Hond wil niet naar huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 05:37

Wat "fijn" om te lezen dat zoveel mensen tegen hetzelfde probleem aan zijn gelopen :)

_Nelleke_

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 07:54

Wat een gave hond heb je! En nog slim ook!

Allereerst, zoals anderen ook al aangeven, altijd belonen als hij komt. Neem iets HEEL lekkers mee: rody hondenworst met kaas doet voor veel honden wonderen, plakje snijden in miniblokjes van 5mm en een berg meenemen als je op stap gaat. Vraag hem meerdere malen tijdens de wandeling bij je, neem hem even aan de lijn en laat hem na 10 meter weer los.

Hoe gefrustreerd je soms ook kan worden, nooit boos worden als hij wel komt. Dit maakt het voor hem alleen maar minder aantrekkelijk om de volgende keer alsnog wel te komen.

Wees hem te slim af! Maak eens in plaats van 1 groot rondje, 3 kleine rondjes, waarbij je bijvoorbeeld 2x weer richting je auto loopt, je auto passeerd en weer verder wandelt.

Je zegt dat je een puppycursus met hem hebt gevolgd en dat je later behendigheid wil doen met hem. Je verteld ook dat de basiscommando’s nog niet helemaal bevestigd zijn. Ik denk dat je er verstandig aan doet om met hem in de tussentijd een vervolgcursus doet. De ene hondenschool noemt het basiscursus, de andere vervolgcursus of gehoorzaamheidscursus. In elk geval iets wat NA de puppycursus komt maar nog voor behendigheid. Liefst een hondenschool die werkt met een belonings/clickersysteem.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 08:34

Er zijn al veel tips gegegeven, vastklikken op verschillende stukken en belonen als hij komt. En idd wegdraaien als hij niet op jou let

Die blik van hem op de eerste foto in jouw openingspost _O- hoezo ondeugend }>

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 09:23

Bij mij kregen ze altijd 2 koekjes als ze in de auto stappen. Dus auto is ook leuk. Mijn huidige hond kan ook heel enthousiast reageren op spelen. En wil ook wel eens het door jou omschreven gedrag vertonen. Maar ik negeer het. Wel heb ik hem van het begin af aan een teken geleerd wat einde betekend. Zowel voor spelen, schooien en ander ongewenst gedrag. Dit pakt hij in 90% van de gevallen op. Ik denk (en hoop) dat het ook nog een beetje leeftijd gerelateerd is.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 10:38

Ondeugend? Ik? ~~}> }:)

Afbeelding

Vervolg cursus zat ik inderdaad aan te denken :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 08:38

Er zijn al veel goede tips gegeven, met name het tussentijds aanlijnen en belonen met spel. Liefst een speeltje dat hij alleen krijgt bij het naar huis gaan.

Een lange sleeplijn aan de hond vastmaken zou ik niet doen. Ik heb daar veel gevaarlijke situaties door zien ontstaan (hond die verstrikt raakt in de lijn, lijn die om de benen van wandelaars of de poten van andere honden slaat) ook leer je hem er niets mee.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:26

Nikass schreef:
Er zijn al veel goede tips gegeven, met name het tussentijds aanlijnen en belonen met spel. Liefst een speeltje dat hij alleen krijgt bij het naar huis gaan.

Een lange sleeplijn aan de hond vastmaken zou ik niet doen. Ik heb daar veel gevaarlijke situaties door zien ontstaan (hond die verstrikt raakt in de lijn, lijn die om de benen van wandelaars of de poten van andere honden slaat) ook leer je hem er niets mee.

Daar ben ik het niet mee eens het laatste, ik heb het een periode met mijn husky ook gedaan en die had het prima door na even. Als je het goed uitvoert kunnen ze er zeker wel van leren :j ik doe nu wel even de aanname dat iemand op zijn omgeving let.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 16:57

Lange lijn lijkt mij ook vervelend met de modder en het water waar hij graag in gaat. Ik ga het proberen met tijdig aanlijnen :j

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:53

Lastig probleem.
Tussentijds aanlijnen en altijd belonen als hij komt natuurlijk.

Die van mij heeft hier op haar tijd ook wel een handje van. Op het moment dat ze door heeft dat we naar huis gaan en dat ze het zo leuk heeft (dit kan zelfs nog na 2 uur buiten zijn) wilt ze niet weg. Als ik haar aan wil lijnen dan springt ze speels van mij weg, maar gaat niet verder dan 5 meter bij mij vandaan. Zo heb ik dus wel eens een uur in het bos gestaan _-:( .
Boos worden werkt dan niet en er achteraan rennen werd een heel leuk spelletje voor haar.

Aangezien die van mij toch altijd bij mij in de buurt blijft negeer ik haar gewoon en loop een stukje verder door of terug. Als ze wat rustiger is probeer ik gewoon nogmaals het commando te geven dat ze moet wachten en dan uitgebreid belonen.

Nu ze wat ouder is heb ik dit "probleem" eigenlijk niet meer.

