hondje flink gepakt door andere hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 18:53

meggiemeg schreef:
Dan blijft het nog niet netjes van de vrouw dat ze zomaar weg loopt na dit incident. Het is jouw hond die aan een andere hond schade toebrengt, hetzij ernstig hetzij oppervlakkig, dat moet niet uitmaken. Ook al is er geen schade heb je het fatsoen op te brengen om navraag te doen of alles oké is en eventueel je nummer geven mocht achteraf thuis toch blijken dat er wel een reden was om naar de dierenarts te gaan.

Dat is zeker zo. Het zou veel netter zijn geweest als mevrouw haar contactgegevens meegegeven had.

Ik probeer alleen te zeggen dat het echt niet zo zwart-wit hoeft te zijn als in de OP en sommige reacties geschetst wordt. Misschien had die vrouw wel nog nooit meegemaakt dat iemand daar naar binnen stapt zonder eerst contact te maken, is ze het überhaupt niet gewend andere mensen tegen te komen op dat tijdstip en had ze daarom wel haar 'guard down'. Wellicht is ze zelf ook gewoon heel erg geschrokken van het incident.

Men hoeft echt niet veel inbeeldingsvermogen te hebben om in te zien dat 'moeilijke' honden loslaten op dergelijke omheinde veldjes prima verantwoord kan, indien de eigenaar goed blijft opletten. Bij ons is dat heel mooi geregeld, de veldjes hebben één ingang, waar tevens een bankje voor staat. Je hebt dan als baasje direct zich op en contact met iedereen die langsloopt. De kans op incidenten is nihil.

Wat gebeurt is blijft vreselijk, maar hopelijk leren beide partijen ervan. Eigenares om alert te blijven, TS om er niet blind vanuit te gaan dat elke hond sociaal is. Zoals al geopperd is zou ik gewoon een gesprek met mevrouw aangaan, mocht je haar weer tegenkomen. Sterkte met het hondje.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 19:02

Ushanka schreef:
meggiemeg schreef:
Dan blijft het nog niet netjes van de vrouw dat ze zomaar weg loopt na dit incident. Het is jouw hond die aan een andere hond schade toebrengt, hetzij ernstig hetzij oppervlakkig, dat moet niet uitmaken. Ook al is er geen schade heb je het fatsoen op te brengen om navraag te doen of alles oké is en eventueel je nummer geven mocht achteraf thuis toch blijken dat er wel een reden was om naar de dierenarts te gaan.

Dat is zeker zo. Het zou veel netter zijn geweest als mevrouw haar contactgegevens meegegeven had.

Ik probeer alleen te zeggen dat het echt niet zo zwart-wit hoeft te zijn als in de OP en sommige reacties geschetst wordt. Misschien had die vrouw wel nog nooit meegemaakt dat iemand daar naar binnen stapt zonder eerst contact te maken, is ze het überhaupt niet gewend andere mensen tegen te komen op dat tijdstip en had ze daarom wel haar 'guard down'. Wellicht is ze zelf ook gewoon heel erg geschrokken van het incident.

Men hoeft echt niet veel inbeeldingsvermogen te hebben om in te zien dat 'moeilijke' honden loslaten op dergelijke omheinde veldjes prima verantwoord kan, indien de eigenaar goed blijft opletten. Bij ons is dat heel mooi geregeld, de veldjes hebben één ingang, waar tevens een bankje voor staat. Je hebt dan als baasje direct zich op en contact met iedereen die langsloopt. De kans op incidenten is nihil.

Wat gebeurt is blijft vreselijk, maar hopelijk leren beide partijen ervan. Eigenares om alert te blijven, TS om er niet blind vanuit te gaan dat elke hond sociaal is. Zoals al geopperd is zou ik gewoon een gesprek met mevrouw aangaan, mocht je haar weer tegenkomen. Sterkte met het hondje.

ja, precies. Heb er zeker van geleerd :)

vandaag overigens een paar hele leuke honden en baasjes tegengekomen! Dus we zijn allemaal weer een stuk rustiger en vrolijker :Y)

purny

Re: hondje flink gepakt door andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:15

Ik vind het apart dat mensen moeten ruiken of honden sociaal zijn naar andere honden. Als ik met m'n hond buiten zou lopen en ik zou andere honden op een speelveldje tegen zou komen dan verwacht ik dat honden die daar komen sociaal zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:40

Ja precies, in elk geval tot op zekere hoogte.
Maar dan nog laat ik mijn honden niet zonder meer naar alle honden toe lopen.
Het heeft dus inderdaad twee kanten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:57

purny schreef:
Ik vind het apart dat mensen moeten ruiken of honden sociaal zijn naar andere honden. Als ik met m'n hond buiten zou lopen en ik zou andere honden op een speelveldje tegen zou komen dan verwacht ik dat honden die daar komen sociaal zijn.

