hond moet nog 10 kg afvallen, loopband?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 11:47

kiwiwitje schreef:
Oh wauw. Wat een "gevaarte" moet hij geweest zijn..
wij hebben ook een loopband. Wel is deze eigenlijk voor mij en gebruik hem nu ook voor de honden. Er staan veel filmpjes op youtube om het aan te leren. Mijn reu vind het nog niet zo maar zolang hij iets lekkers en aandacht krijgt is het goed. Het teefje rent al naar de loopband als ze die ruimte in kan en gaat er dan zelf op staan.

Ons teefje word dik van lucht. Kijk goed naar wat voor kvv je voert, je hebt ook vettere varianten. Daar kan ik hier ook slecht van voeren. Zij krijgt(engelse stafford.13/14 kg niet heel strak maar zeker niet echt te zwaar) ; ochtend 120 gram kvv, avond 50 gram sams field power( ik ben nu gewoon verschillende brok aan het proberen) met ongeveer 100 gram gepureerde groente. Zonder de groente spuugt ze in de ochtend, maar met meer brok van welk merk tot nu toe word ze dikker.

Leuk dat je teefje er ook uit zich zelf op gaat staan! Als ik dat dan hoor denk ik toch wel dat er echt honden zijn die het leuk vinden.

Kun je de brokken niet sochtends geven en de kvv savonds? Misschien dat dat ook scheelt kwa spugen? Hoewel als dit met de groente nu goed gaat je het beter niet kan veranderen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:50

bcd94 schreef:
kiwiwitje schreef:
Oh wauw. Wat een "gevaarte" moet hij geweest zijn..
wij hebben ook een loopband. Wel is deze eigenlijk voor mij en gebruik hem nu ook voor de honden. Er staan veel filmpjes op youtube om het aan te leren. Mijn reu vind het nog niet zo maar zolang hij iets lekkers en aandacht krijgt is het goed. Het teefje rent al naar de loopband als ze die ruimte in kan en gaat er dan zelf op staan.

Ons teefje word dik van lucht. Kijk goed naar wat voor kvv je voert, je hebt ook vettere varianten. Daar kan ik hier ook slecht van voeren. Zij krijgt(engelse stafford.13/14 kg niet heel strak maar zeker niet echt te zwaar) ; ochtend 120 gram kvv, avond 50 gram sams field power( ik ben nu gewoon verschillende brok aan het proberen) met ongeveer 100 gram gepureerde groente. Zonder de groente spuugt ze in de ochtend, maar met meer brok van welk merk tot nu toe word ze dikker.

Leuk dat je teefje er ook uit zich zelf op gaat staan! Als ik dat dan hoor denk ik toch wel dat er echt honden zijn die het leuk vinden.

Kun je de brokken niet sochtends geven en de kvv savonds? Misschien dat dat ook scheelt kwa spugen? Hoewel als dit met de groente nu goed gaat je het beter niet kan veranderen.

Als we dat doen spuugt ze overdag ondanks dat er altijd kauwsnacks liggen. Ja ze vind het echt heel leuk. Ze hebben er pas een paar keer op gestaan en bij mijn reu valt het kwartje een beetje laat.. :P Teefje is ook angstig, maar van samenwerken groeit haar vertrouwen en ze vind het o.a. leuk ivm de aandacht beloningen. :D We gebruiken of brok, of trainers (gewoon van die goedkope potten van smulti) en de trainers snijd ik dan nog doormidden. :P

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:15

bcd94 schreef:
Oké nu kom ik denk ik net over alsof ik een krent ben en geen geld uit wil geven aan de honden. Dat is absoluut niet het geval maar als ik de extra reiskosten achterwegen laat lukt het nog niet om tussendoor nog een keer te gaan.

Mwah, nee hoor. Tweemaal daags met de auto naar losloopgebied is best een gedoe en telt inderdaad ook op qua benzine dus je doet echt wel moeite voor je honden lees ik hoor. Ik vind het ook begrijpelijk dat je kiest voor manieren die minder geld kosten daar waar dat kan.

Wel maf dat ze de bevroren kongs opgaven, wat een watjes :+ !

