Kat erbij nemen of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:17

Dat zal echt helpen. :j

Bench niet doen inderdaad. Kat in het nauw maakt rare sprongen en zonde als je kater de poes ontmoet terwijl ze totaal niet zichzelf is.

Jessix

Re: Kat erbij nemen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:46

Kat in een bench zou ik ook nooit doen. Ik laat ze eigenlijk altijd gewoon los en dan zoeken ze zelf wel hun plekje en bepalen zelf wel het tempo van kennismaken met andere huisgenoten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 13:36

1 boven en 1 beneden is super rustig, ze doen net of er niemand anders is.
Vannacht ging onze kater steeds voor de deur van het kamertje zitten als ze begon te miauwen.
Ik denk haast eerder dat zij felller zal zijn dan hij, maar we gaan het zien...

Eerst maar even tot rust komen,
Prinses ligt nog heerlijk op ons bed... :D

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:43

Joolien schreef:
FatCat schreef:
Mss een bench aanschaffen zodat ze uitvoerig elkaar kunnen besnuffelen?

Bedoel je zodat de ene in de bench zit en de andere erbuiten? Dat is wel het meest katonvriendelijke wat je kunt doen. Als de kat in de bench zich onveilig voelt kan ze nergens heen en dat kan voor extreem veel stress zorgen. Net zoals mensen die katten in de dichte kattenkrat in het begin tussen andere katten zet. Ook zoiets zeer stressvols.

Wij zetten er dan wel een extra doos in zodat de kat in de bench kat zich kan verstoppen. Niet geschikt voor lange periodes natuurlijk - maar heb hier persoonlijk goede ervaringen mee.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:53

Barbet schreef:
Wij hadden vroeger thuis altijd katten.
En ik weet nog wel, dat de enige katten die echt close met elkaar waren nestgenootjes waren.
De rest negeerde/accepteerde elkaar wel, maar ze hadden niets met elkaar.

Dit is vaak wel zo inderdaad, ik heb 2 zusjes gehad en later 2 broertjes, die waren gewoon erg close. Toen een van mijn 2 broertjes overleed was de laatste (Sammy) erg onthand, hij miste het knuffelen en troetelen dat hij altijd kon met zijn broer en ze sliepen ook vaak samen. Onze andere katten deden dat niet met hem of maar heel beperkt en waren gewoon veel kattiger naar hem, dus hij kon zijn liefde en aandacht niet meer kwijt. In eerste instantie zo gelaten tot er een heel mooi nest bij ons op stal kwam.

Twee prachtige lapjesdames, ze mee naar huis genomen en eerst was het niets, hij vond het maar mormels maar later was Maartje een van de kleintjes de liefde van zijn leven en anders om. En Lotje is helemaal gek op onze andere kater Kobus die helemaal geen vriendjes of vriendinnetjes had. Allebei de dames hadden dus een vriendje waar ze gek op waren en ze vonden allebei de andere kater wel aardig.

Nu Sammy overleden is, gaan beide dames regelmatig nog bij Kobus liggen en wast hij ze net als Sammy altijd deed. Beide dametjes zoeken hem nog regelmatig op om even bij te gaan liggen.
Sammy en Maartje waren prachtig samen en ik ben zo blij dat hij de laatste 2 jaar zo'n lieverdje om zich heen heeft gehad en voor Kobus ben ik ook blij dat hij op zijn late leeftijd (14) nog vriendinnetjes en zoveel aandacht heeft gekregen. Nu zijn Maartje en Lotje ook echt lieve schatjes en geen kattekopjes zoals veel lapjes dat kunnen zijn hahaha.

Maar in dit geval was Sammy dus erg close met zijn broertje maar ook daarna weer super met Maartje en Lotje.

NB En altijd Feliway stekkers in het huis bij het plaatsen van een nieuwe kat.

Afbeelding

Afbeelding

Sammy was de rode kater. Maartje de onderste en Yazou is onze angstige kat die heeeel veel van Maartje geleerd heeft want ze was altijd al gek op Sammy maar durfde niet echt <3

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 11:34

We zijn woensdag naar de dierenarts geweest met Rocks, ze is gezond gelukkig, alleen drager van niesziekte waardoor ze is gaan niezen door de stress van het verhuizen, maar niks om ons zorgen over te maken gelukkig!

