Konijnen kennen geen hooi of wortel/appel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 22:48

Ik heb die hooibrok voor de konijnen besteld, mijne waren er niet dol op.
Je moet ze heel droog bewaren, anders zwellen ze op.
Eigenlijk moet je ze eerst laten wellen volgens mij, maar dat wordt helemaal smerig.
De paarden hebben er nog wat van gegeten, maar uiteindelijk een halve zak weggegooid.

maylotje

Re: Konijnen kennen geen hooi of wortel/appel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 00:17

Succes met alle tips ik ben benieuwd welke er van aan slaan en welke niet.

Hooithee tja zolang ik het van kruidenhooi trek vinden mijn konijnen het heerlijk voor de afwisseling dus ookal zou het niet werken ze hebben er dan tenminste van genoten hahahaha, kwaad zal het vast niet kunnen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:47

Manou schreef:
Hooi weken (of hooithee zoals sommige sites het noemen) daar is het maar de vraag van hoeveel nut dat heeft, want het belangrijkste van hooi zijn de vezels en die krijgen ze daarmee niet binnen.

Ik zou gedroogde kruiden proberen, als ze dat lekker vinden kan je daarna kijken of mengen met het hooi werkt. Maar mochten ze wel gedroogde kruiden willen eten en nog steeds geen hooi, dan krijgen ze in ieder geval meer vezel enzovoorts binnen.

Ik foerageer momenteel vrij veel voor ze. Hier in het weiland staat genoeg wat ze mogen eten aan kruid en gras. Dat droog ik en dat krijgen ze. Dit heb ik vanmorgen door een beetje hooi gemengd en ben benieuwd of ze er dan wat van hebben gegeten. Het "hooithee" staat ook in de ren, misschien dat ze aan de smaak gaan wennen en daardoor ook het hooi gaan eten? We zijn er in ieder geval vanmorgen weer met goede moed aan begonnen want wat je zegt: vezels zijn zeer belangrijk voor ze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:48

maylotje schreef:
Succes met alle tips ik ben benieuwd welke er van aan slaan en welke niet.

Hooithee tja zolang ik het van kruidenhooi trek vinden mijn konijnen het heerlijk voor de afwisseling dus ookal zou het niet werken ze hebben er dan tenminste van genoten hahahaha, kwaad zal het vast niet kunnen ;)

Haha precies ;)

Ik ben vanmorgen met volle moed begonnen aan allerlei tips die hier gegeven zijn. Dus ik hou jullie op de hoogte :D

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:54

Noppes schreef:
Mijn konijnen zijn ook erg kieskeurig wat betreft hooi. Ze eten alleen dit hooi:

https://www.huisdierplein.nl/knaagdier/ ... gLsE_D_BwE

(er zijn nog een aantal varianten)

Dit heb ik ook geprobeerd en eten ze een paar stengels meer van maar ook niet de hoeveelheid die ik gezond vind voor ze. Heb vrij veel verschillende dingen geprobeerd.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:02

Lianne schreef:
Manou schreef:
Hooi weken (of hooithee zoals sommige sites het noemen) daar is het maar de vraag van hoeveel nut dat heeft, want het belangrijkste van hooi zijn de vezels en die krijgen ze daarmee niet binnen.

Ik foerageer momenteel vrij veel voor ze. Hier in het weiland staat genoeg wat ze mogen eten aan kruid en gras. Dat droog ik en dat krijgen ze. Dit heb ik vanmorgen door een beetje hooi gemengd en ben benieuwd of ze er dan wat van hebben gegeten. Het "hooithee" staat ook in de ren, misschien dat ze aan de smaak gaan wennen en daardoor ook het hooi gaan eten? We zijn er in ieder geval vanmorgen weer met goede moed aan begonnen want wat je zegt: vezels zijn zeer belangrijk voor ze!

