kip gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 15:05

tjady schreef:
Wat fijn dat je ze hebt opgevangen. Dat het haantjes zijn is wel duidelijk, maar als ze samen opgroeien dan kunnen ze vaak heel goed samen blijven. Ook als je er eventueel later hennen bij wilt.
Ik heb grote en kleine kippen en heb op dit moment in totaal 6 hanen en alles loop door elkaar en bij elkaar. Ze lopen hier wel los op erf, bos en weiland en zoeken de eigen ruimte wel op.

Fijn dat alles bij jou gewoon bij elkaar loopt, hier helaas geen weiland als tuin Haha dus ze zullen het hier met een ren moeten doen, als ze loslopen gaat het denk ik wel sneller goed.

Mossel

Re: kip gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:18

Hou wel rekening mee dat hanen tegen elkaar op gaan kraaien ( dus tegen de haan die verderop in de wijk zit) en dar kan best wel hard gaan, ik zou eerst maar eens na gaan of je buren er Oke mee zijn of je 2 hanen houdt

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:19

PimxBotje schreef:
[ [url=m/5NV8oC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maartje1990 schreef:
Hmmm ik dacht eerder juist hennen... als ik nu de staart zou zien... 2 hanen kun je trouwens niet bij elkaar houden. Dat wordt tzt vechten

Ik heb jarenlang 2 hanen vanaf kuikentje hier op het terrein gehad ging prima.
Maar dus geen hennetjes erbij , en ze konden gaan en staan waar ze wilden maar zag je de een dan zag je de ander ook.

Fijn dat bij jou 2 hanen wel goed samen gingen! Ik vind het lastig, aan de ene kant denk ik het gaat nu echt heel goed dus ik probeer het gewoon maar ik zit er ook niet op te wachten dat het een keer goed mis gaat.
Sommige mensen zeggen dat het met hennetjes erbij juist beter gaat maar dan denk ik weer zouden ze dan juist geen ruzie om de dames gaan maken..[/quote]
Ik heb voor die twee haantjes hennen en meerdere haantjes samen gehad en heb daar positieve en negatieve ervaringen mee gehad . Maar hier hebben ze allemaal los gelopen scharrelen, s avonds gingen ze zelf of in het hok of in een hoge boom.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 15:23

Mossel schreef:
Hou wel rekening mee dat hanen tegen elkaar op gaan kraaien ( dus tegen de haan die verderop in de wijk zit) en dar kan best wel hard gaan, ik zou eerst maar eens na gaan of je buren er Oke mee zijn of je 2 hanen houdt

Ik ben er inderdaad mee bekend dat ze tegen elkaar op kunnen gaan maar zolang ze niet kraaien is er niks aan de hand natuurlijk. Doen ze dat vanaf een bepaalde leeftijd ofzo? De buren aan de ene kant zijn zelden thuis dus zullen er weinig last van hebben de andere buren zijn altijd thuis maar vinden het niet erg, dat zijn dierenliefhebbers en ik hoor van hun ook wel is wat :o
Nou geeft mij dat niet het recht om maar hanen te gaan houden omdat ik hun ook wel is hoor hoor maar die buren weten er dus al van. Maar je zit ook nog met de rest van de wijk natuurlijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:40

Wat leuk dat je je over deze diertjes ontfermd hebt ! :j
Heb hier ook ooit 3 haantjes bij elkaar gehad. Gescheiden van de hennetjes voor ze geslachtsrijp waren en heeft nooit problemen opgeleverd.
's Nachts in een binnenhok opsluiten idd. Kraaien ze niet zo vroeg :D En is ook goed tegen marters en co :+

Niika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:24

nancyyy6 schreef:
Niika schreef:
Als je ze graag wil houden, zou ik even de gemeentelijke verordeningen er op na slaan. In veel gemeentes zijn hanen in een woonwijk namelijk niet toegestaan. (hennen dan vaak weer wel..)

Bedankt voor de tip!
Hier verderop in de straat hebben ze ook kippen en horen we sochtends ook nog wel is een haan. Maar dat zegt niks natuurlijk geen idee of het mag dat ga ik zeker even uitzoeken!

