Was dat even schrikken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:27

Resistance schreef:
Ik zou best mijn kat onder toezicht en thuis willen houden, graag zelfs. Als iemand weet hoe dat moet, vertel het me maar. Ik heb het namelijk opgegeven. :+

Volledige tuin was eerst afgezet met kippengaas, maar poeslief vond iedere week weer een uitweg. We hebben twee jaar lang iedere week iets dichtgemaakt, maar uiteindelijk hebben we dat maar opgegeven. Binnenhouden lukt ook niet, ook niet met grootse moeite. Een kat die wil ontsnappen, ontsnapt. Wij proberen het heus.

Er is altijd wel een kat die buiten rondloopt. Natuurlijk wil ik niet dat iemands cavia's worden aangevallen, wij proberen dat ten alle tijden te vermijden en het is dan ook nog nooit gebeurd bij onze katten. Enkel wilde muizen. Echter is niet iedereen zo oplettend, en als cavia-eigenaar weet je dat ook. Ik wil hiermee absoluut niet zeggen dat het je eigen schuld is als je cavia wordt opgevroten, maar je weet dat er van veel mensen katten vrij rondlopen. Daar doe je weinig aan, em het is heel vervelend, maar dan moeten mensen toch echt zelf hun cavia's beter beschermen. Hoe krom dat ook is.

Een kat die andere dieren dood is dus normaal maar een hond die een kat grijpt en licht verwond is dus niet normaal? Is verdorie precies hetzelfde. Er zijn ook mensen die muizen als huisdier houden. Maar omdat er toevallig meer mensen zijn die een kat "houden" is een kat wel heel speciaal.
Ik zie niet in waarom een kat meer zou zijn als een hond en als een kat dus iets dood het deels ook de schuld is van de eigenaar van het gedode dier maar wanneer een hond een kat verwond is dat wel volledig de schuld van de eigenaar van de hond?

Blijkbaar is het voor jouw ook lastig je eigen huisdier bij te houden waarom zou dat voor een hond anders zijn. Ken ook mensen met katten die gewoon hun kat in eigen tuin houden.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 14-08-17 16:29, in het totaal 2 keer bewerkt

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:27

Palmera schreef:
miepmiep1 schreef:
Maar wie zegt dat het beestje daar is gedumpt? Daar kan je niks over weten. En daarbij komt ook al zou het wel zo zijn is het nog niet het recht van jouw honden om dan maar een kat te mogen grijpen. Die mensen gedumpt of niet hebben de verantwoording over die kat, net zo als jij over je honden loosloop gebied of niet. Je weet nu dat ze dit doen daar heb jij dan ook naar te handelen, en je verantwoording over te nemen. Maar dat is ver te zoeken. Zou wat zijn als we dit gedrag allemaal maar goed keuring en denken ach had het beestje daar maar niet moeten zitten

Vindt jij jezelf niet wat te ver gaan?
TS wekt op mij niet de indruk dat ze schijt heeft aan alles en iedereen. Haar honden liepen los waar dat blijkbaar mag. Ondanks dat ze goed onder controle staan luisterden ze deze keer helaas niet. TS deed wat ze moest doen en heeft het katje gered en ervoor gezorgd dat het opgevangen is. Nog steeds niet genoeg?

Mijn vraag is ook wat die kat daar deed! En dat betekend niet dat het oké is, maar de schuld ligt óók bij de (voormalig) eigenaar van die kat en zeker niet alleen bij TS!

Nee ik vind mij zelf niet te ver gaan. Zo als ik ook al zeg is de eigenaar verantwoordelijk voor zijn/haar kat. Net zo als ts naar haar honden. En daar bedoel ik dan ook elk eigenaar met dier mee. Mijn reactie komt alleen maar uit ts haar berichten.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:43

Hoezo heeft een kat wel het recht om andere dieren zelfs te doden en een hond niet? Of is een muis, merel, konijn van het meisje 2 huizen verderop minder waard als een kitten die blijkbaar niemand wilt, want niet gechipt of geen halsbandje?

