Hoe reageert jouw hond op vuurwerk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:11

Dat klinkt alsof het niet helemaal goed is gegaan met de vuurwerktraining.
Zoals jij het omschrijft is het veel te snel gegaan met de training.

Zeer jammer want met goede vuurwerktraining kun je een groot deel van de angst verminderen.

Cayenne schreef:
Martinedd schreef:
waarom is vuurwerktraining geen optie?

Omdat mijn hond zich bij te veel prikkels volledig afsluit en dan is er niets meer met haar te beginnen.
We hebben het al eens geprobeerd, maar de trainer adviseerde ons om ermee te stoppen. Na de training was ze 3 dagen van slag en wilde ook niet meer eten. Ze verloor gemiddeld anderhalve kilo na een sessie. Zodra ze door had dat we naar de training gingen wilde ze de deur niet meer uit en begon over te geven van de stress.

Het gekke is dat ze youtube filmpjes met knallen dan weer helemaal geen probleem vind.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:13

Wij gaan naar een vuurwerkvrij vakantiepark met 2 hondjes en 2 katten.

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:55

Mijn chihuahua heb ik als kleine pup binnen op de vensterbank gezet om samen naar het vuurwerk te kijken, hij geeft er niks om. Mijn inmiddels overleden Stafford kreeg ik op latere leeftijd en ook zij gaf er niets om. Kon gerust nog om 23:30 een blokje om gaan lopen met ze.

Nu hebben we een puppy erbij en ga dat weer hetzelfde aanpakken als met mijn Chihuahua als pup. Scheelt ook als je meerdere honden hebt die niet bang zijn ipv dat ze elkaar 'aansteken'. En het belangrijkste, blijf zelf rustig ga vooral niet 'moederen' en gerust stellen met woorden.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:43

Hier twee honden die om 2400 nachts gewoon mee naar buiten gaan om vuurwerk te kijken. Vinden ze alleen maar mooi.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik avonds met uitlaten ze wel altijd voor de zekerheid aangelijnd houd en ze een briefje met ons adres om doe. Mocht er dan toch wat gebeuren dan heb ik ze hopelijk snel terug.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:52

Hier 2 honden die er helemaal niets om geven.
Nu valt het hier ook vaak wel mee met vuurwerk vergeleken met in de stad maar ook met oud & nieuw om 12 uur tillen ze amper hun kop van de bank. Hooguit dat ze even aanslaan bij zwaar vuurwerk als je het in huis voelt trillen.
M'n ouders hadden eerder een hond die je 1 januari echt moest gaan zoeken in huis en met pech een bed of kast uit elkaar moest halen als hij ergens onder/achter was gekropen waar ie niet meer weg kon :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:03

Hier beetje wisselend. Heb het idee dat oudere honden makkelijker schrikken. 1 van de honden heeft nog nooit gereageerd en gisteren schrok hij zich kapot van vuurwerk terwijl hij binnen was.

Overigens ik steun WEL bange honden. Niet in de zin van ohhhh je bent zielig en het is eng. Nee ik ben hun voorbeeld en beslis wat er gebeurd. Als hun bang zijn en steun zoeken en ik geef die niet hoe moet de angst dan minder worden??
Oftewel als ze schrikken komen ze naar mij en ik doe gewoon relaxt maar aai ze rustig en geef ze meestal een af commando en laat ze aan mijn voeten liggen ;)

Ondersteunen doe ik met bach rescue en eventueel een lekker groot knaagbot of advocaat haha. Verder laten we ze zoveel mogelijk vuurwerk arm uit puur uit voorzorg. Gelukkig reageerd het grootste deel niet op vuurwerk hier echter die zware knallen van illegaal vuurwerk tja dan lig ook ik stijf in bed! Idioot gewoon alsof er hele garageboxen ontploffen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:07

Martinedd schreef:
Dat klinkt alsof het niet helemaal goed is gegaan met de vuurwerktraining.
Zoals jij het omschrijft is het veel te snel gegaan met de training.

Zeer jammer want met goede vuurwerktraining kun je een groot deel van de angst verminderen.

