Hoe hond van "tijd" afkrijgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:10

Ik kan mij wel in Palmera vinden. Ik vind de OP vooral spreken van heel veel frustratie. Dat is begrijpelijk, maar draag je natuurlijk ook wel over aan de hond.

Nu een paar tips:
- is er ruimte om een hoek te creëren waar hij gewoon zijn behoefte kan doen en jij makkelijk schoon kan maken? een hoek met zand o.i.d.? Dat kun je dan gewoon af en toe schoon scheppen
- hoe ziet uitlaten eruit? als hij zijn behoefte moet doen maar dat niet doen? loop je dan echt uren met hem buiten, of blijf je ook wel eens gewoon staan? ik zou proberen of je de komende tijd plas/poep rondes en wandelen wat los kunt koppelen. op zijn 'tijd' ga je gewoon naar een plek waar behoefte doen mag, en je blijft daar staan tot hij iets doet. niet wandelen, niet spelen etc. na 10 minuten nog niets, naar binnen en een paar minuten later weer proberen. Als dat kwartje valt kun je zijn 'tijd' steeds een beetje vervroegen/verlaten.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:15

Een hond met zijn neus in zijn ontlasting drukken ben je gek :r :r :r :r :r
Arm hondje kan er ook niks aan doen en doet dit heus niet om jou te pesten :(
Geen idee om het hondje weg te doen als je zoveel last heb van je frustratie dat de hond eronder moet lijden?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:17

yvje86 schreef:
Oh absoluut niet, hier schaam ik me zeker niet voor!
Dit wordt vaker gedaan.
De hond had genoeg ruimte om in te liggen en het was alleen voor snachts (daarnaast heb ik haar zelfs snachts nog uitgelaten).

Kreeg dit advies zelfs van de hondenclub.

De hond kon liggen zeg je. Kon hij zich ook draaien als hij ligt?

En hij zal maar plotselinge diarree krijgen. Is daarna gedwongen ernaast te blijven staan totdat jij je nest uitkomt. Walgelijk!

Zeker omdat er meer dan genoeg vriendelijke methodes zijn. Die kosten tijd. Maar dan heb je ze wel zindelijk voor het leven.

Op een enkel ongelukje na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:17

Moderatoropmerking:
Ondanks dat ik snap dat dit onderwerp best wat emotie kan oproepen, wil ik jullie allemaal (geldt ook voor de TS) vriendelijk verzoeken om wel netjes naar elkaar te blijven :j Met goed onderbouwt advies kun je het beter uitleggen dan met verwijten. Bedankt alvast.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:19

yvje86 schreef:
Dit wordt vaker gedaan.
De hond had genoeg ruimte om in te liggen en het was alleen voor snachts (daarnaast heb ik haar zelfs snachts nog uitgelaten).

Hmmm, bijzonder. Bekijk het eens vanuit het dier: Zo'n jong dier kan simpelweg zijn behoefte niet al die tijd ophouden. Fysiek gaat dit niet. Wél wil zo'n dier zijn behoefte ophouden, want het wil immers een schoon nest. Dan sluit jij dus zo'n dier alsnog op in een klein hok? Mijn manier zou het nooit zijn, ik zou me daar inderdaad voor schamen.

Je laat een baby toch ook niet de hele nacht in zijn vieze luier liggen?

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:20

rina schreef:
En voor de rest met hun grote bek van herplaats em kom em maar halen. Ik wil je met een week of 2 nog wel eens horen of die grote bek er nog steeds is.

Sorry TS maar ik vind jou echt geen hond waardig :(
Kan je geen stalkat nemen? Die hebben wat minder aandacht nodig dan een hond.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:21

Blue_Monday schreef:
rina schreef:
En voor de rest met hun grote bek van herplaats em kom em maar halen. Ik wil je met een week of 2 nog wel eens horen of die grote bek er nog steeds is.

Sorry TS maar ik vind jou echt geen hond waardig :(
Kan je geen stalkat nemen? Die hebben wat minder aandacht nodig dan een hond.
Die blaffen niet zo hard :P

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:23

Ik zou toch aan stress denken. Verlatingsangst? Dan kunnrn ze nog zo vrolijk als anders zijn maar ze kunnen wel van de stress alles onder piesen en poepen. Ik weet er alles van. Hier een hond in huis die ook alles onder pieste en poepte. Bijna elke morgen was het raak of wanneer ik bijv terug kwam van mn werk. Ik was ervan overtuigd dat het kwam omdat ik steeds te laat was, de nacht te lang was enz. Ik ging hem express later uitlaten en so ochtends vroeger eruit om zo de nacht kort te houden. Dit bleek het allemaal niet te zijn. Hij vond het gewoon totaal niet leuk om alleen te zijn!
Sinds een half jaar een andere hond erbij en de keren dat hij in huis gepoept en gepiest heeft zijn op 1 hand te tellen en waren ws nog mn eigen schuld omdat ik te snel was met het uitlaten en hem de tijd niet gunde.

