Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Manou schreef:Hooi weken (of hooithee zoals sommige sites het noemen) daar is het maar de vraag van hoeveel nut dat heeft, want het belangrijkste van hooi zijn de vezels en die krijgen ze daarmee niet binnen.
Ik zou gedroogde kruiden proberen, als ze dat lekker vinden kan je daarna kijken of mengen met het hooi werkt. Maar mochten ze wel gedroogde kruiden willen eten en nog steeds geen hooi, dan krijgen ze in ieder geval meer vezel enzovoorts binnen.
maylotje schreef:Succes met alle tips ik ben benieuwd welke er van aan slaan en welke niet.
Hooithee tja zolang ik het van kruidenhooi trek vinden mijn konijnen het heerlijk voor de afwisseling dus ookal zou het niet werken ze hebben er dan tenminste van genoten hahahaha, kwaad zal het vast niet kunnen
Noppes schreef:Mijn konijnen zijn ook erg kieskeurig wat betreft hooi. Ze eten alleen dit hooi:
https://www.huisdierplein.nl/knaagdier/ ... gLsE_D_BwE
(er zijn nog een aantal varianten)
Lianne schreef:Manou schreef:Hooi weken (of hooithee zoals sommige sites het noemen) daar is het maar de vraag van hoeveel nut dat heeft, want het belangrijkste van hooi zijn de vezels en die krijgen ze daarmee niet binnen.
Ik foerageer momenteel vrij veel voor ze. Hier in het weiland staat genoeg wat ze mogen eten aan kruid en gras. Dat droog ik en dat krijgen ze. Dit heb ik vanmorgen door een beetje hooi gemengd en ben benieuwd of ze er dan wat van hebben gegeten. Het "hooithee" staat ook in de ren, misschien dat ze aan de smaak gaan wennen en daardoor ook het hooi gaan eten? We zijn er in ieder geval vanmorgen weer met goede moed aan begonnen want wat je zegt: vezels zijn zeer belangrijk voor ze!
Gigixponys schreef:Zo te zien ben je al goed bezig. Ik wil wel even zeggen dat hooithee en hooibrokjes niet dezelfde werking hebben als hooi en dat dat dus eigenlijk geen goede vervangers zijn.
Ikzelf voer Timothy hooi, maar daar eet hij eigenlijk nog niet zo goed van. Hij eet wel stro, dus soms meng ik het hooi onder zijn bodembedekking. Daarnaast meng ik nog luzerne door zijn brokjes, zodat hij tijdens het eten van zijn brokjes toch af en toe (al is het perongeluk) wat ruwvoer binnen krijgt.
Ik pluk in de zomer ook paardenbloem, weegbree, gras en citroenmelisse en in de winter leeft hij vooral op siergras. Aangezien dat heel de winter groen blijft. (Behalve op mijn kot jammer genoeg)
En hij krijgt ook gedroogde weegbree en andere kruiden nu.
maylotje schreef:Wat fijn dat ze al weer een stuk meer gaan eten! Mijn konijnen lusten ook best een hapje stro maar eten er niet minder hooi om! Hihi
Ik heb wel een stel vreetzakken en het vrouwtje moet ik in de gaten houden anders word ze te dik. Maar die hebben we ook gekocht als dwergje en is me toh een joekel XD oeps foutje van de fokker.
MirandaDvG schreef:Mijn konijn is erg kieskeurig als het om hooi gaat. Ik heb verschillende soorten van de dierenwinkel geprobeerd, dit at hij allemaal niet.
Het hooi wat wij aan de paarden geven eet hij wel heel goed.
Fruit en wortelen etc eet hij ook gewoon goed.