Bokkers met gifkikkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:18

Minimus schreef:
Ah hallo! Dankjewel voor het compliment Goldie, is de tweede keer dat ik zoiets doe!

Fenrir, ja ik ben ook erg benieuwd naar hoe het eruit gaat zien als mijn klimmers gaan klimmen en de bromelias gaan uitbreiden! Wat heb jij in je terra's zitten?

En dankjewel voor het compliment Keell!

Ik heb exotische zoogdieren, verschillende gekko's en enkele insecten (naast de voederdieren :+ ). Binnenkort komt er wss een slang bij :)

Minimus

Re: Bokkers met gifkikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 22:19

Wat gaaf! Wat voor slang zou je graag willen hebben?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:28

Ik neem (als alles door gaat, maar zoals het er nu naar uit ziet wel :D ) een haakneus van iemand over :)

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 22:37

Gaaf! Vandaag in veel kleurtjes gezien op Hamm :D

Passadena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:48

Volg ! Heel gaaf !

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 09:41

Leuk! Dat plantje met de witte nerfjes is een Hipoestes soort.
Hier vroeger ook gifkikkers gehouden. Na de kerst komt hier een aquarium. We wouden eerst weer voor kikkers gaan maar een aquarium is ook wrg leuk.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 17:22

Kleine tussentijdse update!

Het terrarium draait, plantjes groeien nog niet echt maar dat komt wel. Ik heb gemerkt dat de enkelvoudige beluchting niet voldoende is voor een terrarium van deze grootte. Dus ik heb even contact gelegd met de mensen van Blue Lagoon om te kijken of zij aangepaste schuifruitjes konden leveren met gaten onderin voor extra beluchting. Dat konden ze wel, maar een andere oplossing was misschien beter en dat was 'gewoon' een beluchtingsrooster onder het u-profiel van de schuifruitjes bevestigen.

Dus die ga ik binnenkort even bestellen, samen met een ventilatortje en een warmtelamp/kabel omdat het net iets te koud blijft voor mijn liking.

Afbeelding

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:17

Het ziet er wel echt gaaf uit!
Heb je enig idee wanneer je terrarium bewoon zal worden, of wanneer hoop je :)

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 15:24

Dankjewel :D

Als mijn planten zoveel gegroeid zijn dat ze schuilmogelijkheden creëren voor de gifkikkers. Dat kan nog wel een paar maanden duren, vooral als er nog niet voldoende ventilatie in de bak is. Hij is nog lang niet zo als dat ik hem wil qua begroeiing. Dus ik zal eens in de zoveel tijd hier een update plaatsen met de groei van de planten, maar het is nu te vroeg om de kikkers erin te zetten.

En ik ben heel juli op vakantie, dan wil ik niet iemand anders voor mijn dieren hebben zorgen. Dat wordt vergeten vaak, of ik moet iemand in mijn huis zetten die dat wil doen. Want die moet de bak ook sproeien dan :P Leuk, levende wezens, maar niet handig haha!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:01

Als je snel wat schuilplanten wil hebben is Ficus Pumillia wel een goede. Als die eenmaal aanslaat groeit die mooi een mat over de wanden, en kan je makkelijk bijsnoeien als het wat te veel van het goede wordt. :)

Hoe doet jouw fittonia het? Hier hebben ze besloten dat ze het in de kikkerbak te nat vinden en dus verrotten, terwijl de fittonia in de krabbenbak in de waterval staat en heerlijk groeit. XD

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 18:00

De fittonia doet het tot nu toe nog goed! Ik sproei eenmaal per dag en de vochtigheid zit nu op 68%. Ook omdat ik mijn ruitjes natuurlijk een stukje open heb gezet is dat lager en de temperatuur ook. Die ligt nu overdag iets boven de 18 graden. Ik heb er ficussen in zitten, maar die moeten gewoon nog even aanslaan. Ze hebben een beetje een setback gehad vanwege de schimmel en gebrek aan verse lucht.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 17:45

Nou! Een update na een jaar!

We zijn bijna een jaar verder en nog ben ik niet helemaal blij met de bedekking van de planten. De ficussen groeien enorm nu en ik moet ze flink belegeiden maar ze zijn nog niet waar ik ze hebben wil.

De bromelias groeien opzich lekker en er verschijnt sinds een maand of 2 ineens overal mos. Ook een varentje ontwikkeld zich nu op de bodem en ik vind dit echt super interessant om te volgen haha!