Cayenne schreef:

Omdat mijn hond zich bij te veel prikkels volledig afsluit en dan is er niets meer met haar te beginnen.
We hebben het al eens geprobeerd, maar de trainer adviseerde ons om ermee te stoppen. Na de training was ze 3 dagen van slag en wilde ook niet meer eten. Ze verloor gemiddeld anderhalve kilo na een sessie. Zodra ze door had dat we naar de training gingen wilde ze de deur niet meer uit en begon over te geven van de stress.

Het gekke is dat ze youtube filmpjes met knallen dan weer helemaal geen probleem vind.

Vaak is het niet het geluid op zich. Mijn overleden oudje raakte in paniek van de lichtflitsen voor de knallen. Puur knallen reageerde hij niet op. Ook de geur van het kruid was voor hem een reden om doodsbang gewoon doodsbang te zijn en op slot te slaan.

VanessaSH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:13

Die van mij slaapt gewoon door, en hij is niet doof :p

Malbec

Re: Hoe reageert jouw hond op vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:45

Onze hond, een teckel nota bene, kijkt er naar, blaft er afentoe naar (bij zo’n zware knal weetjewel), gaat in het slechtste geval achter een voetzoeker aan, maar zolang wij er totaal niet op reageren doet zij het ook niet.
Al was ze toen nog pup, nu natuurlijk jaartje ouder en is dat misschien veranderd!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:05

Wij gaan naar een vuurwerkvrij park, hier zijn ze al weken aan het afsteken. 1 hond blijft blaffen die is niet stil te krijgen.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:11

Ik woon in een stad met best heftig vuurwerk en ik laat mijn hond gerust om 23:30 en 1 uur uit (met iemand erbij voor de jeugd die wel eens vuurwerk willen gooien in de richting van andere mensen of dieren). Maar mijn hond gaat voor de deur staan piepen dat hij naar buiten wil en kijkt dan naar het vuurwerk helemaal aan het kwispelen. Hij is wel bang voor ongeveer al het andere in deze wereld, maar vuurwerk vindt hij geweldig. Onweer vindt hij ook niet erg. Mensen of onverwachte klikos daarentegen..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:56

Ik heb 3 honden die totaal verschillend reageren.

Teef van bijna 9, als herplaatser gekregen. 1e jaar vond ze het spannend, maar was niet enorm bang. Het begint hier weken (maanden) van te voren al met enorm knallen. Mee aan de slag gegaan en dat zorgde ervoor dat ze het spannend vond, maar wel uitgelaten kon worden en oud en nieuw zelf redelijk te hanteren was. Tot we het 2e jaar vuurwerk tegen de gevel gegooid kregen, terwijl zij daar op de bank naar buiten lag te kijken. Van angst alles laten lopen en toen begon het gedonder. Buiten kregen we nog een keer wat naar ons toegegooid. De dagen rond oud en nieuw komt zij alleen dubbel gezekerd buiten, doen we geen rondjes in de wijk meer, maar mag zij plassen in de tuin aan de lijn. We proberen dan nog ergens naar toe te gaan waar ze haar pootjes wat kan strekken, maar ze kan absoluut niet los. We hebben in die jaren erna wel voor elkaar gekregen dat ze geen weken meer onder de kerstboom ligt en bij mij steun komt halen, maar ze blijft echt bang. Vuurwerk cd enzovoorts weet ze van dat het niet echt is en werkt dus niet.

Reu van bijna 5 jaar oud ligt vanaf het 1e jaar te slapen... Hij is ook schotvast en reageerde ook niet toen het naar ons gegooid werd.

Teef van bijna 3 heeft het 1e jaar naar buiten zitten kijken tussen het slapen door. Schotvast, niet reageren op onweer oid, gewoon ontspannen en geïnteresseerd. Het 2e jaar haalde ik haar en de reu uit de auto en toen werd er vuurwerk naar ons gegooid. We parkeren naast het huis en die rotjongens kwamen van achter uit de poort (waar ze niks te zoeken hebben). Doordat er om ons heen ook wat loodsen enzovoorts staan galmt dat ook nog lekker. Reu reageerde dus niet, teef is in paniek geraakt en sindsdien bang. Niet zo erg als de oudste, maar wel bang. Maar zij is nog steeds schotvast, reageert niet op onweer.

