Eigenaar wil niet met kat naar DA of kosten betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

Re: Eigenaar wil niet met kat naar DA of kosten betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:41

Het is wel echt een heel schattig katje.... Op een bepaalde manier raak je daar toch aan gehecht en Wii je doen wat goed is.
Ik heb respect voor je keuze om in ieder geval haar bloed te laten nakijken zodat je weet wat er speelt en haar gewicht kunt helpen of laten gaan.
Hou je ons op de hoogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:43

En meerdere bokkers hebben financiele hulp aangeboden

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:49

Ik vind het bijzonder dat je zelf een heleboel dieren hebt, waarvoor je wél een potje hebt, maar niet voor dit dier. Je hebt destijds toegezegd dat hij kon blijven en dat je niets hebt vastgelegd over kosten e.d. is jouw probleem. Niet het probleem van de kat. Tevens is het niet de kat zijn probleem dat jij niet happig bent op een betalingsregeling bij de dierenarts. omdat je in het verleden schulden hebt gehad..

Ik zou zeker een andere oplossing zoeken dan inslapen. Dat lijkt me in alle opzichten niet eerlijk ten opzichte van je dier.

Even tussen neus en lippen door; ik begrijp sowieso niet dat je zoveel dieren in huis hebt terwijl je zegt een bijstandsuitkering te hebben. Maar dat zal een andere discussie zijn.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 15:13

Ho, wacht eens even. Mijn financiële situatie gaat niemand hier een drol aan! Niemand. Ik hoef mij niet te verantwoorden voor waarom ik dieren heb, in de bijstand. Ik heb al redelijk wat uit de doeken gedaan over mijn financiële situatie, maar ik ga hier echt niet mijn bankafschriften online planten of vertellen waarom ik nu weer bijstand heb en hoe dat precies zit, in een topic OVER EEN KAT.

Trouwens, men moet eens beter lezen. Ik heb GEEN kitten erbij. Ik wil mijn kat, die ik dus niet net heb, straks naar buiten kunnen doen, maar dat vind ik onverantwoord zonder chip en zonder ballen eraf.

Dit topic had als uitgangspunt om een klankbord te zijn, waar ik het even over kon hebben en waar ik even kon luchten. Niet om veroordeeld te worden. De situatie is het wat is. De dieren zijn er en de dieren gaan niet weg.

Trouwens, als ik een topic had geopend "Baasje gezocht voor 17 jarige draver met peesblessure achter en slijting bij haar schouder, en twee 8 jarige hondjes waarvan de 1 bang is voor vreemden en maar 3 tanden heeft, en nu dus een blaasprobleem, de ander heeft voedselallergie, kleine niet kwaadaardige bultjes maar die wel weg moeten, en oh ze moet dagelijks ook haar oogjes gedruppeld" dan waren de reacties ook niet mals geweest want ook dat had niet gemogen van bokkers.

De bijstand is MIJN geld. Als het op mijn rekening staat, is het van MIJ en ik mag bepalen wat ik met dat geld doe. De één koopt kleding, dingen voor het huis, dingen voor doe het zelven, boeken, sigaretten, drank etc, ik houd na aftrek van mijn lasten een bedrag over en die gaat naar mijn hobby, de dieren.

Mijn spaarpot was altijd om en nabij 2000,-. Dus toen ik de chi en de kat nam, had ik die spaarpot. Had ik dan moeten sparen tot 10.000 euro voordat ik dieren nam? Wie van jullie doen dat? Beter, wie van jullie heeft dieren en zo'n spaarpot?

Ik was wel verdacht op eventuele dure kosten, daarom de spaarpot, maar ik had niet verwacht dat alle beesten tegelijk van alles zouden krijgen, en niet één ding, maar meerdere dingen. Toch ik heb met liefde voor ze betaald. Spaarpot is dus alleen leeg en ik wil de spaarpot weer opbouwen, voor als er straks weer iets groots komt. Dat is moeilijk als ik de verantwoordelijkheid van een kat erbij neem, die niet van mij is en die zeer waarschijnlijk levenslang aan de medicatie moet en gezien haar leeftijd vast nog wel wat andere probleempjes krijgt. Dat was mijn dilemma. Moet ik dat aangaan of inslapen.

Mijn dilemma was niet, dieren in de bijstand, wel of niet doen. Dus als iedereen daar verder niet meer op wil ingaan, graag, bedankt. De discussie bijstand versus dieren wil ik best aangaan, want het is een interessant onderwerp, want inderdaad, waarom hebben mensen in de bijstand of wajong etc, vaak ook nog dieren. Ik snap best dat mensen zich dat afvragen. Maar mijn persoonlijke situatie hoeft daarbij niet in het midden te staan en onder de loep te worden genomen. Daar heb ik niet om gevraagd. Ik zou zeggen, wil je echt meer weten daarover, open een topic in het algemeen.