Vanaf gisteren hebben we als we thuis zijn alle deuren in huis en naar de tuin open staan.
Gisteren lag ze vooral nog op ons bed en ontweken ze elkaar als ze dachten dat ze elkaar tegen zouden komen, allebei erg onzeker naar elkaar.
Vandaag loopt ze wat meer rond en is ze ook al even in de tuin geweest.
Phil is nu toch ook wel een beetje nieuwsgierig geworden en zoekt heel voorzichtig toenadering, hij loopt heel langzaam naar toe en wacht dan wat er gebeurt.
Rocks vindt dat blijkbaar nog te bedreigend want die begint dan toch flink te blazen en dan loopt Phil snel weg.

Is dit normaal gedrag en kunnen we hier iets in bijdragen qua vertrouwen of gewoon zo laten gaan?
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 28-07-17 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:36

Nee hoor, lekker laten gaan. Een keer een mep uitdelen of een flinke gil is ook geen probleem. Zolang ze elkaar maar niet hardnekkig aanvallen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 11:38

Oké dank je, dan blijven we het rustig zo laten gaan

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:39

Ik heb hetzelfde als jij nu hebt meegemaakt, zou ze wel goed in de gaten houden.

Geloof toch we dat ze moeten klikken, bij mij zijn ze op den duur het hele huis onder gaan plassen.
Van alles geprobeerd maar het was niet meer te verhelpen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:39

Dat is helemaal normaal gedrag. En gaat prima mooi zo laten gaan. Ze tasten het zelf prima af en geven grenzen aan door te blazen of weg te lopen. Zo zullen ze steeds meer merken dat er niks gebeurd en dat er plek is voor allebei en geen escalatie. Dus het gaat zo super!! En de oude kat ook zeker extra aandacht geven zodat hij niet jaloers of bedreigd hoeft te zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:45

Fijn dat het goed gaat. +:)+

Wel jammer dat ze niesziekte heeft. Is dat nog besmettelijk nu het al chronisch is?

Verder gewoon hun gang laten gaan. Het heeft gewoon tijd nodig en ze moeten elkaar aftasten. Zolang ze elkaar niet echt aanvallen gewoon aankijken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 11:53

Oké. Dank voor de snelle reacties!

We houden ze goed in de gaten en als we weg zijn en voor de nacht gaan ze nog even apart.
Phil probeer ik wel extra aandacht te geven inderdaad, en ik beloon hem als hij haar positief benadert.
Hij mag zich niet buitengesloten voelen of weg gejaagd vind ik.

We moeten ze qua niesziekte even in de gaten houden, een keer een nies is niet erg, maar gaan ze snotteren met pus moeten we een kuurtje halen.
Het kan zijn dat ze Phil aan steekt maar het kan ook zijn dat hij het mogelijk ook al draagt.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:50

Nouvel schreef:
Rocks vindt dat blijkbaar nog te bedreigend want die begint dan toch flink te blazen en dan loopt Phil snel weg.
Is dit normaal gedrag en kunnen we hier iets in bijdragen qua vertrouwen of gewoon zo laten gaan?

Dit gaat juist heel goed. :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:12

Kunnen ze niet de tuin uit? Dat vind ik op zich wel snel als ze er wel uit kunnen. Helemaal als eentje zich niet prettig voelt en er dan misschien toch voor kiest om er vandoor te gaan.

Ik heb nog steeds twijfels en er moet ook een leuke herplaatser op ons pad komen natuurlijk. Iedereen zegt; katten leven graag alleen en dat die van ons duidelijk vriendjes buiten heeft, wat genoeg is. Maar hij is echt gek op zijn vriendjes buiten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 13:23

Phil kan de tuin wel uit, zou hij niet terug komen denk?
Ik vind het ook lastig om hem nu te dwingen om binnen te blijven terwijl hij gewend is om lekker weg te kunnen gaan.
Rocks gaat er niet uit, die houden we in de gaten als ze naar buiten gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:27

Die van ons komt goed terug, ook als we roepen. Van de week was zelfs echt aandoenlijk. Is dus een verwaarloosde kat die best wild bij ons kwam. Onze zoon ziet hem einde van het woonerf lopen en roept hem. Toen kwam hij zo hard aanrennen. Hij luistert minstens zo goed als de honden en soms net iets beter zelfs :)

Maar als we eentje bij zouden nemen, zouden we op de deur moeten letten en dat is wel belemmerend. Ik zou alleen bang zijn dat de nieuwe wegloopt of dat de oude weg blijft vanwege de nieuwe.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:29

Ik zou er wel mee oppassen. Het is onwijs aftasten de eerste tijd en als je zegt dat ze de tuin wel uit kunnen.. prima dat jullie haar in de gaten houden maar als Phil eruit kan, kan zij dat in theorie ook. Een onverwachte situatie, een schrikreactie en ze zijn zo weg.

