kosten hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Re: kosten hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 10:58

Dat ken ik wel van de katten Majabeestje. :+
Vandaar ook alvast een bedragje op de spaarrekening voor dit soort dingen, het dekt zeer wsl niet alles maar ik kom er een eind mee.

Luuntje, dat jatten is imo ook een kwestie van goed opruimen of de hond wegsluiten. :)
Oorontstekingen zijn heel vervelend natuurlijk, valt er buiten het zalven niets aan te doen?

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:15

kosten van je hond zijn natuurlijk ook een beetje hoe goed je zelf shopt.
Die van mij heeft een mooie dure lederen riem en halsband (€ 80,00), maar goed daar doe ik ook lang mee (en ik koop voor mezelf vaker nieuwe kleding).
Mevrouw heeft een retedure mand van traagschuim (circa € 100,00), niet dat ze last heeft van artrose, maar ik slaap nou eenmaal ook in een lekker bed. Nu heeft ze ook nog verschillende kleedjes door het huis heen liggen voor haar comfort (€ 40,00).
Ze krijgt kwalitatief brok gevoerd van Nutro á € 40,00 per twaalf kilo.

Milbemax en Advantix bestel ik via agradi of de huisdierenapotheek online. Bij de dierenarts bestellen is gewoon veel duurder. Dan komt er nog bij dat ik elke weer op de markt botten/snoepjes/tennisballen haal á € 20,00.
Wat betreft speeltjes kijken we gewoon wat er is bij de winkels waar we zijn. Laatst nog bij de speelgoedwinkel foamballen gehaald waar ze lekker mee kan spelen á € 5,00 per bal.

Maar de onverwachtse dierenartskosten moet je niet vergeten. Die van mij liep al een paar weken mank, dus even naar de dierenarts. Fotootje maken, pijnstillers mee en bijna € 400,00 armer.
Tevens doordat mevrouw nu niet mag rennen en spelen (geweldig met een appenzeller/bordercollie), maar een buster activity mat gekocht om met haar te spelen, maar die zijn ook € 60,00.

Zorgplan van de dierenarts is op zich ook een goed idee, maar ik heb hier niet voor gekozen aangezien ik door zelf sparen en de kosten welke ik bespaarde op het bestellen van de ontworming en ontvlooiing online niet opweegt tegen de kosten van het zorgplan.

Indien je geen spaarpot hebt, dan zal ik wel een verzekering of zorgplan aanraden. Aangezien de kosten voor bij de dierenarts opeens hoog kunnen oplopen.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:02

Zal mijn maandelijkse kosten ook even op een rijtje zetten :)

Hond van 22 kilo.

Voer (kvv en barf) gemiddeld 70,- p.m.
Snacks 5-10,- p.m.
Poepzakjes hangen hier overal, dus gratis.
Enten/ titeren ; 35,- per jaar voor titer + eventuele entingskosten, maar nu al 3 jaar niet nodig.
Ontwormen doe ik niet.
Vlooien/teken tabletten 8,- p.m.

Halsband+riem (leren) heeft jaren geleden 65,- gekost, gaat nu al 6 jaar mee en denk dat de halsband+riem de hond overleven ;-)
Kussen met wasbare hoes was 15,- (uitverkoop) en verder fleecekleedjes van aldi en action.
Verzekering 42,- p.m. (plus pakket)

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:14

Voor mijn honden (kruisingen van 30 kg) ben ik het volgende kwijt:

Virbac neutered large/medium: € 1392 per jaar(2 zakken 12kg per maand)
Bravecto elke 3 maanden is € 288 per jaar
Milprazon ontworming is € 112 per jaar
Vaccineren € 184 per jaar
Julius K9 tuigen € 84 eenmalig
Lijnen € 40 (politielijn)

Mijn jaarlijkse kosten zijn al € 1976 euro excl poepzakjes.
Poepzakjes haal ik in de dierenwinkel, van die groene zakjes die ook in de groene bak mogen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:21

Je hebt grote hond en grote hond :P Onze echt grote hond (Duitse Dog) die redt het niet op 12 kg brok per maand. Reken dat maar per 10 dagen.
Onze JR (12 kg.) eet voor €25,33 per maand (13 kg is €76 - Orijen) aan brok en krijgt iedere dag een dentastix. Totaal voeding €32,33 per maand.
De Duitser (72 kg.) eet €128,97 aan brok per maand plus ook de dentastix is totaal €138,97 per maand aan voeding.

