Pup plast in huis voor aandacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:16

Aranel schreef:
Nog even een schopje, gisteravond en vanmorgen ging ze doelbewust in haar mand zitten om daar eens even lekker te gaan plassen -O-

We gaan het nu de komende dagen negeren (zowel het drentelen als het eventueel plassen in huis) en als het dan niet beter wordt gaan we haar plas laten onderzoeken.

Haar mand is haar veilige plekje, dat gaat ze echt niet even voor de lol vervuilen.

Als het gebeurd, een keer diep in en uit ademen en tel tot 10. Je lichaamstaal kan namelijk ook al een heleboel zeggen naar haar toe.

Onze hond heeft het zelfde gehad, ik snap niet wat er moeilijk is aan even een plasje opvangen en naar de dierenarts brengen, al is het om het uit te sluiten. Als blijkt dat ze een medisch probleem heeft, is het niet helemaal eerlijk om het te blijven negeren.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:48

Hier ook een hond die met 6 maanden ineens weer begon met in huis plassen.

Urine weggebracht , was niets aan de hond.

Bij ons kwam het er op neer dat ik te veel op hem lette en naar hem keek (wat op dit moment ook waar was, ik was bang die weer ging plassen dus volgende hem overal :+? )

Nadat ik er mee was gestopt om contant naar hem te kijken en achter aan te lopen was het ook afgelopen.

Ik weet het precieze verhaal er niet meer bij, wat de link tussen het kijken van mij en het plassen was. Maar het hoeft dus idd niet altijd maar medisch te zijn.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:58

MoppieFilou schreef:
Dat is het 'm net. Je negeert hem als hij iets doet wat niet mag, en wanneer hij zijn plasje buiten doet prijs je hem de hemel in ;) .

Terwijl je niet weet of het ergens anders aan ligt....een hond met stress of een hond met een blaasinfectie negeren is geen top idee.
In de mand plassen is nl wel uitzonderlijk gedrag.
Stress is nl niet gek bij een pup waarbij er zoveel negatieve aandacht ligt op het plassen.

MoppieFilou

Re: Pup plast in huis voor aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:57

Maar als je hem uitgebreid beloont bij het buiten plassen is er toch geen negatieve aandacht? En bij de oppas doet ie het niet dus blaasontsteking zou wel vreemd zijn..

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:36

Een vrouwtjes hond kun je heel makkelijk op commando leren plassen.
Wacht af tot ze buiten plast, zeg dan tegelijkertijd; plasje doen, plasje doen, plasje doen. En beloon extreem uitbundig, hoge stem, hemel in prijzen, juichen en desnoods op en neer springen erbij. Klinkt beetje stom maar des te overdrevener des te beter en des te sneller ze het doorhebben. Geef direct daarna een koekje. Je zult zien dat ze zo heel snel de link leggen.

Ik had dat eens ergens gelezen voordat wij onze pup zouden krijgen en het werkt fantastisch.
Ik heb er met onze oude hond altijd veel profijt van gehad.
Al was ze net een half uur daarvoor uitgeweest, als ik weg moest en haar naar buiten deed en zei plasje doen voor het koekie ging ze gelijk zitten.
Ook handig als je bv s'avonds laat alleen nog snel (in de tuin) een plasje wilt laten doen.

Nu hebben we sinds 2 jaar een asielhond uit het buitenland, zonder enige opvoeding, die al 7 was toen we haar kregen en haar heb ik het ook binnen no time kunnen aanleren.

Misschien kun je dit eens proberen. Baat het niet dan schaadt het niet en makkelijk/handig is het in ieder geval.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:53

Misschien heel verstandig om je eigen topic nog eens te lezen.

Hond geeft aan met drentelen dat hij moet plassen - jij negeert de hond - hond plast in huis - jij wordt boos.

Ondanks dat hij af en toe vals alarm geeft ben JIJ!!!!!!! hier fout.

Daarnaast krabt de hond de deur kapot. Er is dus een reden dat hij graag uit huis wil. Ik zou zeggen ga heel goed naar jullie zelf kijken. Je praat alsof je alles weet, maar je mist nog heel veel kennis.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 21:51

Nachocheese: klinkt herkenbaar! Gister avond en vanochtend was de ergernis van mijn man echt ook wel op een toppunt en ik denk ook echt dat ze dat feilloos oppikt. Vanmorgen hebben we haar dus genegeerd toen ze weer begin te drentelen, toen heeft ze dus ook geplast in huis, ook dit hebben we genegeerd en later pas opgeruimd en sinds vanmorgen is het dus niet meer voorgekomen :)

Bedankt voor de nieuwe tips en reacties!

quickie ik ben echt even met stomheid geslagen door jouw reactie.. Ik reageer er dan ook maar verder niet op.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:03

Aranel schreef:
Nachocheese: klinkt herkenbaar! Gister avond en vanochtend was de ergernis van mijn man echt ook wel op een toppunt en ik denk ook echt dat ze dat feilloos oppikt. Vanmorgen hebben we haar dus genegeerd toen ze weer begin te drentelen, toen heeft ze dus ook geplast in huis, ook dit hebben we genegeerd en later pas opgeruimd en sinds vanmorgen is het dus niet meer voorgekomen :)

Bedankt voor de nieuwe tips en reacties!

quickie ik ben echt even met stomheid geslagen door jouw reactie.. Ik reageer er dan ook maar verder niet op.

