Goede anti blafband gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 09:59

Als ze er doorheen gaat blaffen dan gaat hij af. Het heeft geen zin om een hond die correctie te geven als er toch geen gewenste reactie op komt. Dan zal ze in het nieuwe huis weer hetzelfde gaan wonen als hier; altijd binnen.

assie

Re: Goede anti blafband gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:11

Ik doelde meer op een andere oplossing voor het probleem, zodat jij je niet hoeft te ergeren en hond naar buiten kan zonder gedoe ;) .
En geloof me, ik weet hoe irritant zo'n takketeef die het laatste woord moet hebben is. Ik ben echt geen consequente supertrainer, (verre van :') ), maar training, speurwerk en vooral samenwerken bracht hier heel veel rust in het gekef.

Nouja. Voor jullie beiden hoop ik dat de blafband de oplossing is en dat hij weinig gebruikt gaat hoeven worden. Maar mocht dat niet zo zijn... kijk dan eens kritisch naar wat de hond nodig heeft (bijv meer uitdaging, een taak of hersenwerk) en kijk hoe je daarmee aan de slag kunt. Vergeet niet dat de stabij jarenlang is gefokt op een eigenzinnig karakter en het bewaken van het eigendom. Dat geeft bepaalde behoeftes die vervuld moeten worden ;)
Hoe dan ook. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:33

Die van ons associëren de band niet met pijn.

Reageren net zo enthousiast. Zelfde als ze een gewone halsband om krijgen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:17

Ze vinden zowel de gewone halsband als de blafband stom. Maar de gewone halsband hebben ze vanaf het begin af aan stom gevonden, net als het tuigje overigens. De grotere (die de blafband het meest heeft gedragen) vindt het nog het beste te doen. Tegenwoordig komt ze zich melden als ik het tuigje ophoud en zit ze stil als ik haar halsband om doe zonder dat ik haar dat moet bevelen. De e-collar omdoen vindt ze leuker dan haar halsband.

De kleinere heeft zich tot dik 12 weken iedere keer als haar halsband omgedaan werd tegen de grond gegooid en stopte met grote regelmaat om te krabben. Tegenwoordig is haar drama kort, maar regelmatig nog steeds aanwezig. Met de blafband is dat niet anders.

Haat aan een halsband kan dus ook volledig los staan van de blafband. Sommige honden vinden iets aan gewoon stom.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:44

Ik moet er eentje hebben voor de poes van de buren. :+
Zou dat ook werken?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:41

@mizora: ja natuurlijk kan dat volledig losstaan. Ik geef alleen aan dat mijn hond het echt stom vond. Tuigje geen probleem, halsband liever niet.

Ik wilde vooral even een tegengeluid geven na alle positieve jubelverhalen. Voor mijn hond werkte het (bij de vorige eigenaar) iig niet. En dat is iets waar je ook rekening mee moet houden vind ik. Het is absoluut geen wondermiddel.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:25

Is er een mogelijkheid dat je er 1 van iemand kan lenen om te zien of hij werkt voor je hond voor je er 1 aanschaft? Ik heb de dogtra geprobeerd maar deze deed niks bij mijn hond. Schudde een keertje met dr kop en bleef doorgaan op de hardste stand. Ik had de band te leen van mijn buren. Hun hond( kangal) reageerde op standje 3 al terwijl de mijne(appenzeller)op standje 10 nog niks deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:36

We hebben er ooit al eentje voor haar gehad, een hele simpele van een paar euro. Daar reageerde ze goed op maar hij was niet nauwkeurig en consequent genoeg om het blaffen blijvend op te lossen en de (afwijkende maat) batterijen gingen super snel leeg.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:09

Suzanne F. schreef:
Ik moet er eentje hebben voor de poes van de buren. :+
Zou dat ook werken?

Ik wil er graag 1 voor mijn buurkrijsje.... uh buurmeisje....

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:19

En ik eentje voor de kinderen in mijn klas!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:54

Gloa schreef:
Heel erg bedank voor alle reacties! Ik ga met deze info verder zoeken op het net.

Wij hebben 3 honden, 1 blaft nooit, 1 blaft alleen als er vreemden op eigen terrein komen en 1 blaft op alles. En ja we hebben werkelijk alles geprobeerd maar het enige wat werkt is haar met een slipper letterlijk een draai om d'r oren geven als ze nergens meer op reageert. En nee dat is niet de manier waarop ik het zou willen. Als je haar gewoon negeert is ze 10 minuten later nog aan het woefen om vervolgens op de minste geringste prikkel weer los te gaan. 1x stevig aanpakken levert meestal wel een rustig dagdeel op. En ze weet het verdomd goed, stom is ze niet. Want je ziet haar over de vensterbank naar buiten kijken en zoeken naar iets, dan komt er een kleine woef en kijkt ze je snel aan om te zien of je er iets van gaat zeggen of niet. Ben je in de buurt voor een waarschuwende opmerking dan taait ze af maar ben je bijvoorbeeld boven of net op het toilet dan gaat ze lekker los.

