.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Wat oudere nog te steriliseren chihuahua, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 15:42

goh, superpony: eerlijk, voor een herplaatser zou ik ook niet zomaar een paar 300-400 euro neertellen. Als deze persoon een fokster is dan heeft ze de pup al eens verkocht, en komt die bij haar terug dan is het haar verantwoordelijkheid om te laten steriliseren. Dier is ook al 5 jaar oud, dus niet meer heel jong.
En dat zou dan niet willen zeggen dat ik het geld er niet voor heb, maar voor een dier dat dringend een tehuis zoekt vind ik een symbolische bijdrage wel voldoende (want mij zou het ook niet interesseren of het dier stamboom heeft of niet bijvoorbeeld, zou er enkel om gaan dat ik het dier een leuk tehuis kan bieden.)
Maar dat is voor iedereen persoonlijk denk ik :).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 15:47

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 15:53

jeetje die prijzen ... er zal blijkbaar wel een "markt" voor zijn...

Ik snap ook wel dat ts prijzen gaat opvragen bij dierenartsen hoor. Stel dat 5 andere DA's zeggen dat zon hondje maar 120 euro kost om te steriliseren, dan kan je ervan uit gaan dat de huidige eigenaresse niet zo eerlijk is door 300 euro te vragen als bijdrage van de sterilisatie. Ongeacht of ts dat bedrag ervoor zou over hebben of niet, gaat het imo om het principe.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:27

Oke, nou zoals ik zei, ons teefje was 290 euro bij een sterkliniek en is super gegaan. Ik meen dat laproscopisch voor haar gewicht (9kilo) 450 euro is, maar dat vonden ze voor een klein hondje niet nodig. Het is super gegaan, je ziet geen littekentje etc.

Een 5 jarig teefje kan natuurlijk nog wat nesten krijgen en geld opbrengen bij een volgende eigenaar. Ik vind het goed dat de fokkers dit willen voorkomen. Er is gewoon teveel rottigheid en er zijn ook genoeg hondjes. Daarnaast is er een hele grote markt voor goedkope chihuahua's, omdat mensen ze wel willen, maar niet de prijzen kunnen of willen betalen.

Feitelijk geven ze een hondje gratis weg. Het heeft hun al genoeg geld opgeleverd en ze willen er een goed huisje voor. Dan is dit nog een redelijke leeftijd om een nieuwe start te beginnen. Zij willen de sterilisatie en ts moet ervoor betalen. Maar als het beestje een half jaar terug al was gesteriliseerd en ze vroegen nu gewoon 300 euro, was het een 5jr gesteriliseerd teefje van 300 euro.

Garanties heb je nooit, dus ik zou OF ervoor gaan Of het gewoon laten. Voor 300 euro krijg je dan een leuk, gezond hondje waar je nog jaren plezier van kan hebben. Hoewel sommigen misschien weinig buiten zijn geweest en je dat wel moet aanleren.

Doe je het niet en wil je een rashondje, ben je zo 1500 euro kwijt. Maar ook zo een hondje kan ziek worden, geopereerd moeten worden etc. Wat de hond in aanschaf kost is 1 ding. Wat hij over zijn hele leven zal kosten, weet je nooit.

Toen ik 13 was hadden we een poedeltje thuis die alleen aan mn moeder hing. Ik had een pieken pijp en heb een hondje uit een etalage gekocht voor 150 gulden. Ja, heel slecht, maar dat was toen....
Toen dat hondje 9 was had hij veel pijn. Foto's en pijnstillers. Nog pijn, dus weer foto's in Utrecht, had een hernia. Natuurlijk wilde ik hem laten opereren, dus kostte klauwen vol geld. Weer pijnstillers erbij. Ging niet goed, dus naar fysio a 80 gulden per keer.
Uiteindelijk toen hij 10 was laten inslapen.

Ik heb een Border Collie gehad van 2000 gulden. Was continu ziek rond het jaar en konden ze niks vinden. Heeft ook klauwen vol geld gekost. Op ander voer en nog jaren goed gegaan zonder een da te zien. Alleen laatste periode weer vaker. Is 15 geworden en tot laatste dagen echt goed.

Je moet een beetje mazzel hebben en de pech moet je kunnen handelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:18

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:47

Na jouw laatste verhaal zou ik het ook laten voor wat het is. de moeite dat je moet doen om info te krijgen en toch wel hoge kosten voor een, misschien niet zindelijke, herplaatser. Ik zou het niet doen.
Genoeg leuke hondjes in het asiel, kost je een stuk minder, krijg je vaak betere uitleg en kan je vaak op proef meehebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:13

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:44, in het totaal 2 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:46

Ik plaats hier even een slotje voor wat overleg :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:32

Moderatoropmerking:
Het topic is hierbij weer open :)

Ik wil jullie nog wel kort vragen om rekening te houden met de ander. Ga respectvol met elkaar om en lees het bericht nog eventjes na voor je op verzenden klikt. Denk ook aan de emoties die je in het bericht stopt. Soms kan het beter zijn om het topic maar even weg te klikken en op een later moment weer terug te komen.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:45

sorry TS, op de castratiekosten na, ben je dit geld met ieder hondje wat je gaat aanschaffen kwijt.
Als dit de voorwaardes zijn geweest voor de fokker om de hondjes terug te krijgen en ze deze nu doet navolgen snap ik het best.

Je bent dan nog zeker de helft "goedkoper" uit dan wanneer je een andere hond koopt bij een fokker.

Wellicht is het beter voor jezelf om een lijstje te maken met voor en nadelen van het hebben van een hond. Want de kosten waarover jij spreekt zijn niet fokker gebonden maar hond gebonden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:47

srsW schreef:
sorry TS, op de castratiekosten na, ben je dit geld met ieder hondje wat je gaat aanschaffen kwijt.
Als dit de voorwaardes zijn geweest voor de fokker om de hondjes terug te krijgen en ze deze nu doet navolgen snap ik het best.

Je bent dan nog zeker de helft "goedkoper" uit dan wanneer je een andere hond koopt bij een fokker.

Wellicht is het beter voor jezelf om een lijstje te maken met voor en nadelen van het hebben van een hond. Want de kosten waarover jij spreekt zijn niet fokker gebonden maar hond gebonden.

Ze heeft al een hondje, ik denk niet dat je haar hoeft uit te leggen hoe duur een hond in onderhoud is.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:57

daar heb ik inderdaad overheen gelezen.

Veranderd niks aan het feit dat TS het ziet als extra kosten en die ze heeft wanneer ze dit hondje gaat ophalen. Deze kosten heb je met iedere hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:16

.