Honden taal/gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Honden taal/gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:43

Nelleke, grappig dat je dat over CM zegt terwijl ik laatst weer iets gelezen heb over dat dat van Turid weer niet helemaal juist is. Geen idee of dat waar is.

Wat ik jammer vind van dit soort topics is dat er altijd mensen zijn die bepaalde dingen meteen afwijzen, met, het is achterhaald, het is onzin etc. En daar gaan mensen vaak de mist in. Honden zijn individuen. Voor elke hond is vaak een andere aanpak nodig en ik vind dat je nooit om je eigen persoonlijke mening dingen moet afwijzen maar altijd moet kijken of het past bij de hond of niet.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:47

Je moet juist niet naar 1 trainer kijken maar naar alles en iedereen. Ze zijn niet zomaar op die trainingsmethode gekomen en er zit ergens voor een bepaald type hond zeker iets interessants. Zonde om dat te missen als je je blind staart op 1 techniek of trainer.

Van Cm kun je bijv. van alles zeggen maar dat een hond het beste leert als deze kalm en op de baas gefocust is, is gewoon goed advies. Hoe je dat wil bereiken is per hond en persoon verschillend.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:50

Seven schreef:
Je moet juist niet naar 1 trainer kijken maar naar alles en iedereen. Ze zijn niet zomaar op die trainingsmethode gekomen en er zit ergens voor een bepaald type hond zeker iets interessants. Zonde om dat te missen als je je blind staart op 1 techniek of trainer.

Van Cm kun je bijv. van alles zeggen maar dat een hond het beste leert als deze kalm en op de baas gefocust is, is gewoon goed advies. Hoe je dat wil bereiken is per hond en persoon verschillend.

Precies inderdaad.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:51

Ik denk dat wanneer je het over 'feiten' wilt hebben je goed een onderscheid moet kunnen maken tussen feitelijke signalen die een hond laat zien(tongelen, kwispelen, hijgen, borstelen, oren draaien etc) en de oorzaak van die signalen.

De feitelijkheid zit hem in de signalen an zich. Een hond die deze toont wil er iets mee zeggen. Maar de reden waarin kan voor iedere hond anders zijn. Uitingen zoals 'nooit een hond omhelzen' zijn goede tips om bijvoorbeeld kinderen te leren gepaste afstand van een hond te houden, maar betekenen niet dat alle honden omhelzen vervelend vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:57

De 3 peilers van Cesar Milan zijn: discipline, beweging en genegenheid.
Daar is helemaal niets mis mee, of achterhaald :) werkt voor elke hond.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:00

Robin_S schreef:

Ik kan je vertellen dat als hij zijn methode toepast op mijn honden, hij toch echt zijn armen kwijt is. Dat accepteren ze echt niet.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:07

HorseTopShop schreef:
Robin_S schreef:

Ik kan je vertellen dat als hij zijn methode toepast op mijn honden, hij toch echt zijn armen kwijt is. Dat accepteren ze echt niet.

Apart.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:16

Dat is helemaal niet apart. Als je ze heel de tijd gaat lopen zieken met "ksstt", porren in de zij en tikken tegen de kont, zijn ze daar snel klaar mee. Zelfs mijn reu, die bekend staat als janlul omdat hij zo'n goedzak is, zou hiervan over de rooie gaan.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:18

HorseTopShop schreef:
Dat is helemaal niet apart. Als je ze heel de tijd gaat lopen zieken met "ksstt", porren in de zij en tikken tegen de kont, zijn ze daar snel klaar mee. Zelfs mijn reu, die bekend staat als janlul omdat hij zo'n goedzak is, zou hiervan over de rooie gaan.

Je hebt dus duidelijk niet begrepen waar het om draait. Maar dit is off topic.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:19

Dat heb ik dus helemaal wel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:19

HorseTopShop schreef:
Dat is helemaal niet apart. Als je ze heel de tijd gaat lopen zieken met "ksstt" en tikken tegen de kont, zijn ze daar snel klaar mee. Zelfs mijn reu, die bekend staat als janlul omdat hij zo'n goedzak is, zou hiervan over de rooie gaan.

Als je ze gaat zieken krijg je eigenlijk elke hond wel over de zeik, CM ziekt alleen niet maar zorgt voor een kalme correctie. Je kan zeggen wat je wil maar hij krijgt wel de meest ontspoorde honden (wolven zelfs) terug op de rit als het baasje de capaciteiten heeft om door te zetten wat hij begon.