Heb je al gewoon vers geplukt gras geprobeerd? Dat is hartstikke prima! Ik geef mijn konijnen ook jaarrond geplukt gras en als het er weer is paardebloemblad, weegbree e.d. zijn ze dol op!
Even opletten dat je met een klein handje begint zodat de darmen kunnen wennen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:48

@Anna79: Ja ze krijgen altijd kleine hoeveelheden hiervan. Maar ik foerageer ook veel voor in de winter, dan is het gedroogd en blijft het de hele winter goed, zodat ze er dan ook van kunnen eten, maar dat is niet genoeg. Gras vinden ze heerlijk, net als weegbree en paardenbloemblad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:25

Ik had niet verwacht dat het al zo snel zou gaan, maar heb veel van jullie tips toegepast. hooithee vinden ze lekker, dus dat drinken ze prima. Niet meer dan anders maar ze drinken het. Ze krijgen in het vervolg 1 keer in de week een stukje wortel. Dat gaat nu ook goed. Witlof zijn ze dol op! Maarn uh et belangrijkste: Ik heb van die hooibrokken gekocht en daar vallen ze echt op aan. Ook de Zwitserse kruidenhooi vinden ze heeeeerlijk. Dit meng ik allemaal tussen hun gewone hooi. Ze eten zelfs verder aan het gewone hooi. Maar ik merk ook dat als ik vers stro in het hok doe (bijna elke dag), dat ze hier ook gelijk aan gaan eten. En dat vind ik minder. Want er zit niet echt veel voedingstof in stro....Dus ik moet even kijken wat ik ga veranderen aan hun bodembedekking. Momenteel zorg ik ervoor dat zodra ik hun hokje de dagelijkse schoonmaak geef, ik dus eerst het kruidenhooi gemengd met gewoon hooi geef en daarna gelijk het verse stro erbij. Zodat ze dat laten liggen en aan het hooi gaan.

Hopelijk blijft het zo :D Ik ben in ieder geval erg happy!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:37

Stro neemt weinig vocht op en konijnenurine is behoorlijk agressief voor je bodem, een bodembedekking als houtmot/vlas/hemparade werkt daarvoor een stuk beter (mits ze er niet van eten natuurlijk, houtschaafsel iod is dan je veiligste optie).

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:58

Wat leuk dat het zo goed gaat!
Ik zou me niet zo druk maken om wat stro eten hoor, die van mij zijn er ook dol op. Ik heb ze hier overigens op hemparade met een laagje stro eroverheen, werkt prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:15

Ja houtkrullen liggen er onder hoor ;) Ze zitten niet alleen maar op stro. Maar ik dacht misschien als ze stro eten ze dan automatisch geen hooi meer eten....stomme gedachte misschien haha. Hemp heb ik ook wel eens aan zitten denken.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:31

Zo te zien ben je al goed bezig. Ik wil wel even zeggen dat hooithee en hooibrokjes niet dezelfde werking hebben als hooi en dat dat dus eigenlijk geen goede vervangers zijn.

Ikzelf voer Timothy hooi, maar daar eet hij eigenlijk nog niet zo goed van. Hij eet wel stro, dus soms meng ik het hooi onder zijn bodembedekking. Daarnaast meng ik nog luzerne door zijn brokjes, zodat hij tijdens het eten van zijn brokjes toch af en toe (al is het perongeluk :P ) wat ruwvoer binnen krijgt.
Ik pluk in de zomer ook paardenbloem, weegbree, gras en citroenmelisse en in de winter leeft hij vooral op siergras. Aangezien dat heel de winter groen blijft. (Behalve op mijn kot jammer genoeg :P )
En hij krijgt ook gedroogde weegbree en andere kruiden nu.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:09

Wat fijn dat ze al weer een stuk meer gaan eten! Mijn konijnen lusten ook best een hapje stro maar eten er niet minder hooi om! Hihi

Ik heb wel een stel vreetzakken en het vrouwtje moet ik in de gaten houden anders word ze te dik. Maar die hebben we ook gekocht als dwergje en is me toh een joekel XD oeps foutje van de fokker.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 03:32

Mijn konijn is erg kieskeurig als het om hooi gaat. Ik heb verschillende soorten van de dierenwinkel geprobeerd, dit at hij allemaal niet.
Het hooi wat wij aan de paarden geven eet hij wel heel goed.
Fruit en wortelen etc eet hij ook gewoon goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:50

Gigixponys schreef:
Zo te zien ben je al goed bezig. Ik wil wel even zeggen dat hooithee en hooibrokjes niet dezelfde werking hebben als hooi en dat dat dus eigenlijk geen goede vervangers zijn.

