Hoelang moest jouw herplaats kat wennen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 12:44

Ik heb haar inderdaad 2 keer gespot toen ze dacht dat ik op bed lag, toen ze zag dat ik er nog zat sloop ze over de grond naar de tafel. Ik ben toen ook niet naar haar toegegaan maar heb haar lekker onder de stoelen laten zitten, juist zodat ze doorkrijgt dat ik geen dreiging vorm.

Ze zit nu bovenop mijn keukenkasten, zij ziet mij en ik zie haar. Haar oren staan wat opzij gericht, je ziet echt de spanning aan haar.
Als ze eerst maar voldoende eet en drinkt ben ik tevreden.

Vanillia

Re: Hoelang moest jouw herplaats kat wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:51

Gewoon even laten. Ik ben net verhuisd en mijn kat heeft 2 dagen heel bang zitten zijn achter de bank :P Zorg dat je het eten en drinken wel op een plek zet waar ze zich veilig genoeg voelt om te eten. Wat bij die van mij hielp was om tegen 'm te blijven praten en ook om wat muziek aan te hebben staan. Die van mij is nogal gevoelig voor geluid dus de muziek zorgde ervoor dat hij niet schrok van ieder klein geluidje. Niet forceren, komt vanzelf goed :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:52

Gelukkig dat ze in ieder geval wat eet nu! *\o/*

De rest heeft gewoon tijd nodig.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:22

wat een leukerd. Gewoon de tijd geven, ze komt heus wel. Wij kregen een 2 jarige poes die niet bij de andere katten van de vorige eigenaar kon. Ze heeft 2 weken onder de bank gezeten.... Mbt voer, je kunt ook nog witte koolvis filet voor haar koken (gewoon filet uit de diepvries van de supermarkt). Alle katten die mijn ouders en wij hadden/hebben vinden dat onweerstaanbaar.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:29

Maine coon's zijn erg mensgericht en gek op hun mens(en) en hebben daarnaast natuurlijk ook hun eigen karakter maar gaat goed komen. :j

Het is een knapperd veel geluk samen, heb zelf ook een Maine Coon, geweldig dier. <3

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:42

Gewoon negeren, kattebak en voerplaats op de plaats zetten die jij wil. Verder kat gewoon de kans geven om te wennen. Ze zal heus wel wat drinken. Eten komt ook wel. Sommige katten hebben echt de tijd nodig.

Die van ons was niet zo bang, eerder een beetje te brutaal haha!
Die heeft de eerste tijd echt moeten wennen aan zijn nieuwe huisregels, zoals niet schooien als wij gaan eten. Die vrat werkelijk waar alles haha!

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:01

Wij hebben een Sibeer overgenomen van een fokker toen hij 3 jaar was (hij wilde als dekkater niet presteren :+) en hij heeft denk ik een week of 2 echt moeten wennen. Hij ging wel 's nachts spelen, eten en naar de bak, maar overdag zat hij onder het bed of op een stoel onder de tafel. We hadden gelukkig ook een hele lieve en speelse kitten die hem wel een beetje uit zijn tent heeft gelokt, dus die waren al snel beste vriendjes. Ze hebben echt even de rust en tijd nodig om bij te komen en alles te ontdekken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:22

En ik dacht juist net, die siberen die hebben dat volgens mij niet, mijne zijn zo makkelijk!

Maar de jouwe dus wel Iepoetjuh!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:33

prii_boy schreef:
Oei, dat zie ik met haar ook nog wel gebeuren haha.
Ik heb sinds gisteren de feliway in het stopcontact zitten, ik vraag me nu oprecht af of dat heeft bijgedragen bij het feit dat ze nu weer gegeten en goed gedronken heeft. :=

Heb ik hier ook gedaan toen ik verhuisde. Ik dacht maar, het zal in elk geval geen kwaad kunnen, en je weet natuurlijk ook nooit hoe ze zich zouden gedragen in exact dezelfde situatie maar dan zonder stekker (of het dan hetzelfde is of minder erg)

