Komen jou katten buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:01

Mijn kat komt van buiten en is nog nooit binnen geweest. Gaat ook niet gebeuren aangezien hij zich niet kan gedragen tegen de honden. Hij heeft een slaapplaats in de schuur en daar staan brokjes. Het is een aanloper die zichzelf mag bedruipen. Dat lukt hem goed. Hij heeft zijn plek hier gevonden, komt graag aandacht halen. Maar binnen begin ik niet aan. Hij wil ook niet opgesloten worden. Zodra de deur docht gaat raakt hij in paniek.

Ik woon buitenaf, heb genoeg ruimte en een hele grote schuur

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:03

Wij hebben 5 katten. De jongste mag nog niet alleen naar buiten, die moet eerst gecastreerd worden. De andere 4 gaan wel naar buiten. Achter onze tuin ligt een parkje waar ze lopen, dus niemand heeft er verder last van.

Shadow0

Re: Komen jou katten buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:04

Met name onze eerste kat was echt niet binnen te houden. Die bleef ook altijd behoorlijk wild en een echte jager, ook op 18-jarige leeftijd nog. Was ook geen probleem, achter ons was een verwilderde tuin rond een kantoor dus dat was prima.
Maar die was ook echt heel bewust bezig met ontsnappen en daar was geen houden aan.

De tweede kat was ook redelijk vasthoudend in het ontsnappen, maar die werd later wel wat kalmer. Maar van de andere kant - die had wel een vriendje in de buurt gevonden, dat was echt heel schattig.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:06

Hier een kat die naar buiten kan als ik thuis ben.
Soms is hij 30 minuutjes / een uurtje weg, maar met dit weer is het meestal even neus naar buiten steken, tuin in om te kijken of er nog katten zijn die verjaagd dienen te worden en dan snel weer naar binnen.
Kattenluikje stond in de planning, maar gezien zijn huidige buitengewoontes ben ik nog aan het twijfelen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:07

Wij wonen in een rustige wijk met vrijstaande huizen waar iedereen een grote voor en achtertuin heeft, naast dat hebben wij naast ons huis ook een klein stukje bos.

Mijn katten kunnen naar binnen en buiten wanneer ze willen. Ze blijven altijd bij het huis hangen als ze buiten zijn (in de tuin of het bosje ernaast, soms bij de buren). De oude kat ligt nu in de winter overdag de hele dag binnen en 's nachts moet hij naar buiten omdat hij het niet volhoudt om de hele nacht te liggen. De jonge kat is veel buiten maar ligt 's avonds vaak een paar uur met de oude kat op mijn bed.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:13

Mijn katten komen alleen op het balkon want ik woon op een appartement. Had graag op de 1e verdieping gewoond, er is iemand die een laddertje voor haar kat heeft gebouwd daar, die kat loopt graag langs de sloot. Denk dat het erg prettig zou zijn, met name voor mijn super onzekere kat, die zou er echt wel zelfvertrouwen van krijgen. Maar helaas.

Ik probeer de balkondeur elke dag wel even open te zetten als het mooi weer is ( lees zonnetje en niet teveel wind) en dan gaan ze graag even een kijkje nemen en in de zon liggen :) Ze vinden het heerlijk buiten.
Aan een tuigje heb ik geprobeerd en was een groot fiasco :o Misschien ooit nog eens proberen. Maar vanaf de 4e naar beneden lopen naar de oever van de sloot lijkt me een langdurig project dat het niet echt waard is

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:20

Onze eigen kat komt(helaas!) buiten. Hij komt uit hartje amsterdam en is als zwerver gevonden. Inmiddels 1 jaar bij ons. En bij is helaas niet binnen te houden. Hij gaat praktisch dagelijks naar buiten. Persoonlijk vind ik het niet prettig en had ik hem liever binnen gehouden maar daar word hij echt ongelukkig van. Begin december is hij aangereden door een auto. Dit is hem bijna fataal geworden. Dit maakt dat ik mij nog meer besef wat de risico's zijn buiten inmiddels hebben we maar geaccepteerd dat de kans er is dat hij niet oud word maar wel gelukkig is. En dat hebben we dan liever dan een binnen leven oud en ongelukkig.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:21

Ik heb twee katten die de eerste twee jaar binnenkat zijn geweest.
Nu woon ik in een boerderij. Toen ik hier een week woonde, kwamen de buren langs met twee dooie katten en de vraag of die toevallig van ons waren %) Door een grote maaimachine geraakt...

