Stank kattenbak.. Goeie tips nodig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:29

Cardy schreef:
De kattenbak verschonen we volledig als het schoonscheppen niet meer voldoende is. Laatste keer was na, ik denk 3 weken? Kon echt wel langer mee, maar was om te proberen tegen de geur.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dit vrij lang hoor. Wij deden het ieder weekeinde.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:55

Cayenne schreef:
Cardy schreef:
De kattenbak verschonen we volledig als het schoonscheppen niet meer voldoende is. Laatste keer was na, ik denk 3 weken? Kon echt wel langer mee, maar was om te proberen tegen de geur.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dit vrij lang hoor. Wij deden het ieder weekeinde.

Het ligt ook heel erg aan welk grit je gebruikt en hoe secuur je uitschept. Ik heb altijd zeer goed klonterend grit gebruikt en schep heel secuur uit (dus ook kleinere brokjes vis ik eruit), het resterende grit is dan gewoon schoon en neemt gewoon nog prima vocht op, ruikt/stinkt niet en er is dan dus voor mij (en mijn katten) geen reden om dat grit weg te gooien. Ik gooide het dan ook nooit weg, enkel aanvullen.

Maar bij mij komt 'als het schoonscheppen niet meer voldoende is' dan ook nooit voor.

Leo

Re: Stank kattenbak.. Goeie tips nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:05

Hier ook, we legen en wassen hem wel eens, maar niet vaak. We scheppen grondig en schudden het grit ook dagelijks even op. Dan mis je ook geen plekjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:09

Ik heb biokats kattenbak vulling en wil geen andere meer. Wij hebben de kattenbak in de keuken staan, en alleen als ze vers hebben gepoept ruik je het. Binnen no-time is de drol echter helemaal uitgedroogd en ruikt het dus ook niet meer.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 14:51

Ik heb heel veel tips gekregen qua grit, dank jullie wel!

Van Zooplus kreeg ik helaas een zeer teleurstellende reactie, dus dat was wel weer even jammer.
Van de Welkoop een goed advies dat ze ons graag even in de winkel willen zien, wat we voeren, wat we nu gebruiken, etc. Dus daar gaan we eerdaags even langs.

GDG schreef:
Ik zou de bakken eens een tijdje uit de kasten halen en evalueren hoe het dan ruikt. Ik denk namelijk net als sommige anderen hier dat het aan die kasten ligt.

Ik denk ook dat hier het grootste probleem zit. Kon helaas geen goeie foto vinden, maar hier zie je een van de kasten:
Afbeelding

Onderin de kast staat 1 bak, de kast zelf is van binnen heel open en hoog. Zit 1 legplank in, hoog bovenin.
De opening zit aan de kant van het raam.

Daarnaast staat een kattenbak in dit dressoir:
Afbeelding

Deurtje staat hier gewoon open. Hier zit ook genoeg ruimte, je zou er bij wijze van 2 katten kunnen opstapelen op de bak.

Nr. 3 staat in een andere kamer, zonder ergens in en zonder deksel.

Wat ik zelf nog wil doen is:
- Zorgen voor meer ventilatie in de kast(en)
- Zorgen voor meer frisse buitenlucht wat inbraakproof is. Ik kwam er overigens achter dat we wel een rooster in het raam hebben zitten, deze is gewoon open.
- Daarnaast ligt het kattenvoer ook in deze kamer, de zakken voer ligt in de kasten. Dit wil ik naar een andere plek verhuizen.

Cayenne schreef:
Cardy schreef:

Als je de kattenbak niet schoon schept, dan geef ik je zeker gelijk. maar in ons geval blijft er niks achter, al het vuil wordt weggehaald en daarnaast wordt het grit bijgevuld met schoon grit indien nodig.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 15:01

Geen idee of je ervoor openstaat, maar ik zweer bij rauw voer. Wij voeren Carnivoer, uiteraard heeft het veel voordelen maar geen stank is wel echt heel duidelijk te merken.

We hebben ze vanwege het gemak een tijdje terug weer op brok gehad, maar wát een verschil in stank, ongelovelijk!!

Nu weer terug op Carnivoer, ideaal, we scheppen ze 1 keer per week leeg en horen vaak van mensen dat je onze katten nooit ruikt.

(En ook dat ze superzachr zijn en een prachtige vacht hebben ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 15:06

Heb alleen de OP gelezen dus sorry als bepaalde dingen al genoemd zijn of er al een oplossing is :+

Ik heb kwa korrels de biokat's classic fresh
Dat is deze
Afbeelding

Als een van mijn katten weer eens te lui was poep te begraven ruik je het wel maar verder ruik ik het eigenlijk zelden nog..
Verder heb je ook een soort luchtverfrisser voor de kattenbak, helemaal niet zo duur verkopen ze volgens mij bij de welkoop ofzo wel dat vond ik ook wel goed werken!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 15:28

@ Barroco: Ik heb mij wel eens verdiept in rauw voer, maar wegens verschillende redenen toch niet doorgezet. Het is dan ook niet dat ze echt stinken in de bak, maar dat je door het huis wel ruikt dat ik katten heb. Na de eerste stap in huis ruik je het meteen en daar wil ik vanaf. Ik wil dat het weer net zo fris ruikt als in mijn oude huis haha.