Dat is het lastige van blaffen; om het goed/correct/fair aan te pakken moet je altijd een correctie kunnen geven. Maar wie zit 24/7 bij de hond? Niemand toch? Dus een groot deel van het ongewenst blaffen kan je geen correctie op geven en andere keren wel. Die inconsequente actie -> reactie maakt het gedrag alleen maar hardnekkiger. Geen verzinsel van mij maar wetenschappelijk bewezen. Een hond die soms iets lekkers krijgt is veel hardnekkiger in het bedelen dan een hond die altijd of nooit iets extra's krijgt.

Daarom ben ik juist een voorstander van blafbanden. Ongewenst gedrag geeft altijd en direct een correctie. Dat is voorspelbaar, effectief en eerlijk. Daarnaast wordt de correctie door de hond op geen enkele manier in verband gebracht met het baasje waardoor het vertrouwen ook niet aangetast wordt.

Ik ben het met je eens dat inconsequent corrigeren niet werkt. Omdat blaffen irritant is voor de buren heb je niet eindeloos de tijd om te trainen, snap ik ook.
Maar nu je gaat verhuizen is de uitgelezen kans! Gedrag is namelijk meestal verbonden aan een bepaalde locatie/situatie.
Als je nu vanaf het moment dat ze het huis betreedt anders met haar traint, heb je kans dat ze het daar nooit gaat doen.
Maar je zou haar dan niet één keer voor het blaffen moeten corrigeren, op geen enkele manier.
Life style training inzetten vanaf de eerste stap die ze op het erf zet. Als je daar de eerste paar dagen consequent mee aan de gang gaat geef ik je een hele goede kans.

Een blafband kan effectief zijn voor de omgeving, maar is dat niet voor de hond. De emotie die leidt tot blaffen blijft dezelfde.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:32

Ik dacht dat sinds 2016 de stroom halsbanden voor honden verboden zouden worden omdat het onder dierenmishandeling valt.
Maar ze zijn dus nog steeds te koop?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:34

Barbet schreef:
Ik dacht dat sinds 2016 de stroom halsbanden voor honden verboden zouden worden omdat het onder dierenmishandeling valt.
Maar ze zijn dus nog steeds te koop?

Er zit verschil tussen een blafband en een band die je op afstand kunt inschakelen. Die laatste is dus verboden om te verkopen aan amateurs... Trainers mogen dit dus wel nog kopen ( en iedereen kan zich trainer noemen in Nederland )

Ik ben niet voor een stroomschok, maar ook niet tegen. Als de hond anders tijdens de jacht een snelweg op rent of als de hond anders afgemaakt moet worden wegens overlast...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:50

Ik lees dat ts best goed heeft nagedacht over deze maatregel, waar ik wel moe van word is het feit dat er, ondanks de vraag van ts, er toch weer mensen binnenkomen die altijd alle problemen van welk dier dan ook op weten te lossen met gedragstherapie. Soms werkt het namelijk niet, en die felle tegenstanders die heel laf zelfs vervelende pb's gaan sturen aan een verdrietige eigenaar, die zegt nooit: ik kom wel even langs om je paard/hond/kat te trainen maar wel veroordelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:54

Blafband mag als de regeling is doorgevoerd ook niet meer als amateur (maar ook de e-collar is nog niet verboden, de regeling is nog niet rond).

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:59

bigone schreef:
Ik lees dat ts best goed heeft nagedacht over deze maatregel, waar ik wel moe van word is het feit dat er, ondanks de vraag van ts, er toch weer mensen binnenkomen die altijd alle problemen van welk dier dan ook op weten te lossen met gedragstherapie. Soms werkt het namelijk niet, en die felle tegenstanders die heel laf zelfs vervelende pb's gaan sturen aan een verdrietige eigenaar, die zegt nooit: ik kom wel even langs om je paard/hond/kat te trainen maar wel veroordelen.

Prachtige reactie, Bigone!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:10

Dank U!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:10

Teletac mag je ook blijven gebruiken, als je zo voorkomt dat je een hond een gevaar vormt voor mens en dier.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:15

bigone schreef:

We weten natuurlijk geen van allen wat er in die pb heeft gestaan, en met welke intentie die is geschreven.
Dus vooroordelen... wees er zelf ook voorzichtig mee ;)

Ik begrijp ergens wel dat ts in de OP zet geen discussie te willen over blafband an sich, want dat kon wel eens een pittig topic worden. Tegelijkertijd vind ik het ook wel jammer om bij voorbaat een aantal deuren dicht te gooien.
Je zou toch zeggen dat iedereen liever zo'n band vermijdt, en een alternatief graag aangrijpt.

Het is ook jammer dat mensen dan direct een ander diskwalificeren door te zeggen "jij hebt zeker nooit zo'n hond gehad" of "jij hebt zeker nooit met een stroomband gewerkt".
Ook dat zijn vooroordelen. :j

Mensen die veel verstand hebben van hondengedrag en training en die graag zouden meedenken, haken op een gegeven moment af als iemand pertinent niet wil.