Toen durfde ik ze niet meer naar buiten te doen. Ik heb nu een pet safe rond het huis gelegd, ideaal!! In de zomer kan ik gewoon de deur open laten staan, da’s wel lekker. In de zomer zitten ze (als ik thuis ben) de hele dag buiten. S’nachts zijn ze binnen. In de winter loopt de kater de hele dag buiten, dat is ook echt een jager. De poes gaat hooguit een half uur met deze temperatuur :+
Leuke van de petsafe is dat je gewoon je gezellige schootkater houdt en niet in de stress zit door verkeer en maaimachines, maar ondertussen kan hij wel lekker naar buiten en jagen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:25

Mijn eigen kat blijft binnen omdat ik geen tuin of balkon heb. Ik heb gewoon helemaal niks.
De kat van m'n ouders komt buiten. Om half 6 smorgens staat hij al bij m'n vader te bedelen om eten en de deur open.
Het is wel een autist want ook al zit meneer voor de deur om naar buiten te gaan hij moet en zou eerst een rondje door de kamer gaan voordat ie buiten is.
Z'n behoefte doet ie trouwens alleen in z'n eigen tuin

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:25

Mijn katten mogen 24/7 naar buiten als ze willen maar ze houden zich aan de tijden dat we met de hond lopen. 1 kat gaat door het kleine keukenraqmpje naar binnen en buiten dus dat is lekker makkelijk, de andere 2 lopen mee als ik de hond uitlaat en gaan dan ook weer mee naar binnen, behalve op zondag dan heeft de kleine kat speelkwartier (zitten heel veel vogels dan hier op het grasveld) dus mag hij proberen vogels te vangen (met een belletje).

Wel al gehad dat katten opgehaald werden door de dierenambulance omdat ze nie gechipt waren en dan in het asiel alsnog gebeld dat ze daar zaten en wél gechipt waren.

Binnenkort gaan we verhuizen en daar moeten we nog even kijken wat we doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:33

In het vorige huis kwam de kat alleen op het balkon. Sinds ze in een huis met tuin woont, mag ze buiten als we thuis zijn. Ze is vaak maar eventjes buiten.
Kat zit stukken beter in d'r vel sindsdien. Echt een groot verschil.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:38

Ik heb 3 katten. Een kater van net 2, een katertje van 4 maanden en een poes van net 1.
Ik heb mijn achtertuin af laten zetten door www.nettenlijn.nl, zodat ze vrij de tuin in kunnen. De jongste is nog wat te klein en kan met zijn kopje door het gaas, hij mag dus nog niet in de tuin en moet nog even binnen blijven.
De tuin is voor de andere 2 vrij toegankelijk met een kattenluikje. ( wat de jongste ook begint te begrijpen, dus ik ben bang dat ik hem niet heel lang meer binnen kan houden )

CenturyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:44

Ja, mijn kat mag naar buiten als hij dat wil. In de winter bij koud/nat weer en wind vindt ie het niet zo leuk. Hij komt de tuin niet uit, dus niemand heeft last van hem.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:45

Mijn katten kunnen 24/7 in de tuin. Kattenbak staat ook buiten, onder een overkapping, ideaal, geen stank en grit in m'n huis 8-)
Ze hebben 'n kattenluik en de tuin is afgezet met stroom :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:55

6 katten, oude boerderij aan een 100 kmh straat.
50% komt buiten, 2 boeit het niet, 1 durft niet.
van de binnenste buiten katten, komt 1 uit het asiel, doet zijn rondje, vangt zijn muizen, en komt weer binnen, 1 is een internationale kat, doet ook haar rondje, vangt een muis, en dan weer binnen en 3 is haar zoon, zelfde verhaal, stoere bink.
Zomers zijn ze meer buiten, onzichtbaar tot wij buiten zijn en dan komen ze bij ons, liggen in het gras, op schoot.
buitenkatten zijn allemaal geholpen, 2 hebben een chip, 1 niet.

Binnen genoeg ruimte... buiten idem + grote schuur om te spelen, muizen vangen etc.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:56

Ik heb 3 katten maar die komen niet buiten!
1 eerst nog wel maar na haar moeder omver gereden is en tante doodgeschoten dus niet meer.
Wel de luxe van 2 binnen tuinen. 1 met houtsnippers en planten van 5x4 vierkante meter en een rotstuin met vijver en vetplanten ect van 3x2 vogels mij
Ze mogen verder in het hele huis op de honden slaapkamer na
Huiskamer hieris ook zo groot als het begrip van 3a4 huiskamers in een rijtjeshuis en een brug over de huiskamer van 1 kant met 2 slaapkamers naar de andere kant met 1 slaapkamer.
Liggen heel graag op die brug, mooi overzicht over het huis en omdat het halve huis uit glas bestaat ook het bos!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 01:09

Mijn 2 katten blijven binnen.
De een is een asielkat die buiten niet kent.
Hij vind het ook eng.