Je kan ook verwachten dat je voorrang krijgt op een zebrapad.Maar ook daar moet je niet vanuit gaan.

Persoonlijk vind ik ook niet dat je met a sociale honden naar een losloopveld of gebied moet.Maar niet iedereen denkt daar zo over ,dus om je honden te beschermen moet je soms zelf vooruit denken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 23:49

beatje schreef:
purny schreef:

Je kan ook verwachten dat je voorrang krijgt op een zebrapad.Maar ook daar moet je niet vanuit gaan.

Persoonlijk vind ik ook niet dat je met a sociale honden naar een losloopveld of gebied moet.Maar niet iedereen denkt daar zo over ,dus om je honden te beschermen moet je soms zelf vooruit denken.

Dat is net zo iets als dat ik persoonlijk vind dat hoe sociaal je hond ook is je hem niet los moet laten waar het niet mag terwijl hij ook nog eens niet luisterd.... ik moet daar wel rekening mee houden dat dat zeer vaak gebeurt.

Hierdoorr moet ik mijn jonge asociale hond (net 11 maanden) wederom extra corrigeren en dus de hele training weer naar 0 punt brengen zodat hij er niet in klapt. Voor hem weer extra bevestiging dat vreemde honden echt eng zijn en je ze echt echt weg moet jagen door met veel geweld op ze te duiken en in ze te gaan happen (om op te drijven niet om door te bijten). Dankzij al die oh zo leuke niet luisterende sociale honden is zijn gedrag dus al zo ver dat hij voor iedereen zijn veiligheid met muilkorf loopt.

Moet ik hem daardoor dan alles ontnemen? Daar wordt hij sowieso niet beter van!! Dus hier druk trainen en trainen. Ook met inzet van bach rescue. Helaas de kleine stapjes vooruit worden vaak beloond met grote stap achteruit dankzij weer niet oplettende baas van "hij doet nietssssss". Ik loop in losloop gebied vaak relaxter dan in onoverzichtelijk bos waar uit elk pad een hond kan komen. Het losloopgebied is namelijk wel overzichtelijk dus kan ik op tijd reageren ;)

Juist daarom zoek ik met regelmaat expres losloop gebied op. Vrijwel iedereen daar kent mij en mijn honden. Ik ga dan met alleen hem en train op afstand. De andere bazen helpen door hun honden op afstand van mij te houden en soms moet ik even wachten tot bepaalde hond weg is en soms breek ik af omdat een bepaalde hond komt. Gewoon even communiceren ;)
Hij draagt ook dan de korf en dus enkel daar als ik de betreffende andere honden ken.

Niet alles is altijd even zwart/wit oftewel niet alles heeft 1 bepaalde regel en ook minder sociale honden moeten over straat kunnen en hun energie kwijt kunnen.

Nu ben ik zelf er wel enorm mee bezig. Puur omdat hij van zichzelf erg sociaal is maar door angst zo extreem reageerd. Was dit gedrag uit dominantie geweest dan zou ik hier heel anders mee om gaan. Wat ik nu hoop is dat ik met veel hulp zijn angst kan verminderen en dat hij vreemde honden kan negeren. Spelen hoeft van mij niet maar relaxt blijven met vreemde honden in zicht zou tof zijn!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 05:42

Ik vind ook wel dat je met een agressieve hond niets te zoeken hebt op van die kleine afgezette losloop veldjes. Dat is toch vragen om ellende. Als je een pittige hond hebt zoek je gebieden op die overzichtelijk zijn en als je agressieve hond niet luisterd vind ik dat je hem gewoon niet los moet laten. Mensen moeten gewoon die verantwoordelijkheid nemen. Ik heb zelf een behoorlijke pittige hond en daar ga ik echt niet mee naar van die veldjes. Mijn hond staat verschrikkelijk goed onder appèl en zou nooit als ik dat niet wil naar een andere hond gaan en word ook gek van die zogenaamd sociale honden die gelijk op z'n rug of onder z'n staart duiken. Hij doet niets hoor....je moet de jouwe los laten dan gaat het wel goed...zucht...maar speciaal voor dat soort honden krijgt mijn hond als ik op iets drukkere plaatsen ben een korfje om zodat ik zeker weet dat ie geen schade kan maken als er weer zo'n hele leuke "sociale" hond op z'n nek duikt en hij daar echt niet van weg kan. Maar nogmaals omdat ik een pittige hond heb zoek ik vnml de verlaten gebieden op waar ik overzicht heb en hij heerlijk kan struinen. Als ik daar al hondenbezitters tegen kom zijn dat degene die vaak ook weten waar ze mee lopen en zien dat ik mijn hond aanlijn zij dat ook gelijk doen. Zo kan het ook en is heel fijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 07:05

Tuurlijk, zoals verwacht, verwachten eigenaren van a sociale honden dat mensen met sociale honden zich totaal aanpassen.
Als je hond niet te vertrouwen is, dan doe je een muilkorf om, als hij los gelaten moet worden op openbaar terrein!