Wat we hier hebben gedaan is op een gegeven moment de verstopplekjes "weghalen". Ik ben pas verhuisd, de ene kat was behoorlijk content in de bedlade en kwam daar echt niet uit (behalve 's nachts). Op een gegeven moment twee extra lades gekocht voor de andere kant van het bed en hem eruit gehaald, zodat hij in elk geval op zoek moest naar een nieuwe plek. Dat werd de kast, die hebben we na een dag of wat gewoon wijd open gezet zodat het niet echt 'verstoppen' meer was. Sindsdien is ie echt met sprongen vooruit gegaan en 2,5 maand later is hij echt een stuk opgeknapt :)

Dat 'uit de comfortzone halen' is inderdaad op dat moment niet leuk voor de kat, maar je moet ze ook de kans geven om te ervaren dat ze niet opgegeten worden als ze uit hun verstopplek zijn :+ Dat heeft hier wel echt geholpen.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:40

Mijn kat komt uit het asiel. We hadden mandje op de grond gezet, deurtje open en zijn toen gewoon onze gang gegaan. 10 minuten laten zat meneer al bij mij op schoot. Dus hij was eigenlijk gelijk al gewend, kroop gelijk op schoot.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:52

Bij ons getraumatiseerde poesje heeft het bijna 3 jaar geduurd voor ze écht vertrouwen in ons had, nu kletst ze de hele dag, volgt me overal en ligt op schoot. Wel is ze nog steeds bang voor vreemden.
Wat ik nooit heb gedaan is me aan haar opdringen. Ik heb echt gewacht tot ze interesse in ons toonde en haar verder vooral met rust gelaten want als we een onverwachte beweging maakten vloog ze naar zolder.

Ik vind het advies van dwangvoederen erg raar en denk dat dat het proces van wennen en vertrouwen in jou krijgen alleen maar verlengt.

Als voer zou je eens Renske blikjes kunnen proberen, toen mijn andere kat medicijnen had en dat écht niet innam hebben we het hier doorheen gedaan en at ze het zo op. De tonijnsmaak is hier favoriet, die ruikt heel sterk ook :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:56

amandananana schreef:
Ik vind het advies van dwangvoederen erg raar en denk dat dat het proces van wennen en vertrouwen in jou krijgen alleen maar verlengt.

Aan de andere kant kan een kat zich rustig doodhongeren als hij/zij te bang is om te eten, plus leververvetting is geen grap... Ik zou toch liever een (tijdelijk) bange kat hebben dan een dode/zieke kat (waarmee je dan weer naar de DA moet en dat is al helemaal slecht voor het vertrouwen :Y) )

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:05

Ik weet niet.. Als kat niet eet omdat ie bang is en stress heeft ga je dat met dwangvoederen niet oplossen. Dan liever iets heel lekkers aanbieden op een makkelijk toegankelijke plek.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:07

Vanillia schreef:
Ik weet niet.. Als kat niet eet omdat ie bang is en stress heeft ga je dat met dwangvoederen niet oplossen. Dan liever iets heel lekkers aanbieden op een makkelijk toegankelijke plek.

Nou ja, met dwangvoederen zou je in ieder geval voorkomen dat de kat ziek wordt, dat wel.
Gelukkig hoeft het niet, TS wat fijn dat poes heeft gegeten!
Lekker de tijd geven nu, de rest komt vanzelf wel.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 15:09

Dat dwangvoeren is iniedergeval niet meer aan de orde, ze heeft vannacht een half blikje vlees opgegeten.
Ik laat haar nu lekker op haar eigen tempo wennen, als het goed is kunnen we uiteindelijk nog jaren van elkaar genieten, dus ik heb geen haast. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:48

Vanillia schreef:

Ik snap je gedachten, maar er is ook al eerder genoemd dat katten soms misselijk worden van niet eten en daarom dus niet gaan eten :Y) Dan zou je het met 1x al kunnen oplossen.

TS, ik geef mijn katten wel eens LiquiSnack. Is echt troep, mega zout ook volgens mij, daarom niet zo vaak := Maar: ze vinden het suuuper lekker en ze moeten het uit je hand eten (het is een soort danoontje maar dan met vlees). Dus dat zou een manier zijn om haar een keer wat dichterbij te krijgen misschien :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:02

IMJ schreef:
En ik dacht juist net, die siberen die hebben dat volgens mij niet, mijne zijn zo makkelijk!