Ik vind het wel een bijzonder knappe dame. <3

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 13:33

Het is een ragdoll en volgens de mensen waar we haar vandaan hebben springt en klimt ze niet of nauwelijks, ze ging daar ook de tuin niet uit en het was daar zelf open naar de buren.
Onze tuin heeft rondom schutting, Phil gaat eruit via een tafeltje bij de schutting, ik zie haar dat nog niet direct doen.

Maar sowieso is de deur naar buiten voor haar alleen open als wij erbij zijn.
Als we weg gaan gaat de kamerdeur dicht met Phil beneden en Rocks boven.

Superpony, wat gaaf dat een kat zo goed luistert dan!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:38

Hier luisteren ze ook prima naar de naam, alle katten die ik heb gehad eigenlijk. :) Ik houd ze altijd een maand tot 6 weken binnen, zodat ze helemaal op hun gemak zijn, naar mij luisteren als ik ze roep en hun huis goed kennen. Ik heb een kattenluik, die ik af kan sluiten. Dat doe ik voor de nacht (poes binnen) en straks als de kitten er is, ook op de dag. Dan moeten we de deur maar steeds open doen als de poes er in of er uit wil.

Als je tuin zo afgesloten in kun je het misschien wel gokken. Kijk wel uit voor onverwachte situaties en inderdaad, als Phil laat zien hoe het moet, heeft zij het ook snel door.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:06

Leuk dat je er een tweede bij hebt! Wij hebben er goede ervaringen mee. Vorig jaar een kitten uit het asiel gehaald als maatje voor onze toen 6-jarige kater. Ons is het heel goed bevallen. De kater vond zo een kleintje heel spannend en een jaar later is ze de helft van hem maar wel de baas in huis. Maar we zien zulke positieve verandering in de kater. Hij sliep eigenlijk de hele dag. Nu speelt hij heel vaak. Daarnaast zette hij geen stap waar het niet mocht, nu is hij veel onderzoekender en ondernemender. Jammer voor ons dat we onbeheerd geen eten meer op tafel kunnen laten staan oid maar voor hem wel veel gezonder gedrag om het dan toch snel weg te roven.

Wij hebben de eerste nachten op de logeermatrassen in de woonkamer geslapen. Voor de kater ook geen vaste plek en daardoor heel neutraal terrein. Ze kwamen beiden lekker bij ons slapen en sindsdien ging het super. As we speak liggen ze compleet in elkaar verstrengeld te slapen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:51

Over niesziekte, elke kat draagt dat bij zich en bij stress situaties vlamt het op en dus ook vaak bij verhuizingen. Phil heeft veel minder stress en zal dus waarschijnlijk niet opvlammen. Bij mijn verhuizing van zes katten liepen er vier van de zes even paar dagen te niezen. Een van mij heeft het chronisch. Dat opvlammen is natuurlijke reactie van lichaam op stress. Komt goed, na paar dagen moet dit stuk beter zijn.

Wel even uitkijken met tuin en Phil, het moet niet te aantrekkelijk voor hem zijn om buiten te blijven. Dus flink aandacht geven en het aangenaam houden binnen.

Bij vriendin van mij bleef idd eerste kat op een gegeven moment weg of wilde niet meer binnen komen waardoor ook gewenning natuurlijk niet doorgaat en langer duurt.. Heel vervelend als kat niet thuis wil komen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 19:36

Ja dat buiten zijn vind ik ook nog wel een dilemma, hij was altijd al heel graag buiten maar ik merk dat hij nu toch meer en langer buiten is.
Als ik de deur dicht doe gaat hij er voor zitten en anders voor het raam.
Ik wil hem ook niet het gevoel geven opgesloten te zitten in huis, maar ik wil natuurlijk ook niet dat hij straks niet meer binnen wil komen...
Lastig... -O-

Ik speel vaker met hem en praat veel tegen hem, geef een keertje extra voer en de nachten is hij boven en Rocks beneden in de woonkamer, zodat hij bij ons op bed kan als hij dat wil.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 22:02

Sjips het ging zo goed, Phil lag vanavond weer lekker op schoot bij mijn vriend.
En toen Rocks even beneden was geweest ging hij overal tegen aan sproeien... -O-
Wat kan ik het beste doen, toch de feliway ergens zien te halen morgen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 22:38

Aai, dat is niet zo mooi... -O-
Ik heb er geen ervaring mee. Ook niet met feliway... (wist niet eens wat dat was voor dit topic)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 22:40

Oh... sproeien is wel echt balen..

Hij is een jeweetwel toch?