Pup op vers vlees zetten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiindsaYxX

Re: Pup op vers vlees zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 15:05

Bedankt weer :).
Ik ga even overleggen met de da. Maar vorige week nog geweest en niks zorgwekkends.
Mijn vorige staff had het echt op granen. Toen ik hem op om rijst zette was het over.
Heb voor deze nu vandaag vlees gehaald, en dat ga ik eens proberen. Dan poept die misschien wat minder vaak ook (hoor ik veel als ze op vlees gaan).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 15:06

Ik ken kivo niet, is het ook biologisch of dat niet? Is het makkelijk verkrijgbaar?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 15:06

Wanneer je persee brokken wilt blijven voeren zou je een brok kunnen nemen op basis van rijst en geen aardappelen. Ook moet je goed kijken of er geen granen in verwerkt zitten. Granen en aardappelen kunnen een reactie geven in de vorm van diarree.

Mijn pup heb ik meteen overgezet van Royal Canin (kreeg hij bij de fokker) naar Bandit en dat is prima verlopen, zonder negatief gevolg. Is prachtig voer! Google er eens op. Barfmenu ben ik ook over te spreken.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 15:09

Onze pup is met 13 weken overgegaan op vers. Ik bestelde bij lotgering.

Wel goed inlezen in kvv ze moeten bijvoorbeeld 5 verschillende diersoorten eten.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 15:12

Nikass schreef:
Ik ken kivo niet, is het ook biologisch of dat niet? Is het makkelijk verkrijgbaar?

stuur je ff een pb om het topic niet te vervuilen :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 15:12

Nikass schreef:

https://www.kivopetfood.nl/

Wij halen het altijd in de fabriek.

T staat ook op voerwijzer, maar die waardes kloppen al maanden niet. Net als de samenstelling helaas.
Kan ook best een foto van de folder maken en van wat rollen die ik hier zo heb liggen als daar interesse voor is? :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 15:17

Bandit is biologisch ;-)

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 15:30

Ik heb verder het topic niet echt gelezen, maar onze Friese Stabij pup. Poepte ook veel (en best dun) op veel soorten brok. Zij doet het alleen goed op Farmfood en op Cavom.
Is misschien ook nog een idee?

Is de pup al getest op wormen? Was bij onze pup toen ook een probleem...

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:25

janderegelaa schreef:
Nynke1 schreef:

Dit is alleen maar bangmakerij en raakt kant noch wal.

TS, op FB zit een groep “ik voer kvv”. Hele fijne informatieve groep. Ik zou je daar eens aanmelden als ik jou was :)!

Ik begrijp dat de diehard rauwvlees gevers dit zeggen maar het is een echt wetenschappelijk onderzoek. In plaats van het ongefundeerd te ontkennen kun je er beter je voordeel mee doen.

Knap dat jij mij kan vertellen dat ik er beter m’n voordeel mee kan doen. Volgens mij kennen wij elkaar niet en weet jij niet eens of ik überhaupt honden heb.

Je moet gewoon je vingers niet aflikken als je je honden net vlees hebt gegeven, lijkt me vrij logisch. Goed je handen wassen daarna, dan is er niks aan de hand. En bij een goede leverancier bestellen die er voor zorgt dat het vlees goed bevroren aan komt. TS heeft zich intussen gemeld op Facebook zag ik en al heel veel nuttige tips gehad.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:35

AbbyBlues schreef:
Nikass schreef:
Een eliminatie dieet heeft meer tijd nodig dan twee weken per soort. Meestal zes weken.

In brokken wordt, voor zover er al vlees in zit, niet de beste kwaliteit gestopt. "Vlees en dierlijke bijproducten" kan van alles zijn, van schapendarmen tot kippenveren.
Het is in dat opzicht juist bij vers voer meestal gemakkelijker om de kwaliteit te bewaken dan bij brok, is mijn mening.

Zes weken zou het mooiste zijn ja. Vooral met huidproblemen is dat een betere oplossing omdat het dan uit het hele systeem moet. Met darmproblemen gaat dat best snel, daar zul je op 2 weken al wel verbetering moeten zien. Als je het 6 weken kunt volhouden zou ik dat zeker doen. :j

Als je het helemaal zelf in de hand wil houden moet je gaan BARFen. Maar zeker voor iemand die het alleen wil uitproberen en niet bekend is met vers vlees zou ik daar niet zo 1,2,3 aan beginnen.