Grappig, mijne s waarschijnlijk ook Sibeer of kruising. Die was dus inderdaad erg makkelijk. :j

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:57

Katten laten zichzelf echt niet zo snel verhongeren hoor, ook niet in stress. Ze eten echt wel, vaak dan 's nachts als er niemand is en het veilig voor ze is. :)

Hier ook twee herplaatsers (niet tegelijk in huis gehaald maar ongeveer een jaar na elkaar). De ene kat heeft ongeveer 4 uur onder de bank gezeten, kwam er ineens onder uit en liep daarna rustig naar de kattenbak, deed even een plasje, at daarna lekker wat brokjes en kwam bij ons op de bank alsof ze nooit anders heeft gedaan :)) Zo makkelijk was ze.

Kat nummer 2 (toevallig ook een maine coon) heeft wat langer nodig gehad, ik denk toch zeker wel een week. Maar zij moest natuurlijk ook nog wennen aan de andere kat (had altijd alleen gewoond dus ineens een nieuw huis waar al een andere kat woonde was wel heel veel voor haar).

Fijn om te lezen dat je haar lekker de tijd geeft :) komt echt wel goed. Maine Coons zijn super leuke katten, ga je veel plezier mee hebben :D

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:35

Onze ene herplaatser (met een behoorlijk onstabiel verzenden) heeft ook wel 2 jaar nodig gehad. De eerste 2 weken zat ze verstopt en at ze idd alleen als alles rustig was. De weken erna was ze te benaderen omdat ze van angst verstijfde, de tijd daarna maakte ze zich snel uit de voeten. We zijn haar wel steeds een beetje op blijven zoeken maar zijn wel binnen haar grenzen gebleven. Beetje bij beetje kregen we steeds meer vertrouwen, sloeg ze steeds minder uit reflex van zich af. We zijn nu 2,5 jaar verder en ze ligt as we speak tegen me aan te slapen. Slaan doet ze niet meer, ze komt als je roept en ze valt bijna om zo enthousiast als ze kopjes geeft. Dus er is hoop!

Mijn advies, laat haar in haar waarde, zoek de grenzen maar overschrijd ze niet (te vaak). Ontneem haar niet de mogelijkheden om zich veilig te voelen en dwing haar nergens toe (tenzij absoluut noodzakelijk natuurlijk). Het komt vanzelf goed!

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:28

IMJ schreef:

Haha ja hij moest wel even wennen aan ons en de nieuwe omgeving, maar nu is hij heel makkelijk. Ook toen we paar maanden geleden zijn verhuisd, hoefde hij eigenlijk helemaal niet aan het nieuwe huis te wennen gelukkig :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:50

Ons poesje was 5 maanden oud toen we haar kregen en kwam uit een woning met heel veel katten. Helaas heeft ze de eerste 2 dagen onder de bank doorgebracht :(:) Uiteindelijk hebben we haar naar onze slaapkamer verplaatst samen met de kattenbak en haar water- en voerbakjes en haar daar een week laten wennen. Dat ging echt super! Na 2 nachtjes sliep ze zelfs bij ons op bed. Na een week hebben we de deur open gelaten en een dag of 3 erna liep ze door het huis alsof ze nooit ergens anders gewoond had. :) Wij hadden helaas ook geen extra kamer over dus daarom ging ze bij ons op de slaapkamer, maar ze scheen het toch wel prettig te vinden. :j

Edit; lees net dat ze gegeten heeft. Fijn dat het beter gaat! :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:10

Mijn herplaatser (Ragdoll van 8) was heel snel gewend. Die was met een paar dagen al voor een groot deel op haar gemak. Natuurlijk moest ze nog wel wat wennen en moest ze nog wat loskomen, maar de echt grote stress was heel snel over. Ik heb veel fijne slaapplekjes gecreëerd, ze zat 's avonds al op de verwarming in haar mandje zich te wassen.

Hopelijk zet deze stijgende lijn zich voort!

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 23:01

We maken babystapjes hier, ze gaat nog aldoor onder de bank of op de koelkast zitten. Gisteravond ben ik tegen haar gaan praten, snoepjes erbij en aanhalen. Op een gegeven moment at ze de snoepjes op, dat was de eerste keer dat ze wat at waar ik bij was haha. Vandaag zit ze alweer heel de dag in de voering van de bank.