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:19

GDG schreef:
bcd94 schreef:
Oké nu kom ik denk ik net over alsof ik een krent ben en geen geld uit wil geven aan de honden. Dat is absoluut niet het geval maar als ik de extra reiskosten achterwegen laat lukt het nog niet om tussendoor nog een keer te gaan.

Mwah, nee hoor. Tweemaal daags met de auto naar losloopgebied is best een gedoe en telt inderdaad ook op qua benzine dus je doet echt wel moeite voor je honden lees ik hoor. Ik vind het ook begrijpelijk dat je kiest voor manieren die minder geld kosten daar waar dat kan.

Wel maf dat ze de bevroren kongs opgaven, wat een watjes :+ !

Indd je komt zeker niet over als een krent. Twee keer per dag naar een wandel gebied zoals jij aangeeft redden wij echt niet hoor.
Overigens, onze reu heeft ook niks met bevroren kong.. Heb dat ook al eens geprobeerd..

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:20

Ik zou zelf persoonlijk naar zijn voer gaan kijken en niet 'nog' meer extra bewegen. Je wilt ook geen overbelaste hond.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:29

KimD schreef:
_Micha_ schreef:
Natuurlijk wel.. als de hond een lagere hoeveelheid voeding binnen krijgt is de hoeveelheid voedingsstof, vitaminen en mineralen toch ook lager.

Nee hoor, kwestie van de balans vinden in je voer. Zo voer ik een van de teven bijna 1/3 van wat ze mag hebben. Maar toch stel ik haar eten zo samen dat de benodigde voedingsstoffen erin zitten.

Ja maar dan kijk je heel bewust naar het eten en ben je er extra mee bezig. Ik probeerde meer duidelijk te maken dat je niet zo maar onder die voedingsgrens moet gaan zitten als je niet ontzettend bewust er mee bezig bent en weet hoe veel ze van alles moeten hebben.

Want -als je niet dingen gaat samenstellen maar alleen minder voert- krijgen ze zeker wel minder vitaminen en mineralen binnen.

Ts ik vind je helemaal niet krenterig over komen!
Waar ik net ineens dacht, heb je niet de mogelijkheid om een badje in je tuin te zetten zodat hij kan zwemmen? Dan heb je niet het gedoe van het op en neer rijden, wel of niet kunnen zwemmen. En kun je bijvoorbeeld een x aantal keer 10 min zwemmen.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 13:34

Hier een foto van zijn achterkant,als hij staat en de foto is vanaf de zijkant lijkt hij een stuk dunner haha

Afbeelding

Zal vanavond even kijken of ik een goede foto heb waar hij helemaal opstaat
Deze is even snel tijdens het plasrondje gemaakt :o

_Micha_

Re: hond moet nog 10 kg afvallen, loopband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:50

Afgetraind ziet hij er zeker niet uit :)) ik zou echt zweren dat hij zit op die foto :)) ben benieuwd naar een foto van de zijkant

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:00

Ik zou ook zeggen die zit op de foto.

Kan me gewoon niet voorstellen dat er nog zoveel af moet nu hij al zoveel is afgevallen.Onze lab van 40 kilo was keurig op gewicht.

Ben heel benieuwd naar een foto van de hele hond.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 14:01

[/quote]

Kun je de brokken niet sochtends geven en de kvv savonds? Misschien dat dat ook scheelt kwa spugen? Hoewel als dit met de groente nu goed gaat je het beter niet kan veranderen.[/quote]
Als we dat doen spuugt ze overdag ondanks dat er altijd kauwsnacks liggen. Ja ze vind het echt heel leuk. Ze hebben er pas een paar keer op gestaan en bij mijn reu valt het kwartje een beetje laat.. :P Teefje is ook angstig, maar van samenwerken groeit haar vertrouwen en ze vind het o.a. leuk ivm de aandacht beloningen. :D We gebruiken of brok, of trainers (gewoon van die goedkope potten van smulti) en de trainers snijd ik dan nog doormidden. :P[/quote]