@ Annet_Dottie: Dankjewel!

Ik heb overigens deze gevonden voor het raam: https://www.mixonline.nl/oyster-nu-al-succes
Schijnt erg goed te werken, als ik er dan voor 2 kamers zoiets aanschaf, kunnen deze ramen tegenelkaar op want zorgt voor een constante toevoer van frisse lucht. Ze zijn wel 60 euro per stuk := .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:01

Het zal met die sluitingen minder inbraakgevoelig zijn maar ze komen echt wel binnen. Geen optie om tralies er voor te zetten??

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 16:07

Het is inderdaad inbraakwerend, ik zie het alleen niet zitten om het raam vol traliewerk te zetten.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:15

Ik gebruik voor mijn katten de klontervormende kattengrit van de Jumbo (groenachtige zak) en geef de katten alleen brok van Royal Canin. 2 tot 3 x per dag maak ik de bak schoon van poepjes en klonten en schud de bak een beetje zodat alles weer recht ligt. Moet zeggen dat ik hierdoor weinig van de poezen ruik.
Persoonlijk denk ik dat je toch weer over moet gaan op de brok van RC en het natvoer (ivm extra stank) niet meer moet geven.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 16:25

haan schreef:
Ik gebruik voor mijn katten de klontervormende kattengrit van de Jumbo (groenachtige zak) en geef de katten alleen brok van Royal Canin. 2 tot 3 x per dag maak ik de bak schoon van poepjes en klonten en schud de bak een beetje zodat alles weer recht ligt. Moet zeggen dat ik hierdoor weinig van de poezen ruik.
Persoonlijk denk ik dat je toch weer over moet gaan op de brok van RC en het natvoer (ivm extra stank) niet meer moet geven.

De geur was er al toen RC werd gegeven, de geur is begonnen in het nieuwe huis.
Ik ben zelf niet positief (genoeg) over RC en wil daar zeker niet op terug. Daarnaast is het niet zo dat ze echt stinken, gelukkig niet. Wel is het zo dat als je binnenkomt je echt ruikt dat we katten hebben. De een zegt dat ie het voer ruikt en anderen zeggen de kattenbak..

Het gaat bij mij dus echt vooral om het soort kattengrit en hoe beter te ventileren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:58

Pas met dat soort haken wel op, mijn poes heeft een keer haar kop door de gleuf heen gewurmt en zichzelf zo bijna opgehangen! Grote paniek bij zowel poes als mij, hele raam onder de urine, brrr als ik er weer aan denk.. :=

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:12

Weet niet meer wie maar bevalt de Peewee kattenbak?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:18

Ik heb twee kale poep/pies machines in huis lopen :') En een oosterling.
Vooral het poepen doen de kalen significant meer. Maar dat krijg je ook als je zo veel beweegt, eet en een hoge verbranding hebt.
Ik heb echt een hekel aan geurtjes in huis... wat wij nu al een jaar doen bevalt prima;
En wat dunner laagje van het aller goedkoopste grit wat in de groenbak mag, en elke dag volledig leeggooien. En 1x per week de bak uitsoppen, dan ruik je echt niks. :)
Het is wel veel werk, maar dat heb ik over voor een kattenbak-geur vrij huis.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:30

Ik heb 2 katten en 2 kattenbakken staan. Ze gaan eigenlijk allebei maar op 1 bak. Ik gebruik houtkorrels omdat die in de groenbak mogen. Poep schep ik er elke dag even uit, twee keer per week ververs ik de hele bak. Je ruikt eigenlijk niks, zelfs een vriendin die allergisch is voor katten en geen dieren heeft zegt dat ze niks ruikt bij mij. Goed voer helpt ook. Sinds ik ze royal canin brok geef tegen blaasgruis, ruikt het nog minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:33

Ik zie dat hier ervaringsdeskundigen posten mbt de Peewee kattenbak.
Hopelijk is het geen probleem als ik mijn vraag daarom hier in dit topic stel.

Mijn kat van 13 jaar plast het laatste half jaar ineens regelmatig buiten de bak.
Ze loopt de bak wel in, maar loopt net niet ver genoeg door, waardoor haar plasje buiten de bak belandt -O-
Daarna loopt ze door, draait en begint te graven.

Ik heb haar door de dierenarts laten onderzoeken, omdat ik dacht dat dit misschien een teken van een nierprobleem zou kunnen zijn, maar die zijn in orde.
We hebben al verschillende kattenbakken geprobeerd en hebben momenteel een grote hoekbak staan waar ze het liefst op gaat, maar het probleem blijft.