Ja ik vond het ook lastig hoor. Om er mee om te gaan. Vooral omdat hij al een tijdje goed zindelijk was, dacht ik echt dat hij het deed om zijn dominantie te laten zien of om aandacht.

Gelukkig ging het vanzelf over nadat ik dus helemaal niet meer naar hem keek/staarde/in de gaten hield.

hij had recentelijk ook iets nieuws ontwikkeld door vaak bij de deur te gaan zitten, hij weet dat ik dan met hem eruit ga omdat hij aangeeft dat die moet plassen. Hetzelfde als die voor de deur van de bijkeuken ging zitten, dan gaf ik hem een keer extra brokken.

Maar nu nam die daarmee een loopje. En zat die zon beetje die hele dag voor de voordeur of bijkeukendeur :+

Hij is bijna drie, dus ik weet dat als hij heeft geplast en na een half uur weer voor de deur zag dat die gewoon weer naar buiten wilde. Dus ik heb dat maar gewoon genegeerd, hij plaste namelijk niet in huis zoals die van jullie wel doet.. en nu is het dan ook weer over.

Ik zou gewoon voor de zekerheid toch haar urine laten checken, en inderdaad negeren. En aan je man vragen of hij niet te gefocust op haar wil zijn?

Ik kreeg toen ook nog de tip van de dierenarts om zijn plas niet in zijn bijzijn op te ruimen.. maar ik weet helaas niet meer wat de achterliggende gedachte daar van was. Het is alweer een tijdje geleden.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 22:09

Ja we hebben het er even goed over gehad samen en hij doet nu ook echt zijn best om er geen aandacht aan te geven :j
En dat ging vandaag dus al goed gelukkig.

En als het deze week nou nog zo blijft, natuurlijk sta ik dan bij de dierenarts met een bakje pies.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:11

Aranel schreef:
Ja we hebben het er even goed over gehad samen en hij doet nu ook echt zijn best om er geen aandacht aan te geven :j

En als het deze week nou nog zo blijft, natuurlijk sta ik dan bij de dierenarts met een bakje pies.

Als het aangeleerd is is het niet na deze week over
En ik denk dat je je geld niet hoeft te verbrassen bij de dierenarts aangezien ze het niet doet bij de oppas.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:23

Aranel schreef:

Prima! :j

Kabayo schreef:
Aranel schreef:

Als het aangeleerd is is het niet na deze week over
En ik denk dat je je geld niet hoeft te verbrassen bij de dierenarts aangezien ze het niet doet bij de oppas.

Vind ik ook! Zo gaat hier wel vaker op Bokt, met alles moet meteen naar de DA gegaan worden terwijl het soms helemaal niet nodig is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:25

Dat is hier altijd zo. Bokt is zeker hoofdsponsor van dierenartsen :D
Zelf een beetje nuchter blijven. Helpt veel

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:26

Idd :j .

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:29

Kabayo schreef:

Beetje nare opmerking weer. Iedereen probeert met ts mee te denken in het belang van de hond..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:32

Cayenne schreef:
Kabayo schreef:

Beetje nare opmerking weer. Iedereen probeert met ts mee te denken in het belang van de hond..

Iedereen leest de helft. Hond doet t toch niet bij de oppas? Dan heeft ie toch geen blaas problemen ? Als je logisch nadenkt....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:37

Er gaat duidelijk iets niet goed. Een goeie dierenarts kan je verder helpen. Ook aan een adres van een gedrags deskundige.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:34

Kabayo schreef:

Hoe vaak wij geen mensen gehad hebben met het schaamrood op de kaken dat er wel wat was en de arme pup een hoop stress.....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:45

Kabayo schreef:
Iedereen leest de helft. Hond doet t toch niet bij de oppas? Dan heeft ie toch geen blaas problemen ? Als je logisch nadenkt....

Sinds wanneer is een dierenarts er alleen voor medische problemen? Die van ons adviseert ook bij gedragsproblemen.
En liever te vaak nakijken als dat er achteraf toch iets mis blijkt. Dat vergeef je jezelf nooit.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 01:03

loez schreef:
Datzelfde heb ik afgelopen week ook ontdekt bij de mijne. Ze zat weer op brok ivm niet leverbaar van haar juiste vlees. En ze begon in huis te plassen, ik dacht Hmm ze wordt ouder, zou het incontinentie zijn, nu is haar brok op en zit ze tijdelijk op het vlees van mijn reu, alles weer droog :)

Is ook ergens wel verklaarbaar.. Althans, als ik kijk naar de hoeveelheid water die mijn heren wegwerken als ze op brok staan tov wat ze drinken als ze vers krijgen.. Zit nogal een verschil in. Die van mij lurken liters weg op brok en op vlees drinken ze nauwelijks. En da's ook logisch, brok is droog en als je pech hebt ook een tikje zoutig.. (nee, nooit geproefd :P ) En als ik zelf een zak chips wegkaan, heb ik daarna belachelijk veel meer dorst dan wanneer ik een appeltje eet ;) En dan drink ik veul meer dan het vocht wat ik door dat appeltje binnengekregen heb. En als ik meer drink, ga ik meer plassen..