Balen dat ze zo snel spuugt zeg maar gelukkig dat je het met deen groente kunt oplossen.
Misschien moet ik het dan toch maar is proberen misschien vind hij het wel super leuk en het zou alleen maar een extraatje zijn natuurlijk niet ipv uitlaten.
Ik moet zeggen dat het me wel handig lijkt als hij het leuk vind vooral van de winter want dan is het voor ons toch een stuk lastiger om ze los te kunnen laten lopen omdat het zo vroeg donker is.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 14:04

Nee hoor, kwestie van de balans vinden in je voer. Zo voer ik een van de teven bijna 1/3 van wat ze mag hebben. Maar toch stel ik haar eten zo samen dat de benodigde voedingsstoffen erin zitten.[/quote]

Ja maar dan kijk je heel bewust naar het eten en ben je er extra mee bezig. Ik probeerde meer duidelijk te maken dat je niet zo maar onder die voedingsgrens moet gaan zitten als je niet ontzettend bewust er mee bezig bent en weet hoe veel ze van alles moeten hebben.

Want -als je niet dingen gaat samenstellen maar alleen minder voert- krijgen ze zeker wel minder vitaminen en mineralen binnen.

Ts ik vind je helemaal niet krenterig over komen!
Waar ik net ineens dacht, heb je niet de mogelijkheid om een badje in je tuin te zetten zodat hij kan zwemmen? Dan heb je niet het gedoe van het op en neer rijden, wel of niet kunnen zwemmen. En kun je bijvoorbeeld een x aantal keer 10 min zwemmen.[/quote]

Een badje in de tuin zou een goede optie kunnen zijn als hij daar inwilt haha ik had zo n zandbakschelp voor ze gekocht en daar gingen ze echt niet in nu heb ik zo n hondenbadje gekocht maar dat heb ik nog niet geprobeerd, maar deze is te ondiep om echt in te zwemmen. Maar ze zullen vast ook wel diepere verkopen. Eigenlijk zou ik een soort stroom versnelling moeten hebben waar hij tegenin kan zwemmen haha

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 14:05

_Micha_ schreef:
Afgetraind ziet hij er zeker niet uit :)) ik zou echt zweren dat hij zit op die foto :)) ben benieuwd naar een foto van de zijkant

Ooh oeps hij zit inderdaad op de foto ik had het een beetje verkeerd verwoord.
Het moest zijn hier een foto van de achterkant als hij zit.
Als hij staat en de foto is vanaf de zijkant lijkt hij een stuk dunner.

Sorry voor de verwarring enne afgetraind is hij zeker niet!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:07

Zittende hond is altijd dikker idd

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 14:08

simongek schreef:
Ik zou ook zeggen die zit op de foto.

Kan me gewoon niet voorstellen dat er nog zoveel af moet nu hij al zoveel is afgevallen.Onze lab van 40 kilo was keurig op gewicht.

Ben heel benieuwd naar een foto van de hele hond.

Zie de reactie hierboven
Hij zit inderdaad op de foto
Ga zo even heel de hond op de foto zetten.
Het is een kruising en hij heeft dan ook niet de hoogte van een labrador ik zal hem zo gelijk opmeten.
Misschien dat er niet perse daadwerkelijk 10 kg afmoet, misschien kan ik beter zeggen er moet nog een deel vet af en een deel omgezet worden in spieren.
Enne misschien heeft hij wel zware botten :+

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:08

Ik vind de loopband absoluut geen gek idee hoor! Het is namelijk aanvulling op je andere wandelingen.
Ook omdat hij in de wijk overprikkeld raakt.
Je kan het eventueel combineren met draven naast de fiets.

De hond is natuurlijk te zwaar wat ook belastend is voor de gewrichten. Rechtdoor en in gelijkmatig tempo is het beste.

Zou de 2 bovenstaande eerder doen dan balletjes gooien want dat is zo belastend voor de gewrichten.