En nog iets anders: 4x poepen is inderdaad veel. Ik weet niet wat je voert maar brok met hoog vleesgehalte of vlees voeren en het zal stukken minder zijn. Ook qua drinken en dus het plassen. Brokken zijn zout en droog--> veel drinken --> veel plassen. Sinds ik vlees aan mn hondrn en katten voer,piezen en poepen ze een stuk minder. Poep nog maar 1x per dag een droge vrijwel reukloze drol.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:26

Palmera schreef:
yvje86 schreef:
Dit wordt vaker gedaan.

De hond kon liggen zeg je. Kon hij zich ook draaien als hij ligt?

En hij zal maar plotselinge diarree krijgen. Is daarna gedwongen ernaast te blijven staan totdat jij je nest uitkomt. Walgelijk!

Zeker omdat er meer dan genoeg vriendelijke methodes zijn. Die kosten tijd. Maar dan heb je ze wel zindelijk voor het leven.

Op een enkel ongelukje na.

Natuurlijk kon de hond zich ook omdraaien. Het is niet dat ze stijf in een hokje zat.
Ze kon er alleen niet in rondlopen maar daar is in mijn ogen ook een bench niet voor.

Ja en voor hetzelfde geld krijgt hij geen diarree en werkt het dus perfect.

En totdat ik mijn nest uitkom?
Ik ging middernacht mijn nest al uit om de hond uit te laten.
Ze zat er max 3 a 4 uurtjes in!
Ik vind serieus dat er nogal overreacted gereageerd wordt hoor.

Ze is nu ook zindelijk voor het leven en ik geloof nooit dat ze er ooit onder geleden heeft.
Er zijn honden zat die verwaarloosd en afgetuigd worden dan denk ik dat die van mij het nog niet zo slecht heeft getroffen omdat ze tijdelijk in een kleinere bench zat.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:32

De meeste honden willen graag leren en de dingen goed doen voor hun baasje. Belonen maakt dat ervaringen positief zijn. Oftewel: voor herhaling vatbaar. Ook een pup heeft dat vlot door. Enig nadeel met een pup is dat die snel vergeten. Maar bij herhaling blijft het vanzelf hangen. En zo krijg je honden relatief makkelijk zindelijk. Veel herhalen, veel de kans geven op eigen initiatief buiten de behoefte te doen en dat enthousiast blijven belonen. Je kunt er zelfs een commando aan vast knopen.

Dan de negatieve ervaring voor de hond: de hond moet nou eenmaal plassen en poepen. Is iets wat niet tegen te houden valt. Zodra je de hond door zijn eigen poep heen trekt, slaat of opsluit puur en alleen omdat hij gepoept heeft waar het niet mocht (hoe moet een hond nou weten of jouw tapijt kostbaar is?) maak je er een probleem van. De hond durft dan niet meer te poepen waar de baas bij is. Want: poepen = straf. Dus doet hij buiten met de baas niets en wacht hij tot de baas weg is en het echt niet meer opgehouden kan worden.
De hond word angstig, het baasje gefrustreerd en het einde is zoek.

Het is altijd verassend om te zien dat wanneer onzindelijke honden weggedaan worden en in een ander huisje terecht komen, ze vaak binnen een paar weken met gemak zindelijk zijn. Vaak heeft het nieuwe baasje dan de tijd genomen er wat aandacht aan te besteden.

dierenfan

Re: Hoe hond van "tijd" afkrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:24

Al ruim voor de tijd dat mijn hond mij zoooo zou frustreren zou ik hem al herplaatst hebben!!

Dit is toch voor beiden geen leven? Ik snap dat je uit frustratie hele gekke dingen kan doen en zou die voorkomen. Deze situatie is duidelijk niet de goede voor jou hond. Dit kan al zijn omdat ze onderling niet echt klikken bijv. Ik zou hem eens 2 weken elders onder brengen en kijken wat de hond doet en hoe jij je voelt en dan beslissen wat je gaat doen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:30

ts: hoe groot is de kennel, heb je een mogelijkheid om een apart hoekje/bak te maken waar de behoeftes kunnen gedaan worden? kwestie van smorgens en savonds eens de drollen op te rapen en eens per week een emmer bleek erdoor en het is telkens mooi proper.
4 X per dag poepen is idd wel veel, wat krijgt hij van voeding?