Maar goed, baasje gaat dus niks doen. Als baasje nou koos voor inslapen, oké, daar ben ik het wel niet mee eens als het mijn dier was, maar het is zijn dier, dus dan was het inslapen geweest. Mocht hij met haar heen gaan. Als ik haar dan wilde 'redden', snap ik dat de kosten voor mij zouden zijn, want dan ga ik het zelf aan. Maar baasje wil niks doen, niet eens haar laten inslapen. Hij wil gewoon wachten tot ze dood is. Dus ik moet de keuze maken.

En katje blijft bij mij leven. Afspraak is gemaakt voor vrijdagochtend om bloed te prikken.

Ik wil trouwens de twee bokkers bedanken die financiële hulp hebben aangeboden. Dat is heel erg lief, ik heb jullie ook beide al een PB gestuurd, maar ik kan het niet aannemen. Ik heb ondertussen ook negatieve reacties gehad dat ik de bodem van de maatschappij ben die werkende mensen leegzuigt en blah. Dat maakt me boos maar ook meer gedreven om financieel het gewoon volledig zelf te doen.

Voor mij is de discussie inslapen of niet dus wel klaar. Ik heb een keuze gemaakt.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:25

Mastrootje schreef:
bartjeminoes schreef:
Ik vind het echt echt belachelijk hier mensen kunnen zeggen: inslapen..Wat bezield je! Elk dier is afhankelijk van de mens en als er een dierenarts nodig is dan komen er kosten bij daar kies je voor en in dit geval had de kat ook naar het asiel gekunt of naar een ander huisje. Nu wordt het diertje de dupe van de mens terwijl de kat nog prima jaren mee kan gaan! 15 jaar is niet absurd oud hoor en ja ze moet levenslang aan de medicatie maar als het diertje daarna een heel prima leven heeft dan ben je echt niet egoïstisch hoor! Egoïstisch is als je de kat in laat slapen. Ik zou me schamen als ik jullie was

Helemaal mee eens, sta versteld hoe makkelijk sommige zeggen in laten slapen, terwijl er feitelijk weinig kosten zijn. 12 tot 20 euro aan medicatie. Dat is nog niet eens een avondje bio, hoeveel van jullie laten dat omdat het te duur is? En de kat is dat niet waard?

Onderschat de kosten niet. M’n ouders hebben sinds vorig jaar een kat met schildklierklachten. Recentelijk weer een terugval dus dubbele medicatie (ong €35 pm) en weer nieuwe bloedonderzoeken. Ze waren in een jaar tijd honderden euro’s eraan kwijt. Dus je haalt wel flink wat kosten op je nek.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:48

ElineS trek het je niet aan. Je doet alles wat je kan en hoeft hoeft hier je echt te verantwoorden over je situatie...echt niet. :(:)

Ik denk eerlijk dat het je siert wat je doet ondanks je situatie.
Iemand met het hart op de goede plek.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:50

TS, ik veroordeel niet. Ik zeg ook niet dat het niet kan. Ik geef alleen aan dat ik het niet helemaal begrijp. Ik vind je toelichting hierop heel helder en begrijp het nu een beetje meer. Ik heb er juist respect voor dat jouw centen naar je dieren gaan en je kan rondkomen. Het was niet mijn bedoeling om je het gevoel te geven dat ik je veroordeel. want dat is niet van toepassing. :)

Citaat:
Ik heb ondertussen ook negatieve reacties gehad dat ik de bodem van de maatschappij ben die werkende mensen leegzuigt en blah. Dat maakt me boos maar ook meer gedreven om financieel het gewoon volledig zelf te doen.
Dit vind ik heel erg. Heb je deze reacties persoonlijk ontvangen via bokt? :oo

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:13

linnnh schreef:
TS, ik veroordeel niet. Ik zeg ook niet dat het niet kan. Ik geef alleen aan dat ik het niet helemaal begrijp. Ik vind je toelichting hierop heel helder en begrijp het nu een beetje meer. Ik heb er juist respect voor dat jouw centen naar je dieren gaan en je kan rondkomen. Het was niet mijn bedoeling om je het gevoel te geven dat ik je veroordeel. want dat is niet van toepassing. :)

Citaat:
Ik heb ondertussen ook negatieve reacties gehad dat ik de bodem van de maatschappij ben die werkende mensen leegzuigt en blah. Dat maakt me boos maar ook meer gedreven om financieel het gewoon volledig zelf te doen.
Dit vind ik heel erg. Heb je deze reacties persoonlijk ontvangen via bokt? :oo

Die uitspraken zijn ronduit walgelijk te noemen, hoe laag kun je zakken...ongelooflijk.
Kan het BOkt beheer daar niks mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:16

Kijk je moet natuurlijk zelf weten hoe en wat! Dat absoluut. Alleen ik las je blog jaren geleden al (dus dat staat even los van dit topic) en dat is dus direct ook het nadeel van je leven en je financiele status gedeeltelijk online gooien; sommige mensen slaan dan door in hun reacties en vooral de reacties dat je de maatschappij leegzuigt vind ik heel erg en totaal niet nodig. Dat wil ik wel gezegd hebben.