Lekker makkelijk om de schuld bij het slachtoffer te leggen zoals hier nu ook weer gebeurd.

Zoals in belgie met een bordje erop is een heel ander verhaal. Totaal andere regels die duidelijk staan aangegeven.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 07:07

Tinkermuts schreef:
Ik vind ook wel dat je met een agressieve hond niets te zoeken hebt op van die kleine afgezette losloop veldjes. Dat is toch vragen om ellende. Als je een pittige hond hebt zoek je gebieden op die overzichtelijk zijn en als je agressieve hond niet luisterd vind ik dat je hem gewoon niet los moet laten. Mensen moeten gewoon die verantwoordelijkheid nemen. Ik heb zelf een behoorlijke pittige hond en daar ga ik echt niet mee naar van die veldjes. Mijn hond staat verschrikkelijk goed onder appèl en zou nooit als ik dat niet wil naar een andere hond gaan en word ook gek van die zogenaamd sociale honden die gelijk op z'n rug of onder z'n staart duiken. Hij doet niets hoor....je moet de jouwe los laten dan gaat het wel goed...zucht...maar speciaal voor dat soort honden krijgt mijn hond als ik op iets drukkere plaatsen ben een korfje om zodat ik zeker weet dat ie geen schade kan maken als er weer zo'n hele leuke "sociale" hond op z'n nek duikt en hij daar echt niet van weg kan. Maar nogmaals omdat ik een pittige hond heb zoek ik vnml de verlaten gebieden op waar ik overzicht heb en hij heerlijk kan struinen. Als ik daar al hondenbezitters tegen kom zijn dat degene die vaak ook weten waar ze mee lopen en zien dat ik mijn hond aanlijn zij dat ook gelijk doen. Zo kan het ook en is heel fijn.

Top!

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 07:13

sneeuwpop schreef:
Tuurlijk, zoals verwacht, verwachten eigenaren van a sociale honden dat mensen met sociale honden zich totaal aanpassen.
Als je hond niet te vertrouwen is, dan doe je een muilkorf om, als hij los gelaten moet worden op openbaar terrein!

Lekker makkelijk om de schuld bij het slachtoffer te leggen zoals hier nu ook weer gebeurd.

Zoals in belgie met een bordje erop is een heel ander verhaal. Totaal andere regels die duidelijk staan aangegeven.

???

Ik heb een super sociale hond, maar om die hond sociaal te houden check ik, voor ik afgesloten ruimtes betreed, of ik er zonder problemen bij kan of dat ik even moet wachten. Die super sociale hond is toevallig ook een intacte reu, check ik gelijk even of de hond(en) op het veld niet loops zijn.
Niemand zegt dat de schuld bij TS ligt, een hond die bijt = fout. Echter had een hoop al voorkomen kunnen worden door even te communiceren met elkaar, en dát is waar het hier over gaat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 07:29

dierenfan schreef:
Dat is net zo iets als dat ik persoonlijk vind dat hoe sociaal je hond ook is je hem niet los moet laten waar het niet mag terwijl hij ook nog eens niet luisterd.... ik moet daar wel rekening mee houden dat dat zeer vaak gebeurt.

Hierdoorr moet ik mijn jonge asociale hond (net 11 maanden) wederom extra corrigeren en dus de hele training weer naar 0 punt brengen zodat hij er niet in klapt. Voor hem weer extra bevestiging dat vreemde honden echt eng zijn en je ze echt echt weg moet jagen door met veel geweld op ze te duiken en in ze te gaan happen (om op te drijven niet om door te bijten). Dankzij al die oh zo leuke niet luisterende sociale honden is zijn gedrag dus al zo ver dat hij voor iedereen zijn veiligheid met muilkorf loopt.

Moet ik hem daardoor dan alles ontnemen? Daar wordt hij sowieso niet beter van!! Dus hier druk trainen en trainen. Ook met inzet van bach rescue. Helaas de kleine stapjes vooruit worden vaak beloond met grote stap achteruit dankzij weer niet oplettende baas van "hij doet nietssssss". Ik loop in losloop gebied vaak relaxter dan in onoverzichtelijk bos waar uit elk pad een hond kan komen. Het losloopgebied is namelijk wel overzichtelijk dus kan ik op tijd reageren ;)

Juist daarom zoek ik met regelmaat expres losloop gebied op. Vrijwel iedereen daar kent mij en mijn honden. Ik ga dan met alleen hem en train op afstand. De andere bazen helpen door hun honden op afstand van mij te houden en soms moet ik even wachten tot bepaalde hond weg is en soms breek ik af omdat een bepaalde hond komt. Gewoon even communiceren ;)
Hij draagt ook dan de korf en dus enkel daar als ik de betreffende andere honden ken.

Niet alles is altijd even zwart/wit oftewel niet alles heeft 1 bepaalde regel en ook minder sociale honden moeten over straat kunnen en hun energie kwijt kunnen.