De ander is een raskat die ik niet naar buiten durf te doen.
Daarnaast woon ik 3 hoog dus is het ook niet echt te doen.

Wel wil ik deze zomer mijn balkon kat proof maken.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 01:16

Mijn ragdoll mag alleen in de tuin en mijn htk loopt altijd mee met het uitlaten van de hond en is zo nu dan ‘s nachts buiten

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 01:23

Ik heb 2 katten en die mogen allebei lekker naar buiten. :) De ene gaat maar een paar keer een paar minuten per dag en de ander blijft soms uren buiten. Ze zijn eigenlijk altijd wel in de buurt en als ik ze roep komen ze altijd. S'nachts zijn ze wel altijd binnen, want niks zo vervelend als ruziënde katten vlak onder je slaapkamerraam. %) Scheelt wel dat ik heel erg rustig woon en ze hun behoeftes allebei steeds netjes op de bak komen doen. Sinds mijn buurvrouw dat weet, vind ze het ook geen enkel probleem dat 1 van mijn katten in haar tuin komt, sterker nog, ze moedigt haar tegenwoordig juist toe. :D
Er lopen hier best veel katten rond verder en soms hebben ze onderling wel eens wat mot, maar niks serieus.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:31

Wij hebben raskatten en die komen niet buiten. Ze zijn het niet gewend en dus ook bang buiten. Daarnaast geeft het mij ook wel rust dat ze niet buiten zijn. Je weet zeker dat ze niet aangereden worden. Dat vind ik zo verschrikkelijk.

In de zomer willen ze wel eens naar buiten als ik buiten ben. En dat mag ook, in de tuin. Ik houd ze dan nauwlettend in de gaten.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:39

Wij hebben 5 katten, waarvan 3 naar buiten mogen.

Die zijn vanaf dat ze kittens waren gewend naar buiten te gaan. Deze 3 had mijn man al toen ik bij hem kwam wonen.

Die andere 2 komen niet buiten. 1 poes is heel bang voor mensen en ik ben bang dat als zij buiten komt, ze in paniek raakt als er meerdere mensen haar kant op komen en ze dan de straat op loopt en dan onder een auto komt. Dan heb ik haar liever veilig thuis.

De andere poes komt heel af en toe met een tuigje buiten. Haar heb ik al vanaf dat ze 5 weken was. (Toen ze een kleine kitten was, belande ze tussen 2 muren en liet haar moeder haar achter). Haar hou ik verder liever binnen. Ik heb geen idee wat ze zou doen als ze buiten komt, maar als ze aan het tuigje naar buiten gaat, wil ze direct weer naar binnen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:40

Mijn katten komen helaas niet buiten. Ik woon in een appartement, zodra ze de voordeur uitgaan komen ze in een hal terecht om daarna via nog een deur naar buiten te kunnen. Het is dus onmogelijk om ze buiten te laten, want als een buur vervolgens thuis komt en ze glippen de hal in, dan zitten ze daar de hele dag. Daarnaast is 1 zo nieuwsgierig die overal naar binnen wandelt, de ander juist heel bang en nooit buiten geweest.

Ik vind het jammer, want ik denk dat dat het voor katten heerlijk is om buiten te zijn (uitzonderingen daar gelaten), maar het kan hier gewoon niet. Toen mijn kat nog wel naar buiten kon had ik er best stress van als ze savonds niet binnen kwam of als ik een kat langs de weg zag liggen die aangereden was, ben nu wel blij dat ik weet dat ze altijd veilig binnen zitten :)

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:46

Wij hebben 1 kat en die mag gewoon naar buiten, overdag ligt ze de hele dag binnen (slapen, eten, wassen en spelen) misschien dat ze hooguit 4x per dag 10 minuutjes buiten is, 's nachts gaat ze vaak wel naar buiten om muizen te vangen en loopt ze door de buurt. Wij hebben een kattenluik (waar onze kleine hond ook gebruik van maakt, maar de hond kan alleen in de tuin), de kat kan dus zelf bepalen of ze binnen of buiten wil. (met uitzondering met oud en nieuw dan doen we het kattenluik op slot en mag ze alleen binnen)

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:47

Hier blijft de kat binnen. Kat wordt namelijk niet gevaccineerd omdat de vaccinatie epilepsie-aanvallen uitlokt, maar ook omdat hij al op ouderdom is. We wonen in zo'n drukke straat dat hij per direct overreden zou worden en/of ziektes kan oplopen van andere straatkatten, gezien hij niet gevaccineerd kan worden.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:47

Mijn kat is buiten in een stal geboren, maar sinds ze bij ons woont nog niet buitengeweest. Als we de deur open zetten vlucht ze er het liefst van al ver van weg :+ Dus momenteel een echte binnenkat :)