Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Kuggur schreef:Het is misschien een discussie die hier niet hoort, maar mijn werklijn bordercollies zijn óók rustig in huis sociaal etc. Het is een jammer genoeg wijd verbreid misverstand dat werkhonden als ze niet volop bezig worden gehouden, een soort van hyperactieve zenuwlijders zonder "uit knopje" worden.
Showlijn bc zijn voor het overgrote deel niet competent genoeg voor echt werk.
Wat betreft kelpies kan ik daar niet over oordelen, geen ervaring mee, maar niet selecteren op werktalent betekent onherroepelijk verlies daarvan.
Kuggur schreef:Dat zijn dan ook geen werkhonden.
Sport is een héél ander fokdoel. En daar geldt oa hoe feller hoe beter, dit produceert het soort excessen dat je beschrijft. Maar "sport" werk noemen is een andere pet peeve van me.
In geval van honden als bordercollies, kelpies coolies huntaways etc etc gaat betekent werk drijfwerk. Met de genetische aangeboren component daarvan.
Een goed gefokte bordercollie laat je een heel scala aan specifieke gedragingen zien als je hem voor het eerst loslaat op een groep schapen. Zelfs als hij nog nooit eerder een schaap heeft gezien.
Je kunt nog zo je best doen een agility hond te fokken, als je hem voor het eerst op een agilitybaan loslaat pist hij hoogstens tegen het dichtstbijzijnde paaltje, dát is het verschil.
)
ik ben zo iemand met een ander ras bij de schapen. Wij lopen regelmatig mee met de kudde (zonder lammeren 300 ooien) in zeeland. Deze herder werkt zelf alleen met hollandse herders (ik bedoel.. geen border bij de kudde) en ik heb een beauceron. 

Kuggur schreef:Mooie honden beaucerons. Ik zou er zelf echter niet voor kiezen, omdat we, vanwege de manier waarop schapen hier gehouden worden geen enkele behoefte hebben aan zo'n soort hoedende werkstijl.
Waar mensen zich wel voor interesseren hier buiten de bordercollies (die het meest gebruikt worden) zijn honden met een meer drijvende, blaffende manier van werken, zoals de huntaway.
Bekenden van me zijn nu bezig een aantal huntaways in te voeren. Ik houd me persoonlijk liever bij bc's, die passen het beste bij mijn gebruiksdoel, én er is hier in IJsland een sterke grote populatie van.