Ras kat op straat of niet?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:06

StellaMay schreef:
Mijn ervaring van vroeger is me altijd bij gebleven. Mijn buurman had 3 Abbessijnen. De jongste is toen platgereden op de snelweg en de middelste is nooit meer thuisgekomen. :(:)
En wat waren dat pracht katten, prijzen winners, echt vreselijk zonde. Dus als er hier ooit nog een raskat komt, geen haar op mijn hoofd dat ie naar buiten gaat zonder toezicht.

Okee. Ik vind niet bepaald relevant als ik mijn kat moet missen of het een prijzenwinner is of niet, raskat of niet, maar dat ben ik.

Balou_k

Berichten: 14117
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:07

Koper schreef:
10 euro uitgeven om 200 euro meer aan een kat te kunnen verdienen. Ja je zou wel gek zijn natuurlijk.

daantjuhhh schreef:
Soms ligt die dikke slome midden op de weg te pitten :oo

Gelijk heeft 'ie. Weet je hoe lekker warm asfalt wordt in de zon.

Balou_k schreef:
Buiten dat ben ik bang voor vergiftiging, diefstal en andere ongelukjes.

Vergiftiging. Heb je altijd zo weinig vertrouwen in je medemens of kan een raskat minder goed tegen gif dan een htk?



Grootste probleem met mijn blauwtje is dat ze stoeptegelgrijs is. Ik zie d'r niet altijd wanneer ik d'r zoek. Pas wanneer ik d'r roep komt er een stukje "stoep" in beweging en dat racet dan de brandtrap op om 10 seconden nadat ik d'r geroepen heb over de galerij mijn kant op te galopperen.





Of niet natuurlijk, als ze geen zin heeft om thuis te komen.


Ik heb het woord ras tussen haakjes staan. Bewust, want ook mijn niet raskatten komen NIET buiten. Voor mij is mijn raskat niet meer waard dan mijn niet raskat!

jolandapinky

Berichten: 269
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:08

Nabster schreef:
GamblersCup schreef:
Koper, im vind je enorm arrogant en vervelend op mensen reageren. Hou effe lekker op zeg, bah.


+1

+ nog 1

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:09

Koper schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik heb geen onderzoeken, geen nieuwsartikelen, niets. Ik kan me alleen voorstellen dat ze sneller gestolen worden.

Okee, we hebben het dus alleen over jouw aannames. Prima, dan weten we dat ook weer :)

Wat reageer je belachelijk. Als jij nou eens wat beter leest waar je op reageert (''ik kan me zo voorstellen dat'') dan hoef je ook geen rare overtrokken conclusies en reacties te geven.

Balou_k

Berichten: 14117
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:10

Ohh en misschien nog de belangrijkste reden..

Ziekten zoals FIV en FelV..
Schijnt hier in het dorp regelmatig voor te komen. Dat wil ik echt niet.

En natuurlijk oeps nestjes..

En speciaal voor Koper.. Dat wens ik mijn stamboekloze Fold met haar lichamelijke berperkingen net zo min toe als mijn heuse raskat.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:15

Ja dat vind ik dus ook eng. Die kattenziektes etc

Jessix

Berichten: 16519
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:16

Maar voor ziektes kun je toch enten? Natuurlijk is het dan geen 100% garantie maar dat is het voor de binnenkat ook nog steeds niet.

En hoe doe je dat dan met je paard, je hond of je kind? Gevaren zijn er altijd en overal... Natuurlijk is het afweging die je moet maken. Ik ben er zeker geen voorstander van om katten buiten te laten als je aan een drukke weg woont. (maar ik zou dan denk ik ook geen katten nemen)

Jis_

Berichten: 11752
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:16

Jessix schreef:
cissy schreef:
Met een gestolen kat op show zal niet meevallen. Je moet de stamboom invullen bij aanmelden. En entingsboekje met chipnr meenemen.

Nou ja precies. Eigenlijk heb je er geen drol aan om zo'n dier te stelen, of je moet hem zelf gewoon heel mooi vinden. Zonder stamboom is hij eigenlijk niet meer waard dan een htk kat en als ze nog gecastreerd zijn dan zijn ze ook niet meer geschikt om mee te fokken.

Maar ik weet dat ze wel gestolen worden. :j


Verkopen wordt ook gedaan. Mensen betalen wel 200 euro voor een bijzondere kat, ook al is dat zonder stamboom er bij, of de verkopen verzint er een smoes bij dat de ouders wel een stamboom hebben. Mensen trappen er in.

