elenaMM77 schreef:nu de temperatuur van het water nog goed is? Bal op het droge is niet geschikt voor een hond met overgewicht.. Maar in het water perfect.. enige dat jij hoeft te doen, is rijlaarzen aan tzt, in het water lopen tot zover je voeten droogblijven (zodat de hond niet volledig kan gaan) en de hond weer rechtsomkeert achter bal/stok aan te laten gaan.. Zo zwemt hij veel actiever dan dat jij meezwemt.. Ik weet natuurlijk niet hoe goed jouw zwemmen is, maar een gemiddelde hond in vuur van spel zwemt menig gevorderde recreatieve zwemmer eruit.. Ik had een parsson jack, maar ik hield haar echt niet bij in het water als er een bal/stok gegooid werd en ik toen op dat moment een niet onaardige tijd van 1.20 m op de 100m vrij (speels een keer getimed in het zwembad... ruim 20 jaar daarvoor was ik gestopt met wedstrijdzwemmen, dus zo af en toe wil ik nog wel eens een keer timen voor de lol).
aangename watertemperaturen zegt weinig over hoe lang een hond te water kan.. ik ken honden die tot aan het eerste ijs met plezier de plomp in gaan (dat kon de mijne niet, die had niet genoeg vet.. maar tot eind oktober ging ze zeker).
Wat bedoel je met zodat de hond niet volledig kan gaan?
Ik zwem nu de watertemperatuur nog goed is ook samen met hem in de lek,dat vinden we beide leuk.
Achter een bal aan kan hij soms inderdaad een sprint inzetten maar ik kan hem wel bijhouden.
(Heb jaren lang wedstrijd zwemmen gedaan en ook een tijd waterpolo gedaan, wegens tijd gebrek gestopt met de wedstrijden maar ik zwem nog regelmatig om het een beetje bij te houden)
Maar samen zwemmen we inderdaad vaak wel op wat rustiger tempo, maar dan zwemt hij wel weer langer achter elkaar door met me mee, met bal komt hij steeds weer op het droge.
Ik weet niet tot hoelang de hond in kwestie wilt blijven zwemmen,vorige winter mocht hij de sloot nog niet in (hij kwam er niet zelf uit)
Maar aan het strand ging hij met een graad of 10 nog gewoon het water in.
Koud zal hij het nu niet snel hebben vet zat
Ik heb ook een hond die springt gewoon in het wak bij de eenden als hij het warm heeft.
De komende tijd dus maar zoveel mogelijk met hem zwemmen.
Wij zijn ook een tijd met hem wezen zwemmen in zo n speciaal honden zwembad. Dit deden we 2x per week.
Van het voorjaar zijn we hiermee gestopt omdat wel dachten we laten hem zelf wel in de lek zwemmen.
Als hij niet meer wilt zwemmen omdat hij het te koud vind is dat zwembad misschien wel weer een optie, maar liefst hou ik dit als laatste optie, het is best een stuk rijden met de auto en best wel prijzig..
Maar als het echt nodig is doen we het natuurlijk maar ik laat hem liever zolang het kan zelf extra zwemmen.