Ikzelf voer Timothy hooi, maar daar eet hij eigenlijk nog niet zo goed van. Hij eet wel stro, dus soms meng ik het hooi onder zijn bodembedekking. Daarnaast meng ik nog luzerne door zijn brokjes, zodat hij tijdens het eten van zijn brokjes toch af en toe (al is het perongeluk :P ) wat ruwvoer binnen krijgt.
Ik pluk in de zomer ook paardenbloem, weegbree, gras en citroenmelisse en in de winter leeft hij vooral op siergras. Aangezien dat heel de winter groen blijft. (Behalve op mijn kot jammer genoeg :P )
En hij krijgt ook gedroogde weegbree en andere kruiden nu.

Ik wil het ook zeker niet als vervanger gebruiken :) alleen dat ze gaan wennen aan de smaak van het hooi. Deze week was er bij de welkoop een actie: 2 + 1 gratis kruidenhooi met verschillende smaakjes. Ik meng het zo veel mogelijk door het gewone hooi en daardoor eten ze nu dus ook meer het gewone hooi. Ik ben blij dat het zo goed werkt. Hooithee gaat over een weekje weer weg, het is puur voor de smaak van het hooi bij ze te krijgen.

Inderdaad slim om het te mengen allemaal zoals je zegt, dan krijgen ze toch ook het gewone binnen. ik pluk ook altijd veel in de zomer aan onkruid enzo. Heb echt een heel foerageer ruimte gemaakt in onze schuur. Nu had ik van afgelopen jaar ook flink wat over omdat we onze cavia's hier ook van geven, dus konden ze hier ook gelijk mee starten en dat vinden ze erg lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:51

maylotje schreef:
Wat fijn dat ze al weer een stuk meer gaan eten! Mijn konijnen lusten ook best een hapje stro maar eten er niet minder hooi om! Hihi

Ik heb wel een stel vreetzakken en het vrouwtje moet ik in de gaten houden anders word ze te dik. Maar die hebben we ook gekocht als dwergje en is me toh een joekel XD oeps foutje van de fokker.

herkenbaar! Mijn eerste konijn hadden mijn ouders gekocht als zijnde dwergkonijntje. Maar dat werd toch een flinke dame hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:53

MirandaDvG schreef:
Mijn konijn is erg kieskeurig als het om hooi gaat. Ik heb verschillende soorten van de dierenwinkel geprobeerd, dit at hij allemaal niet.
Het hooi wat wij aan de paarden geven eet hij wel heel goed.
Fruit en wortelen etc eet hij ook gewoon goed.

Ik heb nu ook een baal hooi gekocht bij een boerderij en de konijnen vinden het al een stuk lekkerder dan het slappe hooi van de dierenwinkel. Het ruikt ook een stuk lekkerder en ziet er veel verser uit dan het bruinig groene van de dierenwinkel. Alleen de kruidenhooi komt nu van de welkoop.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:59

Hier eten ze ook geen winkel hooi, maar haal ik vuilniszakken bij de paarden vandaan :+.
Is hooi van eigen land, dus weten precies wat er in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 00:17

Dat is een groot voordeel, hooi van eigen land! Helaas geen wei genoeg hier om dat ook te doen, maar heb een goede boer gevonden met hooi wat ze nu wel meer eten dan het winkelhooi.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:15

Mijn konijnen krijgen af en toe een brix blok,is voor paarden en bestaat uit luzerne en mint.
zijn harde blokken die je in tweeen kan breken en zijn vrij hard dus ook goed voor de tanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:51

Zijn dat van die voerkoeken voor paarden? Op zich eten ze de hooibrokjes goed nu en het gaat met het hooi zelf ook zachtjesaan steeds beter nu ik de kruidenhooi erdoorheen meng.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:41

Ze heten Brix(of Briks) en volgens mij zijn ze van Havens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:26

Okay ik ga eens kijken mochten ze nu uitgekeken zijn op de brokken en weer stoppen met hooi eten kan ik dat nog eens proberen.