Zoals al eerder gezegd, mijn hond staat onder appel maar jaagt wel elke kat die hij los tegenkomt weg, puur door zijn eerdere ervaringen. Er zijn mensen hier die de TS beschuldigen dat ze wrs haar gegevens niet heeft achtergelaten want wie moet nou de DA betalen. Nou, antwoord is simpel, de katteneigenaar natuurlijk! TS heeft haar honden niet doelbewust op de kat afgestuurd en is meteen in actie geschoten. hoezo kan zij er iets aan doen dat er een hulpeloos dier zonder eigenaar in een losloopgebied zit?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:58

Echwel schreef:
Ik blijf er wel bij dat katten daar niet horen zeker zo een heel kleintje niet..

Tuurlijk!
Maar daar hoeft dat hummeltje zelf dan niet de dupe van te zijn :o

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:59

Resistance schreef:
En dan nog. Een hond is gewoon veel gevaarlijker dan een kat. Ik heb in ieder geval nog nooit verhalen gelezen over katten die peuters aanvallen op klaarlichte dag, paarden achterna zitten of baby's in kinderwagens aanvallen. :+

Oh zeker wel. Mijn kat heeft een keer uit het niets een peuter aangeval,en die heel ergens anders zat te kleuren. Kat is naar een stal gegaan. Direct.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:07

Ik ken meer katten dan honden die uit het niets mensen aanvielen. Een vriendin van mij bv, zat rustig op de bank tv te kijken en ineens krijgt meneer kat een kortsluiting. Ze heeft zich bloedend in de badkamer kunnen opsluiten en voor hulp moeten bellen want no way dat die haar liet vertrekken.

Ook mijn hond is al 2 keer uit het niets aangevallen, aangelijnd en netjes op de stoep en ineens een kat die zijn neus openklauwt en wegrent. En ik sta er met een piepende, bibberende, bloedende hond midden op wandeling zonder een adres om 'kosten op te verhalen zoals sommige in dit topic suggereb dat de katteneigenaar moet doen bij TS

lissisanne

Re: Was dat even schrikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:22

Ik ben ook tegen losloopende honden als je ze niet onder controle hebt. Die beesten hebben gewoon bij je te blijven en aangelijnd als ze andere dieren aanvallen. Is toch van de zotte. Ik snap best dat ze een aanvalsdrift hebben maar dat kan je prima trainen, kijk maar eens naar echte jachthonden. Zelfde gebeurt ook met paarden. Honden die als een gek blaffend erop afrennen en als mijn paard dan schrikt dan moet ik er maar niet mee naar buiten gaan.

Elk dier, hond, kat wat dan ook moet geen schade aanbrengen aan anders eigendom. Want zo staat het in de wet en een huisdier wordt gezien als een product. In dit geval zou TS dus wel degelijk opdraaien voor de kosten van eventuele operaties en dat vind ik ook terecht.

Om dan toch positief af te sluiten denk ik wel dat TS na het incident erg goed heeft gehandeld. Er zijn ook zat mensen die zon dier gewoon voor dood laten liggen. Dus wat dat is wel top.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:28

lissisanne schreef:
Ik snap best dat ze een aanvalsdrift hebben maar dat kan je prima trainen, kijk maar eens naar echte jachthonden.

Echte jachthonden? Wat versta jij daaronder?

Natuurlijk kun je trainen maar het is er zeker bij bepaalde rassen niet uit te trainen hoor. Ik heb twee zelfstandig jagende rassen. Zelfstandig. Oertypes. Die ga je geen jachtinstinct afleren. Als je gelukt hebt is het minder extreem maar ga maar gewoon uit van extreem. Die gaan dus ook alleen op veilige plaatsen los.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:30

Een jachthond drijft/ spoort en zal niet perse doden.
Iets wat de jack Russell terriër wel doet.
Dus vergelijken met de jachthond klopt niet.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 14-08-17 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:30

Lisitano schreef:
lissisanne schreef:
Ik snap best dat ze een aanvalsdrift hebben maar dat kan je prima trainen, kijk maar eens naar echte jachthonden.

Echte jachthonden? Wat versta jij daaronder?

Natuurlijk kun je trainen maar het is er zeker bij bepaalde rassen niet uit te trainen hoor. Ik heb twee zelfstandig jagende rassen. Zelfstandig. Oertypes. Die ga je geen jachtinstinct afleren. Als je gelukt hebt is het minder extreem maar ga maar gewoon uit van extreem. Die gaan dus ook alleen op veilige plaatsen los.

