Poep kater stinkt ONT-ZE-TEND

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

Re: Poep kater stinkt ONT-ZE-TEND

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:48

Mijn kat kauwt amper op de brokken. Om vervolgens alles uit te braken en dan de helft weer op te eten. Daarom geef ik nu natvoer. Dan doet hij dat niet.

Helaas stinkt de bak nu veel meer. Dat is jammer.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:52

Abercrombie schreef:
Mijn kat kauwt amper op de brokken. Om vervolgens alles uit te braken en dan de helft weer op te eten. Daarom geef ik nu natvoer. Dan doet hij dat niet.

Helaas stinkt de bak nu veel meer. Dat is jammer.

Klinkt bekend.
Onze oplossing, de voertoren. Na in gebruik name nooit meer braken, langzamer eten en minder overgewicht. Ik heb deze:

Afbeelding

Echt het proberen waard!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:00

Die wordt hier per direct omgegooid :+

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:17

Keet schreef:
Die wordt hier per direct omgegooid :+

Daar was ik met mijn toch wel groter dan gemiddelde katten ook bang voor, maar ze laten hem netjes staan en gebruiken hem super.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:42

Connie64 waar haal jij dan de logica vandaan dat brokjes beter zijn voor het gebit van een kat of hond, dan nat voer?

Misschien is het een kwestie van ten eerste logisch nadenken, namelijk wat eet een kat normaliter in het wild en hoe gebruikt hij zijn gebit?
Niet om brokjes of blikvoer te eten, dus bij beiden is er risico op tandplak.

Daarom dus dat vlees kauwen de tanden echt beter schoon maakt dan een brokje met een speciale vorm of een stofje er in.
Maar die brokjes daar wordt leuk aan verdiend, ook door vele dierenartsen.

Lees je eens in op diverse sites en dan zul je de logica vast tegen komen.

Bijvoorbeeld deze: http://catinfo.org/#Dental_Disease Wel in het Engels
Of https://www.voerwijzer.com/ Een site met veel info en vaak ook links naar onderzoeken, best interessant soms.
Of lees dit eens: http://www.negenlevens.nl/blik-versus-brok/ Is wel een blog dus geen wetenschappelijk onderzoek hier. Wel interessant vind ik zelf.
En deze http://kattenkenniscentrum.nl/veel-voorkomende-gebitsproblemen-aan-de-tand-gevoeld/ met wel enige wetenschappelijke onderbouwing.

Maar ten tweede, nog belangrijker, ik heb zelf een kat met de neiging snel rode randjes aan het tandvlees te krijgen, dit heeft hij al sinds kitten, en ik houd zijn gebit dus gezond door of te poetsen, en dat soms met Chloorhexidine om de ontstekingen buiten de deur te houden, of door regelmatig lamshart, rundvlees, gedroogde kipfilet en dat soort producten aan hem te geven. Doe ik geen van beiden en krijgt hij alleen droge brokjes, merk ik dat gelijk en heeft ie weer last. Ook als hij nat voer krijgt. Het maakt namelijk niet zo veel uit voor het gebit welke van die twee worden gegeven, tandplak krijgen ze van allebei.
En ik geef liever vlees bij dan dat ik met die tandenborstel aan de slag ga....

O, en ik heb een dierenarts die zich toevallig wel heeft verdiept in voeding, maar zij hebben dan ook een vriezer met KVV en een bak met gedroogde vleesproducten naast het standaard dieetvoedings schapje staan in hun praktijk. Dus een en ander komt ook bij hen vandaan, zoals bijvoorbeeld het geven van de graanvrije brok bij een kat met gevoelige darmen, zonder dat er sprake was van Giardia.

Verder maakt het mij ook niet uit wat een ander aan zijn of haar kat voert, dat moet ieder voor zich weten. Maar aangezien ik dus zelf wel enige ervaringen heb met dit soort zaken, en me er ook wel redelijk in heb verdiept, doe ik hier gewoon vrolijk mee aan het geven van gevraagd advies.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 09:55

ow topic even uit het oog verloren. ivm kvv ik geef altijd 2x/dag een portie en als het na 5min niet op is, gaat het in de koelkast tot de volgende maaltijd. Ik had vroeger "worstjes" van maar 150g dus was nog wel te overzien.

Van goed kvv gaan ze echt niet meer tandplak krijgen, want er hoort geen graan oid in te zitten wat tandsteen kan veroorzaken en heb het hier nog nooit aan de tanden zien plakken. Net zoals ik vroeger mijn kat amper op brokjes hoorde kauwen. Dus vind het idee dat brokken de tanden meer poetsen achterhaald (en ik ben nochtans niet anti-brok).