Rups in sla, hoe nu verder?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:28

asm_kayleigh schreef:
anjali schreef:
Hoe ziet de rups van een boxusmot er dan uit? Ik denk trouwens dat die niet in sla zal zitten.Ik vond laatst ook een rupsje in mijn biologische supermarktsla maar die was helaas dood en helemaal ingedroogd.

Heb hem er boven gezet

Eerlijk gezegd zie ik niet veel verschil.

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:41

anjali schreef:
asm_kayleigh schreef:

Hoe ziet de rups van een boxusmot er dan uit? Ik denk trouwens dat die niet in sla zal zitten.Ik vond laatst ook een rupsje in mijn biologische supermarktsla maar die was helaas dood en helemaal ingedroogd.

Heb hem er boven gezet

Eerlijk gezegd zie ik niet veel verschil.[/quote]

Zou altijd kunnen dat het hem is, alle rupsjes lijken wel hahah

Anoniem

Re: Rups in sla, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:46

Die buxusmot eet dan alleen weer geen sla :+

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:54

idinn schreef:
Die buxusmot eet dan alleen weer geen sla :+

1 gerustelling heb je igg :=

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:00

geweldig ook ik verwachte dat je ging vragen hoe nu met die sla

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:25

Ook ik dacht dat er iemand ging miepen om rupsen in de sla :') Alle groente komt hier uit de tuin, daar zit zeer regelmatig een beest in. Heb er ook wel eens een keer een opgegeten vrees ik, dat de groente ineens wel heel vreemd aanvoelde met bijbehorende smaak _O- Als ik ze mis dan komen ze in de pan wel boven drijven :D

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:28

Tip: geen zand in het bakje doen en dat gaan zeven om de poepjes eruit te halen. Dan zakt de rups er in weg ala drijfzand.
Op die manier heb ik vroeger een rups verdronken -O- :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:34

Riraito schreef:
Ook ik dacht dat er iemand ging miepen om rupsen in de sla :') Alle groente komt hier uit de tuin, daar zit zeer regelmatig een beest in. Heb er ook wel eens een keer een opgegeten vrees ik, dat de groente ineens wel heel vreemd aanvoelde met bijbehorende smaak _O- Als ik ze mis dan komen ze in de pan wel boven drijven :D

Ik heb een keer een enorme dikke kever in mijn mond gestopt perongeluk... Ik zag hem net op het laatste moment op mijn vork zitten tussen mijn salade, en voor ik het me realiseerde had ik hem al doorgeslikt. :')

Ik citeer mijn vader: "Dat is goed voor de eiwitten" :')

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:12

Rebel_Jits schreef:
Tip: geen zand in het bakje doen en dat gaan zeven om de poepjes eruit te halen. Dan zakt de rups er in weg ala drijfzand.
Op die manier heb ik vroeger een rups verdronken -O- :oo

Gewoon een stuk keukenpapier gaat beter.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:20

hoe ias het nu met de rups?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:59

Die is geëindigd als voorafje op 1ste kerstdag... :D

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:38

Boompje1985 schreef:

\
:(:) :(:) arme rups xD

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:11

Arme rupsie, had hem een goed 2018 willen wensen _O-

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 20:35

Boompje1985 schreef:

Haha. Had gekund ja.
Rupsje heeft vandaag weer verse blaadjes kool gehad en een schone bak. Poept flink wat af, echt bizar hoeveel er uit zo een klein lijfje komt.
Het nieuwe jaar gaat ie zeker wel halen.

Bedankt voor de tip van het zand. Ik had gelukkig geen zand in huis en had keukenpapier onderin liggen.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:38

Ik dacht: hee, een leuk topic! Even alle reacties gelezen en foto's bekeken en daarna tegen mijn vriend gezegd: kijk, deze bokker heeft de rups van een koolwitje in haar sla gevonden en *aaaahhhh* ze gaat hem redden!

Tot zover mijn blijdschap...

Mijn vriend is namelijk bioloog en weet (af en toe iets te) veel van insecten en vlinders en aanverwant iewwww gespuis...