Nu ben ik zelf er wel enorm mee bezig. Puur omdat hij van zichzelf erg sociaal is maar door angst zo extreem reageerd. Was dit gedrag uit dominantie geweest dan zou ik hier heel anders mee om gaan. Wat ik nu hoop is dat ik met veel hulp zijn angst kan verminderen en dat hij vreemde honden kan negeren. Spelen hoeft van mij niet maar relaxt blijven met vreemde honden in zicht zou tof zijn!

Het is in principe altijd angst als een hond uitvalt. Als hij "dominant" (bedoel je zelfverzekerd?) zou zijn, zou hij geen reden hebben om uit te vallen.
Ben erg benieuwd hoe je je hond traint? (mag uiteraard ook via pb)

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:13

Tinkermuts schreef:
Ik vind ook wel dat je met een agressieve hond niets te zoeken hebt op van die kleine afgezette losloop veldjes. Dat is toch vragen om ellende. Als je een pittige hond hebt zoek je gebieden op die overzichtelijk zijn en als je agressieve hond niet luisterd vind ik dat je hem gewoon niet los moet laten.

Want het is zó lastig die 1 á 2 deurtjes in de gaten te houden. 8)7

In het geval van TS was het nacht, dan gaat het inderdaad moeilijk. Onder normale omstandigheden zie je mensen echt wel aankomen, dan lijn je je hond aan en ga je weg. Je hond kan ook geen brokken maken want er staat een hek tussen.

Ik begin me oprecht af te vragen of sommige mensen uit dit topic ooit wel zo'n omheind veldje gezien hebben. Dat is dan ook niet te vergelijken met een geheel losloopgebied zoals in een park of bos.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 09:37

Het veldje is vrij lang, maar wel overzichtelijk. Je kan dus alles in 1 oogopslag zien.

Het was donker, maar wel lantaarns, dus je kon wel nog goed zien :) als ik die vrouw was geweest had ik dus de ingangen in de gaten gehouden of inderdaad een muilkorf omgedaan (wat hier in wenen heel gebruikelijk is trouwens). Want ze zei zelf dat haar hond psychisch gestoord is. Maar goed..zoals eerder gezegd, misschien is ze gewend dat mensen haar kennen :)

Het was denk ik rond half elf, dus ook nog niet zo extreem laat.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 10:04

Schijnbaar wel ushanka want deze mevrouw had dat dus niet gedaan. En ik weet best hoe die velden eruit zien hoor. Hebben ze volop in de steden waar ik woon en rond rijd en er zitten er aardig wat bij die half rond lopen met wat struikjes waardoor je aan de 1ne ingang niet kan zien wat er wel of niet aan de andere ingang het veld opgaat. Ik vind dus daarom dat je met een hondagressieve hond niet eens moet willen om op dat soort veldjes te gaan lopen, want ook al kennen alle Bokkers schijnbaar wel de honden etiquette zijn er schijnbaar heeeeel veel mensen die het niet kennen of het niet boeit en schuiven ze in een oogwenk hun honden zo'n veldje op zonder iets te vragen. En bijt dan bijvoorbeeld mijn hond is deze de Sjaak want ik heb een ras wat al niet al te goed bekend staat en ondanks er bv zo'n leuke lab bovenop hem springt om te "spelen" is hij degene die dan van zich af bijt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:31

Als ik vanuit mij zelf kijk in mijn situatie.

Ik heb een hond die niet sociaal is naar andere honden, niet uit gemenigheid maar uit angst.
Hij zal er ook niet op afstormen. Maar als honden op hem afstormen.. ja dan kan hij bijten.

Ik zou met hem wel naar zn hondenveldje gaan.
Maar dan ga ik wel samen met mijn vader die bij de ingang blijft. En mocht er dan een ander in willen dan gaat die van mij aan de lijn.

Ik heb soms best moeite met mensen waarvan ze zeggen. Ja maar mijn hond doet niks.

Ik heb die van mij buiten zn veldje altijd aan de lijn.
Dan kom ik wel eens los lopende honden tegen. Dan vraag ik.. wilt u uw hond bij u houden? Dan krijg ik te horen: ja maar die van mij doet niks! Ja maar die van mij wel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 12:17

Nikass schreef:
Het is in principe altijd angst als een hond uitvalt. Als hij "dominant" (bedoel je zelfverzekerd?) zou zijn, zou hij geen reden hebben om uit te vallen.

Iedereen noemt het dan weer dominant dan weer zelfverzekerd maar idd dat bedoel ik. Agressie omdat ze zeker zijn van zichzelf en agressie omdat ze andere honden gewoon niet moeten. Dus agressie om te willen doden om te willen aanvallen.

