Ex-legbatterijkippen, wat zijn jouw ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:07

Nah, op zich zijn kippen geen knuffeldieren. Ze kunnen wel heel tam worden, maar zijn net zo gelukkig zonder menselijk gezelschap. Ik vind het trouwens wel handig als ze tam genoeg zijn om gewoon op te kunnen pakken, dat maak het veel makkelijker wanneer je ze een keer moet behandelen of gewoon wilt controleren.

8nnemiek schreef:
Wat zit er precies in legkorrel wat zo belangrijk is?
Die van ons lopen de hele dag buiten insecten te zoeken en krijgen onze kliekjes met daar naast een hand gemengd graan, en er ligt altijd grit.
Met de legkorrel ben ik gestopt toen een van de oudere kippen ziek werd door teveel eiwit, en nu leggen ze ook niet volop, en ze vonden het ook echt niet lekker en ik kon elke keer hele scheppen voer weggooien := .

Legkorrel of legmeel is gewoon basisvoeding, Het bevat extra calcium omdat leggende kippen daar vrij veel van gebruiken en het anders ten koste gaat van het eigen lijf van zo'n beest, en bevat verder idd vooral veel eiwitten. Als jouw kippen een hoop ander eten (insecten/grazen/kliekjes) krijgen is dat ook een heel andere situatie dan wanneer granen het hoofdvoer zijn.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:24

DreamGuide schreef:
Ik kom even binnenwaaien, mijn moeder en ik zijn enorm vertederd door het verhaal van de legbatterij kippetjes, we hebben een hele grote tuin dus het zou geen probleem zijn om een hok te maken en een mooi groot stuk voor een paar kippetjes af te zetten.

Misschien een vreemde vraag, maar is het 'lastig' om (legbatterij) kippen te houden? Uiteraard snap ik dat het levende dieren zijn waar goed voor gezorgd moet worden en die naar de dierenarts moeten als het nodig is, maar qua dagelijks onderhoud, naar hoeveel uur per dag zit je bijvoorbeeld te kijken?

Ik heb een speciale bak voor water en voor voer, die kunnen je vullen en gaan dagenlang mee. Ook zuinig voor de mee-etende mussen, kippen moeten op een plankje gaan staan en dan gaat hij pas open. Scheelt kilo's voer! Verder hok schoon houden en dagelijks op eitjes checken. Verder verwen ik ze nog met brood/groen/graan enz. Voer e.d. trekt wel ratten/muizen aan.......Ze gaan uit zichzelf op stok, dat heb ik nog nooit hoeven doen. Mijn ervaring is wel dat als ze ziek zijn, het toch wel einde oefening is.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:26

xyzutu2 schreef:
Dat dacht ik eigenlijk ook.
Op zich prima dat hij op deze manier zijn kippen kwijt wil raken, maar wel erg vaag dat er dan zo vaag moet worden gedaan over de prijs. €2/kip is een leuke prijs voor de consument, maar waarom ze dan het verhaaltje voorhangen dat hij dit alleen uit pure naastenliefde doet want normaalgesproken had hij er 4x zoveel voor gekregen dus hij teert er zelf op in?
Hij maakt gewoon vet winst.
Jammer.

Hij zou ze anders in 1 keer verkopen, waarschijnlijk worden ze gewoon gehaald. Met losse verkoop is hij dus een x aantal keer drukker en krijgt allerlei mensen op het erf. Ik heb trouwens veel meer voor mijn kippen betaald en die moesten nog aan de leg komen, ik had ze liever hier gekocht maar toen kon ik ze niet vinden......

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 00:11

Mazida schreef:
Mooi dat jullie de kippen opvangen, maar jullie hebben geen kippen uit de legbatterij. Die worden in Nederland niet meer gebruikt en zijn verboden. Jullie kippen komen uit een scharrelstal, dat is heel wat anders dan een legbatterij. Ik ga niet in discussie over de omstandigheden daar, maar noem het beestje wel echt bij de naam.

Het zijn geen kippen uit de scharrelstal, maar kooikippen.
Dat is heel wat anders dan een scharrelstal.