Zijn eerste reactie: ehm ... dat is niet de rups van een koolwitje. HOEZO DIT IS NIET DE RUPS VAN EEN KOOLWITJE?! Ik was net zo blij dat ik hém ging vertellen wat TS had gevangen :x
Ik dacht hem eerst nog in een hoek te drijven door heel triomfantelijk foto's te zoeken op Google, maar de rups van een koolwitje is te ... hoe zeg je dat? Gestippeld.
Nou ja, meneer kent dus een één of andere hotemetoot op het gebied van vlinders en rupsen en die heeft de foto ook bekeken. Volgens hem is het de rups van een Katoendaguil. En hoera, daar vind je dus superweinig foto's van (en ik vind ze er niet op lijken ... nou ja, oké ... er lijken een paar foto's best goed). Maar ja, volgens mijn vriend is het: als hij het zegt, is het écht écht écht zo.

Maakt niet uit hoor TS, ik vind het een schatje en hij moet blij zijn dat hij bij jou zit. Mijn laatste rupsredding eindigde met een rups in stukjes >;) en mijn vriend vertelt me net nog even fijntjes dat ik ook eens een rups heb laten verzuipen

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:14

Butterfly schreef:
Ik dacht: hee, een leuk topic! Even alle reacties gelezen en foto's bekeken en daarna tegen mijn vriend gezegd: kijk, deze bokker heeft de rups van een koolwitje in haar sla gevonden en *aaaahhhh* ze gaat hem redden!

Tot zover mijn blijdschap...

Mijn vriend is namelijk bioloog en weet (af en toe iets te) veel van insecten en vlinders en aanverwant iewwww gespuis...

Zijn eerste reactie: ehm ... dat is niet de rups van een koolwitje. HOEZO DIT IS NIET DE RUPS VAN EEN KOOLWITJE?! Ik was net zo blij dat ik hém ging vertellen wat TS had gevangen :x
Ik dacht hem eerst nog in een hoek te drijven door heel triomfantelijk foto's te zoeken op Google, maar de rups van een koolwitje is te ... hoe zeg je dat? Gestippeld.
Nou ja, meneer kent dus een één of andere hotemetoot op het gebied van vlinders en rupsen en die heeft de foto ook bekeken. Volgens hem is het de rups van een Katoendaguil. En hoera, daar vind je dus superweinig foto's van (en ik vind ze er niet op lijken ... nou ja, oké ... er lijken een paar foto's best goed). Maar ja, volgens mijn vriend is het: als hij het zegt, is het écht écht écht zo.

Maakt niet uit hoor TS, ik vind het een schatje en hij moet blij zijn dat hij bij jou zit. Mijn laatste rupsredding eindigde met een rups in stukjes >;) en mijn vriend vertelt me net nog even fijntjes dat ik ook eens een rups heb laten verzuipen

Arme rupsjes! Had jij vroeger geen topic over jouw vriend en uitspraken? :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:27

De rups van de Katoendaguil heeft opzij een oranje streep en dat heeft de rups van ts niet. Overigens is de Katoendaguil ook niet inheems,maar zou zich wel in uit zuidelijkere landen geimporteerde groente kunnen bevinden.Wat ik in het geval van sla niet denk,want die komt juist meestal uit Nederland.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:39

@ Osianaa: haha, klopt idd!

@ Anjali: het is gevraagd aan één van de meest vooraanstaande vlinderaars van Nederland: drs. Tymo Muus.
Overigens maakt het mij geen zak uit wat het is, ik ben vooral benieuwd of de rups uiteindelijk ook een vlinder gaat worden :D dan weten we ook wat het is (geweest)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:40

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:43

Het zal ook eens een lief onschuldig fluffy rupsje zijn...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:57

Floortz schreef:
oeps... :D klik even op het plaatje van de katoendaguilrups (3xwoordwaarde)

http://members.casema.nl/tpdehoyer/rupsen.htm

Bedankt voor de interessante site.Maar de rups van ts lijkt toch echt niet op de daar geportretteerde,of ligt dat nu aan mij?Ik heb er niet echt veel verstand van,maar ik woon wel in de Vlinderbuurt in Eindhoven,dus al die fantasievolle namen zie ik hier dagelijks.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:03

Ik volg ook even! Lief van je dat je hem red

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 00:51

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:14

Ik kom ook volgen!
Ben ook erg benieuwd

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:53

Ik was te nieuwsgierig met wat het nou kon wezen, dus heb de vlinderstichting een berichtje gestuurd :D

Die geven aan dat het waarschijnlijk een larve van een bladwesp is met als tip hem buiten te zetten omdat het binnen te warm is en hij daardoor te snel ontwikkeld.