Ik weet niet hoe andere leveranciers hun vlees draaien, maar ik ben bij Kivo meermaals in de productiehal geweest en heb zelf gezien wat erin gaat. Dat zijn echt mooie stukken. Zou zo een lever meenemen om te bakken. Niet het slachtafval van Rendac wat je wel eens hoort. Ik geloof dat de keuringsdienst van waren ooit eens heeft uitgezocht wat die dierlijke bijproducten waren? Was niet zo'n smakelijk programma. :r :r

Daar werd de indruk gewekt dat er darm met inhoud in de brok ging, daar klopt dus gewoon absoluut niks van. Is gewoon separatorvlees, organen en beendermeel. Overigens gaat er in de gemalen worsten van vers vlees praktisch het zelfde. Kopvlees, botten en (bij vis) de graten en koppen er ook in. Je herkent het vlees toch niet terug, wie gaat er dan goede stukken vlees in de worst draaien? Heeft dezelfde voedingswaarde als die kleine stukjes aan het bot die wij niet eten, maar we dus nu in het hondenvoer stoppen.

Maarja, ik hou er over op. Voegt weinig toe voor de TS denk ik.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:45

Riraito, Dat ben ik niet met je eens. Plan eens een leuk tripje naar kivo zou ik zeggen. Als je ziet wat daar aangeleverd word. Dat is echt mooi vlees! :) Een van de redenen dat we daar ons voer ook halen. :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:01

Nynke1 schreef:
janderegelaa schreef:

Ik begrijp dat de diehard rauwvlees gevers dit zeggen maar het is een echt wetenschappelijk onderzoek. In plaats van het ongefundeerd te ontkennen kun je er beter je voordeel mee doen.

Knap dat jij mij kan vertellen dat ik er beter m’n voordeel mee kan doen. Volgens mij kennen wij elkaar niet en weet jij niet eens of ik überhaupt honden heb.

Je moet gewoon je vingers niet aflikken als je je honden net vlees hebt gegeven, lijkt me vrij logisch. Goed je handen wassen daarna, dan is er niks aan de hand. En bij een goede leverancier bestellen die er voor zorgt dat het vlees goed bevroren aan komt. TS heeft zich intussen gemeld op Facebook zag ik en al heel veel nuttige tips gehad.

Je zit in de FB groep van KVV dus, tenzij je dat spul zelf eet, heb je een hond.

Buiten dat je erkent dat je op moet passen met dat vlees is er wel meer aan de hand dan “ je moet alleen niet je vingers aflikken”. Dat zou je weten als je het onderzoek leest en dan weet je ook waar je voorzorgsmaatregelen moeten zijn en zo doe je je er jouw voordeel mee :D Alleen maar positief dus *\o/*

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:18

zou eerst even met hem langsgaan bij de DA om te kijken of verder wel alles in orde is.
Vind hem nog wel erg jong om al op vers vlees te gaan.
De onze had dezelfde problemen als jij ongeveer beschrijft maar was toch al een stuk ouder dat de DA adviseerde op vers vlees over te gaan.

Wij geven Lotgering. Is ingevroren en haal ik er per pakje uit, hoeveel je geeft is afhankelijk van het gewicht van je hond en wat je hond nodig heeft. De onze krijgt 750 gram per dag maar is al bijna 3 inmiddels en weegt 46 kilo (Rottweiler)
Heb iets van 18 kilo voor nog geen €30,00 (hij doet er iets minder dan een maand mee)

Zou wel even overleggen met je DA wat je het beste kunt doen.

EDIT: Lees nu dat je al bij de DA bent geweest :P heb ik niks gezegd haha.
Vers vlees is zowieso beter dan brokken, daar zitten toch altijd weer extra dingen in die ze eigenlijk niet nodig hebben. een hond is van nature een vleeseter dus brokken zijn eigenlijk ook helemaal niet natuurlijk om te eten. De onze is op vers vlees in ieder geval erg vooruit gegaan. Ook van diarree en van 5x per dag naar 1 max 2x per dag, mooie ontlasting en zijn vacht ziet er sindsdien ook veel beter uit

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:03

Keell94 schreef:
zou eerst even met hem langsgaan bij de DA om te kijken of verder wel alles in orde is.
Vind hem nog wel erg jong om al op vers vlees te gaan.
De onze had dezelfde problemen als jij ongeveer beschrijft maar was toch al een stuk ouder dat de DA adviseerde op vers vlees over te gaan.