@TS, in huis plassen doet de hond echt niet om aandacht te vragen, maar het kan idd wel zijn dat er een soortement van aangeleerd gedrag in werking treedt. Mijn jongste reu plast overigens ook bij spanning binnen. Heel irritant, terwijl ie anderzijds inderdaad z'n plas UREN kan ophouden. Van de week nog toen ik een pil bij de oudste naar binnen moest werken. Vindt ie geen succes dus ik moest even streng met 'm zijn en dat uitte zich bij de jongste in waterballet. Ze waren nét uitgeweest.. Tja. Ik dweil het op en zet 'm buiten en klaar. Doe er toch niks tegen. Boos worden werkt averechts en ik houd hoop dat t uiteindelijk over gaat :P

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 02:20

Mijn teefje deed dit ook zo rond die leeftijd. Begon ineens ongegeneerd voor m'n neus te plassen. Wat bleek ze moest loops worden voor de eerste keer. En was even helemaal niet meer zindelijk. Is allemaal weer goedgekomen na de loopsheid hoor. Zou dit bij jullie hond ook zo kunnen zijn?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:15

Ik snap niet als de hond heen en weer gaat lopen dat je niet meteen naar buiten gaat maar wacht tot die het binnen doet. Gewoon meteen naar buiten en de kans van het binnen plassen verkleinen. Als dat goed gaat na bv een week of twee dan afbouwen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:05

kohtje schreef:
Ik snap niet als de hond heen en weer gaat lopen dat je niet meteen naar buiten gaat maar wacht tot die het binnen doet. Gewoon meteen naar buiten en de kans van het binnen plassen verkleinen. Als dat goed gaat na bv een week of twee dan afbouwen.

Deed ze dat niet in het begin? Maar dan deed de hond geen plasje dacht ik.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:18

Hoe meer je zelf de nadruk gaat leggen op, ze gaat plassen, ze gaat plassen, ze gaat plassen, dan creëer je onbewust een soort van stress of onrust richting de hond. Probeer het, hoe moeilijk het ook is, los te laten. De reden dat ze het bij de oppas waarschijnlijk niet doet heeft dus niet met haar te maken maar met thuis en de omgeving. Zeker omdat je man zich er zo over opvreet, onbewust straalt hij die frustratie ook richting haar uit. Dat kan haar onbedoeld nerveus maken en haar meer aandrang geven tot plassen.

Onze pup is nu 4,5 maand en ook die plast soms nog binnen. Dat kan zijn omdat wij niet snel genoeg gereageerd hebben, maar zij raakt ook wel eens overprikkeld. Als we bijvoorbeeld ergens geweest zijn, of er is bezoek geweest of het is heel druk geweest in huis en haar routine is even anders. Laat het los. Hoe meer aandacht je daaraan besteed, hoe meer opgeblazen het probleem wordt. Rust en regelmaat.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:57

Het lijkt mij zaak dat je gewoon verder gaat met zindelijkheidstrainig zoals je begint bij een pup.

Na het spelen, eten en slapen even naar buiten en als je duidelijk ziet dat ze aanstalte maakt ook meteen naar buiten.

Als je buiten bent niet spelen of aandacht geven. Wij zeiden alleen: 'plassen' en wachtte dan tot het gelukt was. En dan daarna heel uitbundig belonen en even spelen of ravotten. Misschien niet leuk dat je iedere keer overeind moet, maar blijkbaar wel nodig. Sommige honden hebben nu eenmaal langer nodig om zindelijk te worden dan anderen.

Hier heeft onze hond een tijdje de gewoonte gehad om om de 5 minuten bij de deur te staan, om aan te geven dat ie naar buiten moest. Ookal was ie net nog geweest, toch opgestaan en buiten gelaten. Dan snappen ze ook: 'als ik zeg dat ik Moet, dan laten ze me buiten'. Dat was een periode en nu is het weer over.

En als het dan toch gebeurd binnen, hup naar buiten, deur achter je dicht en dan kun je het opruimen. Niks zeggen verder, kan gebeuren.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:01

pvdbosch schreef:
Een vrouwtjes hond kun je heel makkelijk op commando leren plassen.

Een reu ook. Ik heb 3 reuen die alle 3 op commando kunnen plassen en poepen, voor 2 van hen een gewenste handeling, en ze markeren ook niet als ze aan de lijn lopen.

Ik zou ook, al was het alleen maar om het heel zeker te weten, het laten nakijken bij de DA. En tegenwoordig kunnen ze je vaak ook voorzien in advies als het niets medisch is. Al is het maar een verwijzing naar een goede gedragstherapeut als jullie er zelf niet uitkomen.

Advies geven vanaf mijn laptop is lastig in dit geval vind ik omdat ik en jullie niet zie en het gedrag van de pup niet.