Mijn hond wil dat niet maar uit angst kiest hij voor andere honden weg jagen. Zou liever hebben dat hij kiest voor vluchten naar mij ipv duiken op de vreemde hond maar leg dat maar eens uit.... hij heeft met weg jagen succes gehad die hond vloog weg. Met vluchten naar mij geen succes want hond kwam achterop. Keuze voor hem is dus simpel vind hij helaas.

Qua training doe ik niets bijzonders. Heb bach rescue mix speciaal voor hem samengesteld. Verder korf om dat hij niets kan. Daarnaast puur trainen op rust rust rust en rust. Ook trainen op zich op mij te focussen ipv op de andere honden. Dus voor mij dubbel werk. Moet mij 100% bezig houden met hem maar ook met omgeving. Als hij met mij bezig is en vreemde hond staat opeens binnen zijn bereik dan is training voor niets. Immers op baas letten betekent dan verrast worden door zo'n enge hond.....

Gelukkig kan ik hem inmiddels goed bereiken dus we blijven door gaan!

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:14

TS, ik vind dat je het prima hebt aangepakt. Ik had ook niet geroken dat blijkbaar die honden niet lief zijn en soms in het donker kan je amper zien of een hond aangelijnd is of niet. Je gaat niet keihard over een veldje schreeuwen in een voor jou misschien tweede taal als er uitdrukkelijk bij staat dat het stil moet zijn na een bepaald tijdstip. Je hondjes achterlaten buiten het hek, vind ik ook link, want wie weet wie dan net langs loopt. Ik had mijn hond dan ook meegenomen. Die vrouw had gewoon niet zo ver het veldje op moeten gaan dat ze de ingang niet meer zag / hoorde.

Ik wil daarbij even toevoegen dat ik het echt onzin vind dat sommige mensen zeggen dat mensen met een sociale hond er maar rekening mee moeten houden dat hun hond honden opvreet. Ik ga toch ook niet altijd met een kogelwerendvest rondlopen voor het geval er 1 gek is die ineens met een geweer gaat schieten? En hier heb ik het over de honden die echt een hond grijpen, niet los laten en dus OOK niet op appèl staan wanneer de baas roept dat hij moet kappen en loslaten. Dat een hond een keer een hond corrigeert met een knauw, grom of blaf vind ik een andere zaak, dat hoort erbij. Maar echt grijpen en niet loslaten... Sorry hoor maar dat is echt de verantwoordelijkheid van de baas. Het is toch te zot voor woorden dat het maar de schuld is van de eigenaar van een hond die even 1 keer niet direct komt bij het commando: HIER dat zijn hond gegrepen wordt terwijl de hond die bijt ook niet luistert naar commando's HIER of LOS.

Dat betekent dan nou eenmaal dat eigenaren met een hond die honden grijpt met een muilkorf moet lopen of nooit los kan. En dat je als eigenaar ogen in je achterhoofd moet hebben om niet perfect luisterende honden aan te zien komen. Ik zeg echt niet dat het altijd de schuld is van de training van een eigenaar dat zijn hond koekoek wordt. Kan heel goed pech zijn, of eerdere slechte ervaringen, maar de schuld afschuiven op de eigenaar wiens hond zwaargewond is vind ik echt belachelijk.

Dat irriteert me gewoon het meest. Dat mensen met aso honden zeggen dat iedereen maar kneiter voorzichtig moet zijn met zijn/haar hond benaderen, terwijl 9 van de 10 honden gewoon normaal een hond kunnen begroeten / negeren / corrigeren indien nodig.

Mocht het nou in het geval van TS zijn geweest dat de hond van die vrouw netjes bij die vrouw bleef en de hond van TS zichzelf opdrong aan de hond van die vrouw, dan lag de fout inderdaad meer bij TS dan bij die vrouw. Want dan had de hond van TS beter moeten luisteren, maar dat was hier niet het geval.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 15:55

Over asociale honden hebben jullie allemaal wel een punt maar verder ontgaat me de optie gewoon niet op het veld gaan even. Als je de vrouw niet kunt bereiken om te vragen of het oké is en je kent de honden niet zou ik echt never nooit mijn honden erbij doen. Plus het is dus ook nog eens donker waarbij de meeste honden toch wat alerter zijn.

Als dit op klaar lichte dag was geweest had ik het nog anders gevonden maar alsnog zou ik dan vragen of het oké is.

Als het nou andersom geweest en je bent al op het veldje en iemand flikkert zomaar z'n asociale hond erbij ja dan zou ik ook zeggen volledig die persoon z'n schuld en ook flink kwaad zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:21

AlphaDaemon schreef:
TS, ik vind dat je het prima hebt aangepakt. Ik had ook niet geroken dat blijkbaar die honden niet lief zijn en soms in het donker kan je amper zien of een hond aangelijnd is of niet. Je gaat niet keihard over een veldje schreeuwen in een voor jou misschien tweede taal als er uitdrukkelijk bij staat dat het stil moet zijn na een bepaald tijdstip. Je hondjes achterlaten buiten het hek, vind ik ook link, want wie weet wie dan net langs loopt. Ik had mijn hond dan ook meegenomen. Die vrouw had gewoon niet zo ver het veldje op moeten gaan dat ze de ingang niet meer zag / hoorde.

