goed kattenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: goed kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 19:10

Heb vandaag iams gekocht.
Ben benieuwd...
Heb er n goed gevoel bij.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:53

Ik voer sinds een tijdje Thrive, ik gooi een zak vis en een zak kip door elkaar. Mijn 14-jarige poes vreet nog net de bak er niet bij op. Eerder voerde ik Applaws senior, ook dat at ze graag.

Daarnaast krijgt ze afwisselend vers vlees en Cosma Nature natvoer. Ook zorgt ze nog heel regelmatig zelf voor een levende snack :9

Ze zit super in haar vel en heeft in haar leven behalve bij de eerste entingen nog nooit een dierenarts gezien.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:57

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:43

Ik heb nu net nutrivet besteld met natvoer van animonda. Nog geen ervaring mee maar de brok (nutrivet) heeft een hoog vleesaandeel en bevat volgens mij niet erg veel rommel. Hoe mevrouw het er op doet is nog afwachten.

Ze krijgt nu perfect fit adult (kip) doet ze het ook prima op maar verhaard vrij veel, vandaar de overstap.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:23

Margee schreef:
Duurdere merken hoeven echt niet beter te zijn.

https://www.consumentenbond.nl/test/voe ... kattenvoer

Voor niet leden niet het hele stuk te lezen maar duidelijk genoeg.

Is dit het onderzoek waarbij alleen maar supermarktmerken vergeleken zijn?

Want dan is deze niet echt representatief..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:24

ik kan niet meer wijzigen, maar dit is een stukje uit de tekst van het onderzoek

Goedkoop kattenvoer blijkt qua voedingswaarde niet onder te doen voor duurdere merken. Bovendien is kattenvoer regelmatig in de aanbieding, vooral A-merken zoals Whiskas, Gourmet en Sheba.

Whiskas, Gourmet en Sheba, ze noemen het a-merken, maar ik begrijp niet echt waarom..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:26

Maar dat zijn de goedkope merken :+ geen representatief onderzoek dus

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:28

Precies..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:35

Zelfs binnen het supermarktsegment zou ik Whiskas nog geen A-merk noemen :=

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:54

Mijn kat, een minstens 12-jarige Europese korthaar straatkat is nu 10 jaar bij me. Van het begin af aan heb ik hills gevoerd (beginnende met adult, daarna mature, binnenkort over op JD vanwege beginnende reuma) dit gecombineerd met royal canine hairball controll (omdat ze behoorlijk fluffy is) en royal canine dental care. Dit zijn 2 van de beste merken op de markt, je betaald relatief veel maar ze eten relatief weinig en verteren veel efficiënter. Ook stinkt de ontlasting niet zo.

Vandeweek ben ik bij de dierenarts geweest voor controle, hier kreeg ik te horen dat een gebit zoals die van mijn kat echt een zeldzaamheid is zo schoon en in goede staat en al helemaal op haar leeftijd. Verder is haar hartje helemaal top en is ze fysiek 100% in orde. Er zijn mensen die denken dat mijn dame net een jaar oud is. Dus ik zweer echt bij deze 2 merken.

Ter illustratie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 14:17

Xyris.
Dat het de twee beste merken zijn... Ben ik niet met je eens.

Hoofdbestanddeel blijft toch granen.
Heb zelf jaaaaaren rc gevoerd aan de hond ivm wens van fokker. Vond het toen al erg vettig aanvoelen.
Mijn gevoel over rc is daarom niet erg prettig.
Hills is ook bekend van naam.
Eigenlijk alles wat onder purina valt... Voel ik niet zoveel voor. Maar dat is geheel persoonlijk.