Ik bedoelde ermee honden waar echt mee wordt gejaagd, als er zoals jij zegt, honden zijn waar dat niet uitgetrained kan worden. Dan moet ik je op je woord geloven omdat ik er zelf geen ervaring mee heb. Maar dat zou dan inderdaad betekenen dat ze alleen losmogen op plekken waar OF gejaagd mag worden OF geen wild is. En dat lijkt me dus niet in een gewoon stadspark.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:33

bruintje123 schreef:
Een jachthond drijft/ spoort en zal niet perse doden.
Iets wat de jack Russell terriër wel doet.
Dus vergelijken met de jachthond klopt niet.

Misschien gebruik ik dan de verkeerde term. Blijft dat de meeste honden mijns inziens erop getraind kunnen worden om ergens van af te blijven, en zo niet gewoon aangelijnd moeten blijven op plekken waar katten of wild (waar niet op mag worden gejaagd) loopt. :)
Dus geen schade mogen doen aan andermans eigendom, waar dat dan ook zich op dat moment bevindt.

Het katje was niet in de buurt van een huis is dus geen reden. Een fiets in de stad mag je ook niet kapotmaken. Deze vergelijking is dus puur op basis van wat in de wet staat hierover.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:36

In een stadspark zit juist weinig wild ;)

Mijn poolhond jaagt in zijn eentje en doodt. Van mij mag hij nergens jagen. Als je even grote vriend Google gebruikt kun je al snel op de websites van fokkers en liefhebbers lezen dat dit jachtinstinct niet iets is dat je moet onderschatten. Jachtinstinct is iets wat ook bij honden hoort en niet alleen voorbehouden is aan jachthondenrassen. Je moet ermee omgaan, helemaal eruit trainen is iets dat lastig zal gaan.
Zo heb ik ook een weg gevonden om mijn honden toch veilig los te kunnen laten lopen. Zoals op het strand, veel overzicht en geen wilde dieren. Maar ook in stadsparken, daar zitten hooguit wat duiven of wat en dat laten ze met rust.

Honden zijn ook geen robotjes (gelukkig niet!) en je gaat er als betrokken baas op een zo verantwoordelijk mogelijke manier mee om. Let goed op, kent de lichaamstaal van je honden en neemt maatregelen indien je merkt dat iets niet lekker gaat. En soms heb je de dat-doet-ie-anders-nooit en moet je op dat moment ingrijpen. En zo te lezen doet TS dat.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:42

Lisitano schreef:
In een stadspark zit juist weinig wild ;)

Mijn poolhond jaagt in zijn eentje en doodt. Van mij mag hij nergens jagen. Als je even grote vriend Google gebruikt kun je al snel op de websites van fokkers en liefhebbers lezen dat dit jachtinstinct niet iets is dat je moet onderschatten. Jachtinstinct is iets wat ook bij honden hoort en niet alleen voorbehouden is aan jachthondenrassen. Je moet ermee omgaan, helemaal eruit trainen is iets dat lastig zal gaan.
Zo heb ik ook een weg gevonden om mijn honden toch veilig los te kunnen laten lopen. Zoals op het strand, veel overzicht en geen wilde dieren. Maar ook in stadsparken, daar zitten hooguit wat duiven of wat en dat laten ze met rust.

Honden zijn ook geen robotjes (gelukkig niet!) en je gaat er als betrokken baas op een zo verantwoordelijk mogelijke manier mee om. Let goed op, kent de lichaamstaal van je honden en neemt maatregelen indien je merkt dat iets niet lekker gaat. En soms heb je de dat-doet-ie-anders-nooit en moet je op dat moment ingrijpen. En zo te lezen doet TS dat.