Ik wil daarbij even toevoegen dat ik het echt onzin vind dat sommige mensen zeggen dat mensen met een sociale hond er maar rekening mee moeten houden dat hun hond honden opvreet. Ik ga toch ook niet altijd met een kogelwerendvest rondlopen voor het geval er 1 gek is die ineens met een geweer gaat schieten? En hier heb ik het over de honden die echt een hond grijpen, niet los laten en dus OOK niet op appèl staan wanneer de baas roept dat hij moet kappen en loslaten. Dat een hond een keer een hond corrigeert met een knauw, grom of blaf vind ik een andere zaak, dat hoort erbij. Maar echt grijpen en niet loslaten... Sorry hoor maar dat is echt de verantwoordelijkheid van de baas. Het is toch te zot voor woorden dat het maar de schuld is van de eigenaar van een hond die even 1 keer niet direct komt bij het commando: HIER dat zijn hond gegrepen wordt terwijl de hond die bijt ook niet luistert naar commando's HIER of LOS.

Dat betekent dan nou eenmaal dat eigenaren met een hond die honden grijpt met een muilkorf moet lopen of nooit los kan. En dat je als eigenaar ogen in je achterhoofd moet hebben om niet perfect luisterende honden aan te zien komen. Ik zeg echt niet dat het altijd de schuld is van de training van een eigenaar dat zijn hond koekoek wordt. Kan heel goed pech zijn, of eerdere slechte ervaringen, maar de schuld afschuiven op de eigenaar wiens hond zwaargewond is vind ik echt belachelijk.

Dat irriteert me gewoon het meest. Dat mensen met aso honden zeggen dat iedereen maar kneiter voorzichtig moet zijn met zijn/haar hond benaderen, terwijl 9 van de 10 honden gewoon normaal een hond kunnen begroeten / negeren / corrigeren indien nodig.

Mocht het nou in het geval van TS zijn geweest dat de hond van die vrouw netjes bij die vrouw bleef en de hond van TS zichzelf opdrong aan de hond van die vrouw, dan lag de fout inderdaad meer bij TS dan bij die vrouw. Want dan had de hond van TS beter moeten luisteren, maar dat was hier niet het geval.

Ik snap je punt.
Maar ik ga mijn hond echt niet muilkorfen
Die van mij is altijd netjes aan de lijn en zal ook niet raar doen zolang de baasjes van die sociale hond hun hond onder appel hebben.

Ik vind niet dat je er van uit kunt gaan dat omdat jou hond sociaal is je je sociale hond zomaar op elke hond mag laten afstuiven.

Een poos terug had ik dat ook.
Kwam een vrouw met 2 hondjes los aan.
Beide hondjes stoven op mijn hond af.
Ik zei direct kunt u uw honden bij u roepen.
Zegt ze: maar ze doen niks hoor.
Ondertussen staat hond 1 aan de voorkant van mijn hond en hond 2 achter mijn hond.
Mijn hond ging zitten en keek mij angstig aan.
Hij deed nog niks. Maar hij was wel bang en dan heb je 2 van die enthousiaste hondjes om je heen.
Als hij op dat moment gegrepen had was het niet mijn schult. Ik heb meerdere keren geroepen dat ze der honden bij zich moest roepen.

Niet elke hond houdt ervan dat een andere hond enthousiast op hem af komt rennen.
En dat hoeft mijn hond ook niet leuk te vinden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:43

Niemand zegt dat jouw hond dat leuk moet vinden. Een snauw is ook geen probleem. Maar een hond die echt bijt en doorbijt, daar kan je imo niet mee buiten komen zonder muilkorf.
Je hebt de omgeving niet altijd in de hand. Er kan een hond langkomen met een jogger, of met een fietser. En dan is die hond er soms sneller dan je verwacht. Ik snap ook niet dat mensen zo moeilijk doen over een muilkorf. Dan is het gevaar weg en wordt voor iedereen de stress veel minder. Wat op zich ook kan helpen qua gedrag bij de hond.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 20:30

dierenfan schreef:
Nikass schreef:

Iedereen noemt het dan weer dominant dan weer zelfverzekerd maar idd dat bedoel ik. Agressie omdat ze zeker zijn van zichzelf en agressie omdat ze andere honden gewoon niet moeten. Dus agressie om te willen doden om te willen aanvallen.

Mijn hond wil dat niet maar uit angst kiest hij voor andere honden weg jagen. Zou liever hebben dat hij kiest voor vluchten naar mij ipv duiken op de vreemde hond maar leg dat maar eens uit.... hij heeft met weg jagen succes gehad die hond vloog weg. Met vluchten naar mij geen succes want hond kwam achterop. Keuze voor hem is dus simpel vind hij helaas.