Ook zou ik eens kijken naar de voeding. De ene kvv is de andere niet het kan soms per merk verschillen tot wel 1000 kcal per kg.
Welk merk krijgt de hond? Wellicht dat je magere soorten kan uitzoeken en de hoeveelheid iets omhoog schroeven omdat de hond nu waarschijnlijk in spaarstand is en dus alles probeert op te slaan. Soms loont het dan om wat meer te geven.
Of wellicht met een light brok(of brok met weinig kcal) ernaast.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:11

Loopband of fietsen zou ik zeker niet doen. Veel te veel risico op blessures of overbelasting want een loopband of fietsen is altijd een wat geforceerde manier van bewegen. Bedenk dat het lichaam van je hond al heel hard heeft moeten 'werken' om zoveel te veranderen. Mogelijks zijn zijn pezen en ligamenten nog niet zo stevig als van een andere hond omdat hij in het asiel waarschijnlijk onvoldoende beweging gehad heeft.
Misschien zit hij nu wel op zijn natuurlijke gewicht en anders kan het ook geen kwaad dat hij even een pauze heeft in het vermageren. En zoals iemand al zei zijn spieren zwaarder dan vet. Dus het kan zijn dat hij nog in de goede richting evolueert, ook al gaat er geen gewicht af.
Ik denk dat je gewoon goed bezig bent met hem, maar het kan nooit kwaad er eens een andere DA naar te laten kijken.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 14:12

Afbeelding

In actie haha

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:12

Ik pak zelf voor honden die zo veel te dik zijn het voer van Royal Canin, afhankelijk van de voorkeur kan er gekozen worden voor Satiety, met 2692 kcal/kg (normaal voer zit tussen de 3700-4100 kcal/kg) of Obesity management met 3116 kcal/kg. Van Satiety voer je iets meer, na 4 weken (gewenningsperiode, die mag jij waarschijnlijk overslaan) zo'n 265g voer, van de obesity management na 4 weken zo'n 230g. Het totaal aan kcal is dan ongeveer gelijk, zo'n 715kcal.

Ik weet niet welke kvv je voert. Smuldier vlees compleet bevat 13.5% eiwit en 14.1% vet, dus zo'n 1809 kcal/kg. Bij een dier van 27kg (ideaalgewicht) zou je verwachten dat de benodigde aantal kcal zo'n 1300kcal/dag zijn. De formule is 110*ideaal lichaamsgewicht^0.75. 1300kcal komt overeen met 2-2.5% lichaamsgewicht aan kvv. De aanbevolen hoeveelheid volgens de verpakking. Dat is van belang omdat de hoeveelheid mineralen, vitaminen én eiwitten aangepast worden op de benodigde hoeveelheid volgens de verpakking.

FEDIAF gebruikt de maat per 1000kcal, maar gaat er dan wel vanuit dat de hond de volgens hen berekende hoeveelheid kcal binnen krijgt. Het had dus ook per kg hond gekund (alleen dan moet je bij hoge inspanning gaan corrigeren qua eiwitbehoefte).

Een hond heeft per 1000kcal (gerekend met die formule) 45g eiwit nodig minimaal en honden die afvallen zie je vaak zelfs een nog wat hogere behoefte hebben. Als je rekent met 60g eiwit en 1300kcal, dan heeft de hond dus 78g eiwit nodig optimaal (en 58.5g minimaal).

Met 400g smuldier vleescompleet krijgt hij 720kcal en 54g eiwit binnen. Met smuldier pens/vlees compleet 762kcal en 59g eiwit binnen. Met 265g RC satiety 713kcal en 76g eiwit, met 230g RC obesity management 717kcal en 79g eiwit.

Het maakt dus echt uit alleen al met de hoeveelheid eiwitten. Qua mineralen geeft smuldier alleen Ca en P (0.5% en 0.3%), en ook deze waarden zijn flink lager dan met RC. Je kunt er gevoeglijk vanuit gaan dat dit voor alle mineralen geldt. Hoewel de hond wel ongeveer voldoende calcium en fosfor binnen krijgt met smuldier (behoefte is 1.625g Ca en 1.3g P. Hij krijgt 2g Ca en 1.2g P binnen), betekent dat niet dat alle mineralen voldoende zijn, aangezien Ca en P normaal vaak dubbel gedoseerd worden. Dan zou de rest dus ruim onvoldoende zijn qua mineralen.