Ik vind het apart dat honden moeten leren hun behoeftes doen op tijd, ik ga ook niet iedere dag op dezelfde uren naar het toilet, noch voor de grote of kleine boodschap. Zo ook mijn hond niet.... Hier mag ze dus gewoon in haar 40m² kennel poepen als ze erin zit, ik ruim het dan wel op als ik ze eruithaal.)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:39

Ik snap je frustraties echt heel erg goed. Denk dat het me zelf ook te veel zou worden!
Vind het eigenlijk juist wel eerlijk dat je hier alles zegt wat je gedaan hebt. De nieuwe oplossingen lijken me alleen niet de juiste.

Geen tips helaas. Wellicht dat je de cirkel aan beide kanten eens kan doorbreken door hem eens een paar weken ergens anders te plaatsen. Begrijp dat je niet in Nederland woont?

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:52

Wat voer je de honden?
Wij geven onze hond (rauw) vlees en daar doet ze het heel goed op. Ook qua ontlasting, deze is vrij weinig, zeker in vergelijking met honden die ‘gewoon’ brok krijgen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:53

Je hond plaatsen in een kleine bench word inderdaad aangeraden door diverse hondenscholen en vele betrouwbare honden sites. Ik heb het nooit gedaan.

Mijn hond heb ik 1x door de stront gehaald. Dat was nadat ze de hele auto had ondergescheten (toen ze al zinderlijk was!) na een lange wandeling. Daarna heeft ze het nooit weer gedaan. Elke keer als ze het in huis deed heb ik haar naar buiten gestuurd ,soms ietwat dwingend, en buiten uitbundig beloond. Ze snapte het in no-time.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:04

Heb het topic grotendeels gelezen (niet helemaal). Excuses als wat ik nu ga schrijven al eerder gezegd is.

Kan het zijn dat de onzindelijkheid van je hond een vorm van aandacht vragen is? Negatieve aandacht weliswaar, maar ook dat is aandacht.
Ik weet niet hoe jij reageert als je ziet dat hij weer eens zijn behoefte in de kennel/bench/huis heeft gedaan, maar ik krijg de indruk dat je dat niet negeert en vrolijk je hond begroet!?
Als je dat doet, en wat later zonder commentaar gewoon de behoefte opruimt heb je kans dat het zo over is.

En verder ga ik mee met Kuggur; hoe erg is het helemaal dat de hond zijn behoefte in de kennel doet?
Mijn honden doen hun behoeften vaak op het erf. Wat mij betreft geen probleem. Dagelijks maak ik even een rondje om het op te ruimen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:06

Van wat ik lees gaat iedereen hier er van uit dat deze hond het instinct om het eigen nest niet te bevuilen wel heeft, maar als die het ook in een bench/eigen mand doet en er zo in gaat liggen, dan heb ik daar toch wat twijfels bij. Alle methodes om een hond zindelijk te maken zijn gebaseerd op het uitbreiden van de ruimte die nest is tot het hele huis en zo te lezen van wat TS schrijft, ziet deze hond geen probleem met het bevuilen van het eigen nest ongeacht de maat ervan. Er wordt ook geen signaal gezien van de hond dat die om zijn behoeften te doen naar buiten wil. Alle mooie theorien ten spijt, maar als de hond dat stukje instinct niet heeft (of door de teef is afgeleerd), dan valt er niks te trainen omdat de basis niet in de hond zit.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:19

Ik denk dat er in de basis al iets mis is gegaan. In de kennel dus je bent er niet de hele tijd bij. Zeker bij een pup/jonge hond moet je enorm op hun signalen letten. Spelen,eten en buiten. Slapen,buiten etc. Maar dat kost zeker de eerste tijd erg veel tijd. Weet je zeker dat je daar de basis goed in had zitten? Of moest de hond eigenlijk meteen mee met het ritme van jou en je andere hond?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:21

Idd tamary, ben ik met je eens. Als het nest al niet schoon was, hoe moet zo'n hond leren om schoon te zijn op zijn nest. Ik denk dat als je al iets wil, je helemaal opnieuw zal moeten beginnen.

Klok verzetten van een hond is lastig, omdat die gebaseerd is op zijn omgeving en hun geluiden. Dus na een bepaalde gebeurtenis volgt de daar op volgende. Dit zou je dan dus ook kunen gebruiken in een eventuele training (dus na een bepaald belletje/geluidje volgt een daaropvolgende beloning (uit/spelen/voertje), zodat je de ijkpunten kunt veranderen.

