het bejaardentehuis en dat is eigenlijk wel een heel raar idee om dat te weten als je pas 26 bent.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 07:14

Wat een leuke samenvatting!
Dankjewel!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 08:51

@ Moonfish: leuk om lezen !