Niet alles heeft het overleefd helaas, ik heb twee varens moeten uitwisselen omdat ze het niet goed deden. Er zijn wel weer varens voor terug gekomen, twee simpele van de Intratuin :') Tot nu toe werkt alles! Er zit geen beregening in mijn bak dus ik sproei eenmaal per dag handmatig de planten en eenmaal per twee weken spuit ik met een plantenspuit een beetje plantenvoedsel op de bodem en bij de varens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:01

zo dat is wel al een verschil :) leuk om te zien dat dat zo snel gaat

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:33

Leuk!! Heb je al extra ventilatieruitjes op de planning? En de schimmel die je bak had, is dat nu voldoende weg?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 18:38

We zijn dan ook wel een jaar verder :D Dat mag dan ook wel. Ik vrees dat er voorlopig nog geen beestjes in komen helaas, al zie ik wel echt al veel springstaartjes. Dat is een teken dat mijn bodem goed werkt! Qua vochtigheid zit de bak nu op 83/86% en dat is ook goed. Temperatuur moet ik weer wat omhoog krikken, maar dat ga ik denk ik doen met een warmtekabel die ik in het piepschuim aan de onderkant van de bak ga leggen. Ik wil minimaal 23 graden hebben overdag en dat red ie in de herfst niet meer.

@hannanas

Ik wil in de toekomst smallere schuifruitjes en een ventilatiestrip aanschaffen die ik op de glasplaat zet onder de schuifruitjes. Dan daarop weer dubbele Ustroken en daar de schuifruitjes weer in. Maar dat komt wel :) Het is niet persé nodig nu omdat de schimmel al een hele tijd weg is, daar dank ik de springstaartjes voor.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:42

Wat zijn springstaartjes?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 12:12

Hele hele kleine witte beestjes, die leven van/onder bladafval, takken en schimmels in je bak.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:26

He dit is gaaf, snel even je hele topic doorgelezen en ik ga volgen. Ben heel benieuwd wanneer de bak klaar is voor kikkertjes.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 12:33

Hee dankjewel! Leuk dat je me gaat volgen, hou er wel rekening mee dat dit een maandenprojectje is hoor haha! Als het even kan wil ik mijn achterwand begroeit hebben voor er kikkers in komen ivm schuilmogelijkheden, dus het duurt nog even :)

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:54

Wauw wat een gaaf project! vind het machtig interessant dus ik volg mee :)

Hoe werkt dat met die springstaartjes, moet je die zelf uitzetten in de bak, of komen die er op de een of andere manier zelf in...?

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:57

Wow dat ik dit topic nu pas tegenkom!! Kikkers zijn geweldig <3 <3 <3

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 13:16

Je hebt hele setjes die je kopen kan voor een biobodem maar omdat ik een deel van mijn oude bodem heb overgezet, fokken de springstaartjes zichzelf wel weer terug. Vooral als er voldoende eten is voor de beestjes gaat dit rap. Voor de zomer zag ik niks lopen, en nu zie ik ze overal. Ik denk dat door de warmte (29,5° in mijn bak) er als een ware een babyboom is geweest :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:26

Jeeetje wat een engelen geduld moet jij hebben, ik had er echt al 100x kikkers in willen hebben haha! :Y)
Ik vind het wel een hele mooie bak, en ook zonder kikkers is het toch mooi om naar te kijken.
Hoelang duurt het nog voordat de bak bewoonbaar is?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 13:36

Haha het is uit pure noodzaak hoor Shanna :+ Al vind ik de bak ook mooi om naar te kijken zoals hij is. Er zijn twee 'grotjes' in mijn bak en als het even kan wil ik die twee en mijn achterwand over/begroeid hebben voor ik er kikkers in plaats. Daarnaast moet er eerst een beluchtingsroostertje en andere ruitjes in voor de kikkers en een constante warmte. De bak heeft nu 14 uur licht. Om 8 uur gaat hij aan en om 22:00 weer uit ongeveer. Verder heb ik een nachttemperatuur van 18 graden minimaal en wil ik een dagtemperatuur hebben van 25 graden met een opbouw erin. Dus van 18 naar 20 graden en van 20 naar 25 in de loop van de dag met een piek van 5 uur 25 graden. Snappen jullie t nog :+ ? En daarna weer afbouwen naar de nachttemperatuur van 18 hahaha. Word allemaal intern en elektronisch geregeld.

Ik denk pas na nieuwjaar dat de bak bewoonbaar is voor kikkers.. Gewoon omdat er nog een aantal dingen zijn die ik moet doen.