Wij geven Lotgering. Is ingevroren en haal ik er per pakje uit, hoeveel je geeft is afhankelijk van het gewicht van je hond en wat je hond nodig heeft. De onze krijgt 750 gram per dag maar is al bijna 3 inmiddels en weegt 46 kilo (Rottweiler)
Heb iets van 18 kilo voor nog geen €30,00 (hij doet er iets minder dan een maand mee)

Zou wel even overleggen met je DA wat je het beste kunt doen.

EDIT: Lees nu dat je al bij de DA bent geweest :P heb ik niks gezegd haha.
Vers vlees is zowieso beter dan brokken, daar zitten toch altijd weer extra dingen in die ze eigenlijk niet nodig hebben. een hond is van nature een vleeseter dus brokken zijn eigenlijk ook helemaal niet natuurlijk om te eten. De onze is op vers vlees in ieder geval erg vooruit gegaan. Ook van diarree en van 5x per dag naar 1 max 2x per dag, mooie ontlasting en zijn vacht ziet er sindsdien ook veel beter uit

Het is niet helemaal correct. Een hond is een carnivoor. Carnivoren in het wild eten alles, ook darmen en zo krijgen ze de plantaardige voedingsstoffen binnen. Dus tenzij er een additief in dat vlees zit, is alleen vlees niet voldoende voor alle voedingsstoffen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:19

Riralto ik kan niet voor ts spreken, maar ik vind wèl dat jouw inbreng toegevoegde waarde heeft.
In kvv zit zeker veel verschil en soms is het best lastig beoordelen vind ik. Ik probeer altijd wel zoveel mogelijk informatie te achterhalen en dan krijg ik wel een bepaalde indruk van een merk.

Met Lotgering bijvoorbeeld heb ik meerdere keren gebeld en gemaild, maar zij kunnen mij weinig vertellen over hun producten. Bijvoorbeeld niet waar hun haas vandaan komt, of wat voor leven de dieren die in hun producten zitten gehad hebben. Ook vind ik hun kvv er niet geweldig uit zien en je kunt je afvragen hoe kwalitatief het kan zijn voor een kiloprijs van rond de 2 euro. Dan kom je een beetje op hetzelfde uit als smuldier.

Van Renske (vers gestoomde voeding - ook een aanrader voor de hond van ts wat mij betreft) kreeg ik heel veel informatie. Van alle verschillende diersoorten werd mij verteld waar ze vandaan kwamen en hoe het bij leven met hun welzijn gesteld was. Ook konden ze me haarfijn uitleggen wat de functie is van bepaalde toevoegingen zoals zeewier. Over de toevoeging van knoflook heb ik een leuke discussie met ze gevoerd (want ik ben geen voorstander van knoflook voor de hond). Deze open communicatie geeft mij al een veel prettiger en betrouwbaarder gevoel.

Wild, biologisch of anderszins vrij bewegende dieren zijn vele malen gezondere voeding dan dieren uit de bio industrie. Dus het is wel interessant om je te verdiepen in de inhoud van de kvv.

Bandit en Oervoer (Barf) leveren erg mooie producten wat dat betreft, maar met name Bandit moet je wel kunnen betalen.

Janderegelaa: een hond is idd een carnivoor. Hij eet geen darminhoud, maar wel maaginhoud. Daarom is vuile pens ook erg gezond, en geef ik mijn honden ook verse gepureerde groenten.
Sommige kvv's zoals Carnibest bevatten groenten.
Als je zelf groenten toevoegd is het wel van belang om te weten welke groenten wel en welke niet goed zijn voor een hond, en op welke wijze je ze moet geven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:28

Nikass schreef:
Riralto ik kan niet voor ts spreken, maar ik vind wèl dat jouw inbreng toegevoegde waarde heeft.
In kvv zit zeker veel verschil en soms is het best lastig beoordelen vind ik. Ik probeer altijd wel zoveel mogelijk informatie te achterhalen en dan krijg ik wel een bepaalde indruk van een merk.