Wij hebben wat een hond nodig heeft in handen: aandacht en eten
Als je dit op een goede manier inzet kun je heel erg veel bereiken.
Het is dus again erg jammer, dat mensen overgaan tot symptoom bestrijding, waarbij de emoties van de hond als niet relevant worden beschouwd.

Misschien gaat er ook iets mis bij het idee dat iemand een hond "even" kan trainen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:00

***zucht***

bokt blijft toch bokt. Iemand vraagt advies over een product, en toch kan men het niet laten om zijn mening op te dringen.
TS zal er vast over nagedacht hebben, en niet over één nacht ijs gegaan. Ik vind een blafband niet verkeerd. Het doet hetzelfde als wij met onze paarden doen : ongewenst gedrag onaangenaam maken. De hond heeft het zelf in de hand. In sommige gevallen is dat zelfs beter dan dat het baasje moet tussenkomen. In mijn ervaring moeten ze de band maar kort dragen, en is het kwartje gevallen. Bij mijn hond is het overmatig blaffen niet meer teruggekomen, eens het patroon doorbroken werd is ze er niet meer in teruggevallen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:27

Ook hier een dogtra blafband die erg goed werkt. Teletac is niet verboden en kan een geweldig hulpmiddel zijn in de juiste handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:29

Ik snap de discussie heel goed ben inderdaad niet over 1 nacht ijs gegaan. Wij hebben vrede met haar gedrag en kunnen er op dit moment prima mee omgaan. Maar ik zou het in de toekomst gewoon heel graag anders hebben zodat zij ook kan gaan genieten van de ruimte om ons huis.

Misschien zijn er andere mogelijkheden om het gedrag af te leren maar die zijn voor ons geen optie. Om te beginnen is het een oudere hond die van nature al heel waaks en koppig is. Daarnaast hebben wij ook 2 jonge kinderen lopen, werken beiden fulltime in onregelmatige diensten en zitten de komende maanden in een pittige verbouwing. Even heel banketstaaf gezegd kunnen wij geen bergen tijd stoppen in het afleren van dit gedrag. Het zou fijn zijn als deze hond samen met de anderen gewoon lekker buiten in de boomgaard kan gaan ravotten zonder dat wij hem moeten opsluiten of continu op zn kop geven vanwege overlast.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:38

Dat is dan inderdaad de keuze die je maakt. Dat is je goed recht uiteraard en dan zal ik mij hierbij terug trekken uit het topic.

Maar het heeft dus niets te maken met de hond iets wel of niet te kunnen leren, maar met er niet voldoende tijd en energie in willen steken. Zoiets zei Palmera geloof ik al op de 1e pagina, en daar werd nogal tegen geageerd. Maar ze had dus wel gelijk blijkt.

NB: je gaat hem dmv een blafband ook continu op zijn kop geven, al ervaar je dat wellicht niet zo omdat je het minder direct zelf doet.
Het was in elk geval niet mijn advies om de hond, op welke manier dan ook, "op zijn kop te geven".

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:47

Ik snap niet zo goed waarom mensen zich gelijk met anderen moeten bemoeien. Als zij wilt corrigeren met een blafband is dat haar goed recht, het is een heel eerlijk duidelijk correctie middel. Qua consequentie kunnen veel hondeneigenaren van dit middel leren.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:09

Urona447 schreef:
Ik snap niet zo goed waarom mensen zich gelijk met anderen moeten bemoeien. Als zij wilt corrigeren met een blafband is dat haar goed recht, het is een heel eerlijk duidelijk correctie middel. Qua consequentie kunnen veel hondeneigenaren van dit middel leren.

Dan wel als je de oorzaak van het wangedrag weet vind ik.
Als men het inzet om stress af te straffen (en helaas zie ik dat echt veel en veel te vaak |( ) vind ik dat echt dichtbij dierenmishandeling staan. Het is zaak dat je eerst de oorzaak achterhaalt en daarnaar gaat handelen en niet alleen symptomen bestrijdt.

In TS haar geval klinkt het me alsof het geen stress is.
Maar ik wilde wel graag even, voordat iedere baas van een blaffende hond dit als ideale oplossing ziet, erbij zetten dat de oorzaak belangrijk is. Achterhaal het waarom en handel daarnaar +:)+

Je kunt je voorstellen dat, als jij je hond met verlatingsangst achterlaat, hij helemaal tekeer zal gaan. Buiten zichzelf zal keren wellicht, paniek. De baas is weg, ik ben helemaal alleen, HELP! En dan krijgt ie stroomstoten toe. Waar komen die stroomstoten vandaan? De baas is weg wat opzich al iets heel engs en stressvols is voor de hond. Je kunt je voorstellen dat dat voor de hond iets vreselijks is. Dan zijn ze wellicht stil maar zal de hond in een hoekje stil zitten zijn. Een ellendig hoopje. Getver. En ik zie het zo vaak ;(

Nogmaals, dit heeft geen betrekking op TS. Maar ik wil graag dat men hier ook even over nadenkt voordat men als superoplossing een blafband koopt.