Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Zoe_97 schreef:voor een trekkende hond zou ik net geen tuigje nemen, je maakt hem het trekken enkel meer comfortabel. Leer hem eerst met een normale halsband niet te trekken, dan kan je nog kijken of je een tuig wil. met ene tuig heb je ook veel minder controle over je hond in situaties dat het echt nodig zou kunnen zijn.
Levita30 schreef:Ik denk trouwens wel dat het een Y tuig wordt!
CharmingS schreef:Zoe_97 schreef:voor een trekkende hond zou ik net geen tuigje nemen, je maakt hem het trekken enkel meer comfortabel. Leer hem eerst met een normale halsband niet te trekken, dan kan je nog kijken of je een tuig wil. met ene tuig heb je ook veel minder controle over je hond in situaties dat het echt nodig zou kunnen zijn.
Ben het hier niet mee eens, bij mijn mechelse herder werkt die ideaal. Maar je hebt verschillende soorten tuigen. Als je de klip vast maakt aan het rug gedeelte zeg maar dan kunnen ze er inderdaad in gaan hangen en nog meer trekken. Ik heb een tuig waar je de klip ook voor bij de borst kunt klikken en boven op het rug gedeelte zit een ring die ook naar de zijkant kan schuiven, zodat als de hond trekt hij zichzelf uit balans haalt. Dit werkt super bij honden die trekken, de hond van mijn vriend (rotweiller van 66 kg) trok echt zo erg dat je hem bijna niet meer kon houden als hij een andere hond zag, en die hebben we nu een neusriem aangedaan, moet hij wel even aan wennen want dat vinden ze op het begin niet fijn. Maar kan nu zonder problemen langs andere honden lopen.