Wel hele leuke hond en bedenk je dat het ook nog een puber is ;-)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 16:05

:')

Afbeelding

MJR_Tjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:08

Hahah dat koppie!
Geweldig! _O- _O-

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:09

Er word vooruitgang geboekt? :')

Ik neem mijn honden altijd de eerste en laatste 10 minuten aan de lijn. Consequent.
Maar je hebt gewoon een vervelende puber, dus de vruchten van je consequent zijn pluk je na volgend haar. :+

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:20

dat bekkie hahaha mijn vriendin haar hond is nu ook aan het puberen dacht meteen aan jouw hond :')

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:48

Hahah wauw wat een geweldige hond :') :')
hij is ook erg mooi trouwens! <3

Ik herken het ook. vooral in de zomer. Als ik dan met mijn jack russel naar het vijvertje ben geweest om te zwemmen doet ze precies hetzelfde. ze komt het water echt niet meer uit.
Wat ik toen heb gedaan is gewoon weg fietsen tot het einde van het park. ze kon me niet meer zien en niet meer ruiken..
Hoorde haar heeeeel hard blaffen, 1x gefloten en ze was er... doet ze niet heeel snel weer maar af en toe moet ik toch gewoon een eind weg gaan voor ze komt.. tuttebel is het ook..

Verder heb je hier al hele goede tips gegeven en kan ik je alleen maar succes wensen met je deugdniet!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:53

Set_Elkol schreef:
Lange lijn lijkt mij ook vervelend met de modder en het water waar hij graag in gaat. Ik ga het proberen met tijdig aanlijnen :j

Sleeplijnen kunnen een heel praktische trainingsmethode zijn.
De opmerking die er eerder over gemaakt werd "dat ze er niets van leren" betekent slechts dat de betreffende persoon niet begrijpt hoe je een sleeplijn gebruikt.
Het geeft je de mogelijkheid je "kom hier" commando op afstand te bekrachtigen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 17:15

Dat snap ik inderdaad Kuggur, wat dat betreft wel een mooi hulpmiddel op afstand.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 17:32

Oeps....
Je zegt dat hij meer into stokken enzo is. Kun je niet een piepspeeltje ofzo kopen en die alleen bewaren voor dit soort momenten? (Heb niet alle reacties gelezen dus wellicht is dit al geopperd)
En deze alleen geven als beloning IN de auto.?
Sowieso denk ik dat je idd met jullie verstandhouding aan de slag moet!
Succes, volgens mij is hij behoorlijk slim :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 17:36

Klopt Kuggur en Kirri.. het spelletje was hier al snel niet leuk meer en we waren terug bij gewoon luisteren en komen op commando!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 17:37

Hahaha ik vind het heel grappig! :D
Intelligente honden zijn lastpakken. _O-
Leuk hondje heb je toch! :))
Winie was ook lastig.
Waar het eigenlijk op neerkomt, is dat jij het allerleukste moet zijn voor hem, zodat hij met jou mee wil.
En als je hem aanlijnt, moet hij dat geweldig vinden, dus lijn hem eerst aan voordat je gaat spelen met de stok.
Je moet inspelen op wat hij heel erg leuk vindt.
Dan is het handig om een lange lijn te hebben.
Verder denk ik ook dat het een fase is, die je natuurlijk wel goed moet aanpakken.
En als het weer goed gaat, komt er vanzelf een nieuwe truc. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 17:41

Die van mij is ook een keer in het water gebleven toen ik wilde gaan trouwens.
Hoorde het al van mijn vriend dat hij dat bij hem ook al een keer geflikt had.
Ik had minder geduld, ben het water ingegaan en hem bij zn kladden gegrepen :+ die had hij niet verwacht! Daarna nooit meer gedaan. Toen was hij ook bijna 1. Die leeftijd kunnen ze af en toe het bloed onder je nagels vandaan halen :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:56

Oh wat een intelligente ogen heeft hij zeg! Je ziet het er gewoon in, hij is mega slim.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 14:41

Even een update al weet ik niet of dat nodig is verder, maar afgelopen twee dagen bij de paarden een oud lang halstertouw eraan gehangen nu het toch bevroren is qua modder. Beide dagen op het touw gaan staan en oh wat keek hij op zijn neus! Vandaag stond ik er al op toen hij naast me stond en op het moment dat ik naar zijn tuigje reikte wilde hij met zijn spelletje beginnen en oh wat was teleurstelling groot! Aap. De lange lijn heeft dus het gewenste effect. Geeft mij ook meer voldoening dan het negeren en wachten :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:48

Haha wat een aapje. Fijn dat het werkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:50

Ik vind jouw hond zoooo leuk <3 <3 <3
Ik volg dit topic alleen voor de foto's :+

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:34

Set_Elkol schreef:
Even een update al weet ik niet of dat nodig is verder, maar afgelopen twee dagen bij de paarden een oud lang halstertouw eraan gehangen nu het toch bevroren is qua modder. Beide dagen op het touw gaan staan en oh wat keek hij op zijn neus! Vandaag stond ik er al op toen hij naast me stond en op het moment dat ik naar zijn tuigje reikte wilde hij met zijn spelletje beginnen en oh wat was teleurstelling groot! Aap. De lange lijn heeft dus het gewenste effect. Geeft mij ook meer voldoening dan het negeren en wachten :+

Jazeker, updates zijn altijd leuk +:)+ . Goed dat je de aanpak met de lange lijn gebruikt hebt en ondervonden hebt hoe ontzettend fijn en doeltreffend die kan zijn!