Duitser eet goedkoper voer omdat dit het enige is waar hij op gewicht van blijft en gelukkig is het nog best prima ook (Duits merk Josera).

Mijn wormen en vlooien spul is duur omdat ik graag eetbare pillen wil. Ik gebruik Bravecto en Milbemax.
JR: Bravecto hond 10-20kg € 33,71 per kwartaal
Duitser: Bravecto hond  40-56kg en 10-20 kg € 41,96 + € 33,71 per kwartaal
Enting Nobivac Lepto 4 + kennelhoest*: €49,43 per jaar

*Ik betaal wel hiernaast nog €38,70 voor een gezondheidsonderzoek (verplicht) en €10,50 ivm toeslag zaterdag.

Poepzakjes kosten mij €30 per maand per hond. Ik koop dit altijd groot in.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 12:30

Bedankt voor de overzichten. :)
Ik zie veel verschillen qua kosten, wel interessant om te zien waarin die liggen. :)

Hypericum:
Plan is idd om een beetje goede kwaliteit halsband en riem te kopen als 'basis', riem kan dan evt ook weer voor een volgende hond gebruikt worden.
Hondenkussen heb ik al, zo'n ding gevuld met piepschuimbolletjes en een uitwasbare hoes eromheen, is alleen zo groot dat je er bijna 10 Jack Russells op kwijt kunt en 1 van de katten gebruikt hem als kattenbak als ze de kans krijgt. :')
Dat kussen doneer ik aan het asiel, wellicht kunnen zij er wat mee of hem verkopen ofzo. :)

Selka:
Duitse Dog staat niet op het lijstje wat in aanmerking komt. deels ivm de kosten maar ook ivm dat die met geen mogelijkheid in een fietskar passen qua grootte en gewicht. :+
Maar alsnog bedankt voor je lijstje, die Doggen vreten je de oren van de kop zo te lezen. :wow:

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:47

Ik vind een verzekering toch wel een aanrader hoor.
Mijn duitse herder is ook een herplaatser, kocht ik toen hij 1 jaar oud was, nu 9 jaar bij ons en minstens 6000 a 7000 euro lichter aan alleen dierenarts kosten al.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:19

Nee een Dog is ook niet handig om te hebben. Maar ik dacht misschien tref je een andere grote hond (Leonberger, Sint Bernard etc. etc.) dan weet je meteen wat zoiets kost hihi.

Verzekering... Ik vind het lastig. Mijn JR van 10 heeft naast zijn entingen nog geen €1000 gekost in 10 jaar. Onlangs zijn gebit laten reinigen (€400) en 1x een foto van zijn pootje en verband. Dit was nog eens vriend zijn schuld ook. Die liet per ongeluk een hele zware doos op zijn pootje vallen. Een verzekering had voor mij dus absoluut geen voordeel geweest. Enige van de beestenboel die verzekerd is, is mijn Shire maar ook die heeft alweer ruim 2 jaar niks gehad (klopt af).

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:21

Ik was verzekerd voor mijn hond tot hij kanker kreeg, toen gooiden ze prijzen omhoog en werd er zelden iets vergoed, ik heb daar van geleerd en leg nu maandelijks een x bedrag opzij.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:45

Leuk en goed dat je gaat adopteren!

Ik denk alleen dat je berekening à 85€ per maand voor een grote hond niet echt realistisch is. Ik heb twee grote honden, deze eten elk een kilo per dag dus reken maar uit. Dan krijgen ze nog zalmolie over het voer, snacks (pens, schapenvet bonbons etc) en ga zo maar door. Een hond van mij gaat bijv. ook nog elke maand in de aquatrainer. Het kost uiteindelijk altijd meer als dat je van te voren denkt is mijn ervaring maar goed, de liefde die je er voor terug krijgt is het dan ook dubbel en dwars waard . Ik heb ze overigens niet verzekerd.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:47

Verzekering zal ook van de leeftijd van je hond afhangen, zijn ras en medische voorgeschiedenis die bekend is/ Ik zou dus eerst uitgaan van alles zelf moeten betalen.

