Rattengif en ernstig zieke hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Re: Rattengif en ernstig zieke hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:03

TS,hoe is het inmiddels met de hond? Hopelijk aan de beterende hand/ de oude?

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 13:38

De Hond gaat het gelukkig goed mee heeft nu een week geen medicatie meer en tot nu toe doet hij het super. Hij is nog wel enorm snel moe en geeft ook duidelijk aan dat hij een rust dag nodig heeft om zijn energie weer aan te vullen. Ondanks dat daagt hij graag uit voor een spel en wilt graag knuffelen en gaat graag mee naar paard op de nieuwe stal waar meerdere honden los lopen en waar hij regelmatig mee speelt. Ik hou mijn hond in de gaten voor eventuele terugval in zijn gezondheid.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:35

Wat fijn dat het relatief zo goed gaat! Ik hoop dat hij helemaal op mag knappen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:14

Gelukkig zeg! Ik ben ook blij om te lezen dat het de goede kant weer op gaat. Ik hoop ook dat hij weer volledig zal herstellen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:20

TS...mijn pup had begin dit jaar muizen gif gevonden. Gelukkig niets binnen gekregen. Ik heb hem wel preventief laten braken bij de DA destijds. Ik heb eea opgezocht mbt dit soort vergiftigingen. Weet dat het kan dat de hond na maanden nog ziek kan worden door die troep. Zeker bij lage dosis. Als het al ingenomen werd en verder dan de maag is gekomen kunnen organen het na maanden dus nog begeven. Houd je hond komende maanden nog goed in de gaten en vergeet bij ziekte niet aan te geven dat de hond gif heeft binnen gekregen. Sterkte.

Bron: http://www.antigifcentrum.be/medische-professionals/artikels/dierenartsen/ratten-en-muizenvergif-bij-honden-en-katten-op-basis

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:39

Het enigste wat kwalijk is in deze, is dat de boer wel het gif gebruikt maar bezuinigd om het in goede afgesloten rattenbakken te doen waar de hond dus niet bij had gekunt.

sterkte met je jackie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:15

lolotjeh schreef:
Het titel zegt het al...

Bij mij op stal was een muizen plaag en heeft de stal baas gif gekregen wat moeilijk tot niet in Nederland te verkrijgen is wat al genoeg zegt dat het verboden in Nederland is om te gebruiken....
Ik neem regelmatig mijn 2 jarige Jack Russel terriër mee zo dat hij zijn energie ook lekker kwijt kan en ook lekker kan spelen met de hond van stal.
Hij gaat tevens ook graag achter de muizen aan jagen en neemt ze graag te grazen en maakt er een snelle dood van.
Ben een poosje op vakantie geweest en in tussentijd heeft de stalbaas gif gekregen van iemand en het in lege boter kuipjes en lege ijsbakjes met een gat er in over de hele stal verspreid er staat zelfs 1 bij de stal van mijn paard achter een houten plank verscholen...
Ben er achter gekomen dat de soort niet meer te verkrijgen is in Nederland en dus verboden troep is.
Mijn hond is net als altijd vrolijk mee gegaan vertrouwen dat het terrein veilig is voor mijn hond en paard..
Mijn hond heeft zo'n bakje kunnen vinden omdat hij muizen ruikt daar in en heeft dus van dat gif gehad.
Toen ik hoorde is hij aan de actief koolstof gezet om het te neutraliseren maar heeft niet volledig zijn werk gedaan... En is de toch ernstig ziek geworden door de gif hij zit onder de bloed uitstortingen en is accuut op zeer dure medicatie gezet om hem te redden.
In 1 week tijd heb ik al tegen de €400 aan dierenarts kosten de hond leeft met de dag op en is stabiel verklaard door de dierenarts maar gevaar is nog niet geweken het kan ook zo weer omslaan en elke blauwe plek die hij krijgt kan letterlijk zijn dood worden.
Ik heb tegen de stal baas gezegd dat ik hier over wil praten en hij zegt gelijk dat hij niks wilt vergoeden...
Ik ben bang dat ik mijn paard moet verkopen om de kosten van de dierenarts te betalen.. Maar daar zit ik niet op te wachten omdat het 1 met een verleden is...
Meerdere mensen om mij heen zijn met mij eens dat hij de kosten moet vergoeden en zijn het eens dat ik ook voor de veiligheid van paard vrees.
Nu probeer ik via deze weg advies in te winnen van hoe ik dit het beste moet aanpakken...