De keuze voor het woord legbatterij is verkeerd, zoals je had kunnen lezen.

Mona81

Re: Ex-legbatterijkippen, wat zijn jouw ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 00:15

Ik vind de verzorging ook niet lastig. Ik maak dus wel elke dag de legnesten schoon, omdat ze er diarree in hebben en daar ook in slapen.

Ik ben nu wel in verwarring vwb het legkorrel verhaal. In de winkel kun je toch alleen graan of legkorrel kopen. Ik heb begrepen dat de legkorrel het gewone voer is en het graan een extraatje.
Ze krijgen hier geen kliekjes, dus ze moeten toch echt bijgevoerd worden. Helemaal omdat ze een deel van de dag in hun ren zitten. En daar zijn alle insectjes al uitgemoord :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 00:21

troost je TS dat heb ik ook telkens ik hier meelees.
Hier is overal de norm gemend graan al dan niet met legkorrel erdoor. Zuiver legkorrel/-meel vind je niet zoveel of in grote zakken...
Tot hiertoe ook nog nooit "vervette" kippen gehad, ze lopen met 4 op een stuk van 4x12m en af en toe los in de tuin. Ze krijgen gemengd graan en alle etensrestjes en afval van groenten en fruit. In de zomer geef ik graan met legkorrel onder gemengd.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 00:35

Wat jammer dat er zo negatief wordt gedaan over de kippen bedrijven. Tuurlijk zullen er bedrijven zijn waar de omstandigheden onjuist zijn, maar dat is echt niet altijd zo! Ik vraag me af hoe jullie aan dit beeld komen. Ik ben opgegroeid in een dorpje met verschillende boeren en daar stond dierenwelzijn weldegelijk hoog in het vaandel.

Ik heb verschillende oude kippen bij verschillende boeren gekocht. Dit waren destijds allemaal verzorgde en gezonden kippen.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 01:06

Ik heb 2 jaar geleden 3 bruine ex-legkipjes van Red een Legkip opgehaald.
Leuke kippies!
Zat helaas 1 zwakke bij die helaas na 4 maanden overleden is. Oorzaak onbekend.
De 2e ging 8 maanden later: die kon van de ene op de andere dag niet meer lopen.
Bleek een groot gezwel aan vermoedelijk het legapparaat te hebben en ik heb haar in laten slapen.
Nr 3 en bijdehandste kip doet het nog prima. Legt geen eitjes meer en heeft na de laatste rui ook geen kale kont meer!
Zijn lieve, nieuwsgierige, actieve en vrije tamme kipjes maar worden helaas niet zo oud...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 08:25

Legkorrel is eigenlijk geperst legmeel. Het komt uit de intensieve kippenhouderij. Er zit alles in wat de kip nodig heeft en geeft maximale opbrengst. Omdat het niet zo smakelijk is gaan de kippen zich er niet aan overeten.
Wanneer je kippen houdt als hobby en je vindt maximale productie niet zo belangrijk kan je evengoed een graanmengeling geven. Het is natuurlijker en smakelijker voor de kippen. Ik vind het ook een prettiger idee te weten wat de kip eet, want uiteindelijk komen de stoffen uit het eten toch in de eieren terecht.
Als ze uit de leg zijn kan legkorrel een boost geven.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:15

Het is inderdaad jammer dat er hier zo negatief over de kippenbedrijven gesproken wordt, terwijl de meeste denk ik nog nooit op een kippenbedrijf geweest zijn. En dus helemaal geen idee hebben hoe het er aan toe gaat en ook niets weten van de bedrijfsvoering.
Een behoorlijk percentage boeren is zelf geen eigenaar van de kippen die hij heeft zitten en heeft zelf dus ook niet overal invloed op. Maar alles gebeurt wel onder begeleiding van dierenartsen en verplichte gezondheidsplannen die geschreven worden door de dierenarts. Deze plannen worden vervolgens weer gecontroleerd door o.a. IKB en dergelijke om je certificering te behouden.
Het is er jammer dat onder andere wakker dier ed. zorgen voor zo'n negatief beeld.