Ik betaal 10 euro hondenbelasting per maand
25 opzij voor voer en vlooienmiddel voor hond en kat
50 euro opzij voor dierenarts voor beide
En zo'n 10 euro per maand voor botjes voor de hond
Dus per maand 95 euro voor 2 dieren kwijt, dus dat zal zo'n 55 euro voor alleen de hond zijn. Ik heb een Shih Tzu, kleintje dus, en daardoor kosten beide dieren hier exact evenveel

Ik koop een zak van 15 KG voer voor 50 euro en daar doe ik 7.5 maand mee. Eens per 4 maanden nieuw vlooienmiddel a 17 euro. Tot afgelopen jaar afgezien van entingen en castratie nooit dierenartskosten gehad, maar dit jaar een Patellaoperatie en wat problemen bij herstel en inmiddels bijna 800 euro verder, was heel blij met mijn spaarpot dus! Hetgeen dat ik opzij zet voor voer en vlooienmiddel is meer dan dat ik uitgeef, en daar koop ik aan het eind van het jaar dan een nieuwe mand of een nieuw tuig voor hondlief en wat leuks voor de poes voor :)

Oh en ik gebruik enkel tuigjes, ben anti halsband, dus dat is iets duurder maar die van mij zwemt niet dus ze gaan zeer lang mee :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 11:04

Klopt, vandaar dat ik gewoon informatie opvraag en tegen de tijd dat de hond er komt definitief beslis hoe of wat.
Gezien dat ik liefst een wat oudere hond wil is de kans reëel dat er geen verzekering hem accepteert.

Maar heb gisteren te horen gekregen dat ik weer geopereerd moet worden dus ik stel de zoektocht uit tot ik weer hersteld ben, dat lijkt me wel zo eerlijk naar de hond toe. :)
Atalja schreef:
Ik was verzekerd voor mijn hond tot hij kanker kreeg, toen gooiden ze prijzen omhoog en werd er zelden iets vergoed, ik heb daar van geleerd en leg nu maandelijks een x bedrag opzij.

Hier gaat er maandelijks zowiezo al geld opzij voor de katten en vervanging meubels etc, verhouding dieren/huishoudelijk wordt alleen anders, ipv 25/75 is dat nu 50/50 (met een minimum van 1000,- enkel voor de dieren) en komen dierenartskosten hoger uit dan kan dat van het potje huishoudelijk maar andersom niet.
Dus stel ik heb €1500,- op die rekening staan en de hond of 1 vd katten wordt ziek dan kan die volle €1500,- daarvoor gebruikt worden, maar als ik meubels moet vervangen ofzo is het budget €500,-.

Verder weet ik nog niet of ik de hond laat verzekeren, hem in het zorgplan van de dierenarts opneem of alles zelf betaal.

Nynke1 schreef:
Leuk en goed dat je gaat adopteren!

Ik denk alleen dat je berekening à 85€ per maand voor een grote hond niet echt realistisch is. Ik heb twee grote honden, deze eten elk een kilo per dag dus reken maar uit. Dan krijgen ze nog zalmolie over het voer, snacks (pens, schapenvet bonbons etc) en ga zo maar door. Een hond van mij gaat bijv. ook nog elke maand in de aquatrainer. Het kost uiteindelijk altijd meer als dat je van te voren denkt is mijn ervaring maar goed, de liefde die je er voor terug krijgt is het dan ook dubbel en dwars waard . Ik heb ze overigens niet verzekerd.