Jis_

Berichten: 11752
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:17

Jessix schreef:
Maar voor ziektes kun je toch enten? Natuurlijk is het dan geen 100% garantie maar dat is het voor de binnenkat ook nog steeds niet.

En hoe doe je dat dan met je paard, je hond of je kind? Gevaren zijn er altijd en overal... Natuurlijk is het afweging die je moet maken. Ik ben er zeker geen voorstander van om katten buiten te laten als je aan een drukke weg woont. (maar ik zou dan denk ik ook geen katten nemen)


Tegen FIV en FELV niet

Balou_k

Berichten: 14117
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:18

Jessix schreef:
Maar voor ziektes kun je toch enten? Natuurlijk is het dan geen 100% garantie maar dat is het voor de binnenkat ook nog steeds niet.

En hoe doe je dat dan met je paard, je hond of je kind? Gevaren zijn er altijd en overal... Natuurlijk is het afweging die je moet maken. Ik ben er zeker geen voorstander van om katten buiten te laten als je aan een drukke weg woont. (maar ik zou dan denk ik ook geen katten nemen)


FIV en felV zijn (seksueel) overdraagbare ziektes. Volgens mij kan je tegen felV enten, maar is de betrouwbaarheid daarvan niet sluitend..

FIV is een soort hiv zoals we dat bij mensen kennen. Kattenaids in de volksmond..
FelV is zo niet nog erger voor de kat.

Jessix

Berichten: 16519
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:19

Jis_ schreef:
Jessix schreef:
Maar voor ziektes kun je toch enten? Natuurlijk is het dan geen 100% garantie maar dat is het voor de binnenkat ook nog steeds niet.

En hoe doe je dat dan met je paard, je hond of je kind? Gevaren zijn er altijd en overal... Natuurlijk is het afweging die je moet maken. Ik ben er zeker geen voorstander van om katten buiten te laten als je aan een drukke weg woont. (maar ik zou dan denk ik ook geen katten nemen)


Tegen FIV en FELV niet


Weer wat geleerd. :D
Ik heb gelukkig geen ervaring met ziektes en dat met 39 jaar heel veel buitenkatten te hebben gehad.

Maar goed, ieder uiteraard zijn eigen afweging.

Balou_k

Berichten: 14117
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:22

Zo is over alles wel iets te zeggen natuurlijk!
Vroeger liepen onze katten ook altijd buiten en hadden ze ook nooit iets.

Nu woon ik gewoon aan een onoverzichtelijk straat. Een dijk, smal, veel geparkeerde auto's en ondanks de snelheidslimiet van 30 rijden ze hier als gekken. Alleen daarom is het hier in tot aan de tuin en niet verder. :j

En toen ik afgelopen maand Ollie ben gaan testen op FIV en felV schrok ik van het aantal besmette katten per maand. (Aantal positief geteste katten).

FIV is seksueel overdraagbaar, maar ook tijdens gevechten met bloed contact.

Zou ik nu in een polder wonen met weinig verkeer en andere katten zou ik er mogelijk heel anders in staan! :)

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:24

Jis_ schreef:
Jessix schreef:
Maar voor ziektes kun je toch enten? Natuurlijk is het dan geen 100% garantie maar dat is het voor de binnenkat ook nog steeds niet.

En hoe doe je dat dan met je paard, je hond of je kind? Gevaren zijn er altijd en overal... Natuurlijk is het afweging die je moet maken. Ik ben er zeker geen voorstander van om katten buiten te laten als je aan een drukke weg woont. (maar ik zou dan denk ik ook geen katten nemen)


Tegen FIV en FELV niet

Ik ent gewoon maar FIV en FELV niet idd

Jis_

Berichten: 11752
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:29

Jessix schreef:
Jis_ schreef:


Tegen FIV en FELV niet


Weer wat geleerd. :D
Ik heb gelukkig geen ervaring met ziektes en dat met 39 jaar heel veel buitenkatten te hebben gehad.

Maar goed, ieder uiteraard zijn eigen afweging.


Als ik het goed heb is FelV zelfs overdraagbaar via speeksel.

Jis_

Berichten: 11752
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:32

IMJ schreef:
Jis_ schreef:



Tegen FIV en FELV niet

Ik ent gewoon maar FIV en FELV niet idd


Zou er ook niet op rekenen dat enten tegen Felv zal helpen.

