Sclimpre schreef:CharmingS schreef:Meer aandacht als wat ik haar nu geef is eigenlijk bijna onmogelijk.
Dat is ook niet het belangrijkste. Een hond is een roedeldier, wil gezelschap, wil erbij horen. Aandacht vinden ze uiteraard fijn, en is ook nodig, maar wat er op het eerste gezicht bij jouw hond ontbreekt is het 'erbij horen'. Hij moet veel te veel tijd alleen in een kennel doorbrengen, dat gaat compleet in tegen de natuur van een hond. Je hebt ook een hond die generaties lang geselecteerd is op goede energieke werkers. Met luiaarden werd niet verder gefokt. Jouw hond wordt 's ochtends wakker, klaar om aan een actief dagje te beginnen. Maar na korte tijd vliegt hij weer terug in zijn kennel. Dan zit hij daar 4 uur te niksen. Dan mag hij er eindelijk weer uit. Dan denkt hij weer dat de dag toch nog kan beginnen, maar na een uurtje moet hij nogmaals de kennel in. Weer 4 uur niks te beleven. Toch logisch dat hij na een tijdje gaat slopen? Nee, niet onmiddellijk, dat is ook logisch. Want één saai dagje, dat kan elke hond wel aan. Nog één, dat kan er ook wel bij. Hond wacht braaf af. Maar stilaan hoopt de frustratie zich op en gaat de hond op zoek naar afleiding. Op een bepaald moment ontdekt hij dat er wel iets te knabbelen valt aan dat hok. En dan wordt dat een gewoonte.
Zie het maar als een noodkreet van jouw hond. Je kan hem verhinderen zijn frustratie te uiten, maar dat neemt de frustratie niet weg. Je kan het vergelijken met luchtzuigen of weven bij een paard. Je kan de symptomen bestrijden, maar als je de oorzaak van de frustratie niet wegneemt krijg je geen happy paard.
Veranderingen daar kan een hond die goed in zijn vel zit dan weer prima mee overweg. Het kan stress geven, maar dat kunnen ze wel aan. Wij hebben regelmatig honden uit een buitenlands asiel in opvang. Of herplaatsters. Het valt juist op hoe vlot die honden zich aanpassen en hoe snel ze gewoon meelopen met onze honden en zich helemaal thuis voelen.
Als je ervoor kan zorgen dat je hond niet meer zo vaak en zo lang alleen in zijn kennel moet zijn je problemen hoogstwaarschijnlijk opgelost.
Ik heb het geluk dat ik voor mijn moeder werk, en we hebben hier een klein buitenplaatsje, en ga toch nog eens vragen aan mijn moeder of ik haar hier niet buiten mag doen. Ik denk dat het antwoord toch nee gaat zijn maar ga het toch proberen.. Mijn moeder heeft een massage praktijk en is shiatsu therapeut dus snap ook wel als ze dat niet zou willen.
Ze is trouwens gisteren heel erg braaf geweest in haar kennel en heeft niks gesloopt. Heb geprobeerd om mijn kleine hondje bij haar in haar kennel te doen (voor 15 min om te kijken wat ze doen) maar denk niet dat ze het erg fijn vonden. Is het een idee om dat misschien wat vaker te doen en ze gewoon bij elkaar in de kennel te doen? Nou moet ik zeggen dat mijn kleine hond een oude chagerijnige chihuahua is, maar in huis kunnen ze het goed met elkaar vinden.
Heb trouwens cribox op de houten posten van de kennel gesmeerd, want wil dus niet dat ze daar aan gaat beginnen ivm splinters. En heb een beetje pindakaas in de kong gedaan, dus daar is ze ook wel even zoet mee.
EDIT: Bedankt trouwens iedereen voor alle tips en adviezen ik heb er echt wat aan