Hoelang kan een hond echt alleen zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Re: Hoelang kan een hond echt alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:42

Zelfs als ik thuis ben komen ze overdag niet buiten.. no way dat ze hun mandje uitkomen hoor.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:47

Wij hebben 2 honden die prima “alleen” kunnen zijn. Ze zitten bij ons (als we weggaan) in de bijkeuken. Mocht er nu lang iemand niet thuis komen (4-6 uur) dan laten we de achterdeur open zodat ze ook lekker naar buiten kunnen.

Idem als we een dagje weggaan, achterdeur open en dan kunnen ze doen en laten wat ze willen. Ik merk niet dat ze er slechter van worden hoor!

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:50

Naar mijn idee zit er een heel groot verschil tussen wat een hond kan en wat je zelf moet willen. Mijn hond kan gerust langer alleen zitten maar ik hou een max aan van 5 uur aaneengesloten overdags. En dat vind ik echt lang zat. Ervoor en erna wandel ik dan altijd met hem.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:17

Onze honden zitten van 9 tot 13 en van 14 tot 18 alleen. Verder zijn we heel actief met ze. Ze zijn het ook echt gewend. Ik zit nu in de ziektewet thuis en merk dat ze het echt raar vinden en deze tijden ook echt slapend doorbrengen.
In het weekend laten we ze zo min mogelijk alleen en maken we fijne wandelingen en dagen we ze echt uit. Mochten we lang weg gaan proberen we ze of mee te nemen of weg te brengen naar mijn oma waar ze lekker kunnen spelen. Maar ik moet eerlijk zeggen mijn ene hond is dan liever alleen thuis in zijn vertrouwde omgeving dan bij mijn oma, dat vind ze super leuk maar niet zonder mij. De honden zijn wel samen en dus ook niet echt alleen. Verder slapen ze in de nacht bij ons op bed, behalve nu omdat ik dat lichamelijk even niet trek. Het gaat hier om 2 Amerikaanse staffords van 2 en 4 jaar.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:41

Dit is zo'n eindeloze discussie net als met 1 kat hebben en een paard 20 uur per dag in zijn stal zetten. Gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt en wat werkt. Als je een hond obsessief uitlaat went hij er ook aan.

Ik heb mijn hondje geleerd op de kattenbak te plassen als ik er niet ben. Of naja dir heeft ze meteen opgepikt. Ik heb haar er nooit opgezet. Heeft in ieder geval nooit een pijnlijke blaas. En als ik beneden kom na de nacht of uit mn werk kom ligt ze in dr mandje te slapen van ohwww ben je er..??? Lijkt niet als ongelukkig. Als ik heel de dag thuis ben slaapt ze ook mega veel. Dus smorgens smiddags en savonds spelen wandelen is hetzelfde als op een vrije dag. Gaat prima.

Nou ben ik voor mijn werk nooit aan de slag van 08.30 tot 18.00 uur en dan de eventuele flinke reistijd die sommige wel hebben.

Als ik ga verhuizen krijgt ze een maatje en een uitloop naar buiten. Dus dan zouden ze al helemaal niet zielig zijn als je bent werken of slapen.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 08-12-17 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:43

Dat verschilt natuurlijk nog van hond tot hond. Wij hebben 1 hond met verlatingsangst geadopteerd, maar die zit ook prima alleen thuis ALS het in een stabiel ritme is. Daarnaast is training/ gewenning ook geen onbelangrijke factor, je kan bijna elke hond wel leren om alleen thuis te kunnen blijven. Maar dan nog zullen de meeste honden daar wel een zekere zin van stress bij ondervinden hoor.

Hier is er maar 1 van de 3 waarvan ik bijna met zekerheid durf zeggen dat ze er géén last van heeft als we niet thuis zijn, ondanks dat ze alledrie gewoon rustig liggen rusten en dus geen sloopgedrag ofzo hebben.

En die 1e, dat is - denk ik niet toevallig - een ex-straathond die dus wel heel zelfstandig geleefd heeft zonder mensen in haar eerste levensjaar... Als we thuiskomen na een werkdag komt die als laatste aangetjokt, zie je zich uitrekken omdat ze net uit een heerlijk diepe slaap kwam. De andere twee hebben je al van ver horen aankomen, die liggen dus echt meer te wachten ipv te slapen.

Iris92 schreef:
Onze honden zitten van 9 tot 13 en van 14 tot 18 alleen. Verder zijn we heel actief met ze.

Hier zitten ze ook 2x 4 uur per dag alleen thuis, mijn moeder komt een uurtje bij hen over de middag.