De folder van de RC producten.
https://static.royalcanin.nl/media/Prod ... besity.pdf

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 14:16

Sclimpre schreef:
Loopband of fietsen zou ik zeker niet doen. Veel te veel risico op blessures of overbelasting want een loopband of fietsen is altijd een wat geforceerde manier van bewegen. Bedenk dat het lichaam van je hond al heel hard heeft moeten 'werken' om zoveel te veranderen. Mogelijks zijn zijn pezen en ligamenten nog niet zo stevig als van een andere hond omdat hij in het asiel waarschijnlijk onvoldoende beweging gehad heeft.
Misschien zit hij nu wel op zijn natuurlijke gewicht en anders kan het ook geen kwaad dat hij even een pauze heeft in het vermageren. En zoals iemand al zei zijn spieren zwaarder dan vet. Dus het kan zijn dat hij nog in de goede richting evolueert, ook al gaat er geen gewicht af.
Ik denk dat je gewoon goed bezig bent met hem, maar het kan nooit kwaad er eens een andere DA naar te laten kijken.

Fietsen of loopband lijken me toch altijd nog wel beter dan hem met andere honden laten spelen.. Dan kan hij aardig gekke sprongen maken.
Dit laat ik hem ondanks dat het misschien niet goed is wel af en toe doen.
Als hij nu op zijn natuurlijke gewicht zou zitten is zijn natuurlijke gewicht toch echt te hoog.
Maar dat spieren zwaarder zijn dan vet is zeker waar, misschien moet ik het dan anders noemen ik wil dat zijn vetpercentage lager komt :)

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 14:20

Ginger1991 schreef:
Ik vind de loopband absoluut geen gek idee hoor! Het is namelijk aanvulling op je andere wandelingen.
Ook omdat hij in de wijk overprikkeld raakt.
Je kan het eventueel combineren met draven naast de fiets.

De hond is natuurlijk te zwaar wat ook belastend is voor de gewrichten. Rechtdoor en in gelijkmatig tempo is het beste.

Zou de 2 bovenstaande eerder doen dan balletjes gooien want dat is zo belastend voor de gewrichten.

Ook zou ik eens kijken naar de voeding. De ene kvv is de andere niet het kan soms per merk verschillen tot wel 1000 kcal per kg.
Welk merk krijgt de hond? Wellicht dat je magere soorten kan uitzoeken en de hoeveelheid iets omhoog schroeven omdat de hond nu waarschijnlijk in spaarstand is en dus alles probeert op te slaan. Soms loont het dan om wat meer te geven.
Of wellicht met een light brok(of brok met weinig kcal) ernaast.

Het in de wijk wandelen gaat wel steeds beter maar ik moet hem er niet teveel in een keer laten zien dan raakt hij overprikkeld en sluit hij zich helemaal af.
Ik vind het als vervanging inderdaad echt geen goed idee maar als aanvulling vind ik het niet perse gelijk slecht.
Ik bestel het voer op barfplaats er staat eigenlijk geen merk op.
Ik geef hem wel vaak magere diersoorten.
Ik ga van het weekend verschillende voer soorten vergelijken en is kijken of iets anders misschien beter bij hem past of wellicht wat brokjes erbij welke ik dan gelijk makkelijk kan gebruiken als beloning

bcd94

Re: hond moet nog 10 kg afvallen, loopband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 14:29

Zijn schofthoogte is 51 cm en zijn buikomtrek 89 cm gemeten direct achter de voorpoten.
Ik kan denk ik beter af en toe even zijn omvang gaan meten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:30

Als het zo extreem was en je tot nu toe afspraken hebt gemaakt met de DA over de hoeveelheid voer ed is het misschien verstandig om nu nog eens te overleggen :)