Wat betreft voer, veel echte legkippen in grote stallen krijgen geen legkorrel. Maar een fijner gemalen gemengd graan mengeling. Het is fijner gemalen dat ze niet alleen de lekkerste dingen eruit zoeken. Want ze hebben wel het volledige voer nodig.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:13

Sclimpre schreef:
Legkorrel is eigenlijk geperst legmeel. Het komt uit de intensieve kippenhouderij. Er zit alles in wat de kip nodig heeft en geeft maximale opbrengst. Omdat het niet zo smakelijk is gaan de kippen zich er niet aan overeten.
Wanneer je kippen houdt als hobby en je vindt maximale productie niet zo belangrijk kan je evengoed een graanmengeling geven. Het is natuurlijker en smakelijker voor de kippen. Ik vind het ook een prettiger idee te weten wat de kip eet, want uiteindelijk komen de stoffen uit het eten toch in de eieren terecht.
Als ze uit de leg zijn kan legkorrel een boost geven.

Graan is helemaal niet natuurlijker voor een kip. Hoe vaak denk je dat een bosvogel in de natuur door mensen gekweekte, hoog opbrengst granen te eten heeft? Als je een kip natuurlijk wil voeden moet je haar insecten, groenvoer, en af en toe een slakje geven, geen graan. Ook voldoet een dieet van alleen granen niet aan de behoeften qua calcium en vitaminen/mineralen.

Overigens zorgt legkorrel niet voor leggen hoor. Het is voedsel dat je geeft aan dieren die aan de leg zijn/de leeftijd hebben om te leggen. Na het opfokvoer dus. Eieren leggen doen kippen aan de hand van daglengte.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:56

ivm het negatief doen over kippen (en vee-)bedrijven, heb toevallig een vriendin die actief is als inspecteur voor voedselveiligheid en zij is helemaal niet zo positief over hoe het er gemiddeld aan toegaat...
Maar als je realistische bent, weet je ook dat om aan onze vraag te voldoen het haast niet haalbaar is om de "perfecte" leefomstandigheden voor consumptiedieren. Jammer, maar helaas niet anders.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:02

Ik wil jullie toch ook even dit meegeven in deze discussie.
Ikzelf ben een paar jaar erkend kippenfokker geweest.
Deze acties omtrent ex batterij kippen, zijn een dood steek voor mensen die nog de moeite doen om de echte kippenrassen te fokken. Kippen die genetisch correct en bovenop gezond zijn!

Dergelijk industriele hybride kippen zijn genetisch zodanig gemanipuleerd om, ofwel op een korte tijd zoveel mogelijk eieren te leggen , ofwel veel vlees aan te kweken. (De zogenaamde ont'plof' kippen).
Genetisch gezien zouden ze nooit mogen bestaan! Dan nog maar te zwijgen van het inwendige en uitwendige aspect...

Op heden is de slachtprijs voor dergelijk kippen tussen de 0,60 à 0,89 cent per kilo gewicht (Hier in Belgie) .
Voorbeeld:
Een vleeskuikens word aan 6weken verkocht op een gewicht van 2,5kilo....
Reken uit , ervanuit gaande van een goeie prijs, dan zit je op 2,22 euro per kip.
Daar moet je nog de transport kosten reken naar de slacht en noem maar op...
Dit bij een goeie prijs!
Idem bij legkippen, hierbij dan rekening houden dat de verkoop van eieren vorig jaar dik gekelderd is door de problematiek omtrent de bloedluis verdelging die giftig bleek te zijn.

Elk kip die via dergelijke organisatie vertrek is pure winst voor de boer!
Hier geld ook de regel : Stop met broodfokkippen te kopen en ga naar een erkende fokker.