Probleem komt als mensen hem gaan imiteren en hun hond gewoon een beetje "random" in de nek gaan prikken.
Maar dat probleem heb je bij elke methode natuurlijk als de mensen die het proberen het niet echt snappen.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 25-07-17 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:23

Precies! Ik ben geen fan van zijn methode, omdat dat bij deze honden echt niet gaat werken. Zoals al eerder gezegd is: Niet alles werkt voor elke hond. Ze hebben allemaal een andere aanpak nodig.

Mijn honden dwing je niks op. Je vraagt ze iets en ze doen het. Zodra je gaat dwingen gaan ze heel raar doen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:24

HorseTopShop schreef:
Precies! Ik ben geen fan van zijn methode, omdat dat bij deze honden echt niet gaat werken. Zoals al eerder gezegd is: Niet alles werkt voor elke hond. Ze hebben allemaal een andere aanpak nodig.

Mijn honden dwing je niks op. Je vraagt ze iets en ze doen het. Zodra je gaat dwingen gaan ze heel raar doen.

Heel eerlijk, dat laatste zie ik als een probleem in de opvoeding :o
Nou heb ik geen ervaring met dergelijke honden, maar een hond blijft een hond natuurlijk..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:25

Mijn honden zijn prima opgevoed hoor. Doen geen vlieg kwaad. Juist door de zachte methode.
Deze honden zijn van nature al pittig. Ga je ze hard/streng aanpakken, slaan ze door.

Dit ras vraag je dingen, je dwingt niet.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:27

Ikzelf beheer meerdere groepen op Facebook over Cane Corso's. Zo ook de herplaatsing/rescue pagina.
Wist je dat het grootste gedeelte (misschien wel 80%) herplaatst wordt tussen 1 en 1,5 jaar?
Dat is geen toeval. Dat komt, omdat mensen geen idee hebben hoe ze met dit ras om moeten gaan. Ze geen idee hebben hoe de opvoeding werkt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:31

HorseTopShop schreef:
Ikzelf beheer meerdere groepen op Facebook over Cane Corso's. Zo ook de herplaatsing/rescue pagina.
Wist je dat het grootste gedeelte (misschien wel 80%) herplaatst wordt tussen 1 en 1,5 jaar?
Dat is geen toeval. Dat komt, omdat mensen geen idee hebben hoe ze met dit ras om moeten gaan. Ze geen idee hebben hoe de opvoeding werkt.

Mensen hebben geen idee hoe ze welke hond dan ook op moeten voeden over het algemeen, het ene ras heeft alleen wat minder prettige trekjes dan het andere als je ze niet opvoed :+

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:33

Ik heb 4 honden en 1 ervan is een enorme knuffel. Die houdt ervan geaaid te worden en kruipt ongeveer in me. De andere 3 hebben die behoefte veel minder. Al en toe even aaien vinden ze leuk maar enkel als het vanuit hunzelf gaat.

Ik ben ook geen fan van CM. Mi onderdrukt hij dingen ipv het probleem op te lossen. Slipbanden om ed. Dat is hetzelfde als je paard met slofteugel rijden en zeggen dat ie zo lekker aan de teugel loopt.
Al moet iedereen lekker doen wat hij zelf wil :)

Ik train altijd positief. Aanleren van dingen gaat nooit gepaard met correcties. Pas als ik zeker weet dat mijn hond het gevraagde echt beheerst en het dan niet wil uitvoeren krijgen ze dat te horen. Maar ook dat is niet heftig. Hooguit stem verheffen. Ik geloof niet in trainen met dwang. Of nouja, het kan vast maar het voelt voor mij niet goed. Ik wil dat mijn hond vrij uitvoert wat ik van hem verwacht ipv gedrukt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:35

Heb hier inderdaad ook een cane corso gehad die helemaal door sloeg door de zachte aanpak van d'r eigenaar. Die kreeg enkel met foei te horen dat iets niet mag en was volledig losgeslagen. Enkel met een zak snoep en andere onderhandeling middelen wou ze ook maar iets doen.

Toen ze hier kwam kreeg ze wel strenge regels en consequenties als ze niet luisterde, inderdaad dan zijn ze eerst boos, beledigd zelfs. Maar we hebben consequent doorgezet en ze is weer herplaatst bij een jong gezin. Heerlijke goed luisterende hond geworden die duidelijk een leider nodig had.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:38

Foei werkt inderdaad niet bij de CC Seven. Dat noem ik ook geen zachte aanpak, dat is geen aanpak. Dat werkt bij geen enkele hond. Duidelijk en consequent zijn.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:41

Daarom inderdaad, streng en kort kwa regels word vaak gezien als de harde manier. Maar juist dit soort rassen houden van het constante en het weten wat ze aan elkaar en de baas hebben.
Enkel foei en snoep werkt in mijn ogen bij geen enkele hond, zeker als de foei nooit een op volging heeft kwa consequentie.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:43

HorseTopShop schreef:
Foei werkt inderdaad niet bij de CC Seven. Dat noem ik ook geen zachte aanpak, dat is geen opvoeding. Dat werkt bij geen enkele hond. Duidelijk en consequent zijn.

