En dan word je bijna gegrepen door een hondje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:42

Purny dat is er al in de vorm van iets geels aan je hond te doen. Strikje oid .Onder aantal hondenmensen is dat wel bekend maar helaas nog lang niet genoeg. Ik heb een vrij waakse hond die als ik erbij sta een ontzettend vriendelijk beest is. Maar ben ik er niet bij moet je hem niet benaderen. Hij zal niet uit zichzelf naar iemand toe gaan maar kom niet op z'n territorium dan sta ik niet voor hem in. Hoort ook wel bij het ras. Ik zou hem daarom dus nooit bij een winkel vast zetten. Buiten het feit om dat hij dan best pittig kan zijn zou ik ook veels te bang zijn dat ze hem toch op een of andere manier stelen. Je hond ergens vast knopen en alleen laten kan gewoon niet meer in deze tijd. Hier in de buurt zijn er ook twee honden van verschillende eigenaren gestolen en beide in een sloot terug gevonden. Dood en ernstig verminkt door naar wat het lijkt inzet voor honden gevechten. Dat risico ga je toch niet nemen....alleen het idee al.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:44

lissisanne schreef:
Martinedd schreef:
geef de eigenaar de schuld en niet de honden, waarschijnlijk zijn ze niet sociaal opgevoed. Iets wat je helaas steeds meer ziet tegenwoordig.

Ik snap je punt, het is zeer onverstandig van de eigenaar om zijn honden daar vast te binden maar misschien weet hij niet eens dat ze dat doen aangezien hij er niet bij is/was.

Ik neem aan dat je zoiets test voordat je hem alleen achter laat? Je wilt een eventuele aanval toch niet op je geweten hebben?

Dat zou je denken inderdaad maar in de praktijk gaat dat niet zo helaas... ik heb al menig keer mensen moeten waarschuwen omdat ik al zag aankomen dat een hond ging blaffen/uitvallen.

Hoe vaak hoor je eigenaren niet zeggen: Dat zou die van mij noooooit doen.... 8)7 maar in sommige situaties kunnen honden nou eenmaal anders reageren

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:53

Sclimpre schreef:
The_Cat schreef:
Goed, laten we vanaf nu ook een verbod doen over praten tegen dieren op de openbare weg, want je weet maar nooit :+

Ik praat soms ook tegen dieren die ik niet ken, als het zo een aangelijnde hond is aan de winkel en ik moet er naast en het voetpad is breed als bij ons zal ik vaak 'pas op he' of iets dergelijks zeggen. Als een hond mij daarvoor zou bijten, dat vind ik er over. Als je probeert de hond te aaien zou ik je gelijk geven, maar voor gewoon maar een stemgeluid..

En meteen ook maar een verbod op praten tegen mensen. :(
We zullen met z'n allen oogkleppen opzetten, zwijgen en onze blik op de grond houden, 1 m voor onze voeten. Gezellig !

Het alternatief is dat mensen de verantwoordelijkheid nemen voor hun hond. Ergens vastbinden en alleen laten kan idd alleen met die '900%-hond'. Maar het lijkt wel of minder en minder mensen hun hond naar die 900% willen brengen. Soms krijg ik zelfs de indruk dat sommige mensen het net fijn vinden dat hun hond vriendelijk is naar henzelf en zo onvriendelijk mogelijk naar anderen.
Gelukkig was dit maar een klein hondje en TS is er met de schik vanaf gekomen. Maar leuk is anders.

Mijn hond hoeft ook niet aardig te zijn tegen anderen, daar heeft ze ook niks te zoeken. Wil niet zeggen dat ze gemeen is, maar ze geeft niks om andere mensen. Tijdens het uitlaten zijn er regelmatig mensen die haar willen aaien, maar dan duikt ze gewoon weg. Mensen vragen het niet, ze gaan er maar vanuit dat het een lieve hond is. En als dan blijkt van niet is het niet goed. Je hebt gewoon niks te zoeken bij de hond van een ander.

StonedRomy

Re: En dan word je bijna gegrepen door een hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:00

Geen enkele hond hoort vast te zitten bij een winkel. Voor de veiligheid van de hond zelf en voor de rest van de mensen/honden/katten. Ook een hond die 900% betrouwbaar is, die worden dan weer gestolen of blijken ineens toch niet 900% betrouwbaar te zijn.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:09

_Reneee schreef:
Sclimpre schreef:
En meteen ook maar een verbod op praten tegen mensen. :(
We zullen met z'n allen oogkleppen opzetten, zwijgen en onze blik op de grond houden, 1 m voor onze voeten. Gezellig !

