Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:46

Ratjes zou ik niet aanraden. Die beestjes houden van aandacht! Toen ik nog ratjes had stonden ze elke dag weer bij het deurtje om eruit te komen. Hartstikke leuke beestjes maar imo niet geschikt voor TS haar situatie.

Ik las volgens mij ook iets over kosten? Elk dier kan ineens veel meer geld gaan kosten. Je weet nooit wanneer de dierenarts er aan te pas moet komen. Dit kan eenmalig zijn maar ook standaard (veel) meer geld gaan kosten, denk aan speciaal voer.

Vissen zijn niet aaibaar maar lijken mij het meest geschikt als je zo vaak weg bent.

Lauratje_88

Re: Een huisdier... Mogelijk in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:52

Er zijn katten die graag alleen zitten. Zo heb ik er verschillende gekend die het gewoon beter alleen doen, zonder andere kat. Waarom een luikje in je deur? Dan maak je er toch een binnenhuis kat van? Wat speelgoed, klimmogelijkheden en genoeg plekjes om te slapen en de meeste katten zijn echt wel gelukkig.
In het asiel kun je misschien vragen naar een wat oudere kat die ervoor gekend staat liever geen andere katten in de buurt te hebben? maar die wel knuffelig naar mensen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:02

Kwa de ruimte die je hebt zoals je het omschrijft zou een kat in ieder geval prima kunnen in mijn ogen.
Hond kan ook als die inderdaad mee kan naar je werk, maar dat zijn afwegingen die je zelf moet maken. Katten kunnen zich over het algemeen prima alleen vermaken, maar ook dat hangt wel weer een beetje af van hoelang je de weekenden weg bent, zoals iemand eerder al zei vrijdag tot maandag ochtend, of zaterdag tot zondag zit wel verschil tussen. Ben je in het weekend nog langer dan 2 dagen non stop van huis zou ik geen kat nemen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:06

Ik heb ongeveer dezelfde situatie en hebbeen kat. Deze heb ik al 18 jaar. Ooit samengeleefd met 4 andere katten en een hond. Voor mijn gevoel heeft een oude kat niet echt de behoefte aan heel veel gezelschap. Vroeger wou ze heel vaak naar buiten en had het sneu geweest als ik dat niet kon aanbieden. Nu slaapt ze 23 uur per dag en het ene uurtje dat ze wakker is besteden we dat aan knuffelen. Voor mijn idee maakt het haar niks uit of ik nu een uurtje van huis ben of 10 uur.
Een oude kat uit het asiel zou een prima plekje hebben bij jou. Voldoende aanspraak en de kosten zijn te overzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:14

Maandelijkse kosten is gewoon voor het idee, tuurlijk weet ik dat er een dierenarts aan te pas kan komen. Hier heb ik dan ook een potje voor.

Mocht er een dier komen word dat één uit het asiel of eentje die door omstandigheden een nieuw huisje zoekt oid. Een oude kat is misschien wel een optie dan inderdaad.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:17

Je zou eventueel vogels kunnen overwegen, maar dan zou ik er zeker twee nemen want een vogel alleen -zeker wanneer je de hele dag weg bent- is erg sneu.
En je buren moeten er natuurlijk tegen kunnen dat er wel eens wat geluidjes door de muur heen kunnen klinken.
Een hond zou ik zeker niet doen. Dat lijkt me niet erg handig. Straks kan hij/zij niet samen met de hond van de boer of gaat achter vee aan.

Edit: Ik zie dat je Amoj bent. Naam veranderd?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:19

Amy schreef:
Maandelijkse kosten is gewoon voor het idee, tuurlijk weet ik dat er een dierenarts aan te pas kan komen. Hier heb ik dan ook een potje voor.

Mocht er een dier komen word dat één uit het asiel of eentje die door omstandigheden een nieuw huisje zoekt oid. Een oude kat is misschien wel een optie dan inderdaad.

En die oude kat vind een paar uurtjes knorren op schoot vaak heerlijk. Heb er eentje van 19, die heeft hoge bloeddruk, is bijna blind, mager, beetje last van haar nieren en slaapt 24 uur per dag waarvan drie uurtjes op mijn schoot onder een dekentje :z

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:22

Ik heb ook een oude kat van 13 geadopteerd, nog geen moment spijt van gehad.
Echter laat ik hem nooit langer dan 24 uur alleen, als ik langer weg ben komt er een flatgenootje langs om hem even aandacht te geven, gezondheid te checken en water/voerbak bij te vullen . En dan nog merk ik dat hij me erg mist als ik langer dan een dag weg ben. Aangezien TS regelmatig een heel weekend weg is, kan ik een oude kat dan ook sterk afraden.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:25

Wij hebben twee katten en zijn soms ook dagen weg of in ieder geval een x aantal uren per dag.