Wat me verder nog te binnen schoot; kan het zijn dat je vooral de gevolgen van spieropbouw weegt? Spieren zijn zwaarder dan vet, dus dan kan het zijn dat hij qua gewicht stilvalt maar nog wel slanker wordt. Gezien wat jullie allemaal met hem doen lijkt me dat niet raar :)

edit; ik zie nu je voorgaande post, omvang meten lijkt me een goede aanvulling op wegen inderdaad :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:35

bcd94 schreef:
elenaMM77 schreef:
nu de temperatuur van het water nog goed is? Bal op het droge is niet geschikt voor een hond met overgewicht.. Maar in het water perfect.. enige dat jij hoeft te doen, is rijlaarzen aan tzt, in het water lopen tot zover je voeten droogblijven (zodat de hond niet volledig kan gaan) en de hond weer rechtsomkeert achter bal/stok aan te laten gaan.. Zo zwemt hij veel actiever dan dat jij meezwemt.. Ik weet natuurlijk niet hoe goed jouw zwemmen is, maar een gemiddelde hond in vuur van spel zwemt menig gevorderde recreatieve zwemmer eruit.. Ik had een parsson jack, maar ik hield haar echt niet bij in het water als er een bal/stok gegooid werd en ik toen op dat moment een niet onaardige tijd van 1.20 m op de 100m vrij (speels een keer getimed in het zwembad... ruim 20 jaar daarvoor was ik gestopt met wedstrijdzwemmen, dus zo af en toe wil ik nog wel eens een keer timen voor de lol).

aangename watertemperaturen zegt weinig over hoe lang een hond te water kan.. ik ken honden die tot aan het eerste ijs met plezier de plomp in gaan (dat kon de mijne niet, die had niet genoeg vet.. maar tot eind oktober ging ze zeker).

Wat bedoel je met zodat de hond niet volledig kan gaan?
Ik zwem nu de watertemperatuur nog goed is ook samen met hem in de lek,dat vinden we beide leuk.
Achter een bal aan kan hij soms inderdaad een sprint inzetten maar ik kan hem wel bijhouden.
(Heb jaren lang wedstrijd zwemmen gedaan en ook een tijd waterpolo gedaan, wegens tijd gebrek gestopt met de wedstrijden maar ik zwem nog regelmatig om het een beetje bij te houden)
Maar samen zwemmen we inderdaad vaak wel op wat rustiger tempo, maar dan zwemt hij wel weer langer achter elkaar door met me mee, met bal komt hij steeds weer op het droge.

Ik weet niet tot hoelang de hond in kwestie wilt blijven zwemmen,vorige winter mocht hij de sloot nog niet in (hij kwam er niet zelf uit)
Maar aan het strand ging hij met een graad of 10 nog gewoon het water in.
Koud zal hij het nu niet snel hebben vet zat :')

Ik heb ook een hond die springt gewoon in het wak bij de eenden als hij het warm heeft.

De komende tijd dus maar zoveel mogelijk met hem zwemmen.
Wij zijn ook een tijd met hem wezen zwemmen in zo n speciaal honden zwembad. Dit deden we 2x per week.
Van het voorjaar zijn we hiermee gestopt omdat wel dachten we laten hem zelf wel in de lek zwemmen.

Als hij niet meer wilt zwemmen omdat hij het te koud vind is dat zwembad misschien wel weer een optie, maar liefst hou ik dit als laatste optie, het is best een stuk rijden met de auto en best wel prijzig..
Maar als het echt nodig is doen we het natuurlijk maar ik laat hem liever zolang het kan zelf extra zwemmen.

wat ik bedoel is met hem zwemmen is minder intensief dan hem laten zwemmen waarbij jij aan de kant blijft (of een stukje af en toe met hem zwemt).. Niet kan staan, omdat zwemmen intensiever is dan op de grond staan + lopen/staan ploegen door het water of met een vacht vol water weer op de wal rennen heeft een zwaardere impact op de gewrichten.. vandaar dat ik zeg, de hond laten omkeren voordat hij kan lopen, of de wal op komt.

met hem zwemmen is voor de fun.. maar zodra de hond ook maar een beetje conditie heeft, of kracht heeft.. dan houd je hem als het goed is toch echt niet bij.. en die conditie bouwt hij in mijn ogen op als hij op eigen kracht zwemt in plaats van bij jou blijft in het water.. dus voor fun, zeker samen zwemmen is prima.. als het gaat om zijn conditie en kracht opbouwen, dan lijkt mij dat hij dat stadium dat hij hulp nodig heeft bij het zwemmen (of iemand die er naast zwemt om hem in de gaten te houden) toch wel voorbij?