Ik heb even voor je in de apv van sliedrecht gekeken:

Artikel 4:6a (Geluid)hinder door dieren

Degene die de zorg heeft voor een dier, moet voorkomen dat dit voor een omwonende, of overigens voor de omgeving, (geluid)hinder veroorzaakt.

er staat niets specifiek over hanen

bron

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:54

Pandora2 schreef:
Heb hier ook ooit 3 haantjes bij elkaar gehad. Gescheiden van de hennetjes voor ze geslachtsrijp waren en heeft nooit problemen opgeleverd.
's Nachts in een binnenhok opsluiten idd. Kraaien ze niet zo vroeg :D En is ook goed tegen marters en co :+

Leuk dat je ze gered hebt.Ik denk ook dat als je ervoor zorgt dat ze s'nachts opgehokt zitten en dus niet door de eerste zonnestralen gewekt worden (dus wel een hok wat afgedekt is) dat ze dan niet vroeg gaan kraaien.Want dat doen ze zodra de zon opgaat....

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 17:03

[quote
Als je ze graag wil houden, zou ik even de gemeentelijke verordeningen er op na slaan. In veel gemeentes zijn hanen in een woonwijk namelijk niet toegestaan.

Ik heb even voor je in de apv van sliedrecht gekeken:

Artikel 4:6a (Geluid)hinder door dieren

Degene die de zorg heeft voor een dier, moet voorkomen dat dit voor een omwonende, of overigens voor de omgeving, (geluid)hinder veroorzaakt.

er staat niets specifiek over hanen

bron[/quote]

Bedankt voor het opzoeken!
Ik woon alleen inmiddels niet meer in sliedrecht maar in de gemeente molenwaard.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 17:04

anjali schreef:
Pandora2 schreef:

Leuk dat je ze gered hebt.Ik denk ook dat als je ervoor zorgt dat ze s'nachts opgehokt zitten en dus niet door de eerste zonnestralen gewekt worden (dus wel een hok wat afgedekt is) dat ze dan niet vroeg gaan kraaien.Want dat doen ze zodra de zon opgaat....

Het hok waar ze nu in zitten is half open en half dicht maar nu maken ze nog geen herrie maar het is wel een goed idee om ze snachts in een afgedekt hok te doen

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 17:13

Wij hebben besloten dat we het gewoon gaan proberen en we gaan ze dus houden. Nu dus opzoek naar een geschikt hok. Liefst maken we zelf een hok maar omdat het toch een beetje haast heeft is het misschien beter een hok te kopen en dan zelf een ren eraan te maken ofzo. Aan de andere kant als we van het weekend even doorwerken kunnen we al een eind komen, maar in iets zelf bouwen gaat vaak toch nog meer tijd inzitten dan je van te voren denkt haha.
Nu maken ze nog geen herrie dus zodra ze wel herrie gaan maken kunnen we altijd kijken of we een andere plek voor ze kunnen vinden. Ik kan ze ook loslaten waar mijn pony staat maar daar lopen regelmatig vossen dus ik ben bang dat ze dan gepakt worden.

Iemand een idee of cavia s en kippen samen gehouden kunnen worden? Wij hebben 2 cavia s en als ze samen gehouden kunnen worden hebben ze dubbel zoveel ruimte, op de kinderboerderij heb ik ze wel is samen gezien en op Google lees ik wisselende berichten.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:21

Je kunt ook even op Marktplaats kijken wat er in je buurt te koop is qua hokken, eventueel iets verbouwen.
Ik heb mijn kippen samen met konijnen en een gans gehouden, ging prima.
Als de cavia's een plekje hebben waarin ze zich kunnen verschuilen, waarbij de kippen niet kunnen komen, zou ik het gewoon proberen.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 17:25

Margee schreef:
Je kunt ook even op Marktplaats kijken wat er in je buurt te koop is qua hokken, eventueel iets verbouwen.
Ik heb mijn kippen samen met konijnen en een gans gehouden, ging prima.
Als de cavia's een plekje hebben waarin ze zich kunnen verschuilen, waarbij de kippen niet kunnen komen, zou ik het gewoon proberen.

Voor de cavia s heb ik sowieso van die huisjes waar ze zich in kunnen verstoppen ook met kleinere ingangen waar de kippen niet in kunnen. Hier kan ik ook een bakje voer voor ze neerzetten anders eten de kippen misschien het cavia voer op.
Op marktplaats heb ik net even gekeken maar er is niet heel veel te koop in de buurt helaas.
Sommige hokken vragen ze nog een prijs voor waarvan ik net zo goed een nieuw hok kan kopen, sommige hokken worden verkocht met kippen erbij en ik wil het voorlopig bij deze twee houden. Of sommige hokken hebben een heel klein binnenverblijf en als ik ze s nachts opsluit wil ik wel dat dat deel ruim genoeg is.
Laatst bijgewerkt door Romeo15 op 26-07-17 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:25

Mijn haan was vroeger agressief tegenover kleine, jonge dieren als hij opgehokt zat. Hadden een mega grote volliere met vogels, kwartels en cavia's, daar zat de haan ook korte tijd bij. Maar hij pikte de jonge vogeltjes die uitvlogen dood idem met de babycavia's.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 17:36

akishino schreef:
Mijn haan was vroeger agressief tegenover kleine, jonge dieren als hij opgehokt zat. Hadden een mega grote volliere met vogels, kwartels en cavia's, daar zat de haan ook korte tijd bij. Maar hij pikte de jonge vogeltjes die uitvlogen dood idem met de babycavia's.