Ik zat zelf te denken aan max 30-35kg hond, zeg formaat Golden Retriever, iets groter mss maar mijn voorkeur gaat uit naar een kleinere, wat oudere hond met een laag energieniveau.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 13:00

Even een update:

Afgelopen donderdag heb ik mijn hond opgehaald, het is een Shih Tzu herplaatser van (bijna) 10 maanden oud, kent nog bijna niets, is niet bijgestuurd oid en lekker aan het puberen. :')
Voor een Shih Tzu is hij aardig aan de maat, ik denk op of boven de toegestane maximale hoogte (27cm) in de rasstandaard.
Qua kosten kan ik dus uitgaan van een kleine hond, ik denk dat hij ong 2-2,5kg brokken eet per maand, verder zal hij in het huisdierenzorgplan gaan vd dierenarts, ga ik me eerdaags inschrijven voor cursus en verder gaan we vooral genieten, wandelen en in en om huis rommelen. :)
Inclusief de kosten van overname (inc 2 consulten bij de hondentrainer, bench, voer, speeltjes en een pipet Advantix), registratie op mijn naam, aanschaf fietskar en eerste voer enzo zat ik overigens beneden de €500,- maar wat over is gebleven heb ik aan m'n moeder gegeven die 400km heeft gereden om hem op te halen samen met mij. :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:25

Ik zou ook rekening houden met een gebitsreiniging. Een volwassen hond kan daarin ook kosten gaan geven. Is rond de 135 euro.

Edit: Lees je up date nu pas, leuk, veel plezier met de kleine!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:39

Leuk TS veel plezier met je nieuwe huisgenoot.
Cursus is een slim plan, pubertjes kunnen lastig zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 14:42

Bedankt. :)
De jongeman is vooral een enorme clown en weet heel goed weg te komen met zijn streken door zijn schattige uiterlijk te gebruiken. :+
Helaas voor hem ben ik niet zo gevoelig voor zijn manipulatie dus dat levert verbazing en protest op van zijn kant.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:00

Haha hij probeert je lekker uit.
Pubertje.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 16:14

Jup, duidelijk een pubertje, maar met de kennis en opvoeding van een jong pupje.
Hij is zindelijk, kan aan de lijn meelopen en kent 'zit' maar dat is het ook.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:20

let ook op met voer. Goedkope brok bevat vaak een hoop rommel waar ze bijv. abnormaal veel van kunnen kakken, overgeven, noem maar op. Wij voeren smolke. Prijzig spul maar beide honden doen het er super op. Ze kunnen onbeperkt eten, zitten goed in hun vacht en gewicht en poepen navenant weinig. Zet ik bonzo voor bijv. dan vreten ze alles ineens op en zijn ze veel gevoeliger voor ziek zijn etc.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 16:28

Bedankt voor de tip. :)

Ik heb Hill's junior, Jarco en frolic meegekregen, de Hill's eet hij niet en de frolic krijgt hij hooguit als beloning bij het trainen.
En zelf had ik vd week Wolf of the Wilderness gekocht en dat lust hij ook graag.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:16

Leuk TS. Gefeliciteerd!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:12

grappig, je schreef een maat rond golden retriever, rond 30-35 kilo, laag in energie en wat ouder...waar kom je mee thuis ahahhahaha
veel plezier ermee!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 18:18

Maximaal die maat ja. :))
Keurig binnen de gestelde bovengrens dus.
Alleen leeftijd en tijd van aanschaf vielen buiten de eisen, zocht een wat oudere volwassen herplaatser en was de dag dat ik zijn oproep zag net 's morgens geopereerd en nu, bijna 2 weken later is hij alweer 3 dagen hier. :+
Maar geen spijt van, het is een heerlijk stabiel hondje en met training ga ik er een gouden hond aan hebben. <3

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:55

Ha ts, leuk dat je er van tevoren al zo mee bezig was. Ik las je topic omdat ik me ook aan het oriënteren ben. Dus blij met alle tips en adviezen die jij hebt gekregen. :)
Zorgplan had ik nog niet van gehoord, daar ga ik even op googelen.
Veel plezier met je hond iig!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 19:08

Bedankt :)

Niet iedere dierenarts biedt het huisdierzorgplan aan, je kunt het beste even bellen met de dierenartsen in je regio om te informeren of ze zoiets aanbieden.
Kosten zijn vanaf ong €13,- per maand, afhankelijk vh gewicht van je hond.