Bij de 2 teven gebruik ik counter conditionering, wat bij de oudste de blinde paniek wel teruggebracht heeft naar angst. De andere teef richt al haar aandacht op het voer, maar is wel erg gespannen nog.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:01

Het eerste jaar gaf die van ons er helemaal niets om, het tweede jaar heeft ze de hele avond geblaft. Aangezien ze nu ook al bij elke knal begint te blaffen denk ik dat het dit jaar weer een hoop geblaf word.
Gelukkig is ze wel altijd stil zodra we naar bed gaan

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:03

Ik zag inderdaad dat vuurwerkvrije vakantieparken een ding is tegenwoordig, is dat niks voor je Cayenne?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:11

Magrathea schreef:
Ik zag inderdaad dat vuurwerkvrije vakantieparken een ding is tegenwoordig, is dat niks voor je Cayenne?

Die zijn waarschijnlijk allemaal al lang vol. Dat wordt een jaar of langer van te voren al geboekt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:11

MyWishMax schreef:
Magrathea schreef:

Die zijn waarschijnlijk allemaal al lang vol. Dat wordt een jaar of langer van te voren al geboekt.

Ja, fair. Ik weet ook niet hoe veel het er zijn.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:17

Niet :Y) ligt heerlijk te pitten op z’n plekkie

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:20

Die van ons liggen in coma, die worden nieuwjaarsdag wakker en denken: "Goedemorgen mensen, was er wat loos gisteravond?"

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:10

Mijn hond interesseert het weinig, maar daar doe ik ook wel mijn best voor. Als pup samen voor het raam gezeten en oeh en aah geroepen. Ze is erg gevoelig voor mijn stemming, dus zij vond het ook mooi. Ik ontwijk verder elke situatie waar ze ervan zou kunnen schrikken. Plassen doet ze in de tuin, wandelen alleen in het buitengebied of het bos. Eén streep naar de auto en weer terug als we weg gaan. Ze beginnen hier al weken van tevoren met dat idiote gedoe, dus ons "oud-en-nieuw-regime" wordt al bijna weer ingevoerd. Inmiddels is ze bijna 7 en elke oud en nieuw helemaal relaxed. *\o/*

Mijn kat is wel doodsbenauwd. Die houd ik binnen en ze zit om 12 uur onder de bank. Dat is al beter dan het was, een paar jaar geleden nog was het bij de eerste knallen al feest.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:50

Panische witte herder en redelijk relaxte kruising russel. Helaas al best veel geknal en uitlaten is zinloos dan. Hij durft niet eens de tuin in. Ga eens per dag langer naar het bos en probeer hem verder op rustige knaltijden even kort uit te laten op straat

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:36

Ik woon in een wijk met enkel vrijstaande woningen en aan de rand van het bos waardoor het hier een stuk rustiger is dan in menig andere straat. Het enige wat je hier hebt zijn hangjongeren die dan in het bos gaan afsteken. Word ik minder blij van en die stuur ik dan ook weg als ik het merk.
Mijn honden hebben er weinig problemen mee gelukkig, en de opvangers die hier zijn spiegelen aan hen dus dat scheelt een hoop.
Ik neem wel altijd voorzorgsmaatregelen bij allemaal, als in dat ik ze niet meer los laat lopen als er eenmaal geknald gaat worden, en zorg dat ze riemen dragen waar ze niet uit kunnen ontsnappen, mocht er toch onverwacht paniek ontstaan.
Er ontsnappen zoveel dieren, ik wil dat niet op mn geweten hebben. Zeker niet omdat het te voorkomen is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:50

Word mijn pup haar eerste keer. Om de knallen die er nu zijn geeft ze niks om

Wou met oud en nieuw met haar aan halsband in de deuropening staan kijken naar het mooie siervuurwerk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 19:53

Ik zou haar lekker binnen laten, desnoods voor het raam kijken.
Straks komt er per ongeluk een pijl of iets anders op haar af. Lijkt me geen fijne situatie, dus waarom het risico nemen :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 20-12-17 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:53

Toen onze hond voor het eerst los liep en wij nog jong waren werd ze helemaal gek en dat in postieve zin dat ze helemaal verbrand was door de wondertollen, ze is er niet bang voor en ligt altijd lekker te snurken en merkt er niks van.

Gaat om een labrador, maar wij wonen ook niet in een stad maar buitenaf.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:56

Ons kleine keffertje reageert eigenlijk niet. Onze herder reageert wel iets gespannen maar ook niet extreem.