Maar om op de kat-kwestie uit te komen; als je het kan betalen en je wíl het betalen, gewoon doen. Maar ik zou van de daadwerkelijke eigenaar dan niks meer verwachten qua kosten en deze zelf dragen, hoe vervelend en krap het dan af en toe ook is.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:51

Wat ik lees heb je akkoord gegeven om voor de kat te zorgen en liet degene van wie de kat oorspronkelijk was van begin af aan verstek gaan in de kosten, maar heb je daar nooit een probleem van gemaakt.
Nu komen er ineens meer kosten na jaren niks medisch te hebben gehad, heb je er geen zin meer in en betrek je de oud eigenaar er weer bij omdat dat jou goed uitkomt.
Die heeft daar geen oren naar en nu is de kat de dupe want daar hangt euthanasie boven het hoofd zonder legitieme reden.
Zo werkt het natuurlijk niet. 8)7

Hoe langer ik er over nadenk hoe bozer ik er van wordt dat mensen zo met dieren omgaan. En het zelf niet eens door hebben hoe verschrikkelijk ze zijn.
Ik word er heel verdrietig van. %) ;(

Als ik ruimte had dan was de kat per direct welkom want al moet ik zelf droog brood eten, dieren verdienen zorg. Óók oude dieren! Schildklierproblemen komen bij katten heel vaak voor (op oudere leeftijd) en is prima onder controle te houden (KVV is daar slecht voor overigens, of je moet het zelf samenstellen zodat je weet dat er geen zooi in zit, anders kan je beter een brok voeren want slecht KVV verergert het alleen maar) En hoeveel is 2 tientjes per maand nou? Dan koop je maar wat minder luxe lijkt me. Dierenartsen kunnen ook op afbetaling werken en in steeds meer gemeentes krijg je een dierenarts voor mensen met een minimum inkomen dus daar is echt wel een mouw aan te passen.
Er wordt hier over een dier gepraat alsof het een oude koelkast betreft, niet te geloven gewoon.

Edit;
Ik lees dat TS veel kritiek heeft gehad op het feit dat ze bijstand heeft, dat is buiten alle proportie. Bijstand krijg je niet zomaar en is geen vetpot. Mensen die commentaar hebben op het feit dat ze hiervan dieren onderhoudt moeten zich eens heel goed in de spiegel bekijken van binnen en van buiten want daar heeft niemand iets mee van doen.
De brutaliteit.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:25

Cowgirl schreef:
ElineS trek het je niet aan. Je doet alles wat je kan en hoeft hoeft hier je echt te verantwoorden over je situatie...echt niet. :(:)

Ik denk eerlijk dat het je siert wat je doet ondanks je situatie.
Iemand met het hart op de goede plek.

Precies dit! Trek je er alsjeblieft niks van aan meis :(:)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:29

Je moet je er niks van aan te trekken en het is ook erg laag dat je dergelijke pb's krijgt. Je haalt alleen wel zelf vaak je financiele situatie aan en daar reageren mensen op. Maar sommigen draven daar dus in door.

Ik ben één van de mensen die zeiden dat inslapen een optie is. En dat wil niet zeggen dat ik dieren behandel alszijnde een oude koelkast. Een oud dier dat een goed leven heeft gehad en waar de eigenaar/verzorger de kosten niet voor wil/kan dragen is imo beter af als het wordt ingeslapen. Je hebt nu voor jezelf op een rijtje dat je het wilt en kunt betalen, des te beter. Maar een ouder dier laten inslapen als er verder geen mogelijkheden zijn vind ik niet wreed maar realistisch.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:43

Ik snap dat mensen geen duizenden euro's meer in een heel oud (en krakkemikkig) dier gaan pompen, maar dit gaan om relatief kleine bedragen voor een aandoening die prima onder controle te houden is. Dan hoor je niet aan inslapen te denken. Dat is mijn hele punt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:54

BarbaLala schreef:
Ik snap dat mensen geen duizenden euro's meer in een heel oud (en krakkemikkig) dier gaan pompen, maar dit gaan om relatief kleine bedragen voor een aandoening die prima onder controle te houden is. Dan hoor je niet aan inslapen te denken. Dat is mijn hele punt.