Ze krijgen dagelijks een wandeling (geen blokje om hé, maar echt eventjes de natuur gaan opzoeken) en in de weekend soms activiteiten zoals gaan speuren, en langere wandelingen (soms meer dan 20km)/ uitstappen zoals eens dagje uitwaaien op strand (wel vnl wandelen dan ook hé) e.d.

Naast af en toe speuren doen we geen sport (meer, ik deed wel dogdance met onze kees maar hij heeft twee ruggenwervels met te weinig plaats tussen waardoor hij gevoelig is voor ontstekingen en ben dus moeten stoppen daarmee) met hen. Maar wel vrij intensief wandelen dus.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:46

mazzeltje89 schreef:
Naar mijn idee zit er een heel groot verschil tussen wat een hond kan en wat je zelf moet willen. Mijn hond kan gerust langer alleen zitten maar ik hou een max aan van 5 uur aaneengesloten overdags. En dat vind ik echt lang zat. Ervoor en erna wandel ik dan altijd met hem.

Ja, wij gaan hen ook niet meer alleen laten nog eens 's avonds voor een avondje cinema als we die dag al weg geweest zijn bijvoorbeeld. Als we daar zin in hebben, dan zorgen we voor een dogsit of brengen we hen naar mijn ouders die om de hoek wonen.

We hebben immers geen honden in huis gehaald om hen vervolgens meer alleen te laten dan wat anders.

Ik ervaar denk ik evenveel ongemak als mijn honden als ik van huis ben zonder hen :\ Ik voel mij daar niet goed bij. Terwijl ik merk dat sommige andere hondeneigenaren daar totaal geen moeite mee hebben. Na werkdag even de hond buitenlaten en hop terug weg zonder schuldgevoel. Zou ik nooit kunnen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:54

Es_ther schreef:
Shenavallie schreef:
Zelf vind ik dat je een hond maximaal 1,5 tot 2 uur alleen mag laten. Anders moet je er niet aan beginnen. Ik lees wel eens dat mensen honden uren en uren achter elkaar alleen laten... ik vind dat diep triest.

Dat betekent dat je nooit een avondje kan plannen zonder hond?
Of dat je etentje een snackbar wordt, want hond?
Een keer een avond alleen worden ze vast niet anders.

Ik ga ervan uit dat je niet dagelijks uiteten gaat? Voor dat ene avondje kun je toch oppas regelen?

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:58

Hier slapen ze trouwens bij ons op de slaapkamer. Ze hebben er elk hun mand en ze mogen ook wel eens op bed :+ (maar dat is wel aan ons om dat te beslissen of ze op bed mogen of niet). Dat zijn dus geen extra uren dat ze 'alleen' zijn er nog eens bovenop.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:59

Ik vraag me af of een hond zo kan denken maar goed.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:05

Zonnetje81 schreef:
Ik vraag me af of een hond zo kan denken maar goed.

Ze denken daar niet bewust bij na. Maar onze honden volgen ons wel overal in huis. Gaan we in de keuken zitten eten, komen ze daar alle3 liggen. Als ik boven aan de bureau werk komen ze er ook bij liggen, als ik in bad zit liggen ze ook in de badkamer... Dus ze verkiezen het wel om op de slaapkamer te slapen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:07

Ladygiroc schreef:
Zelfs als ik thuis ben komen ze overdag niet buiten.. no way dat ze hun mandje uitkomen hoor.

Leven ze nog wel? :+

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:14

Mijn pup van 7 maanden vind het al niks als ik naar de wc ga.
Hij kan samen met mijn teef best 3 uurtjes thuisblijven als we uit eten gaan.
Maar dat vind ik de max.

Ik werk niet meer vanwege ziekte en ben de hele dag thuis.
Mijn hondenslapen beslist niet de hele dag. Komen vaak een knuffel halen, meehelpen met opruimen.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:31

Onze vorige hond was wel een van 8:00-16:00 alleen thuis, en in de nacht zat zij ook lang alleen thuis. Toen Kon het niet anders: jonge kinderen en drukke baan/leven.

Gelukkig is ondertussen onze hele familie fan van onze honden: ze kunnen nu overal terecht. Al kan oma niet een dag er voor zorgen kunnen ze wel naar de andere opa en oma met 4000m2 grond nog 2 honden, geiten, kippen een vijver etc.
Nu is dus max 3-4 uur overdag alleen en daarnaast wordt er genoeg uitdaging geboden: lange wandelingen door het bos, duin, strand of mee hardlopen of fietsen.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:41

Inprincipe is er de hele dag iemand bij haar. Ik zit zelf op school, dus ik doe haar s’ochtends en wanneer ik thuiskom. Daartussen is mijn moeder er. Als mijn moeder niet thuis had gewerkt had ik geen hond genomen. Waarom zou je een hond nemen om hem vervolgens 6-8 uur alleen binnen te laten? Vind ik echt sneu.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:49

Victory-Boy schreef:
Ladygiroc schreef:

Leven ze nog wel? :+

_O- _O- Ja.. Maar ze weten niet beter dan overdag slapen en 's avonds rauzen zoals nu :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:50

Shenavallie schreef:
Es_ther schreef:
Dat betekent dat je nooit een avondje kan plannen zonder hond?
Of dat je etentje een snackbar wordt, want hond?
Een keer een avond alleen worden ze vast niet anders.