Even een paar feiten: Rodenticiden (giffen tegen knaagdieren) op basis van anticoagulantia (de werkende stof in het gif dat er voor zorgt dat het bloed van zoogdieren niet meer stolt) zijn NIET verboden in Nederland. Wel is het zo dat de wet is aangepast en dat alleen professionele plaagdierbestrijders deze middelen mogen gebruiken. Als agrariers deze middelen willen gebruiken, zullen ze eerst de opleiding plaagdierbestrijding moeten volgen. Ik ga er voor het gemak van uit dat jouw stalhouder die opleiding niet gedaan heeft. Dit baseer ik op het feit dat hij boter kuipjes gebruikt om het gif in te doen, op een zodanige manier dat honden er bij kunnen.
Wil je meer lezen? https://www.ctgb.nl/onderwerpen/rodenti ... denticiden

En wil hij jou niets vergoeden? Tja, de man is strafbaar bezig........

PS: een hond gaat inderdaad niet dood van één keer een relatief kleine hoeveelheid rattengif eten. Wel is het heel erg slecht voor zijn gezondheid.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:20

Wanneer je gif gebruikt op openbare terreinen waar kinderen en dieren rondlopen vind ik dat je verplicht bent om goede gifdozen te gebruiken, waar geen kind en/of dier (behalve de rat/muis) bij kan komen. Dus stoeptegel eronder tegen het verslepen en de deksel op slot. Deze dozen worden sowieso altijd gebruikt door ongediertebestrijders en je voorkomt hier een hoop problemen mee.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:21

Dat is wettelijk geregeld. Lees de link in mijn bericht maar.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 10:12

suffie schreef:
Wanneer je gif gebruikt op openbare terreinen waar kinderen en dieren rondlopen vind ik dat je verplicht bent om goede gifdozen te gebruiken, waar geen kind en/of dier (behalve de rat/muis) bij kan komen. Dus stoeptegel eronder tegen het verslepen en de deksel op slot. Deze dozen worden sowieso altijd gebruikt door ongediertebestrijders en je voorkomt hier een hoop problemen mee.

In dit geval lopen er kinderen en dieren rond. En het erge is ook dat hij zegt dat er geen honden/paarden bij kunnen komen. Terwel het tegendeel is bewezen dat het wel kan...
Ik ga zeker het gif laten testen of het inderdaad om rodentcide gaat en als dat het geval is is de schade groter dan die €400 die ik al heb...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:05

Het is niet of er kinderen bij kunnen komen, (wat uiteraard oliekoekendom is) de man mag het niet doen. Het is bij wet verboden dat hij, als niet gecertificeerd plaagdierbestrijder een rodenticide gebruikt.

Hoe ziet het gif er uit? Rode haver korrels? Blauwe vette blokjes? Geel/grauwe zakjes met gel van ongeveer 2 x 2 cm?

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 15:12

Van alles door elkaar heen. Van roze korrels tot groene korrels....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:43

OK, dan is het waarschijnlijk Frap Haverkorrels.
Even een stukje tekst van de importeur:

PRODUCTINFORMATIE
FRAP HAVERKORRELS
WETTELIJK GEBRUIKSVOORSCHRIFT
Toegestaan is uitsluitend het gebruik als middel ter bestrijding van zwarte en bruine ratten
en huismuizen in ruimten, met dien verstande, dat het middel moet worden uitgelegd in
speciaal hiervoor bestemde aan de bovenzijde afgesloten voerdoosjes.
Het middel mag uitsluitend worden toegepast door:
 personen die in het bezit zijn van een vakbekwaamheidsdiploma ongediertebestrijding
dat is afgegeven of verlengd door een door de Minister van VROM geregistreerde
instelling of geregistreerd bedrijf en dat niet ouder is dan vijf jaren, of
 personen die in het bezit zijn van een door de Minister van VROM afgegeven bewijs
van gelijkstelling dan wel een verlenging daarvan, dat niet ouder is dan vijf jaren
 agrarische ondernemers die het middel op het eigen bedrijf gebruiken.
GEBRUIKSAANWIJZING
Het middel dient gedurende een aantal dagen in voldoende mate te worden gegeten door
ratten en huismuizen.
Zoals uit het Wettelijk Gebruiksvoorschrift blijkt mag het middel niet buiten worden

En dan volgt er nog een stuk tekst.