Daar ben ik het dan in zekere zin niet helemaal mee eens. Hier kennen honden het woord ''foei'' niet maar ''nee''. Bij de ene zat dat er al als pup in toen we hem ophaalden met 8,5 weken en de andere die we sinds 2 april hebben kent dat ook heel goed nu.
Nee in alle opzichten. Gewoon een rustige normale ''nee'' als ik bijv wil dat ze doorlopen en niet op de mensen/honden aflopen. Maar een duidelijke ''Nee'' als ze iets doen wat niet mogen. Het is de toon die de muziek maakt. Dus '' Foei'' zou wel degelijk nuttig kunnen zijn. Het is maar net hoe je iets aanleert en hoe je daar verder mee om gaat. Dat het dus geen zachte aanpak of geen opvoeding is ben ik dan dus ook gewoon niet met je eens.

En het is voor ieder ras en voor iedere hond belangrijk en noodzakelijk dat ze duidelijke strakke regels hebben.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:43

Streng is goed! Juist streng zijn. Maar niet hard aanpakken.
We zien het zo vaak. Pakken ze de hond hard aan. De eerste paar keer zijn ze onder de indruk, daarna pikken ze het niet meer. En dan worden ze herplaatst, want dan zijn ze zogenaamd gevaarlijk en doorgeslagen.

Als ik hier een harde brul geef, is alles totaal onder de indruk. Meer is niet nodig. Geen geruk, duwen, prikken in de zij, slaan, etc. Dat gaan ze niet pikken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:45

kiwiwitje schreef:
HorseTopShop schreef:
Foei werkt inderdaad niet bij de CC Seven. Dat noem ik ook geen zachte aanpak, dat is geen opvoeding. Dat werkt bij geen enkele hond. Duidelijk en consequent zijn.

Daar ben ik het dan in zekere zin niet helemaal mee eens. Hier kennen honden het woord ''foei'' niet maar ''nee''. Bij de ene zat dat er al als pup in toen we hem ophaalden met 8,5 weken en de andere die we sinds 2 april hebben kent dat ook heel goed nu.
Nee in alle opzichten. Gewoon een rustige normale ''nee'' als ik bijv wil dat ze doorlopen en niet op de mensen/honden aflopen. Maar een duidelijke ''Nee'' als ze iets doen wat niet mogen. Het is de toon die de muziek maakt. Dus '' Foei'' zou wel degelijk nuttig kunnen zijn. Het is maar net hoe je iets aanleert en hoe je daar verder mee om gaat. Dat het dus geen zachte aanpak of geen opvoeding is ben ik dan dus ook gewoon niet met je eens.

En het is voor ieder ras en voor iedere hond belangrijk en noodzakelijk dat ze duidelijke strakke regels hebben.

Volgens mij zijn jullie het wel met elkaar eens maar komt het gewoon niet over :o
Wat ze volgens mij bedoelen is dat 100x foei zeggen terwijl je hond ondertussen gewoon je bank op eet zeg maar, en dan vervolgens blij zijn als de hond na 10 minuten "luistert" omdat hij zelf geen zin meer heeft in wat hij aan het doen is.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:53

streng en consequent is ook iets heel anders dan een harde aanpak (oftewel lijfstraffen).
mijn kruising Appenzeller is vrij sensibel en moet je echt niet met de harde hand aanpakken, maar ze krijgt echt wel op haar kop. Door duidelijk en consequent te zijn is het woord nee op een bepaalde tonatie ook echt een straf.
Verder zijn bepaalde lichaamsgebaren van een hond alleen soms te zien voor de getrainde oog. Tongelen is namelijk bij mijn hond lastig in te schatten, helaas is haar tong veel te groot voor bek en pas deze dus ook niet. Dus zij steekt bijna de gehele dag haar tong uit haar iedereen, maar ze doet het dus ook met regelmaat bevochtigen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:02

Hier net zo ths, als ik een keer geïrriteerd zucht weten ze precies dat het klaar is.
En wij hebben toch ook best hoog kaliber honden maar er komt enkel fysiek een correctie als ze echt te ver gaan. De stafford is nu 9 jaar en kon als jongere hond flink doordrammen die moest je dan echt even uit d'r hoofd halen. Nu is een nee of eh genoeg, maar je moet wel erg strikt binnen de regels blijven. Je kan haar nooit helemaal vrij geven, geen probleem mits iedereen zich aan de regels houd.