Qua training doe ik niets bijzonders. Heb bach rescue mix speciaal voor hem samengesteld. Verder korf om dat hij niets kan. Daarnaast puur trainen op rust rust rust en rust. Ook trainen op zich op mij te focussen ipv op de andere honden. Dus voor mij dubbel werk. Moet mij 100% bezig houden met hem maar ook met omgeving. Als hij met mij bezig is en vreemde hond staat opeens binnen zijn bereik dan is training voor niets. Immers op baas letten betekent dan verrast worden door zo'n enge hond.....

Gelukkig kan ik hem inmiddels goed bereiken dus we blijven door gaan!

In geval van angst heb je drie mogelijke instinctieve reacties: vluchten, verstarren of aanvallen. Jouw hond kiest niet voor aanvallen, het is zijn reflex op een bedreigende situatie, zoals dat bij een ander vluchten is. En ja, als het werkt, dan helpt dat uiteraard enorm.
Ik vind het heel goed dat je traint op rust, Als echter zo'n hond in zijn territorium komt dan heb je kans dat de hond overgaat tot instinctief (aanvallend) gedrag. Ik zou dus proberen zo'n situatie te vermijden (omdraaien en weglopen) als dat mogelijk is. (Ik weet dat dat echt niet altijd lukt).
Werk je met clickertraining? Het lukt mij met die methode vrij aardig om mijn hond te leren om andere honden te negeren. (Voor de duidelijkheid, mijn hond valt aan de lijn uit naar andere honden).
Voor mij is een wandeling soms ook een fulltime bezigheid, maar het is prettig als je in elk geval het gedrag van je hond kunt begrijpen en een aantal dingen voorhanden hebt die je kunt proberen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 20:43

AlphaDaemon schreef:

Hier heb je wel een punt, namelijk dat een sociale hond één keer niet goed luisteren niet met de dood/zwaargewond hoeft te bekopen. Die verhouding klopt niet. Als je een hond hebt die andere honden echt verscheurd poeh, ik zou het ook niet op mijn geweten willen hebben.
Daar staat los van dat je natuurlijk altijd moet proberen te voorkomen dat je hond op een (aangelijnde) hond afstormt. Er zit wel verschil in locaties. Je kunt in het Amsterdamse bos in het weekend je hond niet bij elke hond die je tegenkomt bij je roepen. Ik denk dat je daar dus niet met een verscheurend type moet gaan lopen (tenzij met muilkorf, maar dan nog, ik heb ook eens een middelgroot hondje "gepakt" zien worden door een wolfshond met een muilkorf om. Dat was echt niet leuk. De hond kon weliswaar niet bijten, maar hij had het andere hondje wel onder zich, gillend en wel, en die kwam er ook niet onder uit. Zeer traumatisch voor deze hond)

Ik ben het daarin wel met Sclimpre eens: je hebt je omgeving niet altijd in de hand.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:14

Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd door sommige reacties hier, want ik vind wel degelijk dat de eigenaar van een agressieve hond zich hierop aan moet passen. En dat is meer dan alleen op een afgesloten veldje gaan staan.

In mijn ogen heeft de TS namelijk een openbaar veldje betreden, met haar honden aangelijnd om te checken of ze samen mochten/konden. Ik vind dat de eigenaar van de hond die aangevallen heeft zijn verantwoordelijkheid moet nemen, als je weet dat je hond agressief is lijn je hem toch of aan als je iemand anders ziet, of je zorgt dat hij een korf omheeft, of je roept even iets naar de TS? Er zijn zoveel meer oplossingen dan gewoon niets doen. En zeker in een geval waarin de eigenaar zegt dat de hond psychisch niet oke is, ze is zich dus bewust van de situatie.

Dan moet je in mijn ogen met de voorzichtige aanpak van de TS niet in zo'n situatie moeten belanden. Want jouw hond doet wel normaal en dat je er een beetje rekening mee houdt dat andere honden misschien niet sociaal zijn, vind ik heel goed. Maar je hoeft je toch niet altijd voor te bereiden op het ergste? En al helemaal niet op een openbaar veldje waar alle honden los mogen lopen.

Ik las ergens 'ja ik gooi mijn 5 honden ook niet zonder te vragen erbij op zo'n veldje'. Maar dan heb je ook te maken met een complete roedel die ergens binnenkomt, niet over gewoon een hond. Dat vind ik ook niet te vergelijken.

Ik snap ook niet helemaal waarom sommige hier vinden dat eigenaren van echt sociale en luisterende honden (want dat is vaak ook nog een dingetje) zoveel rekening zouden moeten houden met eventueel asociale honden op openbare plekken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 23:24

Sclimpre schreef:
Niemand zegt dat jouw hond dat leuk moet vinden. Een snauw is ook geen probleem. Maar een hond die echt bijt en doorbijt, daar kan je imo niet mee buiten komen zonder muilkorf.
Je hebt de omgeving niet altijd in de hand. Er kan een hond langkomen met een jogger, of met een fietser. En dan is die hond er soms sneller dan je verwacht. Ik snap ook niet dat mensen zo moeilijk doen over een muilkorf. Dan is het gevaar weg en wordt voor iedereen de stress veel minder. Wat op zich ook kan helpen qua gedrag bij de hond.