Daarom hebben wij er ook twee, zodat ze elkaar kunnen vermaken.
Daarnaast hebben ze een grote watertank en een grote voerbak (meegekregen van de vorige baas), waardoor dagelijks voeren of water geven niet aan de orde is.
Eerder om de 3 dagen eten bij voeren en de drinkbak 1x in de week ofzo.. Zo groot zijn die bakken.
Katten kunnen dus onbeperkt eten, wat voor sommige katten niet te doen is natuurlijk, maar deze weten niet beter en eten niet de hele dag maar door.

De kattenbak is dan het grootste 'probleem', deze moet toch wel zeker om de dag gedaan worden, als iedere dag een keer niet mogelijk is.

Gelukkig wil mijn paps wel meehelpen als dat nodig is.

Ik zou dus voor een tweetal katten gaan in jouw situatie :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:13

miesnaom schreef:
Sorry maar ben ik de enige die vind dat ze eigenlijk nooit thuis is?
En dan op een appartement... zo mega is dat niet. Je bent praktisch dag en nacht weg. Voor die paar uurtjes dat je wakker bent en alleen is het misschien beetje egoïstisch om een aaibaar dier te nemen.
Zal bokt wel over me heen krijgen.
Maar ze geeft zelf in de openingspost aan zowat nooit thuis te Zijn. En dat bij nood die hond dan wel mee kan naar t werk....
Wat als blijkt dat de hond dat niet kan of ts het irritant vind. Zit dat arme beest hele dagen alleen en eindigd hij ook in het asiel

Wij wonen ook in een appartement en daar kan je best dieren hebben hoor. Ons appartement is 100 m2 met een tuin van 10 bij 5. Lijkt me groot genoeg voor een poesje :')

Onze kat is alleen, want ze duldt geen andere katten. Ze vermaakt zich prima als wij aan het werk zijn. Nu mijn vriend grotendeels vanuit huis werkt, is dat natuurlijk wel gezellig voor haar, maar ze zoekt hem niet echt op. T is ook niet echt een schootkat. :)

TS: kijk ook goed naar het karakter van een dier dat je kiest, al klinkt dat logisch. Een heel aanhankelijk dier is in jouw situatie misschien niet zo handig. Ik ben benieuwd waar de keuze op valt!

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:20

Misschien 2 tamme vogels, die je ook kan meenemen naar je werk? Weet niet of daar een afgesloten ruimte is waar ze flink kunnen rondvliegen :) Ik zag eens ergens iemand met een papegaai op de fiets, daar moest ik aan denken :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:44

Art_ofLiving schreef:
Misschien 2 tamme vogels, die je ook kan meenemen naar je werk? Weet niet of daar een afgesloten ruimte is waar ze flink kunnen rondvliegen :) Ik zag eens ergens iemand met een papegaai op de fiets, daar moest ik aan denken :D

Geen goed plan. Zo kun je vogels niet houden.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:16

Kuggur schreef:
cynthiar schreef:
Een hamster, die slaapt overdag.

Dat huisdier staat imo net één stapje boven een " pet rock". En niet een groot stapje...

Hamsters kunnen onzettend leuk en knuffelbaar zijn, en je kan ze dingen leren en echt een stuk 'trainen'.
Als je zoiets niet-liefs over de hamster durft te zeggen bent je zelf maar een klein stapje boven een 'pet rock' {:)-:( :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:31

Militante hamsterliefhebbers, wie had dat gedacht... _O-

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:37

Ik zou in jouw situatie zeker geen hond nemen.

Ga eerder voor een leuke kat (of 2) uit het asiel :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:51

hier ooit een adoptie jack russel gehad.

was een fantastisch dier,ik gaf toen nog les op een manege en de hond ging gewoon ook mee.
liep daar wat rond,deed zijn eigen ding,bleef altijd wel 'in de buurt' en was 's avonds gewoon moe en voldaan om vredig en rustig in slaap te vallen.

dus als je hond mee kan naar je werk,prima toch!

qua kosten.
tja,voer,maar een vast bedrag erop kleven is moeilijk,hoe groter de hond,hoe meer die eet,een hond heeft speciaal voer nodig,een ander kiest supermarktvoer en nog een ander een duurder merk voer.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:58

Neem een vriend! :D aaibaar , lief ,knuffelbaar. En als je hem zat bent laat je hem weer "vrij"