Met Lotgering bijvoorbeeld heb ik meerdere keren gebeld en gemaild, maar zij kunnen mij weinig vertellen over hun producten. Bijvoorbeeld niet waar hun haas vandaan komt, of wat voor leven de dieren die in hun producten zitten gehad hebben. Ook vind ik hun kvv er niet geweldig uit zien en je kunt je afvragen hoe kwalitatief het kan zijn voor een kiloprijs van rond de 2 euro. Dan kom je een beetje op hetzelfde uit als smuldier.

Van Renske (vers gestoomde voeding - ook een aanrader voor de hond van ts wat mij betreft) kreeg ik heel veel informatie. Van alle verschillende diersoorten werd mij verteld waar ze vandaan kwamen en hoe het bij leven met hun welzijn gesteld was. Ook konden ze me haarfijn uitleggen wat de functie is van bepaalde toevoegingen zoals zeewier. Over de toevoeging van knoflook heb ik een leuke discussie met ze gevoerd (want ik ben geen voorstander van knoflook voor de hond). Deze open communicatie geeft mij al een veel prettiger en betrouwbaarder gevoel.

Wild, biologisch of anderszins vrij bewegende dieren zijn vele malen gezondere voeding dan dieren uit de bio industrie. Dus het is wel interessant om je te verdiepen in de inhoud van de kvv.

Bandit en Oervoer (Barf) leveren erg mooie producten wat dat betreft, maar met name Bandit moet je wel kunnen betalen.

Janderegelaa: een hond is idd een carnivoor. Hij eet geen darminhoud, maar wel maaginhoud. Daarom is vuile pens ook erg gezond, en geef ik mijn honden ook verse gepureerde groenten.
Als je zelf groenten toevoegd is het wel van belang om te weten welke groenten wel en welke niet goed zijn voor een hond, en op welke wijze je ze moet geven.

Hier ook echt geen goede ervaringen met Lotgering. Denk heel eerlijk gezegd dat de kwaliteit van smuldier beter is dan de kwaliteit van lotgering.. Van smuldier heb ik nog geen problemen gehad en dat heb ik ook een tijdje gevoerd. (eerst naturis, toen smuldier, toen lotgering, al heb ik t na 1 voerpoging niet meer gevoerd, en toen kivo.
Hier krijgt er eentje trouwens ook groente. En ik voer ook deels brok.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:03

Klopt, ik ben ook positiever over de kwaliteit van smuldier eigenlijk :)
Maar om eerlijk te zijn weet ik niets over de herkomst van hun vlees.

Ik heb ooit een keer lamsribben bestelt bij Lotgering, en kreeg overduidelijk schaap. Dat lijkt misschien een klein verschil, maar de ribben zijn veel groter en harder en bevatten veel meer vet. Daar was ik toen ook not amused over eigenlijk >;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:07

Nikass schreef:
Klopt, ik ben ook positiever over de kwaliteit van smuldier eigenlijk :)

Ik heb ooit een keer lamsribben bestelt bij Lotgering, en kreeg overduidelijk schaap. Dat lijkt misschien een klein verschil, maar de ribben zijn veel groter en harder en bevatten veel meer vet. Daar was ik toen ook not amused over eigenlijk >;)

Wat ik hier van lotgering binnen kreeg was Groen, en dan heb ik t niet over de verpakking,Er zat ook best wel wat tussen wat al goed aan het ontdooien was. Verpakkingen kapot.. en dan hoef ik vast niet uit te leggen wat een bende dat werd... :x Heel handig als je o.a. vis besteld hebt en een allergie hebt voor vis(niet aanraken, niet eten) En dat werd gewoon door een bezorger van hun geleverd..

Brr, dat was eens en noooit meer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:11

Dat klinkt niet fijn nee :n

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:13

Nikass schreef:

Lotgering hoorde ik jaren geleden al niet veel goeds over. Tot grijs en stinkend vlees aan toe.

Wanneer het vlees uit Nederland komt, dan moet dit voldoen aan maatstaven voor humane consumptie. De restproducten uit de food (humaan) gaan naar de feed (vee/huisdieren). Als daar iets niet goed zit dan was het food product ook al niet goed (je hoort steeds meer schandalen tegenwoordig) of iemand in de schakel heeft liggen slapen of lapt bewust regels aan zijn laars.