Het alternatief is dat mensen de verantwoordelijkheid nemen voor hun hond. Ergens vastbinden en alleen laten kan idd alleen met die '900%-hond'. Maar het lijkt wel of minder en minder mensen hun hond naar die 900% willen brengen. Soms krijg ik zelfs de indruk dat sommige mensen het net fijn vinden dat hun hond vriendelijk is naar henzelf en zo onvriendelijk mogelijk naar anderen.
Gelukkig was dit maar een klein hondje en TS is er met de schik vanaf gekomen. Maar leuk is anders.

Mijn hond hoeft ook niet aardig te zijn tegen anderen, daar heeft ze ook niks te zoeken. Wil niet zeggen dat ze gemeen is, maar ze geeft niks om andere mensen. Tijdens het uitlaten zijn er regelmatig mensen die haar willen aaien, maar dan duikt ze gewoon weg. Mensen vragen het niet, ze gaan er maar vanuit dat het een lieve hond is. En als dan blijkt van niet is het niet goed. Je hebt gewoon niks te zoeken bij de hond van een ander.

Dat bedoel ik net. Als je je hond niet wil leren om op een vriendelijke manier om te gaan met onbekenden, dan kan er vroeg of laat een ongeluk gebeuren. Jammer want die ongelukken zijn te vermijden..
Het lijkt me zowel voor de hond als voor de baas veel aangenamer dat de hond gewoon leert om te gaan met mensen en honden. Het vermijdt veel ergenis en stress. Het kan best zijn dat niet elke hond dat kan leren, maar de meeste zeker wel.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:13

Maar reneee, dat is toch een heel andere situatie? Ik snap je irritatie best, en er zullen zat mensen zijn die de meest idiote dingen dingen doen bij honden. Maar als je al geen hoi tegen een hond kan zeggen terwijl je er langs loopt (dus zonder aanraken etc) is het niet het juiste type hond om buiten een winkel vast te binden. Al ben ik het eigenlijk wel eens met bovenstaande, dat geen enkele hond buiten een winkel vastgebonden hoort te zitten.

Bij onze supermarkt zitten vaak 2 honden los, wel ontzettend lieve honden, maar lopen wel regelmatig weg. Daardoor zijn er al 2 aanrijdingen gebeurd, doordat mensen die honden probeerden te ontwijken. De eigenaar haalt zijn schouders op en zegt dat mensen dan maar beter uit moeten kijken. Daar doet dit topic me ernstig aan denken...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:15

lissisanne schreef:
lieveli schreef:
Waarom zou je onbekende honden aanspreken?

Omdat een van de eerste reactie van mensen is om kleine pluizige dieren leuk en schattig te vinden.
Als een klein meiske langs zou lopen en die ziet die hond dan is toch ook de eerste reactie: "Ahhh, lief hondje! mag ik aaien?" met een hoog stemmetje en waarschijnlijk terwijl ze er al dichtbij is en hem aankijkt. Deze hond zou dan hebben aangevallen blijkbaar.
Ik snap niet waarom je denkt dat dat ligt aan de persoon die er langskomt.
Ikzelf zeg ook vaak nog even 'hallo hondje' als ik langs een vastgebonde hond loop. Of als hij aan het janken is omdat hij niet achter wil blijven 'stil maar hondje'. En nee ik raak ze niet aan of kom te dichtbij, maar alleen iets zeggen zou echt geen trigger moeten zijn voor een aanval. :(
Ik ziet niet hoe jij dat kan goedpraten.

Heeft ze ook pijpenkrullen en een lintje in haar haren?

Je leert je kinderen toch gewoon dat vreemde paarden, vreemde katten, vreemde honden en vreemde mensen een no go zijn?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:17

purny schreef:
Als ik een hond vastgebonden zie zitten ga ik er van uit dat de hond sociaal genoeg is om aangesproken te worden. Anders moet er maar een systeem komen net zoals bij paarden, een rood strikje in de staart.
Kan je hond uitvallen omdat er een nietswetende persoon langs komt en die de hond gedag zegt en daarom niet te vertrouwen is dan moet je hem lekker thuis laten

Dat is er voor honden ook, alleen dan een geel lintje of lijn ;)

En vandaag is hier in het centrum maar weer gebleken, dat je sociale lieve honden niet buiten kan laten zitten. Er schijnt een hond meegenomen/gestolen te zijn voor een winkel. Lijn is doorgeknipt, dus bewuste actie. Hoop dat hij levend thuis komt.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:22