Nee zonder dollen ,in jou situatie zou inderdaad de "pet rocks" passen om het zo even te noemen :o vissen , muizen/ratten/hamsters of andere minder actieve dieren. Die lang zonder je kunnen. Kat zou eventueel kunnen als die wat zelfstandig is.
Geen hond. Dat zou ik sneu vinden. En als je dat wel doet overleg dan héél goed met je werkgever of dat echt mag

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:01

Kabayo schreef:
Neem een vriend! :D aaibaar , lief ,knuffelbaar. En als je hem zat bent laat je hem weer "vrij"

Nadeel: wil hoogstwaarschijnlijk aandacht als je na je werk moe bent en hoofdpijn hebt :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:04

Ik heb 2 katten. En ik ben ook best veel weg.

Mijn werk is veranderd toen ik de katten al had. Maar ze zijn elkaars beste matties en komen niks tekort.

Als je aan een kat wil beginnen, neem er dan op zijn minst 2.

Want: 1 is geen. Het zijn sociale dieren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:07

lor1_1984 schreef:
Een groot voordeel van katten vind ik dat ze 's avonds als je kapot bent niet meer uitgelaten moeten worden.
Ff de kattenbak scheppen, voeren, water verversen en verder op de bank liggen knuffelen en wat spelen met een hengeltje en je bent in principe klaar.
Wel zorgen voor genoeg klim- en verstopplekken, krabgelegenheden en indien nodig oppas regelen.
In jouw situatie zou ik dan wel voor 2 katten gaan, een kat alleen heeft veel meer aandacht nodig. :)

Een hond kan natuurlijk ook, zeker als die mee kan naar het werk.

Mijn kat moest uitgelaten worden s'avonds :P . Dan moest er ook nog gespeeld worden.
Dus stokje met touwtje mee en een rondje om het huizen blok. kat weer blij en ik ook wat kat hing dan niet ineens meer in mijn benen als ik rustig op de bank een film aan het kijken was.

Ik heb er sinds 3 weken een kitten bij en dat werkt ook heel goed om de 5 jarige maine coon in beweging te houden :P

Kortom katten willen ook gewoon hun aandacht en hebben dat ook nodig.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:08

Tallie1979 schreef:

Mijn werk is veranderd toen ik de katten al had. Maar ze zijn elkaars beste matties en komen niks tekort.

Nou, dat laatste is niet helemaal waar. Er zitten hier nogal wat katten in het asiel omdat ze stress van hun medebewoners (oa katten) hebben. Dus er zijn ook best katten die alleen kunnen.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:16

Bij mij op stal was er een instructrice die er eigenlijk iedere dag was, zij had ook een hond en nam deze dan mee. Hij kon goed met kinderen, de paarden en was eigenlijk gewoon een allemansvriend. Mocht het kunnen bij het bedrijf waar je werkt, lijkt het mij een goede optie om een hond te kopen! Ik zou dan wel voor een ras gaan dat erg makkelijk is, bijvoorbeeld een labrador.
Ben je iemand die vaak op de vrije dagen lang weggaat of ga je regelmatig op vakantie oid? Dan is een hond misschien minder handig, tenzij je hem mee wil/kunt nemen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:17

Roquen schreef:
Tallie1979 schreef:

Nou, dat laatste is niet helemaal waar. Er zitten hier nogal wat katten in het asiel omdat ze stress van hun medebewoners (oa katten) hebben. Dus er zijn ook best katten die alleen kunnen.

Mee eens.

Onze kat is ooit bij ons gekomen samen met haar broertje. Omdat haar broertje al een tijd weg is, dachten we dat het leuk voor haar was om er een kat bij te nemen... nou, dat vond ze dus helemaal niet leuk.
Inmiddels is de andere kat overleden (veel te jong helaas) en de oude kat mist haar dus totaal niet: meer aandacht voor Jane....
Denk je een kat in huis te halen omdat katten sociale dieren zouden zijn... nou, mooi niet dus :+

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:32

Twee Vlaamse reuzen? Gecastereerde ram en een vriendin. Je kunt ze gemakkelijk zindelijk maken waardoor ze overdag ook los door je kamer kunnen huppelen en ze zijn heerlijk aaibaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:44

Katten kunnen inderdaad wel alleen in een huishouden leven zonder soortgenoot, maar in dit geval zou de kat totaal alleen zijn aangezien TS er ook praktisch nooit is. Dus als ts al voor een kat zou kiezen, raad ik haar wel aan er 2 te nemen.
1 Kat nemen en die vervolgens (ruim) 6 dagen in de week alleen laten zitten vind ik sneu.