Oei dat klinkt niet best..
Wij hadden vroeger ook een volière en onderin liepen konijnen en cavias zonder problemen maar vogels als parkieten etc. Zijn toch wel wat anders dan kippen natuurlijk. De cavia's zijn wel volwassen en het zijn 2 vrouwtjes dus kleintjes komen er sowieso niet. Een volwassen cavia hebben ze niet zomaar dood lijkt me maar verwonden is ook niet de bedoeling natuurlijk. Ik denkt dat dit een kwestie van proberen word

Als je dit ziet lijkt het eruit te zien dat het prima gaat.
https://youtu.be/P5B4mCJMP3M

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:42

Tweedehands hok zou ik niet doen ivm bloedluis

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 17:51

LadyMadonna schreef:

Blijft dat er ook inzitten als je het hok goed afspuit met de hoge druk?
Wij hebben net een simpel goedkoop tweedehands hok in de buurt tekoop zien staan dus we dachten dat te kopen om ze voorlopig even in de houden en dan zelf een ander hok te gaan maken

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:59

Bloedluis krijg je ook in een nieuw hok, helaas :(

Lees je goed in over bloedluist.

Een crem brulee brander bij de action en een potje witkalk is een goed begin voor een tweedehands hok. Goed de kieren uitbranden en daarna dik witkalken.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:00

nancyyy6 schreef:
LadyMadonna schreef:

Blijft dat er ook inzitten als je het hok goed afspuit met de hoge druk?
Wij hebben net een simpel goedkoop tweedehands hok in de buurt tekoop zien staan dus we dachten dat te kopen om ze voorlopig even in de houden en dan zelf een ander hok te gaan maken

Hoge druk kunnen ze tegen. Bloedluis is een vervelend probleem waar je als kippenhouder bijna altijd mee in aanmerking gaat komen. Zijn super veel manieren om te voorkomen en bestrijden. Google anders even :D

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:04

Als je bloedluis krijgt in een nieuw hok dan doe je iets niet goed. Wij hebben al 9 jaar kippen en nog geen enkele keer bloedluis gehad.

Ts Google even op bloedluis, daar staat alles wat je over bloedluis moet weten en goe je het kan bestrijden. 2de hands hok kan prima als je het maar even behandeld

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:09

-O- Wat doen al die mensen dan niet goed volgens jou Mossel? Stukje hygienne is inderdaad belangrijk maar als je kipjes loslopen of er komen wilde vogels in de buurt van je hok kan je gemakkelijk al een besmetting krijgen. Die rotbeestjes moeten ergens beginnen en het maakt ze echt niet uit of je hok nieuw is of niet :7

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:12

Tiffany schreef:

Een crem brulee brander bij de action en een potje witkalk is een goed begin voor een tweedehands hok. Goed de kieren uitbranden en daarna dik witkalken.

Maar dan heb je niet het risico dat het er al in zit....

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:14

LadyMadonna schreef:
Tiffany schreef:

Maar dan heb je niet het risico dat het er al in zit....

Dat is waar :j

Toch zou ik ook met een nieuw hok preventief maatregelen nemen, alle kieren dichten en witkalken , ook haten die beestjes tabaksstelen die preventief in het hok kan leggen.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 18:18

Ik ga me er even over inlezen bedankt voor de tip

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:23

Tabaksstelen deden hier echt 0.0
Ik heb nu van het weekend roofmijten uitgezet, en dat lijkt z'n vrachten af te werpen

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:24

Tiffany schreef:
-O- Wat doen al die mensen dan niet goed volgens jou Mossel? Stukje hygienne is inderdaad belangrijk maar als je kipjes loslopen of er komen wilde vogels in de buurt van je hok kan je gemakkelijk al een besmetting krijgen. Die rotbeestjes moeten ergens beginnen en het maakt ze echt niet uit of je hok nieuw is of niet :7

Ik zou het niet weten, geen idee hoe die mensen kippen houden, onze kippen lopen altijd los door de wei enz.