Ik ga mijn hond echt niet muilkorfen.
Er is ook geen probleem als die jogger zijn hond onder controle heeft en de hond netjes aan zijn voet blijft.
Zolang die hond maar niet mijn hond benadert.
Als die jogger gewoon doorloopt met zijn hond. Geen probleem.

Maar je laat m niet zomaar op een andere hond die aangelijnd is afstuiven.

Mijn vorige hond was wel heel sociaal
Als ik een andere hond tegen kwam vroeg eerst of de andere hond lief is tegen andere honden voordat ik mijn hond liet gaan.

Als je hond los loopt moet hij goed onder appel staan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 00:08

Nikass schreef:
In geval van angst heb je drie mogelijke instinctieve reacties: vluchten, verstarren of aanvallen. Jouw hond kiest niet voor aanvallen, het is zijn reflex op een bedreigende situatie, zoals dat bij een ander vluchten is. En ja, als het werkt, dan helpt dat uiteraard enorm.
Ik vind het heel goed dat je traint op rust, Als echter zo'n hond in zijn territorium komt dan heb je kans dat de hond overgaat tot instinctief (aanvallend) gedrag. Ik zou dus proberen zo'n situatie te vermijden (omdraaien en weglopen) als dat mogelijk is. (Ik weet dat dat echt niet altijd lukt).
Werk je met clickertraining? Het lukt mij met die methode vrij aardig om mijn hond te leren om andere honden te negeren. (Voor de duidelijkheid, mijn hond valt aan de lijn uit naar andere honden).
Voor mij is een wandeling soms ook een fulltime bezigheid, maar het is prettig als je in elk geval het gedrag van je hond kunt begrijpen en een aantal dingen voorhanden hebt die je kunt proberen.

Ja ik train met clicker en ook op hondenschool maar dan niet in de groep maar apart op dat veld zodat ik veilig kan trainen ;)

Aangelijnd valt hij zelden uit hij ontwijkt liever zeker als hij als enigste hond bij mij mee is.

Ik ken het fulltime bezigheid dat is het sowieso met roedel van 6 maar nu nog meer ;)

Overigens aan iedereen die roept muilkorf om doen dan is het veilig dat is onzin!!!!!!
Ja mijn hond is altijd gemuilkorft maar nee ik zal NOOIT hem zomaar los laten en laten gaan met muilkorf en onbezorgd gaan lopen. Immers 36 kg lompe puber die op een klein hondje duikt kan ook met muilkorf schade toegebracht worden.

Een muilkorf is extra iets voor extra veiligheid zodat hij op overzichtelijk terrein in elk geval los kan ravotten met de rest van de roedel zonder giga angst te moeten hebben dat er ergens opeens een hond uit komt.
Echter verder loopt hij gemuilkorfd aangelijnd in drukker bos waar alles los loopt wat echt niet mag. Dit om alles te voorkomen terwijl hij dus nog nooit verwond heeft maar wil die kans niet lopen!!

Kennelijk hoort dat ook zo dat omdat mijn hond een beperking heeft en een andere hond die niet heeft dat die andere wel los mag waar het niet mag en ook nog eens niet luisterd en op mij af mag stormen want "hij doet nietsssss" . Daarom mag de mijne die muilkorf om ipv de bal of stok mee nemen in zijn bek wat hij zo enorm graag doet. Nog veel liever dan maar kijken naar een andere hond en hoeveel kilometer ook hij zal nooit zijn bal kwijt raken maar nee omdat hij niet te vertrouwen is naar lieve alles mogende honden mag hij met korf om lopen...

Ja soms is het zeeerrrr frustrerend!!!

Mijn idee is dat iedereen met iedereen rekening moet houden. Geen getouwtrek welke hond voorrang heeft of meer rechten heeft. Elke hond is gelijk. Mijn a sociale hond is mij net zo lief als mijn sociale honden. MIJN maatje die ik ALLES gun!! Dus ook het los lopen en ook het spelen met de rest van de roedel. Ook het rennen om een balletje op omheind overzichtelijk veilig gebied. Dat is toch niet gek???? Iedereen wil toch het beste voor zijn dieren? Tuurlijk ga ik niet op drukke tijden maar echt gun mensen met moeilijke honden op rare tijdstippen ook hun plezier en genot zodat ook die honden heerlijk moe en voldaan thuis kunnen relaxen ;)
Rekening houden met elkaar en respect hebben voor elkaar en communiceren over van alles dan wordt de wereld weer een stukje relaxter ;)