In beginsel hoor je een hond niet vast te zetten voor een winkel nee, ik zou ook als de dood zijn dat ze wordt meegenomen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:25

fannetje schreef:
purny schreef:
Als ik een hond vastgebonden zie zitten ga ik er van uit dat de hond sociaal genoeg is om aangesproken te worden. Anders moet er maar een systeem komen net zoals bij paarden, een rood strikje in de staart.
Kan je hond uitvallen omdat er een nietswetende persoon langs komt en die de hond gedag zegt en daarom niet te vertrouwen is dan moet je hem lekker thuis laten

Dat is er voor honden ook, alleen dan een geel lintje of lijn ;)

En vandaag is hier in het centrum maar weer gebleken, dat je sociale lieve honden niet buiten kan laten zitten. Er schijnt een hond meegenomen/gestolen te zijn voor een winkel. Lijn is doorgeknipt, dus bewuste actie. Hoop dat hij levend thuis komt.

waar komt dat vandaan eigenlijk? ik was daar niet bekend mee? Weet wel dat dit op sommige puppy cursussen wordt aangegeven?
In ieder geval best handig :j

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:27

lieveli schreef:

Je leert je kinderen toch gewoon dat vreemde paarden, vreemde katten, vreemde honden en vreemde mensen een no go zijn?

Ik kan de kinderen een hoop leren, en zou ze nooit een hond etc laten benaderen, maar het is in de praktijk toch vrij lastig te voorkomen dat ze wat zeggen. Of ik moet ze hardhandig de mond snoeren, maar dat is ook weer zoiets, omdat iemand anders het een goed idee vind zn hond buiten een winkel vast te binden :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:28

Dan ga jij anders met kinderen om dan ik.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:29

lieveli schreef:
lissisanne schreef:

Omdat een van de eerste reactie van mensen is om kleine pluizige dieren leuk en schattig te vinden.
Als een klein meiske langs zou lopen en die ziet die hond dan is toch ook de eerste reactie: "Ahhh, lief hondje! mag ik aaien?" met een hoog stemmetje en waarschijnlijk terwijl ze er al dichtbij is en hem aankijkt. Deze hond zou dan hebben aangevallen blijkbaar.
Ik snap niet waarom je denkt dat dat ligt aan de persoon die er langskomt.
Ikzelf zeg ook vaak nog even 'hallo hondje' als ik langs een vastgebonde hond loop. Of als hij aan het janken is omdat hij niet achter wil blijven 'stil maar hondje'. En nee ik raak ze niet aan of kom te dichtbij, maar alleen iets zeggen zou echt geen trigger moeten zijn voor een aanval. :(
Ik ziet niet hoe jij dat kan goedpraten.

Het is een standaard voorbeeld wat bijna elk kind zou doen. En ja als ouder zeg je daarna natuurlijk, nee, je want je moet geen vreemde honden zomaar aaien. Maar blijkbaar was bij deze hond ertegen praten al te veel. Ik snap niet hoe mensen in staat zijn om dat soort risicos te accepteren en er gewoon bij weglopen. Want Ja: het is JOUW fout als jouw hond iemand aanvalt, niet die van een kind of voorbijganger die toevallig niet zoveel kennis heeft van honden.

Daarnaast lees ik hier ook eigenaren die er wel verantwoordelijk mee omgaan: waarschuwen als iemand een hond wil benaderen en de hond niet alleen laten. Dus het kan best. Het is toch raar als je als gewone voorbijganger rekening moet gaan houden met mensen die hun aggresieve honden maar overal achter laten.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:31

lieveli schreef:

Dan ben ik wel heel benieuwd hoe jij denkt dat ik met kinderen om ga, en hoe jij dat doet :)

Urbanus

Lekker standaard voorbeeld. Ik heb als kind geleerd dat je vreemde dieren niet aanspreekt en niet benaderd. Wil je ze aaien dan vraag je dat aan de baas. Als dit hondje Purny heeft kunnen happen dan kwam ze blijkbaar toch te dichtbij.

Laura82 schreef:
lieveli schreef:

Dan ben ik wel heel benieuwd hoe jij denkt dat ik met kinderen om ga, en hoe jij dat doet :)

Dat kan ik me voorstellen!

kiwiwitje

Even inbreken, Fannetje, alleen lintje. Gele riem telt daarvoor niet. Net als een geel tuigje of gele halsband. Alleen een lintje, of zoals aangegeven op de laatste link.
https://hondenbescherming.nl/nieuws/201 ... st-vragen/
http://bumo.nu/gelehond/
http://www.aaieneerstvragen.nl/

Citaat:'' Mocht je een hond zien met een geel doek of een gele lint om zijn nek, of een gele lint aan zijn riem of tuigje, hou er alsjeblieft rekening mee dat dit een hond is die afstand nodig heeft van andere honden.''

