AlphaDaemon schreef:TS, ik vind dat je het prima hebt aangepakt. Ik had ook niet geroken dat blijkbaar die honden niet lief zijn en soms in het donker kan je amper zien of een hond aangelijnd is of niet. Je gaat niet keihard over een veldje schreeuwen in een voor jou misschien tweede taal als er uitdrukkelijk bij staat dat het stil moet zijn na een bepaald tijdstip. Je hondjes achterlaten buiten het hek, vind ik ook link, want wie weet wie dan net langs loopt. Ik had mijn hond dan ook meegenomen. Die vrouw had gewoon niet zo ver het veldje op moeten gaan dat ze de ingang niet meer zag / hoorde.
Ik wil daarbij even toevoegen dat ik het echt onzin vind dat sommige mensen zeggen dat mensen met een sociale hond er maar rekening mee moeten houden dat hun hond honden opvreet. Ik ga toch ook niet altijd met een kogelwerendvest rondlopen voor het geval er 1 gek is die ineens met een geweer gaat schieten? En hier heb ik het over de honden die echt een hond grijpen, niet los laten en dus OOK niet op appèl staan wanneer de baas roept dat hij moet kappen en loslaten. Dat een hond een keer een hond corrigeert met een knauw, grom of blaf vind ik een andere zaak, dat hoort erbij. Maar echt grijpen en niet loslaten... Sorry hoor maar dat is echt de verantwoordelijkheid van de baas. Het is toch te zot voor woorden dat het maar de schuld is van de eigenaar van een hond die even 1 keer niet direct komt bij het commando: HIER dat zijn hond gegrepen wordt terwijl de hond die bijt ook niet luistert naar commando's HIER of LOS.
Dat betekent dan nou eenmaal dat eigenaren met een hond die honden grijpt met een muilkorf moet lopen of nooit los kan. En dat je als eigenaar ogen in je achterhoofd moet hebben om niet perfect luisterende honden aan te zien komen. Ik zeg echt niet dat het altijd de schuld is van de training van een eigenaar dat zijn hond koekoek wordt. Kan heel goed pech zijn, of eerdere slechte ervaringen, maar de schuld afschuiven op de eigenaar wiens hond zwaargewond is vind ik echt belachelijk.
Dat irriteert me gewoon het meest. Dat mensen met aso honden zeggen dat iedereen maar kneiter voorzichtig moet zijn met zijn/haar hond benaderen, terwijl 9 van de 10 honden gewoon normaal een hond kunnen begroeten / negeren / corrigeren indien nodig.
Mocht het nou in het geval van TS zijn geweest dat de hond van die vrouw netjes bij die vrouw bleef en de hond van TS zichzelf opdrong aan de hond van die vrouw, dan lag de fout inderdaad meer bij TS dan bij die vrouw. Want dan had de hond van TS beter moeten luisteren, maar dat was hier niet het geval.
Ik snap je punt.
Maar ik ga mijn hond echt niet muilkorfen
Die van mij is altijd netjes aan de lijn en zal ook niet raar doen zolang de baasjes van die sociale hond hun hond onder appel hebben.
Ik vind niet dat je er van uit kunt gaan dat omdat jou hond sociaal is je je sociale hond zomaar op elke hond mag laten afstuiven.
Een poos terug had ik dat ook.
Kwam een vrouw met 2 hondjes los aan.
Beide hondjes stoven op mijn hond af.
Ik zei direct kunt u uw honden bij u roepen.
Zegt ze: maar ze doen niks hoor.
Ondertussen staat hond 1 aan de voorkant van mijn hond en hond 2 achter mijn hond.
Mijn hond ging zitten en keek mij angstig aan.
Hij deed nog niks. Maar hij was wel bang en dan heb je 2 van die enthousiaste hondjes om je heen.
Als hij op dat moment gegrepen had was het niet mijn schult. Ik heb meerdere keren geroepen dat ze der honden bij zich moest roepen.
Niet elke hond houdt ervan dat een andere hond enthousiast op hem af komt rennen.
En dat hoeft mijn hond ook niet leuk te vinden.