Frap is een anti coagulant. Dus werkt in op de (niet) stolling van het bloed.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 00:06

Dit bewijst wel weer dat hij behoorlijk in overtreding is. Waardoor ik met belachelijk hoge kosten zit...

De hond lijkt nu af en toe korte koorts aanvallen te krijgen maar na die tijd is hij weer lekker vrolijk en speelt en eet gewoon als of er niks aan de hand is. Blijf het voorlopig goed in de gaten houden en hou ik zijn temp in de gaten. Hoop dat het goed blijft gaan en de aanvallen uit blijven als hij meerdere keren op de dag weer een koorts aanval krijgt zal ik meteen een dierenarts inschakelen voor verdere onderzoek.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:10

Hele verhaal gelezen, hoop dat je hond er goed overheen komt!
Zo te lezen in de post boven je, is het toegestaan op agrarische ondernemingen op het eigen bedrijf, als ik het dan goed lees, mag het dus wel.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:21

suffie schreef:

Kinderen die nog niet begrijpen dat je daar niet aan mag zitten horen sowieso niet onbeheerd op stal rond te lopen. En honden die alles op eten wat ze tegen komen ook niet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:46

Grappig dat jij vindt dat de stalhouder verantwoordelijk is, terwijl jij jouw hond zonder toezicht op zijn erf los laat lopen....
Mijn honden lopen niet los op vreemd terreinzonder toezicht. Zo kunnen ze het erf niet bevuilen, geen dingen slopen en ook geen dingen vreten die ze niet moeten vreten... mi kwestie van zelf je verantwoordelijkheid nemen...

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:06

Er wordt hier veel geroepen, een hond gaat niet dood van 1x gif eten.
Nou daar ben ik het uit eerste hand absoluut niet mee eens.
Ik kwam bij een goede vriend met paarden en ook een jack, hij had ook rattengif gestrooid.
Wij waren dus daar ik vroeg hem wat is er met jack gaande er komt bloed uit zijn neus ?
Antwoord oh hij had een "beetje "van de korrels gesnoept.
Ik zei man ga meteen naar de da, helaas kwam het niet meer zover, wij hebben niets meer kunnen doen.
Ik kan je zeggen het is geen fijn gezicht als je ziet dat een lieve hond ligt dood te bloeden van binnen. ( nee er werd ons verboden om naar de da te gaan, anders had ik dat zelfs op mijn kosten gedaan ).

Wees ALTIJD voorzichtig en zorg dat ze er niet bij kunnen.

Heel veel beterschap voor jou jack. _/-\o_

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:58

Billy schreef:
Grappig dat jij vindt dat de stalhouder verantwoordelijk is, terwijl jij jouw hond zonder toezicht op zijn erf los laat lopen....
Mijn honden lopen niet los op vreemd terreinzonder toezicht. Zo kunnen ze het erf niet bevuilen, geen dingen slopen en ook geen dingen vreten die ze niet moeten vreten... mi kwestie van zelf je verantwoordelijkheid nemen...

Her is niet grappig. Het is de wet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:09

Oh eigen verantwoordelijkheid is niet nodig? Als er wat met mijn hond gebeurt is het per definitie niet mijn schuld? Nu
Is het gif, maar wat als hij onder een trekker komt? Een klap krijgt van een paard terwijl je geen idee hebt waar hij loopt? Ook niet jouw verantwoordelijkheid?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:19

Ik heb het over gif. De man in kwestie is niet bevoegd het te gebruiken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:29

Zo te zien wel, een agrariër mag het gebruiken op zijn eigen bedrijf.... volgens mij valt dit daar onder

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:33

"agrarische ondernemers die het middel op het eigen bedrijf gebruiken."

Hij mag het gewoon gebruiken hoor.

Verder ga ik met billy mee.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:41

rien10 schreef:
Ik heb het over gif. De man in kwestie is niet bevoegd het te gebruiken.

Met ander gif was het verhaal niet anders geweest.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:50

Ja. Maar hier werd over "ook bij een trap van een een paard" gesproken. En dat is niet relevant. TS heeft met gif te maken.