Jij klinkt wat mij betreft als een verantwoordelijke baas hoor, het was ook niet aanvallend bedoeld. Maar ik kan me tijdens het buitenrijden altijd blijven verbazen en ergeren over honden die over het ruiterpad rennen om een eend/rat/konijn/vogel of zelfs mij op een paard aan te vallen.
Dit is gewoon in een stadspark. En ik denk dat je zo niet alleen het dier dat wordt aangevallen maar ook mij als persoon of de hond zelf in gevaar brengt. Stel hij rent een weg over in zijn jacht? Niet onder controle = aangelijnd. Klaar.

nog even een edit: Dit is niet eenmalig en vaak krijg je ook nog een hele serenade aan vloekwoorden naar je hoofd als je vraagt of ze zo'n hond aub willen aanlijnen of bij zich houden.
Laatst bijgewerkt door lissisanne op 14-08-17 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:43

Lisitano schreef:

_/-\o_
Zo is het. Waar ik woon mogen honden, met uitzondering van het nationale park en de bebouwde kom, overal los, mits de baas erbij is. Het hangt volledig af van de baas of een hond zich misdraagt of niet.

Mijn kleintje heeft een sterk jachtinstinct. Ze jaagt zelfs nog over de grond mee op laagvliegende helicopters. :')

Toch heb ik haar nu wel zo ver dat ik haar kan stoppen met een brul. Maar dan moet ík opletten. Anders gaat ze alsnog. Eruit krijg ik het niet, maar haar afremmen kan ik wel.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:46

Palmera schreef:
Lisitano schreef:

_/-\o_
Zo is het. Waar ik woon mogen honden, met uitzondering van het nationale park en de bebouwde kom, overal los, mits de baas erbij is. Het hangt volledig af van de baas of een hond zich misdraagt of niet.

Mijn kleintje heeft een sterk jachtinstinct. Ze jaagt zelfs nog over de grond mee op laagvliegende helicopters. :')

Toch heb ik haar nu wel zo ver dat ik haar kan stoppen met een brul. Maar dan moet ík opletten. Anders gaat ze alsnog. Eruit krijg ik het niet, maar haar afremmen kan ik wel.

Ik snap dat het geen robots zijn, met een paard die iemand een trap verkoopt zit het net zo. Alleen als je weet dat zo'n dier trapt/kan trappen/jaagt etc. Dan moet je ook inderdaad extra opletten en eventuele gevolgen van loslopen en gewonde dieren dragen.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:46

Wauw. Ik verbaas mij er altijd zo over dat katten blijkbaar overal 'boven staan'.
"Want ja mijn kat is nog zóó wild, die kan niet binnen en mag dus wel allemaal dieren doodmaken en in andermans tuin schijten' want dat ie natuur hoor jongens.
Net of mijn hond niet liever overal los loopt, die wordt ook druk/wild als ik hem niet genoeg aandacht geef of uitdaag qua lopen en denkspellen. Maar oh jeeh als een hond dus een kat bijt. Net of een dier verschil ziet in huisdier vs wild dier?

Nee mijn hond , overigens ook Jack Russel, zal in zijn eentje niet zo snel een kat pakken. Maar 100% dat als die los loopt in een LOSLOOPGEBIED en met ander honden is, dat die ook die kat pakt. En ja misschien ben ik dan net als ts er op tijd bij, en red je de kat. Wat trouwens top is van ts +:)+

Mijn hond heeft trouwens twee muizen gepakt vorige week. Ik zal het aangeven bij de politie aangezien hij nu een toekomstige kindermoordenaar is.

Maar goed, zal altijd een beetje de discussie tussen katten en -hondeneigenaren blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:01

Nachocheese schreef:
Wauw. Ik verbaas mij er altijd zo over dat katten blijkbaar overal 'boven staan'.
"Want ja mijn kat is nog zóó wild, die kan niet binnen en mag dus wel allemaal dieren doodmaken en in andermans tuin schijten' want dat ie natuur hoor jongens.
Net of mijn hond niet liever overal los loopt, die wordt ook druk/wild als ik hem niet genoeg aandacht geef of uitdaag qua lopen en denkspellen. Maar oh jeeh als een hond dus een kat bijt. Net of een dier verschil ziet in huisdier vs wild dier?

Nee mijn hond , overigens ook Jack Russel, zal in zijn eentje niet zo snel een kat pakken. Maar 100% dat als die los loopt in een LOSLOOPGEBIED en met ander honden is, dat die ook die kat pakt. En ja misschien ben ik dan net als ts er op tijd bij, en red je de kat. Wat trouwens top is van ts +:)+

Mijn hond heeft trouwens twee muizen gepakt vorige week. Ik zal het aangeven bij de politie aangezien hij nu een toekomstige kindermoordenaar is.