Qua ontlasting ben ik het wel met een paar voorgangers eens, 4 x per dag is enorm veel. Dus probeer eens naar zijn voeding te kijken. Neem een product waar hij minder van nodig heeft (hoger % eiwit, liefst hoog % dierlijke producten), zodat hij beter kan verteren en minder vaak moet.

In ieder geval veel sterkte, probeer de frustraties van je af te zetten (ik weet het makkelijker gezegd dan gedaan) en ga voor een nieuwe frisse start, met veel positieve aandacht voor de hond.
En ja, dat gaat veel tijd en energie kosten, maar is denk de enige mogelijkheid om dit gedrag te kunnen ombuigen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:26

Wat de oorzaak ook is, straffen/opsluiten/neus er doorheen en andere mishandelingen zijn geen oplossing. Sterker nog: het gedrag zal verergeren of er komt ander ongewenst gedrag bij waardoor de relatie tussen baas en hond nog verder verstoord wordt.

Wat hoor ik de laatste tijd op bokt toch vaak "ik heb alles voor mijn hond over/ mijn hond komt op de eerste plaats" om vervolgens een heel relaas onverdraagzaamheid te lezen en een groot gebrek aan kennis.

Alles voor je hond over hebben is ook hem leren begrijpen. Bereid zijn te leren en je open te stellen, in plaats van "hij moet en hij zal, want anders...!"

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:29

fannetje schreef:
In ieder geval veel sterkte, probeer de frustraties van je af te zetten (ik weet het makkelijker gezegd dan gedaan) en ga voor een nieuwe frisse start, met veel positieve aandacht voor de hond.
En ja, dat gaat veel tijd en energie kosten, maar is denk de enige mogelijkheid om dit gedrag te kunnen ombuigen.

Je zal verbaasd zijn hoe weinig tijd en energie het kost. Honden leren graag, zijn vergevingsgezind en dol op een enthousiaste en vriendelijke baas.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:08

Misschien een rare vraag, geef je op gezette tijden eten? Zit daar een vast ritme in?

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:22

Misschien is het beter om voor je Stabij een baasje te zoeken die niet zo gefrustreerd is... sorry hoor maar hoe jij reageert op je hond en op de mensen in dit topic is echt een no-go :(

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:39

Nu bijna in staat, is heel wat anders dan het ook daadwerkelijk doen.

Ik snap je frustratie, en uit frustratie zeg of doe je wel eens wat waarvan je later denkt, dat had ik beter niet kunnen zeggen of doen.

Wij hebben ook een pup gehad waarmee mijn man heel veel problemen heeft gehad. Alle eerdere honden hadden we al heel snel zindelijk. Maar hij was een geval apart.
Als mijn man als eerste beneden was (wat door de weeks vaak het geval was, omdat hij om 5 uur op moest staan) liet mijn man hem uit. En echt waar, hij deed niets bij hem. Hij kon er bijvoorbeeld een uur mee lopen, maar hij deed niets. Standaard als hij binnen was, deed hij daarna zijn behoefte. Nou geloof me als je dat na maanden nog hebt dat heb je op den duur echt zo'n GGGRRRRR ik doe je wat moment.
Als ik eerder beneden was en hem uitliet (al was het ook om 5 uur) dan deed hij gewoon zijn behoefte.
Overdag en nacht was hij gewoon prima zindelijk.
En het was niet zo dat ze verder niet met elkaar overweg konden of zo, integendeel.
Uiteindelijk is hij naar mijn schoonouders gegaan en heeft daar nooit meer zijn behoefte in huis gedaan (terwijl mijn schoonmoeder soms wat meer moeite heeft met hondjes zindelijk maken).
Voor hem was ons huis niet de juiste plek. Al kwam hij wel ieder jaar met veel plezier 2/3 weken bij ons logeren. En ook dan moest mijn man erom denken, want hij deed het smorgens vroeg gewoon weer.

Onze huidige hond is ziek en moet daardoor erg veel plassen en daarbij nog medicijnen waarvan hij meer gaat plassen. En ja hierdoor ook regelmatig ongelukjes, ook al is hij er 5 minuten ervoor uit geweest. Het is soms erg frustrerend dat kan ik je wel vertellen. Kijk we worden niet boos op hem omdat hij er echt niets aan kan doen. Maar soms denk ik ook wel eens, ik doe je een luier om. Denken he, het doen, doen we niet.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:44

Mijn hond schijt ook 4x per dag welke brok ik ook voer, dus daar zie ik het probleem niet in.

Verder misschien indd met een trainingsband proberen? Dus 1 die sprayt, piept of trilt. Ik snap dat je niet de hele dag bij de kennel kan blijven zitten om hem te corrigeren als hij in de kennel poept.