De vers vlees industrie groeit enorm en mensen weten dat. Dus ook daar zitten de nodige rotte appels die een slecht product aanleveren. Alleen is er zo'n wildgroei aan merken vlees dat je al snel niet meer weet of iets goed is of niet. Vaak hebben de grotere merken wel genoeg bekendheid dat ze hun reputatie niet willen verpesten. Als ik vers zou voeren dan zou ik ten eerste willen dat het bedrijf hun product laat testen op samenstelling en er ook voor zorgt dat deze niet veranderd. Je kan wel een batch vlees mengen en het dan in worsten persen, maar soms is je grondstof al niet het zelfde als de vorige keer en dus kan de samenstelling behoorlijk afwijken.

Over of een hond nou wel een wolf is of niet. Nee. Ik las pas een artikel over een onderzoek waaruit bleek dat de hond niet eens van onze huidige wolf afstamt. Beide soorten stammen af van een soort oerwolf. Wolven kunnen bijvoorbeeld ook bijna geen koolhydraten verteren, vandaar dat ze deze (al bewerkte) stoffen uit hun prooidier eten. Honden bezitten aardig wat genen die coderen voor enzymen die helpen bij de afbraak van koolhydraten en zijn dus veel beter in staat om groentes etc te eten. Natuurlijk niet onbewerkt, want geen enkel dier kan zelf cellulose afbreken.

In onze huidige rassen hebben we zoveel afwijkingen gefokt en dat in slecht tientallen jaren. De één heeft een verhoogd doorlaatbare bloed-hersen-barrière, de ander is zeer vatbaar voor koperstapeling in de lever. Dit alles kan je er zo in fokken, want meestal heb je het niet eens door. Wie zegt dat dit niet ook is gebeurd met het beter verteren van 'mensen eten'? Honden die beter tegen plantaardig materiaal kunnen, leven ten slotte langer (niet van die vervelende intoleranties enzo). Ten minste, als ze ons niet als baas hadden. Want van ons krijgen ze iedere dag braaf hun eten :D

(Oke ik ga niet meer off topic :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 08:39

Een hond is inderdaad geen wolf. Maar zijn verteringsstelsel komt wel overeen met dat van een wolf. En dat is een carnivoor.
Maar honden zijn opportunistische eters; ze eten wat voorhanden is en zijn daarin niet zo kieskeurig, in tegenstelling tot katten.

Dat ze "alles" eten -en vergis je niet wat er aan aantrekkelijke stofjes in brokken wordt gestopt om te zorgen dat honden het lusten - wil niet zeggen dat het goed voor ze is.
Meestal vallen ze inderdaad niet meteen om. Maar vroeger of later ontstaan er klachten. Bij de één wat heftiger dan bij de ander.

Brokken geven is voeren zonder enige vorm van variatie.
Als je als mens elke dag astronauten voeding eet, zit daar waarschijnlijk alles in wat je nodig hebt en toch is het niet gezond. Verse en gevarieerde voeding is niet alleen voor mensen belangrijk.

En dan een niet geheel onbelangrijk aspect: de tanden. Een standaard kleinere da praktijk doet aan de lopende band castraties en gebitsreiniging. Hoezo krijgen honden last van hun gebit als het zo gezond is om brokken te eten? Dat lijkt me toch een duidelijk signaal dat er iets niet goed is. Want een hond mag dan geen wolf zijn, hij is ook geen mens die twee keer per dag zijn tanden moet poetsen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 09:11

Met vers vlees worden die tanden net zo smerig als met brok...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 09:29

Vers vlees kan prima hoor. En hoeft niet speciaal voor puppies.

Je hebt bijvoorbeeld Degomeat te bestellen op http://www.degomeat.nl

En de volgende merken.

Darf
Lotgering
Carnibest in sommige dierenwinkels te koop
Barf om zelf samen te stellen. Hier zou ik nog wel mee wachten.

Alroda
Smuldier te koop in de supermarkt alleen kom je niet aan 5 diersoorten dus moet er iets naast.

En nog veel meer.

Ik geef 5 verschillende soorten vlees of vis
pw en geef complete versies.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 09:47

janderegelaa schreef:

Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:55

Nikass schreef:
janderegelaa schreef:

[ [url=m/BlH0gp.png]Afbeelding[/url] ]

Klopt toch precies. Je zou het rauwe vlees met bot en al moeten aanbieden voor een goede mondgezondheid.