Welk tuig voor hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:54

Ik zweer bij mijn tuig van rundog! Super licht materiaal, schuurt niet, goede druk verdeling en zeer makkelijk schoon te maken!
voor mijn reu met llichte stemband verlamming ideaal, hiervoor de tre ponti gehad maar die drukte teveel op zijn luchtpijp waardoor hij als nog last had.
Deze tuigen zijn er ook in super leuke kleuren!

https://rundog.nl/materiaal/8-zero-dc-f ... arnas.html

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:01

Zoe_97 schreef:
voor een trekkende hond zou ik net geen tuigje nemen, je maakt hem het trekken enkel meer comfortabel. Leer hem eerst met een normale halsband niet te trekken, dan kan je nog kijken of je een tuig wil. met ene tuig heb je ook veel minder controle over je hond in situaties dat het echt nodig zou kunnen zijn.

Ben het hier niet mee eens, bij mijn mechelse herder werkt die ideaal. Maar je hebt verschillende soorten tuigen. Als je de klip vast maakt aan het rug gedeelte zeg maar dan kunnen ze er inderdaad in gaan hangen en nog meer trekken. Ik heb een tuig waar je de klip ook voor bij de borst kunt klikken en boven op het rug gedeelte zit een ring die ook naar de zijkant kan schuiven, zodat als de hond trekt hij zichzelf uit balans haalt. Dit werkt super bij honden die trekken, de hond van mijn vriend (rotweiller van 66 kg) trok echt zo erg dat je hem bijna niet meer kon houden als hij een andere hond zag, en die hebben we nu een neusriem aangedaan, moet hij wel even aan wennen want dat vinden ze op het begin niet fijn. Maar kan nu zonder problemen langs andere honden lopen.

Levita30

Re: Welk tuig voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 09:06

Ik heb alle tuigen nog eens bekeken en ik denk dat ik voor de Niggeloh Follow Light ga! Een y tuig, ziet er comfortabel uit. De ring om de lijn aan te maken kun je ook vast drukken aan het tuig zodat het niet kleppert als je hem niet gebruikt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:17

Levita30 schreef:
Ik denk trouwens wel dat het een Y tuig wordt!

Ik heb sinds kort een X-Y tuig, reden oud en nieuw komt er weer aan en ze is doodsbang sinds oudjaarsdag vorig jaar, veels te bang dat ze uit een tuig of halsband kan glippen.

Heb meerdere tuigen, aantal van Rogz en aantal waarvan ik merk echt niet meer weet (erfenis van mijn vorige hond aan deze). K9 en Hurta tuigen etc. was pasvorm niet goed van voor mijn hondje, helaas.
Deze grijze is de nieuwste (had geen gewoon tuig meer nodig maar wel een speciale anti ontsnapper) die ik dus nu heb gekocht zeg maar de anti ontsnappings variant met X-Y ben ik heel blij mee, bewust deze gekozen met handvat zodat als ze ooit oud en bejaard is en auto of zo in of uit moet of keer zere poot heeft of wat, dat ik haar met het handvat kan helpen.
En ik wou perse een reflecterende.

Deze vind ik ook fijn met fietsen omdat hij rondom hond zit.
Maat groter zou voor lengte hond beter zijn geweest, maar dan konden riempjes niet kort genoeg.
Hier trouwens met deze en vorige hond ook de ervaring dat ze met tuig juist minder trekken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:49

CharmingS schreef:
Zoe_97 schreef:
voor een trekkende hond zou ik net geen tuigje nemen, je maakt hem het trekken enkel meer comfortabel. Leer hem eerst met een normale halsband niet te trekken, dan kan je nog kijken of je een tuig wil. met ene tuig heb je ook veel minder controle over je hond in situaties dat het echt nodig zou kunnen zijn.

Ben het hier niet mee eens, bij mijn mechelse herder werkt die ideaal. Maar je hebt verschillende soorten tuigen. Als je de klip vast maakt aan het rug gedeelte zeg maar dan kunnen ze er inderdaad in gaan hangen en nog meer trekken. Ik heb een tuig waar je de klip ook voor bij de borst kunt klikken en boven op het rug gedeelte zit een ring die ook naar de zijkant kan schuiven, zodat als de hond trekt hij zichzelf uit balans haalt. Dit werkt super bij honden die trekken, de hond van mijn vriend (rotweiller van 66 kg) trok echt zo erg dat je hem bijna niet meer kon houden als hij een andere hond zag, en die hebben we nu een neusriem aangedaan, moet hij wel even aan wennen want dat vinden ze op het begin niet fijn. Maar kan nu zonder problemen langs andere honden lopen.

Weet jij zo toevallig welk merk/model tuig je hebt. Dit soort tuig ben ik al een tijdje naar opzoek, maar kan hier in de buurt nog niet wat geschikts vinden.