Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Gloa schreef:Heel erg bedank voor alle reacties! Ik ga met deze info verder zoeken op het net.
Wij hebben 3 honden, 1 blaft nooit, 1 blaft alleen als er vreemden op eigen terrein komen en 1 blaft op alles. En ja we hebben werkelijk alles geprobeerd maar het enige wat werkt is haar met een slipper letterlijk een draai om d'r oren geven als ze nergens meer op reageert. En nee dat is niet de manier waarop ik het zou willen. Als je haar gewoon negeert is ze 10 minuten later nog aan het woefen om vervolgens op de minste geringste prikkel weer los te gaan. 1x stevig aanpakken levert meestal wel een rustig dagdeel op. En ze weet het verdomd goed, stom is ze niet. Want je ziet haar over de vensterbank naar buiten kijken en zoeken naar iets, dan komt er een kleine woef en kijkt ze je snel aan om te zien of je er iets van gaat zeggen of niet. Ben je in de buurt voor een waarschuwende opmerking dan taait ze af maar ben je bijvoorbeeld boven of net op het toilet dan gaat ze lekker los.
Dat is het lastige van blaffen; om het goed/correct/fair aan te pakken moet je altijd een correctie kunnen geven. Maar wie zit 24/7 bij de hond? Niemand toch? Dus een groot deel van het ongewenst blaffen kan je geen correctie op geven en andere keren wel. Die inconsequente actie -> reactie maakt het gedrag alleen maar hardnekkiger. Geen verzinsel van mij maar wetenschappelijk bewezen. Een hond die soms iets lekkers krijgt is veel hardnekkiger in het bedelen dan een hond die altijd of nooit iets extra's krijgt.
Daarom ben ik juist een voorstander van blafbanden. Ongewenst gedrag geeft altijd en direct een correctie. Dat is voorspelbaar, effectief en eerlijk. Daarnaast wordt de correctie door de hond op geen enkele manier in verband gebracht met het baasje waardoor het vertrouwen ook niet aangetast wordt.
Barbet schreef:Ik dacht dat sinds 2016 de stroom halsbanden voor honden verboden zouden worden omdat het onder dierenmishandeling valt.
Maar ze zijn dus nog steeds te koop?
bigone schreef:Ik lees dat ts best goed heeft nagedacht over deze maatregel, waar ik wel moe van word is het feit dat er, ondanks de vraag van ts, er toch weer mensen binnenkomen die altijd alle problemen van welk dier dan ook op weten te lossen met gedragstherapie. Soms werkt het namelijk niet, en die felle tegenstanders die heel laf zelfs vervelende pb's gaan sturen aan een verdrietige eigenaar, die zegt nooit: ik kom wel even langs om je paard/hond/kat te trainen maar wel veroordelen.
bigone schreef:Ik lees dat ts best goed heeft nagedacht over deze maatregel, waar ik wel moe van word is het feit dat er, ondanks de vraag van ts, er toch weer mensen binnenkomen die altijd alle problemen van welk dier dan ook op weten te lossen met gedragstherapie. Soms werkt het namelijk niet, en die felle tegenstanders die heel laf zelfs vervelende pb's gaan sturen aan een verdrietige eigenaar, die zegt nooit: ik kom wel even langs om je paard/hond/kat te trainen maar wel veroordelen.
Urona447 schreef:Ik snap niet zo goed waarom mensen zich gelijk met anderen moeten bemoeien. Als zij wilt corrigeren met een blafband is dat haar goed recht, het is een heel eerlijk duidelijk correctie middel. Qua consequentie kunnen veel hondeneigenaren van dit middel leren.