Dierenartsen die rc of hills verkopen.. Advieseren het graag óók ten voordele van zichzelf.
Super slecht is het niet. Maar het kan altijd beter.
Er zijn ook dierenartsen die niet voor rc of hills gaan en n ander merk hebben (naam ff kwijt) relatief zelfde prijs. Maar andere verhouding en minder vettig... Behoort ook tot de betere merken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:42

Voor een kat is vettig juist goed, maar daarnaast is RC niet vetter dan andere brokken. Wat ze wel doen is het vet voor een deel pas na het extruderen van de brok erop spuiten, gemengd met een aantal vitaminen en aminozuren die gemakkelijk beschadigd raken zijdens het bakproces.

Ik heb meer hondenbrokken dan kattenbrokken in handen gehad, dus voor dit voorbeeld pak ik een hondenbrok. Acana grasslands voelt veel minder vet aan dan RC adult medium. Toch bevat Acana 17% vet terwijl RC 14% vet bevat. Voelen aan een brok zegt dus niets over hoe vet een brok werkelijk is.

Voor katten streef ik naar minimaal 30% eiwit en bij voorkeur 20-25% vet. Bij RC 33 zit het op 33% eiwit, 22% vet en 30.5% koolhydraten (en 5.5% vocht).

Iams multicat zit op 36% eiwit, 17% vet, 27.8% koolhydraten (en 8% vocht). Lijkt me ook een prima voer mits de koolhydraten zorgvuldig ontsloten zijn. Het is iets aan de vet-arme kant voor een kattenvoer voor mij.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:06

MDJ schreef:
Ik heb nu net nutrivet besteld met natvoer van animonda. Nog geen ervaring mee maar de brok (nutrivet) heeft een hoog vleesaandeel en bevat volgens mij niet erg veel rommel. Hoe mevrouw het er op doet is nog afwachten.

Ze krijgt nu perfect fit adult (kip) doet ze het ook prima op maar verhaard vrij veel, vandaar de overstap.

Ik ben benieuwd hoe nutrivet jou bevalt. Hier was het alleen maar ellende
Diarree en ontzettend stinken. Ben er halverwege mee gestopt.

Hier zit de kat op applaws. Bevalt super.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:50

IMJ schreef:
Nessa schreef:
Heb zelf ooit brok gevoerd. Nu inderdaad vers vlees. Qua brok vond ik goed

- orijen
- applaws
- taste of the wild
- acana

Inmiddels zijn er veel meer in deze range :j

Ongetwijfeld, maar het is een fijne opsomming van de betere.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:10

Ik voer de kittens bij mijn ouders op de boerderij orijen, goed voer en redelijke prijs!

Mijn eigen katten krijgen tegenwoordig hills. Ik had een kat uit het asiel die niet goed wilde aankomen en de kat die ik al had, heeft niet zo lang geleden de heup uit de kom gehad door een ongeluk. Hij had toen ook een best grote wond op zijn achterpootje.
Ik heb hills A/C blikvoer gevoerd omdat dat hoog aangeschreven was, voor aankomen en het zou ook helpen bij wondgenezing, ik was wel wat skeptisch eerst, maar onterecht! Asielkat is super aangekomen en de wond die mijn andere kat aan zijn pootje had ging na het voeren ineens heel snel mooi dicht! :D
Dus ben ik ook voor gewoon droogvoer overgestapt op hills. :j

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:18

IMJ schreef:
Margee schreef:
Duurdere merken hoeven echt niet beter te zijn.

https://www.consumentenbond.nl/test/voe ... kattenvoer

Voor niet leden niet het hele stuk te lezen maar duidelijk genoeg.

Is dit het onderzoek waarbij alleen maar supermarktmerken vergeleken zijn?

Want dan is deze niet echt representatief..

Wel als je zoals TS Lidl Premium voert...... de stap naar de merken die hierboven genoemd zijn is dan nogal groot.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:24

TS is al voorzien. Iams is het geworden.
Ik bén benieuwd ts.
Ik durf, als ik overga, nooit te grote zaken te kopen. Mijn oudste is nogal kieskeurig.
Ik hád destijds purizon kitten.. was maar 2 dagen lekker..