Ik ga ervan uit dat je niet dagelijks uiteten gaat? Voor dat ene avondje kun je toch oppas regelen?

Als je ze van te voren goed uitlaat en moe maakt gaan ze gewoon liggen slapen tot je thuis bent daar ga je toch geen oppas voor regelen? Kan de oppas gaan zitten kijken hoe de hond slaapt.
Nu heb ik een pup maar met de vorige hond werd een keer of 4 naar buiten gegaan. En daar zat tussen de ochtend en middag toch ook al gauw 4 uur tussen. Ondanks dat ik dan thuis was werd er vooral geslapen na de flinke ochtendwandeling.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 00:12

Onze hond is afhankelijk van onze plannen, haha. Doordeweeks werkt mijn moeder en ga ik naar school, maar op mijn moeders langste werkdag ben ik tot 15.00 thuis (zij komt rond 1600 thuis) en op mijn langste schooldagen is mijn moeder vrij of om 13.00 klaar, dan is hij van 8.00 tot 13.00 alleen. Verder in het weekend gaan we nog wel eens naar mijn tante die woont op 1,5 uur rijden, dan zit hij wel eens wat langer alleen. Met bruiloften oid waar we écht lang weg zijn zorgen we ervoor dat in elk geval iemand hem tussendoor uitlaat. Uitlaatservice oid is helaas geen optie dus zijn afhankelijk van vrienden/kennissen, maar als wij lange bruiloft hebben ga ik desnoods tussentijds langs huis om hem uit te laten. Maar gelukkig vinden we vaak wel iemand. Zelf vind ik het lastig echt een maximum te stellen. Voor dag in dag uit zou ik zeggen, 2 a 3 uurtjes. Als je meestal thuis bent en soms lag weg, dan kan een hond prima een poos alleen zijn (denk aan 8 uur).

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 00:18

Wat ik zelf echt zo fijn vind aan de honden permanent in de tuin is dat ze niets hoeven op te houden. Daar heb ik me zo schuldig over gevoeld toen ik nog met een hind in het appartement woonde! Gevolg was ook dat ik zelf nooit wat deed, altijd z.s.m naar huis voor de hond. Nu is het voor iedereen fijner.

En ze plassen/poepen echt niet de hele tuin rond. Ik heb ze geleerd hun behoefte te doen in een verre hoek, eentje poept zelfs op commando, en die hoek maak ik dagelijks schoon: poep scheppen en met de tuinslang afspuiten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 00:32

Palmera schreef:
Wat ik zelf echt zo fijn vind aan de honden permanent in de tuin is dat ze niets hoeven op te houden. Daar heb ik me zo schuldig over gevoeld toen ik nog met een hind in het appartement woonde! Gevolg was ook dat ik zelf nooit wat deed, altijd z.s.m naar huis voor de hond. Nu is het voor iedereen fijner.

En ze plassen/poepen echt niet de hele tuin rond. Ik heb ze geleerd hun behoefte te doen in een verre hoek, eentje poept zelfs op commando, en die hoek maak ik dagelijks schoon: poep scheppen en met de tuinslang afspuiten.

Daarom kan de mijne in huis op de bak. Geen schuldgevoel en kan ze gaan wanneer ze wil. Als ik thuis ben staat ze bij de deur en inderdaad elke dag gewoon opruimen. Sommige mensen zien overal problemen. Mijn hondje gaat soms tijdens het spelen naar dr bakje en plassen. Ideaal. Plassen en poepen is het grootste probleem van een tijdje alleen zijn. Vind ik dan.

Edit
Als je hondje van 7 maanden al piept als je naar de wc gaat heb je in mijn ogen dat zelf gecreëerd. Dat heb ik meteen aangepakt toen ze kwam. Alleen de tuin in en alleen in de kamer blijven als ik naar de wc ga. Anders leer je ze afhankelijk te zijn. De mijne speelt ook alleen met haar speeltjes. Slaapt ook op haar eigen kussen. Als ik alles meteen had toegelaten had ik nu een plak hondje.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 00:52

Dat inderdaad. Op dat appartement ging Boem voor de douche liggen als ik daaronder stond. :+ Nu is hij zoveel zelfstandiger geworden! Al staan alle deuren open, kan hij naar de douche komen: hij blijft liever bezig met zijn kuil, snurken in zijn hok, zijn vriendinnetje vervelen of achter de hagedissen aanjagen. :)
Prachtig om te zien hoe een aandachtzoekende plakhond is veranderd in een hond die zich uitstekend vermaakt met zijn buitenleven!