Maar goed, zal altijd een beetje de discussie tussen katten en -hondeneigenaren blijven.

Kennelijk is het voor veel van de hondeneigenaren erg lastig om het verschil te zien tussen huisdieren en ongedierte? :o?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:06

Oke dus jagende honden aangelijnd houden. Geen probleem hoor mijn husky liep netjes mee aan de rollijn vorige week zoals altijd. Ze blijft even staan duikt het lange gras in en staat met gillende bruine rat in haar bek......

Ze was echt keurig aangelijnd. Overigens na flinke brullen liet ze los ik zou de rat nooit bevrijd hebben...

Doet ze ook regelmatig met muisjes en nee ik ga niet muilkorven ze is aangelijnd dat wel altijd zodat ik er controle over heb...enigsinds dan

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:09

Resistance schreef:
Nachocheese schreef:

Kennelijk is het voor veel van de hondeneigenaren erg lastig om het verschil te zien tussen huisdieren en ongedierte? :o?

Vanwaar moet ik dat verschil zien dan? Ik heb de behoefte niet om een van die twee aan te vallen hoor? Oh wacht even, je verwacht dat ik mijn hond overal achter aan ren? Nee dank je, heb ik de conditie niet voor.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:10

Super goede actie van je, TS! Arme katje zal wel geschrokken zijn.

Helaas lees je echt veel over lopslopende honden die andere dieren grijpen (ook hier weer in het topic).. Straks mogen er nergens geen honden meer los, omdat er een paar het weer verpesten voor de rest. |o

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:14

Die eigenaar ziet wel het verschil, maar die hond niet.
Mij JR pakt alles wat beweegt. Daar hebben we hem ook nooit voor gestraft want dat is reuze handig hier op de boerderij.
Zou iemand hier een katje over het hek gooien onder het mom dan kan die op de boerderij muizen vangen is dat helaas snel over.
Vorig jaar heeft hij nog 2 grijs/ witte ratten te pakken gehad. Zal ook wel zulke domme actie zijn geweest. Een tam konijn hebben we nog op tijd kunnen redden en in een paardenstal kunnen zetten voordat we er een fijn huisje voor gezocht hebben.

Lopen we op de openbare weg zijn die van ons aangelijnd.
Maar ik kijk ook niet elke seconde en de snelheid van grijpen en schudden is 2 seconde.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 19:26

Klopt bruintje voor ik knipperde waren ze weg op een locatie waar ze normaal.muizen enz vangen en de hele buurt hun honden los laat 1 km van alle wegen af en toegestaan om los te laten
Zit wel eens vaker een grote kat maar die rennen een boom in en dan is het ook klaar
Als mij honden ratten vangen vinden de mensen die aan het park wonen dat prima en denk niet dat ze het verschil zien
Verder hou ik ze aangelijnd waar moet en ook in losloop gebied als andere honden aangelijnd zijn
Verder snap ik dus echt niet dat je katten niet binnen kunt houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:37

Resistance schreef:
Nachocheese schreef:

Katten pakken helaas niet alleen maar ongedierte :(

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:52

Ik denk trouwens dat alle katten bij elkaar veeeeeel meer dieren en vogels doden dan de enkele hond die eens iets te pakken krijgt.
Daarom zou het sowieso beter zijn dat alle katten die los buiten lopen opgepakt worden.
Honden zitten toch meestal aan de lijn of de baas is in de buurt in ieder geval.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:58

Echwel schreef:
Ja dat vind ik wel het is een stadspark met gelegenheid je hond los te laten ik kon hem redden maar bij een paar grote bijtgrage honden was het anders geweest denk ik

Ik voel mij niet schuldig dat.ik mijn honden op losloop gebied los had.

Die kat liep net zo goed in het losloop gebied.
Ik vind je behoorlijk hypocriet.
Fijn dat je de kat gered heb, maar erkennen dat je je honden niet onder controle hebt en daaraan gaan werken zou fijn zijn.