Nu zie ik niet waar je bij Bumo dat lintje kan bestellen? Of ik kijk scheel?
Dit is een andere optie:
http://www.yellowalertbone.com/

Mocht je het gele lintje willen gaan gebruiken, deel dan eens flyers uit in de buurt, plak ze op lantaarnpalen, in supermarkten en dergelijke, en ook eens bij de (plaatselijke) dierenarts.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 18-08-17 15:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:38

Uiteraard leer ik mijn kinderen ook gewoon dat dat niet kan en mag. Maar peuters doen niet altijd precies wat je ze zegt.
Als honden bij onze winkel vastgebonden staan, is dat meestal zo, dat je er niet langs kan zonder dat ze je zouden kunnen grijpen sls ze dat zouden willen. Dus ja, dan ben je standaard te dicht bij gekomen, maar moet je dan maar niet naar de winkel?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:38

lieveli schreef:
Lekker standaard voorbeeld. Ik heb als kind geleerd dat je vreemde dieren niet aanspreekt en niet benaderd. Wil je ze aaien dan vraag je dat aan de baas. Als dit hondje Purny heeft kunnen happen dan kwam ze blijkbaar toch te dichtbij.

Laura82 schreef:

Dat kan ik me voorstellen!

Niet alle kinderen snappen dit als je dit de eerste keer zegt. En niet alle kinderen zullen zich de eerste keer aan een regel houden. Zeker categorie peuter-kleuter. Als ouder ga je er ook niet vanuit dat een hond die ergens achtergelaten wordt agressief is. Vaak genoeg gezien dat ouders zelfs het initiatief nemen om een hond te gaan aaien omdat ze gewoon niet weten dat dat geen goed idee is. Dat jij daar toevallig van op de hoogte bent betekend niet dat de rest van Nederland dat ook is en dat je er dus van uit kan gaan dat jouw agressieve hond met rust gelaten wordt.

En als je dat wel denkt dan moet je het vooral proberen, maar schadeclaims en euthanasie voor de hond is dan compleet je eigen schuld ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:40

Dat zijn dan hele domme ouders die door schade en schande wijs moeten worden. Dat is jammer voor ze.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:41

Kinderen zijn niet heilig hè? Net zoals honden trouwens. En dan leer je het niet goedschiks maar kwaadschiks.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:43

lieveli schreef:
Dat zijn dan hele domme ouders die door schade en schande wijs moeten worden. Dat is jammer voor ze.

In dit geval heb je de wet tegen je. Maar ik merk al dat een discussie hierover geen zin heeft met jou dus ik zal hier verder niet meer op reageren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:44

lissisanne schreef:
lieveli schreef:

In dit geval heb je de wet tegen je. Maar ik merk al dat een discussie hierover geen zin heeft met jou dus ik zal hier verder niet meer op reageren.

Oké! Dan kunnen we het nu gewoon weer hebben over Purny en niet over hypothetische kinderen die mismaakt zijn maar wel de wet mee hebben.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:45

Eigenlijk best bijzonder dat dit strandt in een discussie over de opvoeding van kinderen, terwijl er niet eens kinderen bij betrokken waren.
Maar opvoeding van honden, foei als iemand daar wat over zegt!

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:46

_Reneee schreef:
Kinderen zijn niet heilig hè? Net zoals honden trouwens. En dan leer je het niet goedschiks maar kwaadschiks.

Nee dan leert de eigenaar het kwaadschiks. Hij heeft namelijk niet op zijn hond gepast en een schadeclaim van die ouders, en in geval van herhaling euthanasie voor de hond is meer dan terecht. Nogmaals: agressieve honden laat je niet onbeheerd achter. Ik had het een ander verhaal gevonden als TS ondanks waarschuwingen van een eigenaar of in de tuin van iemand een hond ging aaien. Maar ze praatte alleen maar tegen hem!

@Laura, ja dat vind ik ook jammer. Zeker omdat het slechts een voorbeeld was. Emoties zitten blijkbaar hoog op dit onderwerp.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:51

Waarom mag je aan hond/paard zitten als die in de openbare ruimte is/van daar uit bereikbaar is? Volgens mij zit daar al een groot stuk van de ellende, dier is geen publiek bezit. Mensen zitten ook niet aan elkaar, want die onbekende is leuk/schattig/etc. dus mag een ander die "aaien". Waarom is dat met een hond/paard anders? Waarom is de optie negeren en doorlopen zo moeilijk? Waarom moet er met alles maar contact gezocht worden en moet de andere partij dat nog leuk vinden ook?