Iedere hond is anders, dat weten we allemaal. En er bestaan echte bankliggers die 8 uur slapen als het baasje weg is. En dat zijn ook hele tevreden honden.
Daarom: kijk naar de hond! Kijk naar zijn behoeftes. En wees eerlijk naar de hond toe. Ik had echt afscheid van Boem moeten nemen als dit huisje niet op mijn pad was gekomen. En nu ben ik heel blij dat mijn hond met zijn lichamelijke gebreken hond kan zijn. :) En vooral dat hij toch nog steeds bij me is.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 00:56

Mijne is zo jong als ze is een zonne aanbidster. Nu wil ze niet langer dan nodig alleen in de tuin maar in de herfstvakantie wel en lekker in de zon slapen. Dus als ze niet gaat janken mag ze van de zomer buiten als ik werk. Ze heeft al een luikje in de schuur. Nu hopen dat ze zich zolang buiten kan vermaken en dat ze zichzelf niet onder de schutting doorgraaft. :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 01:03

Zonnetje81 schreef:
Mijne is zo jong als ze is een zonne aanbidster. Nu wil ze niet langer dan nodig alleen in de tuin maar in de herfstvakantie wel en lekker in de zon slapen. Dus als ze niet gaat janken mag ze van de zomer buiten als ik werk. Ze heeft al een luikje in de schuur. Nu hopen dat ze zich zolang buiten kan vermaken en dat ze zichzelf niet onder de schutting doorgraaft. :')

Een lekker bedje in de schuur maken (ik heb twee hokken met kussens en dekens) controleer vooral de uitbreekmogelijkheden en gewoon een dag proberen. Leg die dag dan ook een camera of opname apparatuur neer. Dan kun je zien/horen of ze blaft en heel belangrijk: wát voor een blaf. :)

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 01:20

eilleen333 schreef:
Yenni schreef:
Mocht er een hondje komen dan gaat de hond waarschijnlijk 1 of 2 dagen per week naar mijn ouders en de rest van de dagen naar de dagopvang.

Waarom een hond als je er dus nooit bent? Ik begrijp uit dit stuk tekst dat de hond elke dag overdag ergens anders heen moet, dus er is alleen 's avonds iemand thuis? Waarom zou je dan uberhaupt een hond willen als je er niets mee doet/hem nooit ziet.
Ik vind het altijd zo'n onzin als mensen een hond willen, maar er eigenijk nooit zijn. En dan wel klagen dat de hond zo druk is, of dat men nooit zomaar iets kan afspreken ivm de hond. Waarom begin je er dan aan?

Als je hond regelmatig 8-9 uur per dag alleen thuis zit met een uitlaatservice... Dan zou je je af kunnen vragen waar je mee bezig bent.

Hier ben ik het volledig mee eens! Zo te lezen ben je weinig thuis dus waarom? Niet eerlijk tegenover je hond.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 01:42

Alsof mensen die voltijds werken geen hond kunnen hebben en niet na hun werk nog iets kunnen doen met hun honden. Dat vind ik zo'n onzin. Je ziet jouw partner of kinderen of weetikveel toch ook niet overdag tijdens je uit werken bent/ je partner gaan werken is/ je kind op school zit. Dus dan moet je maar geen partner of kind of weetikveel? Want je ziet hen toch niet. Kromme redenering.

Ik weet dat daar een verschil in visie is tussen Nederlanders en Belgen. Ik heb moeten 'liegen' tegen de Nederlandse organisatie om 1 van ons honden te mogen adopteren, want we werkten beide voltijds. Ze vonden de ideale thuis voor een piepjong energiek klein (30cm hoog) speels sociaal hondje precies bij de bomma op de schoot als ik het goed begreep... Ze maakten zich zelfs zorgen of ze onze lange wandelinen wel zou aankunnen met haar korte pootjes. Haha, wel, als er 1 van onze 3 honden na zo'n wandeling nog staat te springen, dan is zij het wel! Jezus, ze zou het mentaal verliezen als ze bij een bomma'tje zou wonen. Verkeerde inschatting daar. Het is niet omdat je voltijds werkt, dat je je hond niet de aandacht kan geven dat ie nodig heeft. Als ik bijvoorbeeld examens heb (terug gaan studeren) en veel thuis ben liggen ze eigenlijk heel de dag te slapen hoor.