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 14:36

Mizora schreef:
Ik pak zelf voor honden die zo veel te dik zijn het voer van Royal Canin, afhankelijk van de voorkeur kan er gekozen worden voor Satiety, met 2692 kcal/kg (normaal voer zit tussen de 3700-4100 kcal/kg) of Obesity management met 3116 kcal/kg. Van Satiety voer je iets meer, na 4 weken (gewenningsperiode, die mag jij waarschijnlijk overslaan) zo'n 265g voer, van de obesity management na 4 weken zo'n 230g. Het totaal aan kcal is dan ongeveer gelijk, zo'n 715kcal.

Ik weet niet welke kvv je voert. Smuldier vlees compleet bevat 13.5% eiwit en 14.1% vet, dus zo'n 1809 kcal/kg. Bij een dier van 27kg (ideaalgewicht) zou je verwachten dat de benodigde aantal kcal zo'n 1300kcal/dag zijn. De formule is 110*ideaal lichaamsgewicht^0.75. 1300kcal komt overeen met 2-2.5% lichaamsgewicht aan kvv. De aanbevolen hoeveelheid volgens de verpakking. Dat is van belang omdat de hoeveelheid mineralen, vitaminen én eiwitten aangepast worden op de benodigde hoeveelheid volgens de verpakking.

FEDIAF gebruikt de maat per 1000kcal, maar gaat er dan wel vanuit dat de hond de volgens hen berekende hoeveelheid kcal binnen krijgt. Het had dus ook per kg hond gekund (alleen dan moet je bij hoge inspanning gaan corrigeren qua eiwitbehoefte).

Een hond heeft per 1000kcal (gerekend met die formule) 45g eiwit nodig minimaal en honden die afvallen zie je vaak zelfs een nog wat hogere behoefte hebben. Als je rekent met 60g eiwit en 1300kcal, dan heeft de hond dus 78g eiwit nodig optimaal (en 58.5g minimaal).

Met 400g smuldier vleescompleet krijgt hij 720kcal en 54g eiwit binnen. Met smuldier pens/vlees compleet 762kcal en 59g eiwit binnen. Met 265g RC satiety 713kcal en 76g eiwit, met 230g RC obesity management 717kcal en 79g eiwit.

Het maakt dus echt uit alleen al met de hoeveelheid eiwitten. Qua mineralen geeft smuldier alleen Ca en P (0.5% en 0.3%), en ook deze waarden zijn flink lager dan met RC. Je kunt er gevoeglijk vanuit gaan dat dit voor alle mineralen geldt. Hoewel de hond wel ongeveer voldoende calcium en fosfor binnen krijgt met smuldier (behoefte is 1.625g Ca en 1.3g P. Hij krijgt 2g Ca en 1.2g P binnen), betekent dat niet dat alle mineralen voldoende zijn, aangezien Ca en P normaal vaak dubbel gedoseerd worden. Dan zou de rest dus ruim onvoldoende zijn qua mineralen.

De folder van de RC producten.
https://static.royalcanin.nl/media/Prod ... besity.pdf

Bedankt, duidelijke uitleg :)
Mijn andere twee honden heb ik een tijdje op royal canin gehad maar dit was echt een drama, de scheten die ze lieten waren niet om te harden.
Maar de hond waar het omgaat heeft nog nooit op Royal canin gestaan dus dat is te proberen.
Ik denk wel dat Royal Canin best wel een commercieel voer is, opzich niet erg zolang de hond het er goed op doet.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 14:40

nu de temperatuur van het water nog goed is? Bal op het droge is niet geschikt voor een hond met overgewicht.. Maar in het water perfect.. enige dat jij hoeft te doen, is rijlaarzen aan tzt, in het water lopen tot zover je voeten droogblijven (zodat de hond niet volledig kan gaan) en de hond weer rechtsomkeert achter bal/stok aan te laten gaan.. Zo zwemt hij veel actiever dan dat jij meezwemt.. Ik weet natuurlijk niet hoe goed jouw zwemmen is, maar een gemiddelde hond in vuur van spel zwemt menig gevorderde recreatieve zwemmer eruit.. Ik had een parsson jack, maar ik hield haar echt niet bij in het water als er een bal/stok gegooid werd en ik toen op dat moment een niet onaardige tijd van 1.20 m op de 100m vrij (speels een keer getimed in het zwembad... ruim 20 jaar daarvoor was ik gestopt met wedstrijdzwemmen, dus zo af en toe wil ik nog wel eens een keer timen voor de lol).