Wat de voeding betreft ik geef mij kippen al jaren een pure gebroken granenmengeling die ik mix met volle maïs. Dit alles zonder legkorrels of meel...
Het is een fabeltje dat een kip hierdoor meer gaat leggen. Dergelijke producten zijn enkel een toevoeging voor broedeieren en het toekomstig kuiken. Dan pas is het aan te raden om hennen legkorrels te geven. Zodat de eidooier voldoende voedingsstoffen bevat voor het kuiken.
En dan nog hebben gezonde hennen hier heel weinig nood aan.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 09:49

JustmeKV, ik begrijp je punt, maar er zit ook een andere kant aan. En dat is die van de bewustwording van mensen over het leed achter de eieren in de winkel. Door mijn kippen bijvoorbeeld zijn meer mensen zich gaan realiseren waar de eieren vandaan komen en kopen nu hun eitjes bij mensen in de omgeving die hun eigen kippen hebben en de eieren verkopen.
Stichting Red een Legkip geeft informatie en ondernemen actie wanneer kuikens weer eens worden gebruikt als kortdurend vermaak met bijvoorbeeld Pasen. Op korte termijn is dit misschien slechter voor kippenfokkers, maar op langere termijn is dit winst voor dierenwelzijn landelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:27

Mensen die goedkope kippen/eieren willen die gaan toch niet snel naar een goede fokker.
Ik denk dat je je als goede fokker eerder druk moet maken om de handelaren die met tig rassen fokken puur en alleen om het geld. Hier in de buurt zit er ook zo ene, die naar pluimveemarkten gaat in België met heel veel verschillende rassen, maar die kippen zijn in vreselijke conditie en worden enorm slecht behandeld.. maar ze zijn goedkoper dan gezonde kippen bij een goede fokker. Dat soort mensen, daar zou ik me pas echt druk om maken.
Iemand die wat kipjes ‘voor de leuk’ heeft, die zal niet snel ex-legkippen nemen, of hooguit voor erbij, samen met wat mooie kippen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:22

Serieus? Ik wist helemaal niet dat dat in het kippenwereldje ook gebeurde, dat broodfokken. Wel dat er een hoop mensen zijn die gericht op tentoonstellingsdieren fokken, wat lang niet altijd gezonde dieren oplevert, maar dat het ook echt als broodfok bestond wist ik niet. Maar goed, mensen zijn mensen, waarom zou het bij kippen niet ook bestaan. XD

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:02

Afgelopen zaterdag heb ik 2 kipjes opgehaald bij stichting Red een legkip.
De een is beduidend dominanter dan de andere, en ze zijn zóóó leuk!

Afbeelding

Afbeelding

En.. gisteren vond ik plotseling het 1e eitje in het nachthok!
Was helemaal trots, hahaha. had niet verwacht dat ze al zo snel zouden gaan leggen.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:05

<3

Waarschijnlijk gaan ze heel binnenkort wel hun ruiperiode in en leggen ze een tijdje niet meer, maar daarna zullen ze weer volop gaan leggen :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:10

8nnemiek schreef:
<3

Waarschijnlijk gaan ze heel binnenkort wel hun ruiperiode in en leggen ze een tijdje niet meer, maar daarna zullen ze weer volop gaan leggen :j

Ach, we hebben ze niet voor de eieren, dus dat maakt niet uit.
Kan echt uuuuuren naar ze kijken -- wat een leuke beestjes.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:12

Ik zou het iedereen aanraden dit te doen.
Wij/mijn ouders krijgen elk jaar ex legkippen, ze doen het wat minder goed dan hobbykipjes en gaan gemiddeld nog een jaar of 2 mee. Maar dat geeft niet, bij ons zijn ze helemaal vrij en hebben ze een goed pensioen! Bij ons kruipen ze trouwens állemaal wel op stok of een boom in. Apart dat ze dat bij jullie niet doen. Zelfs een van onze kipjes die geen tenen meer had ging de boom in.

We hebben ook een ex proefdier kip gehad en die was helemaal fantastisch. Wilde graag geknuffeld, aandacht. Liep de hele tuin met je rond. Supergezellig kipje. Was duidelijk goed verzorgd en ook al gewend aan ruimte. Enige is dat we haar eieren niet mochten eten of opvoeren aan de hond, maarja dat is ook nog wel te overzien :)