Fokkers moeten hun katten verplicht testen voor deze 2 voor ze met het dier gaan fokken. Elke keer weer.

Jessix

Berichten: 16519
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:33

Ja het blijft gewoon een persoonlijke afweging. Natuurlijk ben ik me bewust van de risico's. Maar ik heb in mijn situaties veel meer pluspunten dan minpunten. Ik woon voor katten op de ideale plek, aan het einde van een kleine doodlopende laan met 3 ha eigen (bos)grond. Mijn omwonende buren wonen soort gelijk en hebben ook allemaal katten en andere dieren. Dus kans op diefstal en aanrijding is hier een stuk kleiner.

Kans op ziektes en andere ongelukken neem ik daarbij voor lief. Net als bij mijn paarden en hond. De vrijheid die ik ze kan geven weegt dan voor mij zwaarder.

Jessix

Berichten: 16519
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:34

Dat van FIV en FELV was al beantwoord en me ondertussen wel duidelijk. ;)

Birdie60

Berichten: 8405
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:35

Koper schreef:
Nabster schreef:
Katten moeten helemaal niet op straat. Geen 1 kat.

En jij moet jouw mening niet als feit presenteren :)


Ik ben het wel met haar eens, jullie kiezen voor katten hoeft een ander geen last van te hebben.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:36

@Jis het staat er misschien wat raar maar ik bedoelde idd dat het niet kan. Volgens mij bestaan er niet eens vaccinaties tegen? Net als HIV want dat is het gewoon.

Jis_

Berichten: 11752
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:37

Ik ken iemand die bijna al haar katten aan het verliezen is aan FIV en dit zijn en dit zijn binnen en tuin katten, ook daarbij kan het gebeuren. ;) Je haalt een kitten binnen die het heeft en daar ga je....

Jis_

Berichten: 11752
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:39

IMJ schreef:
@Jis het staat er misschien wat raar maar ik bedoelde idd dat het niet kan. Volgens mij bestaan er niet eens vaccinaties tegen? Net als HIV want dat is het gewoon.


Volgens mij zijn ze met een doorbraak bezig bij HIV, maar dat is een beetje ander verhaal. :D Qua ziektebeeld hetzelfde volgens mij ja.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 17-03-18 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16519
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:41

Jis_ schreef:
Ik ken iemand die bijna al haar katten aan het verliezen is aan FIV en dit zijn en dit zijn binnen en tuin katten, ook daarbij kan het gebeuren. ;) Je haalt een kitten binnen die het heeft en daar ga je....

Ik ben lid van diverse FB pagina's voor Noorse Boskat eigenaren en fokkers en lees daar inderdaad ook regelmatig dat er weer een ziekte het huis of cattery is ingekomen. Lijkt me zo erg als dat zo snel verspreid onder al je katten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:42

Mijn raskatten komen momenteel vrijwel niet meer buiten. Ik woon in het buitengebied. Niet alleen vanwege diefstal. Ook schietende jagers die niet kijken op een kat meer of minder. En siamezen zijn zelf verschrikkelijke jagers. Muizen tot daar aan toe. Maar steeds weer onthoofde konijnen in mn woonkamer ging me gewoon een stapje te ver....

Jis_

Berichten: 11752
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:43

Jessix schreef:
Jis_ schreef:
Ik ken iemand die bijna al haar katten aan het verliezen is aan FIV en dit zijn en dit zijn binnen en tuin katten, ook daarbij kan het gebeuren. ;) Je haalt een kitten binnen die het heeft en daar ga je....

Ik ben lid van diverse FB pagina's voor Noorse Boskat eigenaren en fokkers en lees daar inderdaad ook regelmatig dat er weer een ziekte het huis of cattery is ingekomen. Lijkt me zo erg als dat zo snel verspreid onder al je katten...



Ja hè, heel erg, de fokker van mij Coon ging een katertje halen in Duistland en zij heeft eerst een swap genomen en laten testen voor ze hem in huis nam. Wel zo slim.

Jessix

Berichten: 16519
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:46

Jis_ schreef:
Ja hè, heel erg, de fokker van mij Coon ging een katertje halen in Duistland en zij heeft eerst een swap genomen en laten testen voor ze hem in huis nam. Wel zo slim.


Ja precies. Ook niesziekte en Giardia hoor ik toch dikwijls, al zijn ze daar nog zo voorzichtig mee.