Maar dan bepaal jij wat voor iemand 'relatief kleine bedragen' zijn? Als je krap zit, dan tellen die kleine bedragen wel zeker mee.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:03

Is het een idee om met de schildklier medicatie te beginnen zonder bloedonderzoek? Je woont in Assen zie ik ts, welke dierenarts heb je?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:09

BarbaLala schreef:

Kwaliteit van leven van de kat hoort belangrijke overweging te zijn en die is bij chronische ziekten altijd lastig om goed te bepalen. De medische wetenschap kan zat qua medicijnen, maar hoe het dier er zich werkelijk bij voelt is veel lastiger vast te stellen. Zeker bij oudere dieren die toch al meer slapen, etc. dan jonge.

En voor wie hier die 20 (+speciaal voer en consulten DA) niet veel vindt. Hier is 20 euro weekbudget eten en ik vermoed bij TS ook zoiets. Bedragen en dus wat veel geld is, is op bijstandsniveau een stuk anders dan bij een modaal inkomen. Elke maand net zoveel aan de bij jouw gedumpte kat kwijt zijn als aan de boodschappen betekent dan ook niet sparen en geen ruimte kunnen maken voor DA kosten van de dieren waarvan je wel eigenaar bent. TS heeft haar inkomen goed gebudgetteerd om de dieren die zij gekozen heeft verantwoordelijk te kunnen houden. Daar past dan misschien net een extra gezonde kat bij als er voor voer betaald wordt, maar daarna moeten er keuzes gemaakt worden die een negatieve impact kunnen hebben op de verzorging van haar eigen dieren.

Het "fenomeen" bijstandtrekker moet zich financieel verantwoorden voor alles dat meer nodig is/uitgegeven wordt dan het minimale aan kleding, huisvesting en voedsel (zijnde water en brood) is mij ook bekend. Ipv dat er gevraagd wordt hoe je zulke dingen lukt, wordt je er voor aan de schandpaal genageld.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:32

Nare situatie.

Ik heb ook een oude kat met schildklierproblemen. Sinds sept aan de medicijnen.
Vorige week keek ik hem aan en dacht toch niet helemaal fit hop weer naar de da toe.
Bloedonderzoekje schildklier was goed...kon later nog wel een onderzoek naar nierfalen doen...heb ik gedaan geen nierfalen. DA gebeld voor de opdracht zei vroeg me bij te houden wat de kat nog eet en als ik merkte dat hij niet meer at dat ik naar de DA moest voor dwangvoeding.
Vandaag overleg gehad met andere DA uit de praktijk en gezegd dat dwangvoeding me een stap te ver is voor een kat die bijna 16 is. :o
Deze DA begreep me daarin. Ik hou hem goed in de gaten.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:32

De waarde van geld is mij bekend dames. :+
20 euro is werkelijk geen wereldbedrag voor medicatie.
Ik ken de aandoening als geen ander, er is prima mee te leven.

Ik zou inderdaad ook aanraden bij de dierenarts je budget aan te geven en eea aan te passen qua bloedtesten. Die laatste na het voorschrijven van de medicatie zou je kunnen skippen, je merkt vrij vlot of de dosering en de medicatie het gewenste effect hebben of dat er nog iets aan schort. Helaas zijn veel dierenartsen echte geldkloppers en koning in het voorwenden van zogenaamde noodzakelijkheden/
onzin die veel geld kost.

Mocht dat allemaal geen optie zijn kan je een fundraiser opzetten of hulp inroepen van een asiel of stichting oid in de buurt bijvoorbeeld.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:34

een fundraiser opzetten? Het zal wel aan mij liggen, maar zoiets zou ik nooit doen voor een kat van die leeftijd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:38

Ik zou sowieso niet gaan bedelen om m'n hobbies te bekostigen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:57

Kuggur schreef:

Ik ook niet.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:04

Ik lees al even mee maar ik vind het echt lastig om hier wat over te zeggen. Mijn verstand zegt ook, of kat afleveren bij eigenaar of laten inslapen. Maar ik snap het helemaal dat je toch nog alles gaat proberen als je dat koppie ziet. En dan ben ik eigenlijk ook wel blij dat de beslissing die kant op is gevallen.

Die "haat-pb" onvoorstelbaar wat laag en nutteloos, degene moet zich echt heel erg gaan schamen -O-
Ik hoop dat je dat zo van je af kan laten glijden TS echt, sommige mensen....

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:17

Wat laag weer hoe sommige mensen beneden alle pijl reageren. Succes Eline! Moedig van je dat je de kat verder verzorgt, maar probeer toch mss nogmaals je familie lid aan te spreken. Mss lukt het wel

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:14

Kinke schreef:
Kuggur schreef:

Ik ook niet.

Waarom stel je het dan aan anderen voor?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:09

Dat was ik niet Kuggur :D