Nu lees ik heel veel goede ervaringen over de Peewee bak, zonder kap.
Misschien dat dit de oplossing is voor haar, maar... geen kap en een poes... piesen ze dan niet heel vaak alsnog buiten de bak?
En ruik je zo'n bak niet heel sterk?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:37

Hier peewee fan! :P
De bak is heel hoog aan de achterkant en zijkant dus dat er naast plassen(door mikken) gaat echt niet zomaar lukken. Als ze net gepoept hebben ruik ik hem wel eens, maar heb er hier eentje open staan ivm ex zwerver die anders de bak niet op durft. Behalve een vers gelegde drol ruik je niks. Mits je natuurlijk gewoon regelmatig schoonmaakt.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:30

Ik ben nu ook PeeWee fan.. naar aanleiding van dit topic de grote bak (met kap) en PeeWee korrel gekocht omdat ik het teveel naar ammonia vond ruiken hoe vaak ik de bak ook uitschepte. Nu 1 x per dag de poepjes eruit en 1 x per week de onderbak leeggooien in groenbak. Ik ruik niets meer en poes gaat er graag op. Poepjes moet je wel regelmatig eruit scheppen want die drogen niet meer uit zoals bij klontvormige kattengrit, dus die blijven wel ruiken. Maar als je ze uitgeschept hebt is de geur ook gelijk weg.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:52

Mocht iemand overigens in de buurt van :
Budel
Schijndel
Landgraaf
Dongen
Opglabbeek( BE) wonen..

Hier zijn de hout korrels standaard 3,95 voor 20 liter. En regelmatig in de aanbieding voor 3,20 voor 20 liter. *

Rekensommetje. ;

Een zak van Peewee korrels 9 kg is 14 liter en kost 15,95 *
Bij Armarkat kun je voor 39,90 3 zakken van 9 kg/14 liter bestellen *
Dus bij Armarkat betaal je 0,95 per liter.
Bij Medpets betaal je 1,14 per liter
Bij Cranenbroek; 0,20 per liter/ 0,16 per liter.

Nu vind ik de korrels al enorm zuinig, zeker door het systeem van peewee, maar ik red het dus met zo'n 5 zakken korrels per jaar.. Dat is dus maximaal 20,- per jaar aan kattenbakkorrels..
En persoonlijk vind ik ze fijner ook.. andere/mindere houtgeur.. :P Heb ook het idee dat het gruis wat er vanaf komt net wat fijner is.

Bron:
https://www.google.nl/search?q=houtkorr ... 44#imgrc=_

http://www.medpets.nl/peewee-houtkorrel ... oCd1rw_wcB

https://www.armarkat-krabpalen.nl/Katte ... NUQAvD_BwE

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:22

Oh die ga ik halen! Klontert dat ook gewoon fijn aan elkaar?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:31

_Reneee schreef:
Oh die ga ik halen! Klontert dat ook gewoon fijn aan elkaar?

Nee want dan zou je niks hebben aan het peewee systeem :P

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:34

Ja ik heb de filmpjes al gezien, ziet er ideaal uit! Die van mij zitten op stal maar ik ga echt over mijn nek van de geur van kattengrind (babypoeder :r ) en ze lopen alles overal heen. Hebben ze moeite met de overgang op andere korrels? Of gaat dat gewoon natuurlijk?

Ik voer de poep af op de mesthoop en dat alleen al is een reden om voor houtkorrels te gaan natuurlijk.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:38

_Reneee schreef:
Ja ik heb de filmpjes al gezien, ziet er ideaal uit! Die van mij zitten op stal maar ik ga echt over mijn nek van de geur van kattengrind (babypoeder :r ) en ze lopen alles overal heen. Hebben ze moeite met de overgang op andere korrels? Of gaat dat gewoon natuurlijk?

Ik voer de poep af op de mesthoop en dat alleen al is een reden om voor houtkorrels te gaan natuurlijk.

Hier wel. Wat anders makkelijk werkt is uit de oude bak wat poep en plas bewaren en dat in de nieuwe bak doen. :)

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:46

kiwiwitje schreef:
Mocht iemand overigens in de buurt van :
Budel
Schijndel
Landgraaf
Dongen
Opglabbeek( BE) wonen..

Hier zijn de hout korrels standaard 3,95 voor 20 liter. En regelmatig in de aanbieding voor 3,20 voor 20 liter. *

Rekensommetje. ;

Een zak van Peewee korrels 9 kg is 14 liter en kost 15,95 *
Bij Armarkat kun je voor 39,90 3 zakken van 9 kg/14 liter bestellen *
Dus bij Armarkat betaal je 0,95 per liter.
Bij Medpets betaal je 1,14 per liter
Bij Cranenbroek; 0,20 per liter/ 0,16 per liter.

Nu vind ik de korrels al enorm zuinig, zeker door het systeem van peewee, maar ik red het dus met zo'n 5 zakken korrels per jaar.. Dat is dus maximaal 20,- per jaar aan kattenbakkorrels..
En persoonlijk vind ik ze fijner ook.. andere/mindere houtgeur.. :P Heb ook het idee dat het gruis wat er vanaf komt net wat fijner is.

Bron:
https://www.google.nl/search?q=houtkorr ... 44#imgrc=_

http://www.medpets.nl/peewee-houtkorrel ... oCd1rw_wcB

https://www.armarkat-krabpalen.nl/Katte ... NUQAvD_BwE

Ja jammer, ik woon daar dus helemaal niet in de buurt, online bestellen gaat zeker niet?