aangename watertemperaturen zegt weinig over hoe lang een hond te water kan.. ik ken honden die tot aan het eerste ijs met plezier de plomp in gaan (dat kon de mijne niet, die had niet genoeg vet.. maar tot eind oktober ging ze zeker).
[/quote]

Wat bedoel je met zodat de hond niet volledig kan gaan?
Ik zwem nu de watertemperatuur nog goed is ook samen met hem in de lek,dat vinden we beide leuk.
Achter een bal aan kan hij soms inderdaad een sprint inzetten maar ik kan hem wel bijhouden.
(Heb jaren lang wedstrijd zwemmen gedaan en ook een tijd waterpolo gedaan, wegens tijd gebrek gestopt met de wedstrijden maar ik zwem nog regelmatig om het een beetje bij te houden)
Maar samen zwemmen we inderdaad vaak wel op wat rustiger tempo, maar dan zwemt hij wel weer langer achter elkaar door met me mee, met bal komt hij steeds weer op het droge.

Ik weet niet tot hoelang de hond in kwestie wilt blijven zwemmen,vorige winter mocht hij de sloot nog niet in (hij kwam er niet zelf uit)
Maar aan het strand ging hij met een graad of 10 nog gewoon het water in.
Koud zal hij het nu niet snel hebben vet zat :')

Ik heb ook een hond die springt gewoon in het wak bij de eenden als hij het warm heeft.

De komende tijd dus maar zoveel mogelijk met hem zwemmen.
Wij zijn ook een tijd met hem wezen zwemmen in zo n speciaal honden zwembad. Dit deden we 2x per week.
Van het voorjaar zijn we hiermee gestopt omdat wel dachten we laten hem zelf wel in de lek zwemmen.

Als hij niet meer wilt zwemmen omdat hij het te koud vind is dat zwembad misschien wel weer een optie, maar liefst hou ik dit als laatste optie, het is best een stuk rijden met de auto en best wel prijzig..
Maar als het echt nodig is doen we het natuurlijk maar ik laat hem liever zolang het kan zelf extra zwemmen.[/quote]

wat ik bedoel is met hem zwemmen is minder intensief dan hem laten zwemmen waarbij jij aan de kant blijft (of een stukje af en toe met hem zwemt).. Niet kan staan, omdat zwemmen intensiever is dan op de grond staan + lopen/staan ploegen door het water of met een vacht vol water weer op de wal rennen heeft een zwaardere impact op de gewrichten.. vandaar dat ik zeg, de hond laten omkeren voordat hij kan lopen, of de wal op komt.

met hem zwemmen is voor de fun.. maar zodra de hond ook maar een beetje conditie heeft, of kracht heeft.. dan houd je hem als het goed is toch echt niet bij.. en die conditie bouwt hij in mijn ogen op als hij op eigen kracht zwemt in plaats van bij jou blijft in het water.. dus voor fun, zeker samen zwemmen is prima.. als het gaat om zijn conditie en kracht opbouwen, dan lijkt mij dat hij dat stadium dat hij hulp nodig heeft bij het zwemmen (of iemand die er naast zwemt om hem in de gaten te houden) toch wel voorbij?[/quote]

aha op die manier, als ik niet met hem mee het water in ga komt hij nu inderdaad steeds uit het water om de bal te brengen.
Hij kan inmiddels heel goed zwemmen! Hulp heeft hij absoluut niet nodig.
Maar samen zwemmen vinden we allebei leuk en is ook gelijk goed voor mij dus met lekker weer gaan we lekker samen het water in! Maar ook als ik zelf ook ga zwemmen neem ik het balletje voor hem mee hoor. Maar ik denk dat het ook niet verkeerd is als hij soms op rustiger tempo lekker beweegt